Sök:

Hamna "top of mind"

Från varumärkesplattform till grafil profil


Examensarbetets syfte är att identifiera möjligheter samt svårigheter med att översätta varumärkesplattformen till grafiska profilen. För att förtydliga och få inblick i verklighetens kontext i forskningsområdet, visuell kommunikation, har en fallstudie utförts på Baronen Köpcentrum.Tillvägagångssättet för datainsamlingen utgår ifrån en kvalitativ metod med ett induktivt angreppssätt. Det empiriska materialet utgörs delvis av sex respondentintervjuer med titlarna grafisk profilerare, Art Director, projektledare, centrumledare samt varumärkesstrateg. Dessutom består empirin utav en marknadsundersökning som genomförts med 100 tillfrågade kunder hos Baronen Köpcentrum. Ambitionen är att undersöka om den visuella kommunikationen uppfattas i enlighet med företagets varumärkesbudskap utifrån varumärkesplattformen. Samtliga intervjuer har sammanställts och tillsammans med teoretiska referensramen tolkats och har kvalitativt analyserats för att slutligen frambringa forskningens slutsats.För att nå en effektiv visuell kommunikation är det betydelsefullt att grafiska profilens komponenter samspelar och bildar en enad visuell helhet för kunden. Vid grafisk profilering och utformandet av visuell kommunikation bör företagsledningen utgå ifrån varumärkesplattformen. Ett fåtal starka varumärkesbudskap ska formuleras, för att sedan visuellt förmedlas till kunden. Forskningen påvisar betydelsen av att förstå möjligheterna i att översätta värdeorden till logotyp, färg, form och teckensnitt. Att utforma en visuell strategi utifrån varumärkesplattformen till grafiska profilen har flertalet kommunikationsmöjligheter exempelvis, ökad lönsamhet, varumärkeskännedom samt uppnå marknadspositionen ?top of mind?.

Författare

Lisa Engborg Annemo Härnström

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Ekonomihögskolan, ELNU

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..