Sök:

Sökresultat:

3663 Uppsatser om Goda möten - Sida 8 av 245

?BARNETS BÄSTA? OCH DEN ?GODA FAMILJEN? : - en lokalhistorisk studie av adoptioner i Östersund, 1925-1934

Avsikten med denna studie Ă€r att undersöka meningen bakom ?barnets bĂ€sta? i adoptionsĂ€renden under perioden 1925?1934 i Östersunds stad. Detta görs genom en arkivstudie av barnavĂ„rdsmannaakter och domslut kring adoptionsĂ€rendena. Adoptanterna framstĂ€lls genomgĂ„ende positivt och representerar den ?goda familjen?.

En meningsfull tillvaro för den Àldre mÀnniskan : En litteraturöversikt

Syfte; Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva upplevelsen av vad som skapar en meningsfull tillvaro samt hur sjuksköterskan kan stödja och frÀmja en meningsfull tillvaro för de Àldre vid sÀrskilda boenden. Metod; Studien genomfördes som en litteraturöversikt. Artiklar publicerade mellan Ären 2000-2012 söktes i databaserna CHINAL, ELITE, PubMed, SweMed samt i tidskriften VÄrd i Norden. Resultat; Resultatet visade pÄ att upprÀtthÄllandet av kroppens fysiska och mentala förmÄgor hade stor inverkan för den upplevda hÀlsan. Social gemenskap, goda vÄrdrelationer och ett aktivt delagande i den egna vardagen ansÄgs Àven placera den Àldre i ett sammanhang, vilket ocksÄ grundade för meningsfullhet och vÀlbefinnande.

Vad har Spironolakton för effekt pÄ hjÀrta, kÀrl och det sympatiska nervsystemet hos hjÀrtsviktspatienter?

HjÀrtsvikt Àr en folksjukdom dÀr prevalensen har uppskattats till cirka 2 %. Sjukdomen innebÀr att hjÀrtats funktion Àr försÀmrad. Idag behandlas hjÀrtsvikt vanligtvis med ACE-hÀmmare, betablockerare och ibland spironolakton. Spironolakton Àr en mineralkortikoidreceptorantagonist, som i RALES-studien (1999) har visat goda effekter pÄ mortalitets- och morbiditetsreduktion hos hjÀrtsviktspatienter nÀr den gavs som tillÀgg till ACE-hÀmmare. Idag Àr det Ànnu inte helt kÀnt hur lÀkemedlet utövar sin effekt.

?Hon var engagerad i personen? : ? Gymnasieelevers upplevelser av lÀrare-elevrelationer och dess pÄverkan pÄ elevers motivation till lÀrande

Syftet med denna undersökning Àr att studera gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter av relationen mellan lÀrare och elev samt om eleverna upplever att lÀrare-elevrelationen har nÄgon inverkan pÄ deras motivation till lÀrande. Uppsatsens empiri grundar sig i fem kvalitativa intervjuer med elever som gÄr det sista Äret pÄ gymnasiet. Valet av metod baseras pÄ mÄlsÀttningen att fÄ en djupare förstÄelse för elevers upplevelser och erfarenheter av lÀrare-elevrelationer. Resultatet av undersökningen visar att eleverna har en entydlig uppfattning om hur en lÀrar-elevrelation bör vara utformad för att en god relation ska kunna utvecklas. Eleverna Àr eniga om att goda relationer mellan dem och deras lÀrare pÄverkar deras lÀrandemöjligheter. Resultatet visar att eleverna frÀmst vill ha lÀrare som Àr personliga, engagerade och förstÄende sÄ att en god relation mellan parterna kan utvecklas.

Skolans vÀrld i skönlitterÀra barnböcker

Randowo, Linnea och Sjöbeck, Emelie (2013) Skolans vÀrld i skönlitterÀra barnböcker Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Detta arbete Àr en studie om hur förskolan samt skolan gestaltas i skönlitterÀra barnböcker. Undersökningen har gjorts genom att lÀsa och analysera tjugoen skönlitterÀra barnböcker. Resultatet har visat pÄ hur den goda gentemot den mindre goda skolan och förskolan, lÀrare samt elever framtrÀder i de olika böckerna. Detta presenteras i kapitel fem, ?Resultat, analys och teoretisk tolkning?.

Relationen som redskap för lÀrande : En studie av gymnasielÀrares syn pÄ relationen till eleverna.

