Sökresultat:
6245 Uppsatser om Graphic design, - Sida 46 av 417
Jämförande analys mellan svenska och portugisiska reklambyråer. : Saker som är bra att veta om man ska arbeta som grafisk formgivare i Sverige eller i Portugal
If you move from Sweden to Portugal to work as an Art Director at an Ad agency, there are certain things you ought to know. Perhaps even before you decide to move. There are a lot of things that are quite different if you compare Portugal to Sweden, not only the language, but also the design, software, working hours and much more. You have for example two month with double salary, you work till six p.m. and when it comes to maternity leave, you have 100% compensation with no taxes the first four months of every pregnancy.
Vitt, fräscht och ingen reklam: om design och konsten att formge mjölkförpackningar
Uppsatsen handlar om mjölkförpackningar och dess design. En anledning till att vi valde just mjölkförpackningar beror på att det är en produkt som finns i de flesta hem. Vår frågeställning som ska besvaras är: Hur upplevs designen på mjölkförpackningar? Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur konsumenter upplever olika mjölkförpackningar, svenska såväl som utländska, samt att ta reda på hur mejerierna och/eller de som designar förpackningarna tänker. Vi vill även hitta likheter och olikheter bland de svenska och utländska förpackningarna.
Vi sitter tillsammans : Upplevelser av samhörighet och ledarskap i ett traditionellt kontorslandskap.
The office is the working environment in which an increasing proportion of the population spends their days . One type of office are open plan offices which are characterized by several people sitting together in the same room without spatial boundaries . The general discourse of this kind of offices is that they constitute an advantageous design that allows organizational changes without the need for redevelopment . From a work perspective, this office design is both criticized and acclaimed . Problems with noise is frequently reported in research which can lead to ill health.
En liten del av 80-talet
Är det möjligt att arbeta med grafik från 1980-talet för att forma om och lansera på nytt? Kan man komma bort ifrån klyschor och retro stil för att visa upp en modern syn på 1980-talets stil som går att använda i dag? Design finns överallt runt omkring oss, det är en del av våra liv och en beståndsdel som ständigt ändras av medias rörliga plattform. Den ständiga förändring som design för med sig blir många gånger ifrågasatt och diskuterad inom mediebranschen. Ofta kommer rätt och fel upp som begrepp inom design om vad som fungerar eller inte, begrepp som jag i mitt arbete lyfter fram och arbetar kring. Genom olika manipulationer och arbete med digital grafik, som pålägg av texturer och färg/form på fotografier, visar mitt arbete en bildserie som är skapad med färg och form från 1980-talet.
FPGA baserad PWM-styrning av BLDC-motorer
This thesis work contains a litterature study about electrical motors in general and how PWM-patterns for brushless DC-motors can be made. A suitable method has been implemented as a simulation model in VHDL. A simulation model of a brushless DC-motor which describes the phasecurrents, torque and angular velocity has also been made. The motor model made simulations easier for the complete PWM-system. The design was synthesised and tested with a prototypeboard including a SPARTAN II FPGA.
Design av ett grafiskt användargränssnitt : Ett befintligt system i förändring för användarnas bästa
Detta kandidatarbetet är utfört på ett bolag som verkar i telekommunikationsbranschen. Operatörerna på kundtjänst arbetar med att ta emot samtal från Telekombolagets kunder, hjälpa dem med att lösa problem och ge tips och råd. En viktig del av arbetet är att operatörerna gör en analys av kunden för att kunna ge bästa möjliga råd. Rapporten behandlar hur en del av ett textbaserat program kan omarbetas till en grafisk applikation. Etnografiska metoder, i form av observationsstudier och intervjuer, och designtekniker, i form av mockup- och prototypmöten, har använts tillsammans med användarna av programmet.
Great design experiences don?t happen by accident - En kvalitativ studie om design av upplevelser i Surface-computing system
Användarupplevelser är en gren inom användbarhetsområdet som på senare år kommit att studeras alltmer. Orsaken till detta är att ny teknik medför andra krav på produkter än att produkter som sådana ska vara lätthanterliga. Produkten kan likväl ha som syfte att vara rolig att använda sig av.Studiens syfte var att studera användarupplevelser beträffande Surface-computing teknologi.Företaget Interactive Institutes innovativa Surface-computing produkt Virtual Autopsy Table fick exemplifiera Surface-computing teknologi i publika miljöer. Genom att använda denna uppmärksammade produkt som underlag är syftet att undersöka vilka designmoment som kan anses vara kritiska för upplevelsebaserad design. Studiens frågeställning blev:Vilka riktlinjer kan tas fram för att vägleda en designprocess att bli mer fokuserad påanvändarupplevelser vad gäller Surface-computing system?Med utgångspunkt från studiens datamaterial, så var en del av studiens syfte att ta fram riktlinjer.
Konstruktion av solcellsstativ i obehandlat naturmaterial
I detta examensarbete utvecklas ett solcellsstativ i trämaterial. Ett idékoncept fanns somgrund för hur stativet skulle kunna utformas. Detta har vidareutvecklats, till färdigt systemanpassat för tillverkning.Resultatet blev ett fackverksstativ i trä bestående av vinklade halva oktaeder i rad.Trädetaljerna binds samman med knutpunkter i formsprutad plast, som med klämkraft hållerfast trädetaljerna. Knutpunkterna är konstruerade för att minimera åverkan på träet samtmotverka röta.Systemet är verifierat både genom beräkning, simulering och jämförelse med liknandekonstruktioner. Materilavalet är gjort med systematik enligt Ashby, Material Selection inMechanical Design.
