Sök:

Sökresultat:

2871 Uppsatser om Grupper - Sida 1 av 192

Gruppfavorisering hos minimala grupper vid val av ansiktsuttryck

Människor verkar generellt handla och uppträda på sätt som ger fördelar till dem själva och de Grupper de är medlemmar i. Fördelarna gäller resurser, status, prestige men också socialt fördelaktigt beteende. Beaupré och Hess (2003) fann att människor ansåg medlemmar ur sin egna etniska grupp vara gladare än människor från andra etniska Grupper. För att undersöka om icke socialt sammansatta Grupper skulle attribuera gladare ansiktsuttryck till den egna gruppen, innegruppen, framför andra Grupper, uteGrupper, replikerades studien i minimala Grupper. Det visade sig att innegruppen oftare favoriserades med glada ansiktsuttryck medan utegruppen oftare attribuerades neutrala ansiktsuttryck..

Ändliga grupper

Uppsatsen börjar med definitionen av en grupp och fortsätter med grundläggande begrepp och egenskaper hos Grupper såsom underGrupper, homomorfismer, isomorfismer, normala underGrupper, faktorGrupper och permutationsGrupper. Sedan behandlas konjugerade underGrupper, konjugatklasser och klassekvationen med vars hjälp det visas att en grupp med ordning $p^{2}$ är abelsk. Vidare behandlas direkta och semidirekta produkter av Grupper. Det konstateras att omvändningen till Lagranges sats i allmänhet inte gäller men att Sylows satser finns istället. Med hjälp av den tidigare teorin visas sedan att de enda enkla Grupperna med ordning mellan 1 och 60 är av primtalsordning.

Bestraffning av normbrytare. En undersökning i hur grupper i onlinespel bestraffar sina normbrytare.

Abstract Det finns en medvetenhet om hur normbrytare bestraffas i Grupper på arbetet eller i sina sociala nätverk. Tidigare forskning visar på att normbrytare bestraffas för att gruppen ska återfå sin ställning men även för att individer ska få behålla sin sociala identitet. Denna undersökning tar Grupper och normbrytning in i onlinespelvärlden, där det visar sig att normbrytare inom spelGrupper bestraffas aggressivt genom konflikter men också på ett milt vis genom tillsägningar. Undersökningen visar också på att en normbrytare i gruppen inte påverkar gruppens möjlighet att prestera..

Åldersindelade eller åldersblandade grupper i förskolan?

Syftet var att i denna studie behandla ämnet vilken åldersGruppering som är att föredra i förskolan. Syftet var att beskriva och förstå förskollärares uppfattningar om vilken indelning av barnGrupper som är att föredra utifrån ett utvecklings perspektiv inom förskolan. Undersökningen byggde på rena faktastudier av litteratur samt enkäter och öppna frågor. Förskollärarna som deltog i undersökningen hade blandade erfarenheter av både åldersindelade och åldersblandade Grupper. Resultatet pekar mot att förskollärarna till övervägande del var positivt inställda till åldersindelade Grupper inom förskolan och att åldersblandade Grupper inom förskolan till mångt och mycket ser bra ut på pappret, men att det i verkligheten verkar svårare att genomföra.

Bestraffning av normbrytare. En undersökning i hur grupper i onlinespel bestraffar sina normbrytare.

Abstract Det finns en medvetenhet om hur normbrytare bestraffas i Grupper på arbetet eller i sina sociala nätverk. Tidigare forskning visar på att normbrytare bestraffas för att gruppen ska återfå sin ställning men även för att individer ska få behålla sin sociala identitet. Denna undersökning tar Grupper och normbrytning in i onlinespelvärlden, där det visar sig att normbrytare inom spelGrupper bestraffas aggressivt genom konflikter men också på ett milt vis genom tillsägningar. Undersökningen visar också på att en normbrytare i gruppen inte påverkar gruppens möjlighet att prestera..

