Sök:

Sökresultat:

117 Uppsatser om Guld - Sida 3 av 8

Fastighetsmäklaryrket: Att skära guld med täljkniv? - Vad motiverar fastighetsmäklaren i sin yrkesroll och hur ser dess chefer på motivation?

Mitt syfte har varit att utreda vad som motiverar fastighetsmäklaren i sin yrkesroll samt att utreda hur dess chefer bedömer medarbetarnas motivation och dess påverkan för arbetsprestationen. Jag har använt flera teorier som kunnat kopplats till empirins resultat. Några av de slutsatser som framkommit är bland annat att motivationsfaktorer varierar beroende på individ och därmed fastighetsmäklare. Nöjda kunder, trivsel på arbetsplatsen, varierade arbetsuppgifter och en god lön har dock uppkommit vara betydande motiverande faktorer för mäklarna. Cheferna bör skapa en bättre dialog med mäklarna för att öka medvetenheten kring medarbetarnas motivationsfaktorer.

Olja, mer än bara svart guld? : En studie om korrelationen mellan och möjligheten att skapa en handelsstrategi med olja och växlingskursen SEK/USD

Syftet är att konstruera en handelsstrategi baserad på Contracts-For-Difference (CFD) för att utnyttja de möjliga samband som föreligger mellan oljepris och SEK/USD växlingskurs.Uppsatsen baseras på en induktiv ansats med kvantitativ metod. Slutsatser dras från utifrån de data som har bearbetats.Korrelationen mellan olja och valutan SEK/USD är starkt negativ. Funktionaliteten hos ?Moving Average? som indikator för trendskiften bedöms som relativt hög. Handelsstrategin som har konstruerats uppvisar positivt resultat efter fem års simulerad handel.

CSR-Kommunikation? : En enkätundersökning om vilka marknadskommunikationer konsumenter föredrar

Problem definition: By what marketing communications do consumers want companies in the jewelry industry to communicate its potential CSR activities?Purpose: The purpose of this study is to investigate in what kinds of marketing communications consumers want the jewelry industry to communicate its potential CSR work.Method: The study has used a quantitative approach to data collection, focused on a survey to answer the purpose of the study and the problem definitions.Conclusion: The study found that the respondents want a clearer communication of CSR work in the industry and that the most suitable communication channels according to respondents differ depending on gender. The female respondents think that the most appropriate channels are product promotions and direct marketing. In contrast, the male respondents think that the channels social media, newspaper and television advertising as well as web sites are more suitable..

När tiga är silver och tala är guld - hur organisationer behandlar negativ publicitet internt

Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur organisationer som utsätts för negativ publicitet bör kommunicera med medarbetarna, för att bibehålla deras förtroende för organisationen. Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie där vi samlat in vår empiri genom semistrukturerade intervjuer. Upprättandet av en dialog är det effektivaste kommunikationsmedlet för att kommunicera med medarbetare. För stora organisationer är det svårt att upprätta en genomgående dialog på alla nivåer, och även om den i viss mån förekommer i den dagliga kommunikationen, så uppstår svårigheter när negativ publicitet ska kommuniceras på ett internt plan. Trots att begränsade resurser kan hindra optimal kommunikation vid negativ publicitet, är det viktigt att ledningen inte tiger, utan kommenterar det inträffade.

Miljöcertifiering av energieffektiva byggnader : Nybyggnation av parhus i Landskrona

Denna studie har utförts för att öka kunskapen om miljö- och energikrav i Sverige. Studien har utgått från en tomt i Landskrona där ett flerbostadshus kommer att byggas.I studien studerades vilka miljö- och energikrav som finns i Sverige. De miljöcertifieringssystem som studerats är GreenBuilding, Miljöbyggnad, BREEAM och LEED. De lågenergihus som studerats är passivhus, minienergihus och nollenergihus.I studien studeras även för- och nackdelar med olika stomsystem i trä. En slutsats om det bäst lämpade stomsystem för byggnaden i Landskrona dras.Tre typer av konstruktionslösningar tas fram för byggnaden.

Morgonstund har guld i mun? : En studie om frukosttidens organisation i barnomsorgen

Syftet med vårt examensarbete var att undersöka hur tiden organiseras kring perioden runt frukost inom barnomsorgen. Utifrån detta ställdes fråga om vad som styr tiderna för frukost till personalen samt en fråga till vårdnadshavare hur deras barn tas emot under frukosttiden. Ämnet undersöktes i en kombinerad kvantitativ och kvalitativ studie vilken genomfördes med hjälp av sociala media. Webbenkäter delades ut till en grupp pedagoger, till en grupp föräldrar samt i en vanlig statusuppdatering på Facebook. Empirin samlades in genom Google Drive och bearbetades i kalkylprogrammen Excel 2013 och SPSS version 20.

Guld i Sverige - Från urtid till nutid

The Earth and everything else in the universe was created in the Big Bang around 14 billion years ago. A point with tremendous density and mass began to expand and more and more atoms began to form. From the first and lightest like hydrogen and helium to heavier atoms such as iron and eventually gold. The formation of the Earth occurred about 4.6 billion years ago and so the first gold atoms were concentrated only here. It is however believed that much later in Earth's history an extra supply of gold occurred thanks to massive meteorite bombardments.