Marklyft som behandling mot långvarig ländryggsmärta: en Single Subject Experimental Design
Background: Low back pain (LBP) is a common disorder in the western world. A majority of those afflicted by a first acute episode is at high risk of developing sub-acute or persistent symptoms. Persistent LBP can be caused by pathological changes in the discs and disturbed neuromuscular activation, which can cause hypotrophy of the extensors strong type-2 muscle fibres. Deadlift (DL) is an exercise that may correct all these pathological transformations. Aim: To investigate the effect of DL-training on patients with persistent LBP.
Smarta Hus: Nya behov och lösningar med participativ design
In this Bachelor Thesis (20 p.), we present the history and development of
"Intelligent Houses", and most important- explore some of the future
possibilities in this area.
The project has been carried out through an interdisciplinary cooperation
between three different educations at the Blekinge Institute of Technology.
By conducting a dialogue with various actors with different professions, we
have been trying to identify needs within the concept of "Intelligent Houses",
were the end user is not only the tenant or homeowner.
Through Participatory Design methods, such as a Future Workshop, we have
brought the users together to discuss their own and each others needs and
hindrances in their respective work practice, and how intelligent house
technology could improve their work conditions.
We have also been testing a highly sophisticated
CO/CO2/Moisture/Temperature/Enthalpy multi-sensor & controller, originally
developed for regulating indoor climate systems.
Based on the needs we have found in our fieldwork, we have been looking at
possibilities to make multi user solutions with the sensor..
Hastighetsreduktion på genomfartsleder, genom icke-tvingande åtgärder i vägmiljön
The study was conducted with an landscape approach with an subject related approach in the field of environmental psychology to investigate how road design affects drivers' choice of speed. The purpose was to portray road environments on thoroughfares in urban areas to motivate motorists to keep the speed limit and thus increase road safety for vulnerable road users. The task question was formulated, how can thoroughfares in suburban settings be portrayed to motivate motorists to reduce speed?
The study was conducted throughout a literature review of motivational speed measures along with interviews with road design experts at the Swedish Transport Administration. Case studies were conducted on three thoroughfares in the Stockholm suburbs Vallentuna, Upplands Väsby and Danderyd.
Simulation driven design : An iterative approach for mechanical engineerswith focus on mesh, quality and convergence
This thesis of 15 hp has been implemented at Halmstad University, incollaboration with Saab Dynamics in Linköping. Saab Dynamics is a companyoperating in the defence industry where competition is tough. This necessitatesnew ways to increase efficiency in the company, which is the basis for this thesis.Saab Dynamics wants to introduce simulation driven design. Since SaabDynamics engineers have little experience of simulation, required a usermethodology with clear guidelines. Due to lack of time, they chose to assign thetask to students, which resulted in this thesis.The aim of the thesis is to develop a methodology in mechanical design, wherethe designer uses the FE analysis early in the design process to develop thestructures' mechanical properties.
Hur kan mitt ursprung användas i min design? : En beskrivning av designprocessen
Rapporten beskriver ett examensarbete på 10 poäng som har genomförts av Moa Jantze, möbeldesignstuderande på Carl Malmsten Centrum för Träteknik och Design vid Linköpings Universitet. Rapporten består i huvudsak av två olika moment. Det första som beskriver skånska allmogemöbler och -textilier ur ett historiskt perspektiv och den andra som beskriver arbetet med att ta fram två produkter med inspiration ur allmogen. Projektets bakgrund är ett möbelprojekt som engagerat mig under hösten 2004, där jag tog fram en gungstol som presenterades i Malmstens monter på möbelmässan 2005. Gungstolen fick mycket uppmärksamhet både i svensk och internationell press och därmed väcktes ett större intresse för historien och mitt ursprung.
Ett förslag till arbetsmöbel för användning i det offentliga rummet. : -examensarbete i samarbete med Nola AB
During spring 2007, I Matilda Lindblom, undertook my Bachelor Degree project in Furniture Design. The supervisors were Agneta Stake at Nola in Stockholm and Leo Jóhannsson, teacher and examiner at Carl Malmsten CTD in Stockholm.The project was based on three elements:? Cooperate together with a producer for professional supervision? Learn to work from a given design brief.? To learn more about industrial production? Learn more about furniture for public areasI contacted a furniture producer called Nola AB, in Stockholm, who became my work partner during this project. The asked me to design a piece of furniture where you can sit and work with a laptop on. The target was for public areas, for example in parks, malls, or at airports.In cooperation with Nola, my ambition was to develop this piece of furniture that was the answers on their wishes and demands.
Att skapa en multiplayerbana
När man jobbar på ett spelföretag krävs det att man följer spelets anvisningar och design, det gäller att leverera ett professionellt resultat i tid. Min uppgift på Starbreeze Studios blev att skapa en multiplayerbana till deras kommande spel The Darkness på 10 veckor. Jag ville testa på hur det kändes att jobba som spelutvecklare och möta de krav som ställs i dagens bransch. Den här rapporten kommer att redovisa hur jag byggt upp min multiplayerbana från grunden och gå igenom alla steg i processen. Rapporten kan delas in i tre olika huvuddelar: introduktion, genomförande och resultat..