Sök:

Sökresultat:

728 Uppsatser om Grafisk stil - Sida 3 av 49

Fotografi i spelgrafik

Detta är en rapport på mitt arbete om fotografier i syfte om att använda dem för attskapa texturer till The Elder Scrolls IV: Oblivion i dess grafiska stil. Detta kommervisas praktiskt i en mod till The Elder Scrolls IV: Oblivion som utvecklas av mig, ErikFeiril och Rikard Ryberg.Jag kommer visa för och nackdelar med olika arbetsprocesser för att skapa color,specular och normalmaps till The Elder Scrolls IV: Oblivions motor. Olikaprogramvaror och tillvägagångssätt kommer att ge olika resultat och jag menar påvisavilka av dessa som kommer närmast The Elder Scrolls IV: Oblivions grafiska stil, enstil som jag också kommer att definiera..

"Derför att männen icke äro nog män" : Maskulinitetskonstruktioner i Stella Kleves Berta Funcke

Ett undersökande av min identitet som grafisk designer, genom det praktiska arbetet med att ta fram en grafisk identitet..

"Det känns inte komfortabelt att läsa texten." : Stil i den vetenskapliga genren i gymnasieskolan

Undersökningen i den här uppsatsen behandlar stil i den vetenskapliga genren i gymnasieskolan. Materialet som undersöks är nio elevlösningar, tre vardera från betygen A, C och E, från det nationella provet i Svenska 3, delprov A. Syftet är att undersöka om det finns några skillnader i stil mellan texter som fått betygen A, C eller E och vilka skillnader som finns i sådana fall. Genom kvantitativa och kvalitativa stilanalyser av texterna studeras stildragen personlighet, formalitet och användning av referatmarkörer.Undersökningen visar att användningen av personliga pronomen är likvärdig oavsett betyg. De texter som fått A uppvisar dubbelt så många opersonliga stildrag som texterna med E och C i betyg.

"I samtidens skugga" : En studie om kläder och kulturkonsumtionens betydelse i identitetsskapandet hos unga vuxna

Den här uppsatsen handlar om unga vuxnas identitetsskapande i dagens västerländska samhälle. Via två uttryck - kläder och kulturkonsumtion - undersöker jag hur individen bygger upp sin identitet och kommunicerar den till omvärlden. Mitt syfte är att undersöka hur stil och smak (i kläder och kulturkonsumtion) utgör meningsbärande komponenter i det egna identitetsskapandet. Stil och smak utgör två viktiga element, eftersom det är genom dessa begrepp som individen avgränsar och definierar både sig själv och andra. I den avslutande diskussionen utgår jag vidare från Ziehes teorier och analyserar sambandet mellan de ungas jakt på identitet och dagens omvälvande samhällsförhållanden.

Vägen till användbara webbplatser ? en flermetodstudie om grafisk design och användbarhet

Användare har idag höga krav på webbplatser eftersom det har blivit allt vanligaremed företag som väljer att kommunicera över internet. Användare blir otåliga efter 5-10 sekunder och det är därför viktigt att på ett effektivt sätt tillfredsställa användarnasbehov. Det räcker inte med att informationen finns på webbplatsen, utan den måstepresenteras på ett effektivt och tilltalande sätt, annars lämnar användaren webbplatsenoch går vidare till konkurrenten.Denna studie syftar till att skapa kunskap för olika aspekter inom grafisk design ochanvändbarhet för att sedan skapa förståelse för hur grafisk design kan användas för attöka användbarheten på en webbplats.Undersökningen utgår från teoretiska studier som har testats mot verkligheten genomenkäter och intervjuer. Denna empiri analyserades sedan genom att den jämfördesmed den teoretiska undersökningen för att ta reda på hur webbdesigners arbetar tillskillnad mot teoretiska påståenden. Analysen gav oss sedan kunskap och förståelseför att kunna svara på huvudfrågan om hur grafisk design kan användas för att ökaanvändbarheten på en webbplats.Analysen har visat att teorier för grafisk design och användbarhet inte alltid följs tillpunkt och pricka av webbdesigners.

Man köper ju inte asfalt med hjärtat : En studie av tonalitet i bruk på NCC

I denna uppsats undersöker jag hur tonalitetsbegreppet uppfattas och används av medarbetare på NCC, och hur begreppet relaterar till det diskursanalytiska begreppet stil. Mitt material består av intervjuer med medarbetare på NCC och fyra säljande webbtexter från NCC:s webbplats. Jag tillämpar diskursanalys som metod i min analys av intervjuerna och diskursanalytisk stilanalys som metod för webbtexterna. Resultatet visar att diskursen om tonalitet innehåller många olika uppfattningar om begreppet och vad syftet med kommunikationen är, men att stil som identitet och Faircloughs modell för stilanalys ändå kan vara ett värdefullt analysverktyg för att förstå och analysera det som avses med tonalitet. För att täcka in alla aspekter som avses med tonalitet på NCC bör dock fler analyskategorier användas..

Grafisk profilering som en del avvarumärkesarbetet

A strong brand can help a company to be easier to recognize and be remembered by their customers. Part of branding is to create a visual appearance which is called a graphic profile and contains information on for instance a logo, colours or typography.The objective of this thesis was to create a graphic profile for Stjørdal Tannhelsesenter that could serve as a base for a brand work in the future. It was important to analyze how the clinic wants to be perceived and how it is perceived today. The methods used to carry out this study were questionnaires, researches and a focus group.The work resulted in the generation of a graphic profile that included a new logo, colours, decorative elements, fonts, templates for stationery, business card / badge, imagery, and examples of some publications.According to the test which was made to examine the results of the project showed that I was successful and that the new design meets all the requests from the previous questionnaires..

