Sök:

Sökresultat:

1087 Uppsatser om Hälsa i arbetslivet - Sida 46 av 73

Motivation i arbetslivet

Syftet med studien var att belysa hur motivation pÄ arbetsplatsen kan betraktas frÄn ett inre och yttre perspektiv, med utgÄngspunkt frÄn ett antal specifika faktorer sÄsom samhörighet, kompetens, autonomi och kontroll i tillvaron. 126 respondenter, 99 kvinnor och 27 mÀn besvarade en enkÀt som bestod av demografiska frÄgor, frÄgor kring chefens stöttande av autonomi, frÄgor om samhörighet, kompetens och arbetsmotivation samt ett testbatteri bestÄende av IMI scale, Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale och Locus of Control. Studiens resultat visar att chefens stöttande av autonomi pÄverkade de anstÀlldas inre arbetsmotivation positivt. Studien visar Àven pÄ att det finns ett svagt samband mellan inre arbetsmotivation och tillfredsstÀllelsen av de anstÀlldas behov av autonomi och samhörighetAbstractThe purpose of this study was to see how work place motivation can be seen from an intrinsic and extrinsic perspective, with starting point from specific factors such as relatedness, competence, autonomy and control. The 126 respondents of the study, 99 women and 27 men, answered a questionnaire that consisted of a few demographic questions, questions about if the boss is supportive of autonomy, questions about relatedness, competence and work place motivation.

Tyst kunskap i arbetslivet : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

Den tysta kunskapen karaktÀriseras ofta av att det Àr abstrakt och svÄrt att definiera vilket har gjort att detta benÀmns som ?tyst?. Denna studie har som syfte att undersöka medarbetares uppfattning om hur dem upplever att kunskapsöverföring sker och om medarbetarna reflekterar sjÀlva över tyst kunskap. Vidare Àr syftet att undersöka hur den tysta kunskapen kan synliggöras och tillvaratas inom deras arbetsplats. Vi har i vÄr studie anvÀnt oss av en kvalitativ metod och intervjuat fyra respondenter.

Looparna som en vÀg mot utveckling : en empirisk studie av organisationens kompetensutvecklingsstrategier

Bakgrund: Kunskapsintensivt arbete utgör en allt större del av nÀringslivet idag. Morgondagens vinnare blir de företag med den mest kompetenta personalen. Organisationen som ligger till grund för detta arbete stÄr inför en omfattande förÀndring som en del av organisationens strategi för att uppnÄ en lÄngsiktig konkurrenskraft. För att möjliggöra detta krÀvs en kompetensutvecklingsstrategi som Àven den premierar lÄngsiktighet.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att arbeta fram förslag till utveckling av organisationens strategier för kompetensutveckling. Huvudsyftet Àr uppdelat i tre delsyften:- Hur kan organisationen öka individens motivation att utvecklas i enighet med organisationens behov och mÄl- Vad kan göras för att frÀmja organisatoriskt lÀrande inom grupperingen- Vad kan göras för att frÀmja det individuella lÀrandet i arbetet inom grupperingenMetod: Arbetet Àr genomfört med ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt i form av en empirisk studie.

Vidareutbildning under arbetslivet : smÄ och medelstora revisions- och redovisningsbyrÄers syn

In our study the purpose was to examine the influence of Continuing Professional Education on small and medium sized auditing- and accounting practices. The study also aims to analyze possible similarities and differences in how small and medium sized auditing and accounting practices are affected of the requirements regarding Continuing Professional Education. In order to fulfill our purpose in the study we conducted interviews with auditors and accounting consultants on small and medium sized auditing- and accounting practices. Totally did we conduct seven interviews with four auditors and three accounting consultants. The majority of auditors and accounting consultants we interviewed are satisfied with the current requirements on Continuing Professional Education and think they contribute to the increase of quality and status of the work tasks performed by auditors and accounting consultants.

Upplevelser av att vara icke heterosexuell i arbetslivet

Forming teacher teams is currently the standard way of organizing teachers in Swedish Compulsory Schools. This is the result of a process that started in the 1970s.Traditionally the culture of teaching has been one of isolation. Once the door to the classroom is shut, what happens behind the door is up to the teacher to decide. Over the past thirty years a lot of time has been dedicated to making fundamental changes in the way teachers interact with their colleagues. Today the idea of teachers forming teams is generally accepted but still the core of a Swedish teacher?s job is that of a lone worker.

Dynamisk pedagogik i relation till lÀrarutbildningen idag : En teoriprövande studie dÀr lÀrarrollen prövas inom den dynamiska pedagogiken ur ett dramapedagogiskt perspektiv

Begreppet dynamisk pedagogik myntades pĂ„ 1970-talet av efter att ha uppkommit inom Kordainstitutet vilket var en utbildningsorganisation som vĂ€xte fram ur barnteaterrörelsen VĂ„r Teater vars verksam finns sedan 1940-talet. Dynamisk pedagogik syftar, likt övrig Kordapedagogik, till att utbilda ledare inom olika verksamheter genom sjĂ€lvinsikt. Sedan pedagogikens och Kordainstitutets grundare Dan LipschĂŒtz gĂ„tt bort lever den dynamiska pedagogiken kvar dels inom lĂ€rarutbildningen pĂ„ Stockholms universitet. EnkĂ€tstudier, observationer, intervjuer, utbildningsmaterial och annan litteratur har varit utgĂ„ngspunkten för att ta reda pĂ„ hur en kurs i dynamisk pedagogik inom lĂ€rarutbildningen utformats i relation till dess rötter. Studiens resultat visar att dess dynamiska förhĂ„llningssĂ€tt lever kvar och Ă€r vĂ€rt att bĂ€ra med sig ut i arbetslivet som lĂ€rare.

