Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 11 av 1451

Hur uppfattar sexÄringen datum, Är och det som finns emellan? : En studie om sexÄringens tidsbegreppsuppfattning

Syftet med studien Àr att bilda kunskap om hur sexÄringar uppfattar de tidsbegrepp som lÀraren anvÀnder kring almanackan i den dagliga samlingen i förskoleklass. För att fÄ svar pÄ elevernas uppfattningar kring de olika tidsbegreppen har jag anvÀnt mig av en ostrukturerad kvalitativ intervjumetod.Min frÄgestÀllning Àr:Hur uppfattar sexÄringen tidbegrepp som datum, veckodag, mÄnad, Ärstid och Är?Kvalitativa intervjuer har genomförts med sju sexÄringar i förskoleklass. Resultatet visar att det finns skilda uppfattningar kring tidsbegreppen som anvÀnds vid anvÀndandet av almanackan i den dagliga samlingen.NÀr det gÀller uppfattningen av tidsbegreppen visar undersökningen att det behövs verklig förstÄelse av begreppen för att göra detta till ett intressant och lÀrorik arbetsomrÄde. .

Nyhetsrapporteringen kring 11/9 2001 ? En studie om hur kvÀllspressen skildrade terroristattackerna mot USA den 11 september 2001

VÄr uppsats behandlar det statsvetenskapliga forskningsfÀltet politisk kommunikation. VÄr ambition ligger i att undersöka hur kvÀllspressen valde att rapportera kring terrorattacken den 11 september 2001 i USA. Den hypotes som vi har Àr att medieklimatet har blivit allt tuffare och mer underordnad ekonomiska intressen som i sin tur leder till förenklade, tillspetsade och sensationella nyheter. Det vi Àmnar söka svaret pÄ Àr: Hur och varför medierna agerade som de gjorde kring bevakningen av terrorattackerna den 11 september 2001 i USA? Och var i ligger problematiken i deras sÀtt att rapportera?Vi kommer att angripa vÄra frÄgestÀllningar utifrÄn teoretiskt viktiga verktyg och genom en fallstudie kring Sveriges tvÄ största kvÀllstidningar Aftonbladet och Expressen.

Fritidspedagog under skoltid - en otydlig roll

Denna uppsats presenterar intervjuer av sju skolledare och sju fritidspedagoger i Malmö stad 2008-2009 kring deras syn pÄ fritidspedagogers arbete i skolan. Deras svar Àr kategoriserade efter syn pÄ fritidspedagogens kompetenser, beskrivningar av fritidspedagogernas arbete idag pÄ deras skolor, visioner kring framtiden för fritidspedagoger, deras syn pÄ arbetsvillkoren för fritidspedagoger..

Sponsrade lÀromedel ur ett lÀrarperspektiv

Sponsrade lĂ€romedel blir allt vanligare i svenska skolor, men Ă€n sĂ„ lĂ€nge saknas forskning kring anvĂ€ndningen av dem. Vi var intresserade av hur lĂ€rare ser pĂ„ sponsrade lĂ€romedel, och valde dĂ€rför att genomföra kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma gymnasielĂ€rare. I vĂ„r analys av det insamlade materialet har vi utgĂ„tt frĂ„n tvĂ„ för oss nĂ€rliggande perspektiv pĂ„ kunskap: det pragmatiska och det sociokulturella. Den samlade bilden av hur lĂ€rarna ser pĂ„ sponsrade lĂ€romedel Ă€r komplex, och lĂ€rarna skiljer sig Ă„t i uppfattning kring huruvida sponsrade lĂ€romedel Ă€r en tillgĂ„ng eller ett hot mot den svenska skolan. Överlag uppfattas lĂ€romedlen Ă€ndĂ„ som nĂ„got positivt, och som en möjlighet att fĂ„ större samhĂ€llsanknytning i undervisningen.

Delaktighet och inflytande pÄ IKT i förskolan - ur ett barns perspektiv

Syftet med denna studie har varit att undersöka barns perspektiv pÄ delaktighet och inflytande kring Informations ?och kommunikationsteknik (IKT). Studien grundar sig pÄ en kvalitativ metod och empirin har samlats in pÄ tvÄ olika förskolor dÀr vi genomförde barnintervjuer med sammanlagt 10 barn. Studiens teoretiska ram Àr barndomssociologi och med hjÀlp av begrepp sÄsom barns perspektiv, delaktighet, inflytande, samt kompetenta barn genomförde vi vÄrt analysarbete. Resultatet visar att barnens delaktighet och inflytande kring IKT-verktygens anvÀndningsomrÄde i förskolan Àr begrÀnsad.

