Sök:

Sökresultat:

1087 Uppsatser om Hälsa i arbetslivet - Sida 62 av 73

Samarbetet med jobbcoacher - ur ett arbetsförmedlarperspektiv

Jobbcoach Àr idag ett vÀl anvÀnt begrepp i vÄrt samhÀlle. Att vara coach kan betyda mycket. Denna uppsats avgrÀnsar sig till de jobbcoacher som slutit ett avtal med arbetsförmedlingen och förvÀntas bidra med nya kunskaper och angreppssÀtt till den arbetssökande för att öka deras chanser pÄ arbetsmarknaden. Syftet Àr att fÄ en inblick i arbetsförmedlarnas förvÀntningar kring de externa jobbcoachernas insatser, samt hur de upplevdes och Àven vilka skillnader respektive likheter man ser pÄ vÀgledning och coaching. Genom min utbildning till studie- och yrkesvÀgledare har jag kommit i kontakt med begreppet coach och skapat ett intresse för vad som skiljer vÄra yrkesroller Ät.

Positiva konflikter - En kvalitativ studie av organisationskonsulters syn pÄ arbetsplatskonflikters positiva konsekvenser

Trots att konflikter Àr ett negativt laddat ord finns det forskning som visar att arbetsplatskonflikter kan vara fördelaktiga företeelser i en organisation. För att chefer och HR-personal ska vÄga handskas med arbetsplatskonflikter kan begreppet följaktligen behöva avdramatiseras. Studiens syfte Àr att inventera och kategorisera organisationskonsulters erfarenhetsbaserade perspektiv pÄ vilka positiva konsekvenser som arbetsplatskonflikter inom en arbetsgrupp kan generera samt vilka förutsÀttningar som enligt organisationskonsulters erfarenheter gynnar uppkomsten av sÄdana positiva konsekvenser. Vidare syftar studien till att identifiera likheter och skillnader mellan organisationskonsulternas uppfattning i frÄgan och vad som framhÄlls i tidigare forskning och litteratur. Jag har dÀrmed gjort en inventering av vilka aspekter som finns beskrivna i tidigare forskning och litteratur om arbetsplatskonflikters positiva konsekvenser samt om gynnsamma förutsÀttningar för sÄdana.Studien har genomförts med en kvalitativ metod.

HistorielÀroböcker - hur förÀndras dessa? : En studie av tre lÀroböckers historiebeskrivningar med fokusering pÄ medeltiden

Sociala nÀtverkssidor Àr för mÀnniskor idag en del av vardagen dÄ vi skapar nya umgÀngen, bekantskaper, vÀnskaper och fiender. Vi trÀffar framtida arbetsgivare och finner i visa fall kÀrleken med hjÀlp av detta nu vardagliga verktyg. Eftersom vi gör allt detta Àr uppbyggnaden och utvecklingen av anvÀndarens profil ett viktigt hjÀlpmedel för att lyckas presentera sig sjÀlv pÄ ett positivt sÀtt.MÄlet med denna uppsats Àr att undersöka hur svenska kvinnor framstÀller sig sjÀlva inför andra anvÀndare och vad de delar med sig av sin identitet pÄ det sociala nÀtverket Twitter. Vi utgÄr frÄn tre frÄgestÀllningar:? ? ?PÄ vilka sÀtt framstÀller sig svenska kvinnor pÄ Twitter? Vilka skillnader finns mellan anvÀndare beroende pÄ antal följare? Vilken grÀns sÀtter kvinnor för vad de delar med sig till sin publik pÄ Twitter?De teoretiska utgÄngspunkterna för denna studie Àr i Erving Goffmans teorier om ?front stage?, ?back stage? och ?impression management? och nyare forskning gjord av bland andra danah boyd samt begreppet representation.

Mötet mellan chef och medarbetare - mellanchefers perspektiv pÄ bemötande av medarbetare