StudievÀgledares och rektorers tankar om prao i grundskolan

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka hur praoverksamheten ser ut och fungerar i dagens grundskola. Vi vill Àven fÄ en insikt i rektorers och studievÀgledares Äsikter om praon, dess för- och nackdelar. Hösten 2006 beslutade Varbergs kommun att helt ta bort den traditionella praoverksamheten efter att de fÄtt varningar ifrÄn arbetsmiljöverket att skÀrpa sÀkerheten för eleverna dÄ de Àr ute pÄ prao. Denna hÀndelse vÀckte en debatt huruvida det Àr dags för en förÀndrig av praoverksamheten och det Àr med detta i Ätanke vi genomförde vÄr undersökning. I undersökningen stÀller vi oss frÄgor som: Vilka för- och nackdelar finns det med traditionell resp.

Att effektivisera en rekryteringsprocess för nyutexaminerade studenter

Problem PÄ arbetsmarknaden finns kravet att den arbetssökande bör ha arbetslivserfarenhet inom ramarna för den sökta tjÀnsten. Saknas sÄdan erfarenhet finns risken att arbetsgivaren anstÀller en mer erfaren person. Syfte Syftet med föreliggande uppsats Àr att effektivisera rekryteringsprocessen för nyutexaminerade studenter för att öka deras möjligheter till integrering i arbetslivet. Antagandet Àr att en effektivisering av rekryteringsprocessen ska skapa ett större vÀrde för uppdragsgivaren till en sÄ lÄg kostnad som möjligt. Metod Undersökningen Àr av kvalitativ karaktÀr dÀr vi med hjÀlp av olika modeller analyserar resultatet frÄn intervjuerna, som vi genomförde med Proffice och sex företag i SkÄne och Blekinge som tidigare har anlitat bemanningsföretag i rekryteringssyfte.

?Jag Àr inte dum i huvudet!? : En kvalitativ studie om hur individer med lÀs- och skrivsvÄrigheter eller dyslexi formar sin identitet

Syftet med uppsatsen Àr att med hjÀlp av intervjuer fÄ en fördjupad kunskap om unga vuxnas erfarenheter av att leva med lÀs- och skrivsvÄrigheter eller dyslexi. Studien belyser om och hur individers identitetsskapande har pÄverkats av diagnosen.  Detta behandlas genom olika teman i analysdelen, sÄsom skoltiden, livet före diagnosen, att berÀtta, arbetsliv, pÄverkan pÄ val i livet/fritiden och krav. Den tidigare forskningen som har gjorts Àr mycket utförlig och strÀcker sig över ett stort fÀlt och den tidigare forskningen som har anvÀnts i denna studie handlar om individers upplevelser om att leva med diagnosen lÀs- och skrivsvÄrigheter eller dyslexi. DÀremot har denna forskning angrÀnsat sig till antagligen barn eller vuxna, det finns ingen forskning som inriktar sig pÄ unga vuxna det vill sÀga individer mellan 20-35 Är. De individer som har avslutat sin skolgÄng och ska ge sig ut i arbetslivet och det Àr dem som Àr i fokus i denna studie.Ur informanternas berÀttelser gÄr det att urskilja att deras identitetsskapande har pÄverkats av att ha fÄtt diagnosen och fortfarande pÄverkas av att ha diagnosen, genom att se pÄ exempelvis att informanternas syn pÄ sig sjÀlva har Àndrats.

Medarbetarsamtalets möjligheter till ökad hÀlsa, lÀrande och förÀndring : En intervjustudie bland medarbetare och chefer pÄ ett sjukhus

Arbetet utgör en stor del av vÄra liv och har stor betydelse för den personliga hÀlsan. HÀlsofrÀmjande insatser som riktar sig mot arbetslivet kan pÄ sÄ sÀtt pÄverka den nationella folkhÀlsan. Ett sÀtt att skapa delaktighet och inflytande pÄ arbetsplatsen Àr att Ärligen genomföra individuella samtal mellan chef och medarbetare. FrÄgan vi stÀllde oss inför studien var Om medarbetarsamtal kan ses som hÀlsofrÀmjande? Syftet var att undersöka hur medarbetare och chefer pÄ ett sjukhus upplever hÀlsofrÄgor i medarbetarsamtal och utifrÄn detta studera vilka möjligheter till lÀrande och förÀndring som finns.