Studiens syfte Àr att undersöka gymnasielÀrares uppfattningar om vikten av fungerande relationer mellan lÀrare och elever. Studien genomfördes med hjÀlp av kvalitativ metod dÀr Ätta gymnasielÀrare pÄ estetiska programmet intervjuades. Resultatet pekar pÄ att lÀrare anser att relationen till elever Àr viktig pÄ gymnasienivÄ. De lÀgger stor vikt vid goda relationer till elever och arbetar med att skapa dessa. I studien framkommer att lÀrare ser pÄ och anvÀnder relationer som ett redskap, som en del i arbetet att skapa goda förutsÀttningar för undervisning och lÀrande.

Specialpedagogik och mÄluppfyllelse : En intervjustudie som belyser processer som leder till att kunskapsmÄlen i svenska uppnÄs

SammanfattningStudien initierades av att det Àr mÄnga elever i dagens grundskola som inte uppnÄr mÄlen i svenska trots specialpedagogiska insatser.Syftet med studien Àr att undersöka hur det specialpedagogiska stödet ges till de elever som inte nÄr mÄlen i svenska och dessutom att belysa de processer som leder till att det specialpedagogiska stödet ger positiva resultat.Studien Àr en kvalitativ intervjustudie dÀr datainsamlingen gjordes genom nio halvstrukturerade intervjuer pÄ fyra olika skolor i en svensk kommun.Respondenterna Àr utvecklingsledare, rektorer, specialpedagoger och klasslÀrare som sammantaget representerar organisations-, grupp- och individnivÄ. Sammanlagt genomfördes nio intervjuer.Resultatet av studien pekar Ät att tidiga insatser, goda metoder, motiverade elever, god sjÀlvkÀnsla och bra hjÀlpmedel Àr framgÄngsfaktorer som enligt respondenterna leder till att mÄnga elever i behov av sÀrskilt stöd nÄr grundskolans kunskapsmÄl i svenska..

Motivationens pÄverkan pÄ inlÀrningen

Detta arbete Àr en studie av hur motivation pÄverkar individens inlÀrning. LÀr vi oss bÀttre om vi Àr motiverade? Kan man motiveras under en utbildning och nÄ lika goda resultat som om man hade varit motiverad vid utbildningens början? Detta Àr nÄgra av de frÄgor som jag stÀllt mig inför min undersökning om motivationens pÄverkan pÄ inlÀrningen.Undersökningen av problemet har skett med en kvalitativ intervju med bestÀmda frÄgor. I denna undersökning har jag utgÄtt frÄn de faktorer som pÄverkar motivation - vilja, delaktighet, tilltro, sjÀlvförtroende, information och kunskap samt trygghet. Med dessa faktorer som utgÄngspunkt har jag stÀllt frÄgor för att reda ut hur stor betydelse individens motivation har för det han/hon lÀr sig.Resultatet av min undersökning visar att motivationen har betydelse för vÄr inlÀrning.

Anhörigas möte med intensivvÄrden : en litteraturstudie

Bakgrund: Ett behov av mÀnniskovÀnligt omhÀndertagande krÀvs inom intensivvÄrdens speciella omgivning. I alla möten reagerar individer pÄ vrandra. Det bemötande anhöriga fÄr pÄverkar dem och deras förmÄga att klara av en krissituation. Syfte: Syftet med studien var att belysa mötet med intensivvÄrden utifrÄn ett anhörigperspektiv. Metod: Litteraturstudien byggde pÄ tolv studier varav fem med kvalitativ forskningsansats och fyra med kvantitativ ansats, samt tre med en kombination av kvalitativ och kvantitativ ansats.

?I THINK THE JOKE IS ON ? I DON?T KNOW HWO THE JOKE IS ON REALLY. I DON?T EVEN KNOW IF THERE IS A JOKE? : En kritisk och personlig tolkning av Banksy?s konstnÀrskap, satt i relation till pedagogiska möjligheter.

Övervikt och fetma beror frĂ€mst pĂ„ dĂ„liga kost- och motionsvanor, vanor som grundlĂ€ggs i tidig Ă„lder. Eftersom cirka 80 procent av svenska barn gĂ„r i förskolan och spenderar mycket av sin tid dĂ€r, Ă€ter de Ă€ven mĂ„nga av dagens mĂ„ltider i förskolan. Detta innebĂ€r att förskolan har en betydelsefull roll nĂ€r det gĂ€ller att skapa goda matvanor hos barnen.Syftet med denna studie var att undersöka pĂ„ vilket sĂ€tt ett antal förskolor i en kommun i mellersta Sverige ar-betade för just detta. Syftet var Ă€ven att se hur pedagogerna sĂ„g pĂ„ sin egen roll för att frĂ€mja goda kostvanor hos barnen. Den metod som anvĂ€ndes var kvantitativ genom enkĂ€ter som delades ut till trettiofyra pedagoger pĂ„ fyra olika förskolor i kommunens innerstad.

