Sök:

Sökresultat:

391 Uppsatser om Grafisk - Sida 5 av 27

#Godaremat : En studie om hur en reklamkampanj för ett ekologiskt varumärke kan utformas

Syftet med uppsatsen har varit att fördjupa oss i hur teori, metod och beprövad erfarenhet kan användas vid utformandet av en reklamkampanj. Vi har använt de kunskaper vi fick till att sammanställa en reklamkampanj åt uppdragsgivaren Zest som är en ekologisk matbar i Karlstad. Målet med kampanjen var att visa upp deras unika utbud av mat. För att vi skulle kunna utforma en kampanj som var både visuellt attraktiv och kunde nå ut till tänkbara kunder på bästa sätt grundades kampanjen i både teori om Grafisk formgivning och dess principer. De principer vi använde inom Grafisk formgivning var layout, bilder och bildkomposition samt typografi.

Grafisk kommunikation i grundsärskolans inriktning träningsskola - styrande eller stödjande i undervisningen?

Abstract Lygnersjö Lundström, Rebecca (2014). Grafisk kommunikation i grundsärskolans inriktning träningsskola ? styrande eller stödjande i undervisningen? (Communication with Graphic Symbols i Special School ? controlling or supporting in Teaching?). Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. Problemområde Elever som har en annorlunda kommunikationsutveckling behöver andra sätt att kommunicera.

Processkartläggning med hjälp av Astrakanmetoden

Denna rapport behandlar det examensarbete som genomförts i samverkan med XLENT Consulting Group som arbetar med kundcentrerad affärs- och IT-utveckling. Ett av företagets projekt görs för ett mediebolag som heter mktmedia. Lösningen för just den här kunden är att utveckla 3 till 5 system och 30 till 40 webbsajter; projektet heter mktwebb. Ungefär 30 personer jobbar för projektet mktwebb som består av sex delprocesser; Strategi&design, Krav, Gränssnitt, Utveckling, Test och Ändringshantering.Syftet med examensarbetet är att övergripande kartlägga nuvarande arbetssätt i de olika delprocesserna och kartlägga kravprocessen på en detaljerad nivå med en Astrakanmodellerad Grafisk beskrivning. En sådan Grafisk beskrivning är tänkt att dels skapa en förståelse för hur de olika aktörerna jobbar men även att tydliggöra hur alla arbetsmoment i olika delprocesser relaterar till varandra.

Designförslag till Thule Möblers produktkatalog

På uppdrag av Thule Möbler utformades ett designförslag utifrån deras nuvarande katalog. Syftet var att ur ett informationsdesignperspektiv utveckla deras produktkatalog så att användarna lättare skulle kunna hitta i katalogen.Den här rapporten beskriver hela processen från idé till färdigt designförslag.Med hjälp av analyser, enkäter och intervjuer har material tagits fram som sedan testats på målgruppen genom utprovningar.Utifrån resultaten utformades ett designförslag som var anpassat till användarna och som förmedlade ett budskap om Thule Möbler, dess historia och produkter genom en enhetlig Grafisk form som finns som en röd tråd genom hela katalogen.Enhetligheten skapas genom en tydlig linjering som stärker igenkänningen hos användaren, genomgående marginaler samt tydligheten mellan ordens, bildernas och den Grafiska formens samspel till varandra..

Korrekturet: En interaktiv lösning för granskning av tryckta medier

Arbetsprocessen för ett projekt inom mediedesign kan ta väldigt många skepnader. Formen för tillvägagångssättet styrs ofta av faktorer som omfattning, monetära resurser och tillgänglig tid. Större projekt kan innefatta flertalet aktörer på uppdragstagarens sida ? såsom projektledare, art director, copywriter och Grafisk designer ? där utrymme kan ges för delmoment som förstudie, analys och förankring av arbetet till uppdragsgivare. I mindre projekt bestående av endast en designer och på sin höjd en säljare kan manuset från uppdragsgivaren vara det enda som ligger till grund för produktionen av en Grafisk artefakt.

Vad kostar en idé? ? Att prissätta det immateriella inom grafisk design.

Inom Service Management, dyker problematisering kring prissättning av tjänster upp. Likväl ses den problematiken inom den Grafiska- och konstnärliga branschen, en bransch som allt för ofta glöms bort i det sammanhanget. Kreatörers arbeten syns överallt runtomkring oss och deras arbete är av stor betydelse i dagens samhälle där Design Management har kommit att bli allt viktigare.I den Grafiska branschen finns ingen tydlig koppling som i den traditionella prissättningen där produktionskostnad och pris samspelar. Det är betydligt besvärligare att sätta ett pris på en kreatörs arbete då det innefattar långt mer än slutprodukten. Syftet med den här studien att ta reda på hur den problematiken ska kunna lösas för kreatörerna.Syskonen Brogren är en byrå inom Grafisk designverksamhet och det allra största problemet de upplever är prissättningen.

Färgperception och grafisk profilering av Hedemora Assistansservie

An inquiring study of literature has been conducted, about the human colour perception (theimpression of colours). The colour has been examined, both as conscious and subconscious signal,and reasons for it?s influence have been exammed.The practical parts of the degree project have been carried out in active collaboration with thecustomer, The Association Hedemora Assistansservice (HASS), which offers handicapped persons astimulating spare time by personal assistance. A graphical profile-programme and an informationfolderhave been produced, easy received by both handicapped (with defective vision) and normallysighted persons. The graphical profile-programme was made in collaboration with the customer.Concerning the information-folder HASS took the main responsibility for the choice of photographswhile layout, text writing, colour-reproduction, original-production and connecting printing workswere made independently.

Aktiebolaget Marlot : Att skapa en grafisk profil och en Wordpress-sida.