Tala är silver, skriva är guld (?) En studie om bloggars demokratiska potential

The number of blogs, from weblogs, are increasing every day. Blogs are also becoming more visible in the public debate as well as the awareness of their existance is rising among politicians and citizens. The aim of this thesis is to answer the question what democratic potential blogs can have. This question will be answered by initially studying the research that exists today about weblogs and democracy. The second part of the analysis consists of a selection of texts from weblogs that touches this subject.

E-handel : Inte bara guld och gröna skogar

 The purpose of this essay is to analyze and understand which difficulties that e-company's struggles with the most, and what their strategies are to overcome this problem. Sales of clothing through e-commerce have made the shopping experience faster and more comfortable, but on the other hand it has created a couple of problems which makes a big difference in the purchase of clothing, we are partly talking about the absence of the testing opportunity. To not know whether or not the shirt or pants will fit, leads customers to a game of gamble every single time they purchase a garment. Another problem which makes customers nervous before a purchase is the absence of a physical salesperson. This might lead customers to question whether or not the company exists.

Tala är silver, tiga är guld En studie om förhandlingsprocessen mellan offentliga och privata parter i Danmarks första Public-Private Partnership

The purpose of this thesis is to describe and to increase the understanding of the negotiation process between the public- and the private sector in a Public-Private Partnership (PPP). I have chosen to explore the first ?real? PPP project in Denmark, the construction of Vildbjerg compulsory school in the municipality of Trehøje.This case study is based upon a qualitative method consisting of interviews with the leading negotiators from both sectors. Two different theoretical perspectives are used to construct the basis of the analysis - The Theory of Public-Private Partnership and Negotiation theory - and serve as a concept instrument.The result of the analysis indicates that the negotiators from the different sectors have problems to get out of their traditional roles as purchaser and contractor ? in PPP they should act like partners.

Stenläggning av minnesmärken - illustration av Motalaspännet

Sedan sommaren 2008 bygger Svevia AB pendeltågstation i Kimstad. I samband med detta vill byalaget göra en stensättning och illustration av Motalaspännet för att uppmärksamma fyndet av spännet som gjordes på 1800-talet, i just Kimstad. Spännet, som är av Guld och ädelstenar med en diameter på nästan 20 cm, tros vara från 1300-talet och har en något oviss historia om var det är gjort samt vem som kan ha burit spännet.Denna rapport och examensarbete syftar till att presentera ett illustrationsförslag av Motalaspännet där material, placering, grundläggning samt kvantiteter och pris redovisas. Utgångspunkten för arbetet var att diskussioner mellan författaren, byalaget och handledaren skulle föras vid framarbetningen av förslaget. Byalaget presenterade i startskedet ett eget illustrationsförslag.

Tiga är silver men tala är guld : en undersökning av kunskapsförvandling i projektbaserade företag

Tacit knowledge refers to the knowledge that is located inside individuals; it is not expressed or written like explicit knowledge. Inherently, tacit knowledge is often limited solely to one person and consequently individually based. Project based companies need to acknowledge the importance of transforming tacit knowledge into explicit in order to preserve the knowledge inside the organisation. If the knowledge is not transformed, there is a great risk of losing the knowledge when a key individual leaves the organization.One way of transforming the tacit knowledge is through Nonaka?s and Takeuchi?s knowledge spiral.

Att lova guld och grön energi : En diskursanalys av svenska energibolags CSR-rapporter

The environmental situation is becoming increasingly critical. The energy sector and other industries have a big impact on our climate and the public is raising their voice for companies to admit their responsibility towards the environment and society. Companies engage in corporate social responsibility (CSR) and happily disclose their responsible performance in annual reports. But what messages are they conveying in their CSR-reporting, and what attitudes towards CSR can be found underneath the explicit content? The aim of this study is to discover which discourses exist in CSR-reports from Swedish energy companies, and how these discourses operate.

Marknadsundersökning angående design för behållare av ansiktscreme : Marketing reseach concerning the design of beauty cream containers

Detta examensarbete innefattar en teoretisk och en praktisk del om marknadsundersökningar. Inom teoridelen har litteratur inom ämnet studerats för att sedan genomföra en marknadsundersökning. Utöver detta ha resultatet som erhållts ur marknadsundersökningen tillämpats för att ta fram ett designkoncept för en serie ansiktscremer.Marknadsundersökningen utfördes i form av en observationsresearch där ansiktscremer av olika priser och märken jämfördes, samt en webbenkät där målgruppen fick svara på frågor om ansiktscremers behållare och behållarens färg. Målgruppen är satt till män och kvinnor över 15 år som använder ansiktscreme. För att marknadsundersökningen ska vara möjlig att genomföra inom satta tidsramar skickades webbenkäten endast ut till studenter vid Högskolan Dalarna i Borlänge samt till läsare av modebloggen ?Hopplösa Modenördar?.Totalt inkom 469 svar.Resultatet visade att vitt, silver och svart är de färger som tilltalar män mest i fråga om ansiktscremebehållare.

Laver - orten som försvann

Vid slutet av 1920-talet hittade två blockletare från Boliden ett stort kopparkisblock på Nattberget som ligger 46 km väster om Älvsbyn. I början av 1930-talet lyckades man lokalisera kopparådern men provbrytningar visade att malmen var något för låghaltig. Trots detta beslutade Bolidens bolagsledning 1936 att brytning av kopparmalmen skulle påbörjas. Med tillgång till den nya malmen gick det att utvinna mer Guld ur Bolidenmalmen vid Rönnskärsverken. Bredvid gruvan växte ett mönstersamhälle fram som fick namnet Laver efter Laversjön som låg alldeles i närheten.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->