Vi har skapat en kandidatuppsats i syfte att undersöka hur mellanchefer upplever och hanterar sitt bemötande av personal samt hur de upplever och hanterar sitt bemötande i förhÄllande till rollen som mellanchef och andra roller de har i back- respektive frontstage. Uppsatsen syftar Àven till att undersöka om mellanchefers bemötande av personal pÄverkas av deras egna erfarenheter frÄn privat- och arbetslivet. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ om mÀnniskans bemötande skiftar utifrÄn olika situationer och om detta sker beroende pÄ vilka som ingÄr i bemötandesituationen samt om för mÄnga olika roller att handskas med leder till ett tillstÄnd av kaos i bemötandet av andra. VÄr förhoppning med denna studie Àr att bidra till att ge mellanchefer en möjlighet att reflektera över sitt bemötande mot sin personal och pÄ sÄ sÀtt kunna utveckla sitt bemötande. Med kvalitativ metod dÀribland samtalsintervjuer och observationer insamlades material som sedan tolkades och analyserades utifrÄn Goffmans rollteori, Meads symboliska interaktionism och Cooleys spegeljaget.I vÄr huvudfrÄga ville vi undersöka hur mellanchefer upplever och hanterar sitt bemötande av personalen samt hur de upplever och hanterar sitt bemötande i förhÄllande till rollen som mellanchef och andra roller de har i back- respektive frontstage.

Manliga mÀn och Fredrik Ljungberg : - En studie om manliga handelsanstÀlldas syn pÄ   maskulinitet och manlighet kopplat till estetisk kompetens

Denna studie syftar till att undersöka manliga handelsanstÀlldas uppfattning om klÀdsel och utseende i förhÄllande till maskulinitet. För att uppnÄ vÄrt syfte har vi valt att undersöka vilka yttre faktorer som pÄverkar mÀns syn pÄ utseende och klÀdsel i arbetet och privat. Vi har Àven undersökt pÄ vilket sÀtt manliga handelsanstÀlldas syn pÄ manlighet Àr relaterat till deras synsÀtt pÄ utseende och klÀdsel. Forskningen kring klÀdsel och utseende Àr omfattande, men den forskningen behandlar Àmnet frÀmst ur ett kvinnligt perspektiv, dÀri ligger en av bakgrundsfaktorerna till att vi fann detta Àmne intressant att studera.Arbetet vilar pÄ teorier kring maskulinitet, ideal, stereotyper samt estetisk kompetens. Genom att genomföra intervjuer med manliga handelsanstÀllda kom vi fram till att klÀdseln och utseendet inom arbetet, men Àven privat Àr av stor betydelse för synen pÄ maskulinitet och manlighet.

Resultat av lagstadgad hÀlsokontroll av jourlÀkare anstÀllda pÄ Barnkliniken och Anestesikliniken, LÀnssjukhuset i Halmstad

BakgrundNattarbete rÀknas som varje sjutimmarsperiod som infaller mellan kl.22.00-07.00. Faller minst 3 timmar av dygnets arbete inom en sÄdan period föreligger nattarbete enligt Arbetesmiljöverkets författningssamling (AFS). BÀst studerat Àr nattarbete vid regelbunden skiftgÄng. LÀkares nattarbete Àr mestadels oregelbundet. Man vet att prestationsförmÄgan under natten och tidiga morgonen Àr tydligt nedsatt, i vissa fall motsvarande 0,8 promilles alkoholberusning eller en normaldos sömnmedel.

Ungas upplevelser kring tillfredsstÀllelse och prestation i arbetet - med fokus pÄ motivations- och hygienfaktorer

Forskare menar att unga uppvisar en arbetsattityd som skiljer sig frÄn den Àldre generationen. Tidigare forskning visar pÄ att tillfredstÀllelse i relation till olika variabler, bland annat Älder, förekommer det konkreta skillnader mellan unga och Àldre i deras sÀtt att resonera kring vilka faktorer som Àr viktiga i arbetslivet. Tidigare forskning visar Àven att samhÀllet och arbetsmarknaden prÀglas allt mer av de postmaterialistiska vÀrderingarna dÀr unga i större utstrÀckning prioriterar faktorer sÄsom sjÀlvutveckling och livskvalitet medan de Àldre lÀgger större vikt vid anstÀllningstrygghet och ekonomisk trygghet. Ungas attityd hÀnger samman med de förÀndringar som sker pÄ arbetsmarknaden, det vill sÀga att man gÄr mot en mer postmaterialistiskt marknad dÀr arbetsformerna och arbetstiderna tenderar vara allt mer flexibla och diffusa. UtifrÄn Herzbergs teori om hygienfaktorer och motivationsfaktorer, Àr vÄrt syfte med denna studie att fÄ en uppfattning och förstÄelse av hur nÄgra unga upplever sin arbetstillfredsstÀllelse och prestation i arbetet.

Coaching - En vÀg till utveckling och förÀndring?