Sambandet mellan gruppmognad och sjukfrånvaro i grupper av operatörer inom en monteringsfabrik

Syftet med denna studie har varit att studera sambandetmellan gruppmognad, enligt integrative model of group development, ochsjukfrånvaro bland operatörer inom tillverkningsindustrin. Studien omfattadetvå mätningar med 91 Grupper i den första mätningen och 80 Grupper i denandra mätningen. Den första mätningen var en longitudinell studie och denandra mätningen en tvärsnittsstudie. Sammanlagt fanns sjukfrånvarodata för115 Grupper. Data på gruppnivå inhämtades med instrumentet GroupDevelopment Questionnaire.

Grupp-polarisering : ett fenomen styrt av kontext?

Grupp-polarisering är ett fenomen som hävdar att individuella gruppmedlemmar efter diskussion ändrar sina åsikter i den riktning som gruppens åsikt som helhet håller för riktig. I denna studie var syftet att utreda om kontext var en källa till variation av grupp-polariseringen. Med kontext avsågs Gruppernas sammansättning. De olika gruppsammansättningar som studerades var Grupper vars medlemmar kände varandra sedan tidigare jämfört med Grupper med medlemmar som inte kände varandra, samt Grupper bestående av medlemmar med samma kön jämfört med Grupper med blandade kön.Trots att polariseringseffekterna i studien visade sig vara mindre än förväntat pekade resultaten ändå på två saker. Resultaten visade att polariseringseffekter inte är beroende av huruvida gruppmedlemmarna känner varandra sedan tidigare eller inte, men könssammansättningen av gruppen är av betydelse för grupp-polariseringseffekter.

Situationsanpassat ledarskap i heterogena grupper : En studie om kontroll vid en skarpskjutning i en heterogen pluton med yrkessoldater

Syftet med detta arbete är att ta reda på om det går att använda samma form av kontroll på heterogena Grupper, yrkessoldater, som det gjorde förr med homogenaGrupper, värnpliktiga. Problemet ligger i hur ledarskapet ska anpassas efter en grupp med heterogen mognad. Metoden jag har använt mig av för att ta reda på hur kontrollen upplevs är att studera en skarpskjutning med yrkessoldater och därefter genomföra en enkät undersökning med de deltagande. Litterturstudier har kombinerats med en enkätstudie.  Vald teori är situationsanpassat ledarskap. Det centrala i teorin är hur ledaren anpassar ledarskapet efter de personer som leds.

Utrikesfödda på arbetsmarknaden - En studie om skillnader i sysselsättningsnivåer mellan olika utrikesfödda grupper

Syftet är att undersöka om det finns skillnader i sysselsättningsnivåer mellan olika utrikesfödda Grupper på arbetsmarknaden, och om dessa finns, hur de kan förstås och förklaras. Kvantitativ metod, och materialet är taget från Levnadsnivåundersökningen 2000, SCB och Integrationsverket. Det finns betydande skillnader i sysselsättnings-nivåer mellan olika utrikesfödda Grupper, och skillnaderna är störst mellan inomeuropeiskt - och utomeuropeiskt födda. Orsaker till dessa skillnader kan till viss del förklaras av vistelsetid i Sverige, utbildningsnivå och av vilka skäl människor invandrar. Det verkar också finnas tecken på att vissa Grupper på olika sätt missgynnas på grund av sin etniska härkomst, varför diskriminering också kan utgöra en förklaring till dessa skillnader..

Karlar, män och pojkar- en studie kring manlighetskonstruktioner i läromedel

Syftet med arbetet har varit att undersöka hur manlighet gestaltas i två läroböcker i historia, en från Sverige och en från Danmark. Utifrån R W Connells teori kring maskuliniteter har jag arbetat med kritisk diskursanalys för att ta reda på hur böckerna framställer män. Vissa Grupper av män omnämns inte alls medans andra Grupper ges mycket utrymme, fördelningen är ungefär densamma i den svenska och i den danska boken. Män med mycket politisk, social eller kulturell makt tenderar att beskrivas mer ingående, gärna som starka eller mäktiga. Detta visar på vikten av att kritiskt granska läromedel för att inte reproducera strukturer som missgynnar exempelvis vissa Grupper av män..