VÄrdpersonalens bemötande samt kommunikation med patienter med afasi - utifrÄn patientens perspektiv : En litteraturstudie

Syfte; Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva upplevelsen av vad som skapar en meningsfull tillvaro samt hur sjuksköterskan kan stödja och frÀmja en meningsfull tillvaro för de Àldre vid sÀrskilda boenden. Metod; Studien genomfördes som en litteraturöversikt. Artiklar publicerade mellan Ären 2000-2012 söktes i databaserna CHINAL, ELITE, PubMed, SweMed samt i tidskriften VÄrd i Norden. Resultat; Resultatet visade pÄ att upprÀtthÄllandet av kroppens fysiska och mentala förmÄgor hade stor inverkan för den upplevda hÀlsan. Social gemenskap, goda vÄrdrelationer och ett aktivt delagande i den egna vardagen ansÄgs Àven placera den Àldre i ett sammanhang, vilket ocksÄ grundade för meningsfullhet och vÀlbefinnande.

Gymnasieelevers instÀllning till Àmnet Idrott och hÀlsa : kan den pÄverkas av skolans lokala förutsÀttningar

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med undersökningen Àr att se om det finns ett samband mellan gymnasieelevers instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa och skolans lokala förutsÀttningar för att bedriva idrottsundervisningen. För att uppfylla syftet anvÀnder vi följande frÄgestÀllningar:? Vad har gymnasieelever för instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa?? Vad har skolan för lokala förutsÀttningar för att bedriva idrottsundervisning?? PÄverkar de lokala förutsÀttningarna elevernas instÀllning?MetodVi har anvÀnt oss av tvÄ metoder, enkÀter och halvstrukturerade intervjuer. EnkÀterna, 102 stycken sammanlagt, genomfördes med gymnasieelever pÄ en skola i Mariehamn och en skola i Stockholm. Intervjuerna, 4 stycken, genomfördes med lÀrare verksamma vid dessa tvÄ skolor.

?HÄlla tyst, HÄlla om och HÀlla i? Hur ambulanspersonal möter nÀrstÄende i kris för att skapa det goda mötet

Vid en olycka eller dÄ nÄgon blir allvarligt sjuk Àr det idag naturligt att ambulans tidigt tillkallas för att förmedla hjÀlp. Den som Àr uppenbart drabbad, det vill sÀga den skadade, fÄr givetvis i första hand hjÀlp och behandling. I denna studie riktas dock fokus mot dem som stÄr kring patienten och som ocksÄ kan rÀknas som drabbade, nÀmligen de nÀrstÄende, som kan vara i kris. Inom ambulansverksamheten runt om i landet finns det personer som, av kollegor, anses vara skickliga pÄ att möta just nÀrstÄende i kris. Syftet med denna studie Àr dÀrför att beskriva hur ambulanspersonal möter nÀrstÄende i kris för att skapa det goda mötet.Genom att göra sex intervjuer undersöktes hur dessa skickliga personer gör nÀr de möter nÀrstÄende i kris.

FörutsÀttningar för goda elitidrottsmiljöer : Hur gÄr det att skapa goda elitidrottsmiljöer för stÀder med riksidrottsuniversitet?

This study was a survey of how it is possible to create conditions for good elite environments in cities with elite universities. The purpose of the study was to create an understanding of how sports associations and National elit sportuniversities in Sweden can co-operate to create a good elite environments for people with dual careers. The study analyzed the current situation and what increased co-operation would do for the elitesports environments. To answer the purpose of the study interviews where conducted with leaders from sports associations and with a representative from the national sports university in UmeÄ. The result showed that in the current situation were was no cooperation to a significant degree.

Aggressivitet : Vad har pedagoger och psykologer för tankar om smÄ barns aggressivitet?

Sammanfattningsvis visar resultatet pÄ att barn behöver vuxna vid sin sida som vÀgleder dem pÄ sin vÀg till vuxenlivet..

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->