Sök:

Sökresultat:

947 Uppsatser om Gymnasieelevers argumentation - Sida 29 av 64

Elevers uppfattning om Idrott och Hälsas betydelse för ett livslångt idrottande : En enkätundersökning om gymnasieelevers uppfattningar om fysisk aktivitet i gymnasieskolan

The study is about Physical Education as a subject that offers students in Upper Secondary School a possibility to a life long interest in exercising. The study focuses on whether there is a difference between study concentrate programmes and profession concentrate programmes. The study also includes differences among exercising and non-exercising students. Earlier research shows that many youths don?t have an exercise form that they spend their spare time in.

Undersökande journalistik : En analys av Uppdrag gransknings dokumentär om IKEA

This essay is about power in the classroom. It is about the power dimension of the student-teacher relationships that arise in that space. The overall aim has been to investigate which categories are fruitful in a power analysis of these relationships. My aim has therefore been to develop power categories and to use them to identify and to categorise cases of power interaction that take place between those particular actors in that particular setting.In order to gather material for my study I have both read literature that approaches the study of the student-teacher relationships from a power perspective and done a series of observations in a high school.My theoretical frame comprises a concept of power and a series of power categories. These categories include strength, authority, inducement, coercion, violence, resistance as well as to possess power, to have power, to exert power, the scope of power and the base of power.

Självkänsla och motivation : En studie kring gymnasieelevers självkänsla och motivation inom ämnet matematik

The objective of this study was to bring further knowledge to the subject as to what influences students motivation and self-esteem. The study had focus on role that the teachers play in these aspects. The study was done by using both a qualitative and quantitative approach. The qualitative method was interviews based on six interviews with two teachers and four students from two different classes. The quantitative method was a questionnaire study that was done in both classes.

Gender Mainstreaming - Kioskvältare eller dagslända?

The European Union's work on equal opportunities for women and men can be described historically in three eras; equal treatment, positive action and, most recently, the gender perspective. In accordance with the latter, gender mainstreaming is the latest method in dealing with these issues. Its aim is the implementation of the gender perspective in all policy processes and to challenge the male norm that permeates all decision making. EU:s work on equal opportunities, though, persists not only of gender mainstreaming but has a double approach also including special actions.This thesis bases its argumentation on discourse analysis of communications from the Commission regarding employment and social affairs. It argues that the two components of the double approach; gender mainstreaming and special actions, are incompatible and even becomes contra productive put together.

Resurs eller bokstav på papper? - en undersökning av gymnasieelevers syn på och upplevelse av betyg

Syftet med detta arbete är att göra en jämförande undersökning bland elever på dels en yrkesinriktad och dels en teoretiskt inriktad gymnasieskola. Vi använde oss av den halvstrukturerade intervjun i mötet med våra informanter, ca tio elever från vardera skola. Intervjuerna, vilka följde en färdig intervjuguide, spelades in på diktafon och transkriberades sedan och blev underlaget för själva undersökningen/analysen. Här jämförde vi informanternas svar med varandra. Våra slutsatser är att gymnasieskolan verkar reproducerande och upprätthåller klass- och genusmönster.

Att arbeta med barns läs- och skrivutveckling

Utifrån en rapport gjord av Skolverket, rörande de nationella proven, har vi valt att i denna uppsats specifikt undersöka de nationella provet i svenska B på gymnasiet. Våra huvudsakliga frågor i uppsatsen behandlar gymnasielärares och gymnasieelevers olika inställningar och attityder till provet. Vi väljer även att vidare i undersökningen koppla samman användarperspektivet genom en diskussion utifrån kunskapssyn och olika läroplansmodeller. Undersökningen grundar sig i en kvantitativ enkätstudie och en kvantitativ intervju och i sin helhet bör den betraktas som en pilotstudie. Sammanfattningsvis visar undersökningen att det råder en uttryckligt positiv inställning till de nationella provet i svenska B bland lärare och elever. Gällande resonemanget kring kunskapssynen verkar eleverna i vår undersökning fortfarande ha en behaviouristisk syn på kunskap, trots att det nationella proven är utformade för att pröva en mer djupstrukturell kunskap.

Resonemang omkring motivation : En undersökning av elitsatsande gymnasieelevers motivationsfaktorer i fotboll vid en NIU skola i Sverige.

Abstract: Elite soccer in combination with education is a unique and demanding task. The path towards a glory career in sports takes hard mental and physical training. The objectives in this study are 6 elite focused high school students studying high school education programs in combination with football profile. They are 3 of each gender. The purpose of the study was to find out more about their perspective of motivation and what makes them keep going towards a career in football in beside their education.The study is of empiric hermeneutic survey used qualitative method and interviewing to collect data.

Partiet som utflöde av samhället : En argumentationsanalys av det nyuppkomna partiet Feministiskt Initiativ

This thesis is a study of Parties as an outflow of societal changes where the aim has been to find out how parties are affected by societal changes and how they justify to new party formation. This is done by using a theory called Parties as an outflow of societal changes which is a theory developed by Swedish researchers in Political Science. To confirm the theory it is necessary to do an argumentation analysis of one external developed party?s electoral program. In this case the party selected is Feminist Initiative which brings a different view on how the society of Sweden should look like.Selected parts of the argumentative analysis will be examined with the purpose to give a perspective on how Feminist Initiative values the changes in society and how they describe their role as a new party.The main question of this study is; Are new parties an outflow of societal changes? The basic arguments includes that along with societal changes in Western Europe also changes the view of a representative democracy in which political parties play a central role.