MÀn och kvinnor i "full karriÀr" : BerÀttelser ur arbetslivet och i karriÀren

Vi har intervjuat sju personer pÄ höga toppositioner i Sverige för att frÄga dem omderas syn pÄ hinder, möjligheter och jÀmstÀlldhet i deras karriÀrer. VÄr urvalsgruppbestÄr av fyra kvinnor och tre mÀn. Syftet och bakgrunden till vÄr studie Àr attundersöka hur begreppet karriÀr anvÀnds och varför kvinnor i sÄ pass litenutstrÀckning finns representerade pÄ högre ledarpositioner. Den teoretiska referensramsom legat till grund för vÄrt arbete Àr Rosabeth Moss Kanters glastak (1993), GiseleAsplund (1984) och flera andra uppföljare inom omrÄdet sÄ som Anna Wahl (2003),Anita Göransson (2004) och Tuija Muhonen (2009). Vi valde en kvalitativ stÄndpunktoch har anvÀnt oss av semistrukturerade intervjuer i syfte att fÄnga upp variationen ide olika individernas berÀttelser.Resultaten visar att bÄde mÀnnen och kvinnorna anser sig inte ha gjort karriÀr dÄ deförknippar begreppet till nÄgot negativt.

MĂ€n med muskeldysmorfi : En litteraturstudie

MÀn har under lÄng tid inte ansetts kunna lida av Àtstörningar eller kroppsuppfattningsstörningar dÄ forskning negligerat dem. Detta har lett till att det rÄder brist pÄ kunskaper om Àtstörningar och kroppsuppfattningsstörningar bland mÀn. En av de vanligaste kroppsuppfattningsstörningar bland mÀn har visat sig vara muskeldysmorfi. Det finns begrÀnsade kunskaper kring det och syftet med denna studie har varit att fÄ en ökad kunskap om och beskriva vad det Àr samt hur det kan pÄverka de mÀn som lider av problematiken. Studien Àr en litteraturstudie med en kvalitativ forskningsansats dÀr bÄde artiklar och böcker anvÀnts som underlag.

LÀrares behov av stöd med elever som stör undervisningen - studien genomförd med fokusgrupper

Studiens syfte var att undersöka hur lÀrare talar om behov av stöd i arbetet med elever som stör undervisningen. Följande frÄgestÀllningar stÀlldes:Hur beskriver lÀrare vad som utgör elevers agerande?Hur beskriver lÀrare sitt agerande i klassrummet?Hur beskriver lÀrare vilket stöd som behövs i undervisningen?Teorin utgick frÄn en kvalitativ metod och med en sociokulturell ansats vid insamling av empirin.Som metoden anvÀndes fokusgruppsintervjuer pÄ tvÄ skolor med ett arbetslag pÄ vardera. Sammanlagt intervjuades 11 ÀmneslÀrare som undervisade i Är 7 till Är 9.Resultatet visar att lÀrares behov av stöd med elever som stör undervisningen handlar om att ge lÀrare möjlighet att samtala om förhÄllningssÀtt och motivation. LÀrarna beskriver faktorer som stör i klassrummet som att elever har svaga baskunskaper i Àmnena som visar sig i olust, sena ankomster som kan ge svÄrigheter i arbetslivet och mobiltelefoner som störande inslag.Vidare uttrycker lÀrarna behov av att ha ett nÀra och tydligt stöd av skolledning och i pedagogiska frÄgor av specialpedagog.

LÀrarkompetens för dagens skola : om lÀrarkompetens i lÀrarutbildningen och nÄgra skolledares syn pÄ lÀrarkompetens

Den debatt om skolan som förs idag Àr kritisk till kvalitén i den svenska skolan. Det har Àven riktats kritik gentemot dagens lÀrarutbildning. Som snart nyutexaminerade lÀrare finner vi det intressant att i skenet av detta belysa vilka kompetenser som den utbildning vi snart avslutar har syftat till att ge oss. Vi finner det Àven intressant att se vad skolledare tÀnker om lÀrarkompetens i allmÀnhet och i synnerhet i förhÄllande till lÀrarutbildningen och vilken kompetens de uppfattar att nyutbildade lÀrare har med sig ut i arbetslivet.Syftet med den hÀr studien Àr att ta del av skolledares sÀtt att se pÄ lÀrarkompetens i allmÀnhet men ocksÄ i förhÄllande till lÀrarutbildningen, samt att studera den utredning som ligger till grund för dagens lÀrarutbildning, SOU 1999:63.Studien har genomförts ur ett hermeneutiskt perspektiv och empirisk data har samlats in genom att intervjua nÄgra skolledare. Resultaten visar att skolledare i sina svar angÄende lÀrarkompetens lutar sig mot en hermeneutisk tradition.

Hur stressad fÄr man bli? - En studie om pedagogers uppfattning om stress i sitt arbetsliv

Bakgrund Stress behöver inte vara nÄgonting negativt, det finns Àven vissa positiva aspekter pÄ stress. En lagom mÀngd av stress kan öka prestationsförmÄgan. Vid för hög grad av stress kan allvarliga sjukdomar utvecklas. Varje mÀnniska bör hitta sÀtt att hantera sin stress. Det finns mÄnga sÀtt att hantera stress, att Àta rÀtt mat eller att trÀna hjÀlper kroppen att varva ner.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->