Nivågruppering i matematik

Arbetet behandlar nivåGruppering i matematik i grundskolan, en Grupperingsform som är vanlig framförallt i matematik. Forskning ger inga tydliga svar på om nivåGruppering är bra eller dåligt för elevernas prestationer. Klart är dock att positiva resultat kan uppnås förutsatt att undervisningen anpassas efter elevernas kunskaper och erfarenheter. Men det finns också ett flertal dokumenterade svårigheter och risker. Uppsatsen innehåller både forskning och debatt kring nivåGruppering samt en egen intervjustudie.Syftet med uppsatsen är att besvara de tre frågeställningarna: Vad har lärare för erfarenheter av och attityder till nivåGruppering? Hur ser lärare på kunskapsmässig heterogena Grupper? samt Hur beskriver lärarna att undervisningen bedrivs i de olika nivåGrupperna?Materialet har samlats in genom kvalitativa intervjuer med sex matematiklärare för år 7 till år 9 på en skola i Östra Götaland.

Åldersindelade grupper i förskolan : en intervjustudie om hur verksamma pedagoger ser på denna gruppsammansättning

Avsikten med denna studie var att ta reda på pedagogers åsikter kring åldersindelade Grupper i förskolan. Det som har undersökts är vilka för- och nackdelar det finns med denna gruppsammansättning och av vilken anledning studiens pedagoger har denna indelning. Datainsamlingarna består av intervjuer med fyra verksamma pedagoger som arbetar på förskolor med åldersindelade barnGrupper. Resultatet visar att det finns både för- och nackdelar med åldersindelade Grupper, men att det till största delen är fördelar och mestadels praktiska sådana. Anledningen till att pedagogerna i studien har åldersindelat är för att verksamheten lättare kan anpassas efter ålder, likaså miljön och de aktiviteter de har med barnen.

Medstyrande grupper i busstrafiken: ett införandes
förutsättningar, principförslag och konsekvenser för Luleå
lokaltrafik AB

För att undersöka om medstyrande Grupper går att införa i busstrafiken, hur en sådan organisation i så fall skulle kunna se ut och vilka konsekvenser det skulle få på bland annat ekonomi, engagemang, arbetstrivsel och sjukfrånvaro analyserades organisationen och arbetsförhållandena på Luleå lokaltrafik AB (LLT) hösten 2002. Informationen samlades främst in med ostrukturerade intervjuer med personal från alla avdelningar. Resultaten visade att förarna antingen har oregelbundna arbetstider eller långa arbetsdagar och att det finns en kraftig segregation mellan de kollektivanställda och tjänstemännen. Det framkom också att företaget präglas av ett strängt Taylorismiskt synsätt. Utredningen uppdagade också problem med det nya linjenätet som ska införas inom kort.

Den sanitära revolutionen: Ett klassprojekt eller inte? En undersökning av hur dödsorsaker skiljde sig åt mellan socioekonomiska grupper i Örebro 1870-1895.

Denna uppsats syftar till att visa på hur spädbarnsdödligheten skiljde sig åt mellan olika socio-ekonomiska Grupper i stadsmiljö. Ämnet är tidigare studerat men det har inte hittats något tydligt mönster. Därför görs studien för att bredda forskningsläget och bidra till att förstå hur den sanitära förbättrigen påverkade spädbarnsdödligheten. Syftet uppnås genom en studie av Örebro mellan 1870-1895 där spädbarnens dödsorsaker jämförs med deras socio-ekonomiska ställning. Resultaten visar på en jämförelsevis liten skillnad mellan olika socio-ekonomiska Grupper, framförallt under den senare tidsperioden..

Distriktssköterskors upplevelse av att möta patienter som tillhör utsatta grupper

Distriktssköterskor arbetar enligt en humanistisk värdegrund där alla patienter har lika värde. Distriktssköterskorna möter i sitt arbete individer från olika samhällsklasser, kulturer och åldrar. Syftet med denna studie var att beskriva distriktssköterskans upplevelse av att möta patienter från utsatta Grupper. Studien har en kvalitativ ansats. Datainsamling skedde med tre fokusgruppintervjuer, med totalt tolv deltagare och tematisk innehållsanalys användes som analysmetod.

1 Nästa sida ->