Ungas instÀllning till alkohol : En jÀmförelse av tvÄ unga flickors berÀttelser

Enöppen instÀllning till alkoholkonsumtion under ungdomsÄren kan varaproblematiskt dÄ forskning visar pÄ att konsumtionen kan ha ett samband medalkoholproblematik i vuxen Älder, ungdomar i dag har en vÀldigt positivinstÀllning till alkohol och det ses ibland inte som ett problem att drickaalkohol. Det Àr dÀrför viktigt att forskning fokuseras kring ungdomarsidentitetsskapande och behov av grupptillhörighet dÄ alkoholen ofta har ettstarkt symbolvÀrde i dessa processer. Alkoholen som symboliskt hjÀlpmedel kandock innebÀra nÄgot positivt. Ungdomar skapar grupper, gemenskap och fÄr nyamöjligheter med alkoholens hjÀlp. Syftet med denna studie var att jÀmföra ungaindividers berÀttelser kring alkohol.

En lÀnk mellan forskning och skolans praktik, A Link Between Science and School practice

Arbetet ger en översikt av litteratur kring kunskapsuttnyttjande, forskning och skolutveckling samt kring handledning, profession, tidsbrist och bemötande. Vi har intervjuat blivande specialpedagoger. Med hjÀlp av svaren har vi fÄtt reda pÄ vilka önskemÄl om skolutveckling de har, nu och i framtiden och vilka hinder och svÄrigheter de har sett i sin verksamhet. Vi har inriktat frÄgorna pÄ forskning och kunskapsuttnyttjande..

LÀs-,skriv och matematiksvÄrigheter : En studie om nÄgra lÀrares tankar kring sambandet mellan dessa svÄrigheter

Syftet med denna studie Àr att fÄ en inblick i hur en utvald grupp lÀrare tÀnker och arbetar kring sambandet mellan elevers svÄrigheter i lÀs- och skrivinlÀrning i kombination med matematiksvÄrigheter. LÀrare och speciallÀrare bÄde i Sverige och i Finland som jobbar inomdessa omrÄden har intervjuats för att dela med sig av sina erfarenheter. LÀrarnas syn och arbetssÀtt kring elevers svÄrigheter Àr i vissa sammanhang ganska nyanserade. Inom lÀs-, skriv och matematikinlÀrningen kan mÄnga likheter dras mellan lÀrarnas syn pÄ problemet och deras arbete kring dessa. Synen pÄ kombinerade svÄrigheter inom dessa Àmnen ger en mer varierad bild.

1800-talets London i spelet Crysis : Reflektioner kring verket ?London Crysis?

Rapporten Àr en reflekterande rapport över mitt och Petri Tuoris gemensamma verkLondon Crysis som vi gjorde som examensarbete pÄ Högskolan i Skövde. Verket Àr gjorti spelet Crysis och Àr en fiktion av London pÄ 1800-talet inspirerat av filmer som FromHell och Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street. Rapporten börjar med eninledning som förklarar var idén till verket kom ifrÄn, problemstÀllning, syfte ochavgrÀnsning. Rapporten fortsÀtter sedan med en beskrivning av verket, en mer detaljeradbeskrivning av idén, leveldesign, stÀmningen, exempelmodeller, hemsidan och trailern.Rapporten tar ocksÄ upp enkÀtundersökningen som försökte ge ett svar pÄ hur andrauppfattar stÀmningen i spelet och tankar kring det. Sista delen av rapporten Àr enslutdiskussion kring resultatet av enkÀtundersökningen och verket..

Verksamhetsinriktade IUP med schabloniserande och normbÀrande uttryck för barns lÀrande och utveckling : En studie om individuella utvecklingsplaner i förskolan

TvÄ förskolors gemensamma IUP-dokument granskades genom en dokumentstudie. I granskningen lÄg fokus pÄ hur uttrycken kring barns lÀrande och utveckling framskrevs samt hur uttrycken riktade sig - mot barnen eller mot verksamheten? Dokumentstudien genomfördes via en kvalitativ induktiv innehÄllsanalys.Resultaten av dokumentstudien visade att de individuella utvecklingsplanerna inte var individuella utan mer liknades vid schabloner. Dokument tillhörande olika barn hade identiska formuleringar kring utveckling och lÀrande. FramtrÀdande var ocksÄ att flertalet av dokumenten innehÄll diffusa, svÄrtolkade och Äterkommande formuleringar kring bÄde lÀrande och utveckling samt den pedagogiska verksamheten..