Denna kvalitativa studies syfte Àr att belysa coachingfenomenet för att pÄ sÄ sÀtt fÄ en djupare förstÄelse för vad det Àr som skapar utveckling för individen och hur detta upplevs av den som blir coachad. Genom följande frÄgestÀllningar uppnÄr vi vÄrt syfte: Vad gör en coach nÀr den coachar? Samt vilka faktorer identifierar coachen och den som blir coachad som betydelsefulla för en lyckad process?Den vetenskapsteoretiska ansats som studien utgÄr frÄn Àr Hermeneutiken och metoden Àr kvalitativ, med tematiskt öppna intervjuer för insamlingen av det empiriska materialet. Intervjuerna Àr genomförda vid olika tillfÀllen med sex personer vilka arbetar som coach inom arbetslivet i södra Sverige samt med fyra personer som har blivit coachade. Coacherna och de coachade har inget samband med varandra.

Flexibilitet eller ej, det Àr frÄgan!

Denna studie handlar om hur flexibiliteten inom arbetslivet tar sig uttryck nÀr det gÀller arbetstidsflexibilitet. Studiens forskningsomrÄden ligger i grÀnssnittet mellan organisation/ledning, arbetstid och kvinnor inom hemtjÀnsten. TvÄ hemtjÀnstgrupper som praktiserar olika arbetstidsmodeller inom Halmstads kommun studerades. Syftet var att skapa förstÄelse för ledningens och personalens upplevelser av flexibel- respektive icke flexibel arbetstid med avseende pÄ de för- och nackdelar som modellerna uppfattats att ha. FrÄgestÀllningarna var, Hur upplevs de olika arbetstidsmodellerna? Vilka för- och nackdelar uppfattas modellerna ha för ledning och personal? Samt vilka möjligheter ger dessa arbetstidsmodeller personalen att förena arbetsliv med privatliv? För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna anvÀndes en kvalitativ metod baserad pÄ intervjuer med hemtjÀnstchefen, tvÄ omrÄdeschefer samt fyra anstÀllda.

GruppvÀgledning i Ärskurs 9

VÄrt examensarbete bygger pÄ en gruppvÀgledningsomgÄng som vi genomförde hösten 2005 med en grupp av sex elever som dÄ gick i nionde klass och var pÄ vÀg att vÀlja till gymnasiet. Syftet med examensarbetet var att undersöka om gruppvÀgledningen hjÀlpte eleverna inför gymnasievalet. Med detta avsÄg vi att titta pÄ om deras kunskap om sig sjÀlva och sÀkerheten inför deras val till gymnasiet hade ökat med hjÀlp av gruppvÀgledningen. Vi intervjuade Àven en grupp elever, som inte hade fÄtt gruppvÀgledning (referensgruppen), för att kunna jÀmföra resultaten. Vi valde att slumpmÀssigt frÄga ut klasskamrater till vÄr grupp som vi visste inte hade fÄtt nÄgon gruppvÀgledning i nian. I vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av kvalitativ metod baserat pÄ personliga intervjuer, dÀr vi har intervjuat de sex elever som vi hade i vÄr gruppvÀgledning och sex andra elever som inte har fÄtt nÄgon gruppvÀgledning (referensgrupp).

SOCIAL KOMPETENS: betydelse och bedömning utifrÄn rekryterarens perspektiv

Social kompetens Àr en viktig kompetens för att den handlar om socialt samspel som Àr oerhört centralt i vÄrt samhÀlle. Rekryterares jobb handlar om att stÀndigt bedöma arbetssökandes personlighet och kompetenser varav social kompetens Àr en av dessa. Hur rekryterare beter sig för att avgöra huruvida en person Àr socialt kompetent Àr oftast upp till rekryteraren.Syftet har varit att undersöka hur rekryterare definierar begreppet, dess betydelse i relation till andra urvalskriterier och arbetslivet och hur de sedan anvÀnder deras uppfattning om begreppet nÀr de bedömer om en person Àr socialt kompetent. Denna studie syftar till att undersöka och beskriva rekryterarnas perspektiv för att fokusera pÄ deras förstÄelse av begreppet och dess betydelse och som fokus för bedömningen Àr intervjusituationen.Detta Àr en kvalitativ fallstudie dÀr empirin har insamlats genom intervjuer. Jag har intervjuat elva rekryterare pÄ olika företag frÀmst bemanningsföretag.