Marlot Company Limited is a company in the sector household services. It is a new company where the owners, and also the clients, felt that the company was in need of a distinct platform where they could communicate with their current and prospective customers. The assignment was to create a platform consisting of a graphic profile and a Wordpress site for the company. The graphic profile's task was to distinctly profile the company in the market, and visualizing the conceptions that the company wants to be associated with. The purpose of the Wordpress site was to create a showcase for Marlot towards their customers, and thecompany itself could manage after completion.These two products have been created with the help of a pilot study which included an analysis in which the competitors in the market has been scanned, and reports of the household services sector has been studied.

Hamna "top of mind" : Från varumärkesplattform till grafil profil

Examensarbetets syfte är att identifiera möjligheter samt svårigheter med att översätta varumärkesplattformen till Grafiska profilen. För att förtydliga och få inblick i verklighetens kontext i forskningsområdet, visuell kommunikation, har en fallstudie utförts på Baronen Köpcentrum.Tillvägagångssättet för datainsamlingen utgår ifrån en kvalitativ metod med ett induktivt angreppssätt. Det empiriska materialet utgörs delvis av sex respondentintervjuer med titlarna Grafisk profilerare, Art Director, projektledare, centrumledare samt varumärkesstrateg. Dessutom består empirin utav en marknadsundersökning som genomförts med 100 tillfrågade kunder hos Baronen Köpcentrum. Ambitionen är att undersöka om den visuella kommunikationen uppfattas i enlighet med företagets varumärkesbudskap utifrån varumärkesplattformen.

Tärnabymodellen

Det ha?r arbetet syftar till att underso?ka hur man integrerar sin slutanva?ndare i designprocessen fo?r att go?ra dem delaktiga i slutresultatet. Hur man kan fra?mja ka?nslan av delaktighet, stolthet och engagemang fo?r sin ort genom ett gemensamt skapande..

Användbarhet för grafiska designers : Responsiva webbplatser och dess utformning

Idag besöker vi inte längre webbplatser enbart via datorer, utan även mobiltelefoner och surfplattor. För att göra interaktionen på en webbplats användbar via flera olika plattformar blir det allt vanligare med responsiv anpassning. Denna utveckling ställer högre krav på den Grafiska formgivaren som bör ha god kunskap om de plattformar som designen tillämpas på för att nå högsta möjliga användbarhet. En Grafisk formgivare ska alltså förstå vad användbarhet innebär och hur denna kunskap ska tillämpas i designen. Kandidatarbetet undersöker vad som definierar användbarhet och vad Grafisk design bidrar till i skapandet av responsiva webbplatser.

Introduktion till Certifierad Grafisk Produktion på Jernström Offset

The aim for this thesis was to develop a proposal of documentation, containing rules and procedures, which JernströmOffset needs to acquire the Certified Graphic Production certification. A fundamental part was to study the materialissued by Sveriges Grafiska Mediaförening, to clarify the requirements that must be met to obtain the certification. Therecommendations found in the CGP material must also be considered.Based on the requirements and recommendations of Certified Graphic Production, a mapping of the workflows atJernström Offset was performed. It was done by interviewing employees from different departments at the company,this to get a clear understanding of the operations carried out throughout the production flow and the final qualityfollow-up.During our reviewing process we found that a number of changes, in terms of working environment and practices,must be made at the company. As a result of this we propose some appropriate actions to be implemented.The documentation was finally written, through the requirements and recommendations of Certified GraphicProduction and then applied to Jernström Offset?s work procedures..

Grafiska stilars påverkan på spelupplevelsen : Kan den grafiska stilen påverka en spelares uppfattning av spelupplevelsen?

Detta arbete gick ut på att undersöka ifall två spelmekaniskt identiska spelprototyper med två olika Grafiska stilar kunde påverka en spelares uppfattning av spelupplevelsen. Syftet var inte att undersöka hur det påverkar utan om det påverkar. Arbetet utgick ifrån att undersöka Grafiska stilar, skapa två spelprototyper samt undersöka och bryta ner spelupplevelsen med hjälp av Swinks bok om Game Feel. Åtta respondenter deltog i speltest och intervjuer vilket ledde till data som kunde konstatera att en Grafisk presentation, en Grafisk stil, påverkar en spelares upplevelser av ett spel. Datan kan inte påvisa hur, däremot att det sker något, trots mekaniskt identiska spel.

Spelgrafikens former och färger : hur valet av former och färger påverkat grafiken i spelet Fret Nice

Uppsatsen är en reflekterande text över ett verk gjort som examensarbete vid Högskolan i Skövde. Verket är en film samt fyra konceptbilder som skapades med syftet att undersöka hur en förenklad Grafisk stil påverkar produktionen av ett tänkt spel. Verket skulle även undersöka förenklingarnas påverkan på hur grafiken uppfattas.I samband med ny teknik och nya spelkonsoler följer en trend att skapa så tekniskt avancerade spel som möjligt. Verkligheten används ofta som mall för att betygssätta grafik. Med denna trend medföljer ökad komplexitet i själva spelproduktionen.

Designmodell: visualisering av realtidsinformation med fokus på grafisk layout: turistinformation på webben för PC, PDA och Wap-telefon

Syftet med arbetet har varit att undersöka hur en presentationstjänst med karta och realtid på webben visualiseras för olika presentationsplattformar. Arbetet har resulterat i en designmodell med fokus på Grafisk layout för PC, PDA och Wap-telefon. Designmodellen är tänkt att fungera som en vägvisare vid utveckling av Grafiska användargränssnitt för olika presentationsplattformar. Designmodellen baseras på vedertagna teorier inom ämnesområdet. Med utgångspunkt av vad som framkommit från teorierna har en designmodell konstruerats.

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->