Pedagogers tankar kring anmÀlningsplikten enligt SocialtjÀnsten [Teachers thoughts about the duty to report according to the Social Services Act]

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att beskriva pedagogers tankar kring anmÀlningsplikten och vilka hinder som kan uppstÄ i samband med anmÀlningsplikten enligt SocialtjÀnstlagen 14 kap. 1 §. Vi vill med arbetet ocksÄ förbereda oss inför kommande anmÀlningssituationer i vÄra yrkesliv och önskar att arbetet ska bidra till diskussioner kring Àmnet pÄ skolan dÀr vi gjort vÄr undersökning. VÄra huvudfrÄgor har varit: Vilka tankar har pedagogerna kring anmÀlningsplikten? Vilka hinder kan uppstÄ vid tillÀmpning av anmÀlningsplikten? Resultaten har vi nÄtt genom litteraturstudier och intervjuer.

Stimulerande matematikundervisning

VÄrt syfte med arbetet Àr att undersöka hur matematikundervisning kan bedrivas för att hjÀlpa svagpresterande och omotiverade elever i sin matematikutveckling. För att fÄ reda pÄ detta har vi gjort litteraturstudier kring Àmnet, samt en empirisk undersökning. I undersökningen har vi undervisat tvÄ grupper, om fyra elever i varje, inom matematikomrÄdet geometri. Undervisningen har till största delen bedrivits laborativt och praktiskt. Eleverna har pÄ mÄnga sÀtt kunnat koppla matematiken till sina vardagserfarenheter, vilket har lett till att de fÄtt en djupare förstÄelse för uppgifterna.

Validera mera : Fantasi eller verklighet

Denna uppsats har till syfte att spegla studie- och yrkesvÀgledarens tankar kring validering och arbetet med detta i ett vÀgledningssamtal.  Validering handlar om att hjÀlpa en individ att hitta sina kunskaper och kompetenser som inte finns redovisade pÄ ett formellt dokument, vilket kan benÀmnas som informell och icke-kunskap. Undersökningen Àr genomförd genom att enkÀt har skickats ut till verksamma studie- och yrkesvÀgledare över olika delar av Sverige. I denna enkÀt har de fÄtt möjlighet att ge sin syn pÄ valideringsarbete och vad validering kan vara. Resultatet av enkÀten visar pÄ ett stort engagemang kring validering och stor kunskap i Àmnet bland studie- och yrkesvÀgledarna. I sin profession arbetar man med validering i vÀgledningssamtalen och anser det vara en naturlig del av processen.

Relationen mellan Uppsala kommun och IT-Gymnasiet Sverige AB : En studie om ett privatoffentligt partnerskap

Denna studie tar upp rektorers uppfattning kring den individuella utvecklingsplanen (IUP) och implementeringen av denna pÄ sex högstadieskolor i en kommun i Halland. Undersökningen visar ocksÄ hur rektorerna uppfattar att kommunen har bidragit med stöd kring arbetet med IUP. Metoden som anvÀnds i studien var kvalitativa intervjuer som genomfördes med sex rektorer. Det insamlade materialet analyserades utifrÄn olika implementeringsperspektiv.Studien visar att rektorerna uppfattar IUP pÄ ett relativt överensstÀmmande sÀtt och de pÄpekar att implementeringen av IUP Àr en lÄng process. Genomförandet av IUP har pÄ skolan oftast skett i samarbete mellan personal och rektor.

MÄngkulturellt arbete i förskolan ur förskollÀrarens perspektiv

Syftet med examensarbetet Àr att ta reda pÄ hur förskollÀrare tÀnker kring arbete med mÄngkulturalitet, samt vilka erfarenheter de har kring detta. För att undersöka detta har vi genomfört kvalitativa intervjuer med Ätta förskollÀrare pÄ olika förskolor. Resultatet av vÄr studie visar pÄ att det till större del finns en önskan av fortbildning och samarbete mellan arbetslag för att ta vara pÄ och ta del av varandras erfarenheter i arbete kring mÄngkulturalitet och pÄ sÄ sÀtt fÄ ökad kompetens. Resultaten visar vidare att en stor del av informanterna i nulÀget anvÀnder sig av egna kunskaper direkt kopplade till egna erfarenheter och utformar verksamheten efter detta. Material Àr nÄgot som de till viss del fÄr hjÀlp av kommunen med, men det gÀller för informanterna att vara kreativa och hitta lösningar utifrÄn varje situation som ett komplement till det stöd de fÄr frÄn kommun och ledning.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->