Hur ser jag ut? : En studie om hur svenska kvinnor framstÀller sig pÄ Twitter

Sociala nÀtverkssidor Àr för mÀnniskor idag en del av vardagen dÄ vi skapar nya umgÀngen, bekantskaper, vÀnskaper och fiender. Vi trÀffar framtida arbetsgivare och finner i visa fall kÀrleken med hjÀlp av detta nu vardagliga verktyg. Eftersom vi gör allt detta Àr uppbyggnaden och utvecklingen av anvÀndarens profil ett viktigt hjÀlpmedel för att lyckas presentera sig sjÀlv pÄ ett positivt sÀtt.MÄlet med denna uppsats Àr att undersöka hur svenska kvinnor framstÀller sig sjÀlva inför andra anvÀndare och vad de delar med sig av sin identitet pÄ det sociala nÀtverket Twitter. Vi utgÄr frÄn tre frÄgestÀllningar:? ? ?PÄ vilka sÀtt framstÀller sig svenska kvinnor pÄ Twitter? Vilka skillnader finns mellan anvÀndare beroende pÄ antal följare? Vilken grÀns sÀtter kvinnor för vad de delar med sig till sin publik pÄ Twitter?De teoretiska utgÄngspunkterna för denna studie Àr i Erving Goffmans teorier om ?front stage?, ?back stage? och ?impression management? och nyare forskning gjord av bland andra danah boyd samt begreppet representation.

Psykosocial arbetsmiljö : En arbetsgivares respektive arbetstagares ansvar för den psykosociala arbetsmiljön 

Arbetsmiljö Àr ?summan? av bÄde fysiska, sociala och psykiska upplevelser som en arbetstagare möter i arbetslivet. Dessa upplevelser skapas eller formas av olika faktorer som arbetstagaren dagligen möter pÄ sin arbetsplats. DÄ psykosocial arbetsmiljö idag Àr en relevant och aktuell frÄga Àr uppsatsen inriktad pÄ detta ÀmnesomrÄde.I uppsatsen framstÀlls den psykosociala arbetsmiljörÀtten ur tre olika perspektiv - rÀttsdogmatiskt, historiskt och empiriskt. Det rÀttsdogmatiska perspektivet Àr grunden för uppsatsen dÄ det undersöks hur den psykosociala arbetsmiljön regleras i arbetsmiljölagstiftningen, samt vilket ansvar arbetsgivare respektive arbetstagare har gentemot den psykosociala arbetsmiljön.

Motivation till ansvarstagande

Denna rapport undersöker hur man kan motivera yrkesarbetare inom mark och anlÀggningsarbeten att ta mer personligt ansvar inom arbetslivet. Vilka Àr för- och nackdelarna med att ta pÄ sig ansvar i arbetet? PÄ vilket sÀtt kan man frÀmja viljan till att anstÀllda tar mer personligt ansvar i arbetet? Rapporten undersöker Àven vad som motiverar yrkesarbetare inom mark och anlÀggning till att göra ett bra jobb i deras nuvarande arbete, samt vad de saknar för att motivationen skulle vara högre. UtifrÄn teorier kring arbetsmotivation och intervjuer, samt av ett eget framstÀllt frÄgeformulÀr dÀr 30 yrkesarbetare deltog, kunde jag sammanstÀlla vissa resultat. De viktigaste motivationsfaktorerna visade sig vara lön, eget ansvar, uppskattning och utveckling.

Hur mÄr chefen- i offentlig och privat PrimÀrvÄrd? : En kvantitativ studie om den psykosociala arbetsmiljöns pÄverkan pÄ hÀlsan.

Syftet med studien Àr att undersöka hur verksamhetschefer inom primÀrvÄrd i tvÄ lÀn upplever sin psykosociala arbetsmiljö och hur arbetet pÄverkar deras hÀlsa. En kvantitativ enkÀt har legat till grund för den analys som gjorts utifrÄn skillnader mellan chefer verksamma i offentlig och privat primÀrvÄrd samt utifrÄn ett könsperspektiv. Fyra av fem verksamhetschefer upplever ohÀlsa pÄ grund av sin psykosociala arbetsmiljö. Mest frekventa arbetsmiljöfaktorer Àr; liten tid för reflektion och ÄterhÀmtning, smÄ pÄverkansmöjligheter över arbetssituationen samt upplevelser av höga krav. Resultatet stÀmmer vÀl överens med Karasek & Theorells krav-kontroll-stöd modell som ligger tillgrund för studien.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->