Deco Retro : Designprocessen för att skapa ett varumärke

Denna rapport redogör för skapandet av varumärket Deco Retro. Samt den tillhörandedesignprocessen för att skapa en visuell identitet och profil för varumärket. VarumärketDeco Retro togs fram som ett undervarumärke till Kitsch Sweden AB som behövde ettvarumärke som passade deras nuvarande och framtida produkter. Deco Retro ska bidra meden stärkt identitet och värde för de produkter som ska säljas under varumärket. Designarbetetkring varumärket strävade framförallt efter att kommunicera den idé, identitet och de värdensom under projektet tagits fram för varumärket, samtidigt som det ska ha bidragit med enestetiskt tilltalande grafisk design.

Metaforens dubbla budskap - Om ekvivalens och stil vid översättning av metaforer utifrån en cocktailhandbok på engelska och svenska

En metafor är en bild som påvisar likheter mellan två till synes olika företeelser, och som har för avsikt att göra omvärlden begripligare och intressantare, eller för att framhäva eller dölja information. Metaforen bär således med sig två budskap ? innehåll och stil ? som avser att informera samt väcka en känsla hos mottagaren. Ur ett översättningsperspektiv är metaforer intressanta att studera då de dessutom är kulturellt bundna och representerar etablerade och bestående betydelserelationer som ibland inte finns i måltextkulturen.I den här studien har en cocktailhandbok undersökts på grund av dess många metaforer. Jag har fokuserat på att analysera översättningen av etablerade flerordigametaforer, och författarens stil ligger till grund för själva analysen av översättningensekvivalens.

Grafisk profilering till Kitty Grafisk Form samt teoretisk tillämpning av kulörer

Detta examensarbete utreder avståndsbedömning med hjälp av bildbehandling och stereoseende för känd kamerauppställning.Idag existerar ett stort antal beräkningsmetoder för att få ut avstånd till objekt, men metodernas prestanda har knappt mätts. Detta arbete tittar huvudsakligen på olika blockbaserade metoder för avståndsbedömning och tittar på möjligheter samt begränsningar då man använder sig av känd kunskap inom bildbehandling och stereoseende för avståndsbedömning. Arbetet är gjort på Bofors Defence AB i Karlskoga, Sverige, i syfte att slutligen användas i ett optiskt sensorsystem. Arbetet utreder beprövadeResultaten pekar mot att det är svårt att bestämma en närmask, avstånd till samtliga synliga objekt, men de testade metoderna bör ändå kunna användas punktvis för att beräkna avstånd. Den bästa metoden bygger på att man beräknar minsta absolutfelet och enbart behåller de säkraste värdena..

Grafisk profilering med praktisk tillämpning på IUC Dalarna

This degree project is a study of graphics profiling with a practical application on IUC Dalarna.The competition between companies is getting harder and harder. Competing goods and services hasa tendency to be more and more equal to each other in respect of quality and value. The customer choosesthe Company with a high reputation and confidence. This is one of the reasons why a companyshould strengthen their company profile. The graphic profile is an important part of the company profileand it gives positive signals to the company spirit and customers.The degree project contains a guide to graphics profiling.

Matematisk kod i grafisk design

Målet har varit att undersöka hur grafiska formgivare kan använda sig av matematisk kod i form av fraktala system för att skapa inspirerande grid. Genom att titta på befintliga fraktala mönster och sedan anpassa vissa av dem till gridsystem skapades under designprocessen ett antal olika fraktala grid. Hur väl dessa gridsystem fungerade testades i en skisskalender - en fickkalender för formgivare med plats att skissa. För att kontrollera och verifiera de resultat som kom fram under designprocesssen jämfördes de med åsikter från en fokusgrupp bestående av grafiska formgivare. Slutsatsen blev att fraktala gridsystem inspirerar grafiska formgivare att skapa dynamiska och harmoniska layouter.

Grafisk design ? Hur förhåller den sig till webbanvändbarhet?

Det fanns tider då en webbplats lockade till sig användare oavsett hur dåligt den fungerade eller hur dåligt den såg ut. Tekniken var ny och användarna struntade i hur webbplatsen såg ut. Idag är allting annorlunda, företagens webbplats är ofta deras ansikte utåt. Det första som en potentiell kund kommer kontakt med när de söker efter information om olika tjänster och produkter är det på företagens webbplats. Och faktum är, i dagens näringsliv, vill alla företag visa det bästa ansikte för allmänheten.

Hur man blir yrkesverksam inom grafisk design och illustration : Fyra designers tankar om att bli etablerad i branschen

Mitt ma?l har varit att skapa ett koncept fo?r en modulsoffa fo?r offentlig miljo? som i sa? stor utstra?ckning som mo?jligt a?r ekologiskt ha?llbar. Jag har samarbetat med mo?belproducenten Lammhults mo?bel AB. Utifra?n min egen ide? om vad som utma?rker en ekologiskt ha?llbar mo?bel har jag lyssnat in mig pa? producentens o?nskema?l och da?refter fo?rdjupat mig i kravspecifikationen genom att underso?ka olika materialalternativ, funktion och form.

Kubism i digitala spel

Den här uppsatsen behandlar kubism och digitala spel samt hur spelmediet kan utvecklas. Dessa ämnen samt kringliggande relevanta ämnen diskuteras för att undersöka hur dessa två kan sammanföras för att skapa en visuellt säregen stil i en spelproduktion. För att undersöka problemområdet utvecklades en spelprototyp vars visuella stil var baserad på kubismens ideologi och formspråk. Prototypen testades av spelstudenter för att få deras åsikter och skapa en diskussion kring hur väl gestaltningen lyckades och hur spelmediet kan utvecklas i framtiden. Arbetet avslutas med att undersökningens resultat presenteras och diskuteras.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->