Ett på allvar integrerat svenskämne? : En studie av uppgiftskulturen i läromedlet Känslan för ord.

The aim of this paper is to analyze and problematize the content in the teaching media Känslan för ord through an integrative perspective. This is done by using two sets of questions based on two of the didactic questions what and how. How is the content of the Swedish subject constructed in Känslan för ord? and How is this content integrated in Känslan för ord? The used material consists of a fairly large amount of literature which provides different approaches, priorities, and methods about the Swedish subject. This literature forms the base for the model used to analyze the course books.The results are based on an analysis of the exercise culture (uppgiftskultur) in the two books and are extensive.

När det musikaliska och sociala går hand i hand : Gymnasieelevers syn på samspel i ensemble.

Undersökningen är fokuserad på vilken relation lärare och elever har till skriftspråket. Vi har undersökt hur medvetna lärare och elever är gällande skriftlig korrekthet. Vi har även undersökt hur sociala medier och mobiltelefoner påverkar språket. Hur eleverna ställer sig till skriftspråket och om de bryr sig om att skriva korrekt är även någonting som studien är riktad till. Vi har studerat vilka verktyg både lärare och elever har till hjälp för att utveckla ett korrekt skriftspråk.

Gesällbrevet hänger på håret : Sex gymnasieelevers uppfattningar om gesällbrevet på frisörprogrammet

Syftet med studien är att undersöka frisörelevers uppfattningar om gesällbrevet. Det är ett yrkesbevis för frisörens kunskap och kompetens och det är det enda bevis med vilken branschen kan mäta elevers kunskap. På ett frisörprogram med trettio elever valde tre elever 2009 att ta sitt gesällbrev. Av dessa siffror att döma, ska jag med kvalitativa intervjuer undersöka 6 avgångselevers uppfattningar. En strävan är också att informera och väcka intresse om gesällen.

Digitala Medier : Ett komplement eller resurs i språkundervisning i spanska?

Syftet med studien är att bilda kunskap om gymnasieelevers skilda sätt att uppfatta tidigare sex-och samlevnadsundervisning och vad som enligt eleverna är meningsfullt med sex- och samlevnadsundervisningen i årskurs 7-9. Kvalitativa intervjuer har genomförts med nio elever i årskurs ett på gymnasiet. Studien ämnar använda en fenomenografisk forskningsansats.I resultatet framgår fem skilda uppfattningar om sex- och samlevnadsundervisningen. Eleverna uppfattar undervisningen som kommunicerande, trygg och bekväm, förberedande och förebyggande, informativ, samt att skolan har en stor roll i sex- och samlevnadsundervisningen. Det identifieras i resultatet även fyra skilda uppfattningar om meningsfullt innehåll för sex- och samlevnadsundervisningen.

Vilken roman ska jag välja? : - en studie av tre gymnasieelevers val och läsning av skönlitteratur

Den här uppsatsen behandlar kommats användning vid satsgränser i två kontexter: mellan samordnade huvudsatser och vid adverbialbisatser i huvudsats. Syftet är att kartlägga bruket genom att registrera frekvensen av komma, brukets förhållande till ett antal relevanta variabler och till etablerade kommateringsregler. Detta har skett genom en kvantitativ analys omfattande sammanlagt 800 fall av nämnda kontexter. Materialet är hämtat från politiskt orienterade bloggar.Resultatet visar att komma använts mellan 61,75 % av huvudsatserna och vid 27,75 % av adverbialbisatserna. Dessutom har samband noterats mellan komma och faktorer som kon-junktion, förekomsten av gemensamma satsdelar, adverbialtyp, bisatsens position och längden hos olika textelement.

Osynliga offer : En kritisk idéanalys av riksdagsdebatten kring barnpornografilagen.

In this essay, the aim is to empirically and theoretically study the parliamentary debate of the child pornography law. The empirical part is an attempt to discover eventual underlying gender stereotypes in the debate. A text analysis is conducted with material consisting of motions from members of parliament and of protocols from the parliamentary debate. In this material we try to find latent and manifest expressions of gender stereotypes. There are several stereotypes, which effects the argumentation and prejudice of the debate, like stereotypes of the victims, the perpetrators and their characteristics.

Vad kännetecknar en bra lärare?: en komparativ studie av
elevers och lärares uppfattningar om hur en bra lärare bör
vara

Syftet var att studera högstadie- och gymnasieelevers syn på en bra lärare vilket jämfördes med deras lärares uppfattningar om detsamma. Avsikten var att upptäcka skillnader och likheter mellan de två elevgrupperna, samt mellan elever och lärare. Vi tillämpade en metod där försökspersonerna fick utveckla sina egna åsikter genom fri uppsatsskrivning under titeln Vad kännetecknar en bra lärare?. Vi använde textanalys som metod för att granska materialet.

<- Föregående sida 29 Nästa sida ->