Sökresultat:
3663 Uppsatser om Goda möten - Sida 42 av 245
Fotosyntes och dramapedagogik
VĂ„rt arbete behandlade barns förstĂ„else av ekologiska processer och genomfördes i en skola i Illinois, USA. Syftet var att utveckla elevers förstĂ„else av fotosyntesen med hjĂ€lp av drama. Vi anvĂ€nde drama som pedagogisk metod för att synliggöra denna abstrakta process. Ăven praktiska experiment och teori ingick i undervisningen, detta för att förklara materians byggnad och omvandling. TvĂ„ av de 6 medverkande eleverna i vĂ„r studie utvecklade en djupare förstĂ„else och kunde se förhĂ„llandet mellan materians omvandling och sockret som energi för tillvĂ€xt.
Skönlitteraturens pedagogiska potential : En enkÀtstudie om grundskollÀrares anvÀndning och syn pÄ skönlitteratur i undervisningen
Syftet med denna studie Àr att undersöka vad i kundupplevelsen uppdragsgivarna anser bidra till ett ökat kundvÀrde och om detta pÄverkar valet av fastighetsmÀklare. En teoretisk referensram grundat pÄ bidragande faktorer för kundvÀrde presenteras inledningsvis. Detta framkommer först genom det inledande kundmötet. Den upplevda kvalitéten och relationen mynnar samman till uppdragsgivarens upplevelse, vilket leder fram till kundvÀrdet. Teorin betrÀffande Servqual har nyttjats för att differentiera dessa delar.
Ungdomars attityder till kondomer och deras kunskaper om smittspridning
Efter alla larmrapporter kring att klamydia ökar bland ungdomar ville vi ta reda pÄ hur ungdomarnas attityd gentemot kondomanvÀndning ser ut och om de Àr medvetna om hur olika STD smittar. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ vem och/eller vad som har stort inflytande pÄ ungdomarnas kondomanvÀndning. En enkÀtundersökning genomfördes vÄren 2008 pÄ en skola i södra Sverige. De elever som deltog i undersökningen gick tredje Äret pÄ teoretiska program pÄ gymnasiet. Det visade sig att elever har positiva attityder gentemot att anvÀnda kondom och att de överlag har goda kunskaper om hur STD smittar.
Projektplaner vid y2k-projekt.
Detta arbete berör hur företag har arbetat med att anpassa sina verksamheter till att klara millenniumskiftet utan att problem uppstÄr. Jag har genomfört undersökningen genom att intervjua fem respondenter frÄn företag som jag anser vara intressanta i sammanhanget.Jag har i undersökningen fokuserat pÄ hur företagen har upprÀttat sina projektplaner för projekten av det hÀr slaget. Som utgÄngspunkt för det hÀr har jag anvÀnt mig utav ett förslag till projektplan som 2000-delegationen har tagit fram och som innefattar Ätta olika faser som de anser vara vÀrdefulla vid ett sÄdant hÀr projekt.De slutsatser som jag har kommit fram till Àr att de medverkande företagen i undersökningen har anvÀnt sig av vÀl fungerande projektplaner, Àven om dessa inte Àr lika omfattande och kompletta som 2000-delegationens förslag. Min bedömning Àr att företagen generellt sett ligger bra till tidsmÀssigt och jag anser att de har goda förutsÀttningar för att klara millenniumskiftets komplikationer..
Demokrati - FÄr vÄra barn och elever ta del av den? : En studie av nÄgra pedagogers demokratiska arbete pÄ en förskolan och en grundskola
Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur pedagoger i en förskola och en grundskola arbetar med demokrati. Styrdokumenten beskriver tydligt att barn och elever ska ha möjlighet till att pÄverka och vara delaktiga i undervisningen och vi vill se hur pedagogerna arbetar för att skapa ett demokratiskt klimat. För att skapa oss en bild av demokratin i praktiken anvÀnder vi oss av kvalitativ metod dÄ vi intervjuar och observerar nÄgra pedagoger i en förskola och en grundskola. Vi kopplar samman tidigare forskning med vÄrt insamlade material för att fÄ fram ett resultat. VÄrt resultat visar att pedagogerna vill skapa ett demokratiskt klimat i sin verksamhet men de upplever en del svÄrigheter vilket pÄverkar barnens och elevernas delaktighet. Pedagogerna har överlag goda ambitioner med sitt demokratiska arbete Àven om det i den hÀr studien framkommer en del brister.   .
DjÀvulens nya klÀder : Finns den personifierade djÀvulen idag?
Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka och jĂ€mföra DjĂ€vulens funktion i dagens mest lĂ€ttillgĂ€ngliga och populĂ€ra mediagenrer. I studien redogörs hur bilden av DjĂ€vulen uppstĂ„tt med nedslag i Gamla testamentet fram till upplysningen. Mot denna bakgrund tolkas och analyseras hur och om denna gestalt Ă„terfinns i dagens mediasamhĂ€lle, med inriktning pĂ„ filmerna Terror pĂ„ Elm Street och 2012, tv-serien Lost och romanen Frankenstein av Mary Shelley. Huvudresultatet visar pĂ„ att en kamp mellan det goda och det onda troligtvis allÂtid kommer att förekomma och medan djĂ€vulsgestalten i och med upplysningen tappar inflyÂtande i kristendomen Ă„terfinns denne i diverse film, böcker och serier..
Det verkar alltid omöjligt tills dess att det Àr gjort : En kvalitativ studie av betydande faktorer vid implementering av arbetsrutiner
Förevarande uppsats utgör en kvalitativ studie av faktorer som har betydelse vid förÀndringsarbete, utifrÄn berÀttelser av arbetsledare och HR-personal. Studiens överordnade syfte Àr att identifiera faktorer som kan pÄverka införandet av en kompetenskartlÀggningsrutin i det undersökta företaget. Ett systemteoretiskt tankesÀtt anlades som genomgÄende teoretiskt perspektiv i undersökningen och semistrukturerade intervjuer har utgjort grunden för empiriinsamlingen. Följande frÄgestÀllningar besvaras: ?Vilka faktorer har betydelse för implementering av förÀndringar i företaget?? och ?Hur kan dessa faktorer underlÀtta implementeringen av en kompetenskartlÀggningsrutin i företaget??.
"Ja, men det Àr ju mycket roligare och enklare Àn vad det lÄter" : ? FörskollÀrares uppfattningar om samt skapande av ett lekfullt lÀrande inom naturvetenskap för barn
Vi anvÀnder oss av ett positionssystem nÀr vi skriver tal vilket ofta Àr en oreflekterad kunskap, denna kunskap förvÀntas elever tillÀgna sig redan i Ärskurs 1-3. Vi har under vÄr verksamhetsförlagda utbildning sett att vissa elever har svÄrt att förstÄ detta system. DÀrför Àr syftet med denna litteraturöversikt att undersöka vad befintlig forskning sÀger om elevers möjligheter och begrÀnsningar i lÀrandet av positionssystemet. Materialet samlades in genom systematisk litteratursökning i flera databaser. Litteraturen som sedan analyserades och kategoriserades bestod av tretton stycken forskningsartiklar, en avhandling och en proceeding.
BrÀnsleceller i fyrar - en alternativ energiförsörjning av fasta nautiska navigationshjÀlpmedel
Rapporten utreder brÀnslecellsteknikens lÀmplighet som energikÀlla till sjö- mÀrken i allmÀnhet och fyrar i synnerhet.IngÄende tekniker, sÄvÀl rörande brÀnsleceller som fyrar, presenteras i tvÄ introducerande kapitel. Vidare utreds problematiken kring lagring och hantering av vÀtgas. Slutsatser frÄn de inledande delarna leder fram till ett systemförslag. Avslutningsvis presenteras en en kortfattad ekonomisk analys.Rapporten visar att tekniken i sig Àr lÀmplig. Sjöfartsverkets krav vad gÀller tillförlitlighet och livslÀngd uppfylls i exempelsystemet.
Att förena nytta och rÀtt information : Ett arbete om att informera och skapa förtroende inom ideella organisationer
Detta arbete undersöker hur man pÄ bÀsta sÀtt informerar om ideella organisationer i syfte att öka viljan till engagemang hos potentiella volontÀrer.De teoretiska utgÄngspunkterna behandlar trovÀrdighet inom vÀlgörenhet, effektivitet och amatörism, trovÀrdighet i text och budskapsstrategier. Genom textanalyser och kompletterande intervjuer tydliggörs hur icke genomtÀnkt information kan skapa en missvisande uppfattning hos potentiella volontÀrer. NÄgot som i förlÀngningen förvirrar och försvÄrar rekryteringsprocessen.Resultatet av arbetet Àr ett informationsmaterial utformat efter fem principer för att skapa förtroende i text och form ? tala direkt till mottagaren, var transparent, förklara "hur" istÀllet för "varför", hÄll det enkelt och redovisa resultaten. Detta skapar goda förutsÀttningar och underlÀttar en ideell organisations arbete..
Complexity Leadership: En analys av ledarskap och dynamiska nÀtverk
Undersökningens syfte Àr att förklara hur chefer agerar vid ledningsdrivna och
vid spontant uppkomna förÀndringsinitiativ i en organisatorisk miljö dÀr det
finns informella nÀtverk av specialiserade kompetenser.
Arbetet kombinerar en kvalitativ ansats för att utforska och beskriva chefers
ledarskapsmetoder genom djupintervjuer med en kvantitativ undersökning i
enkÀtform riktat mot chefer och Àven mot deras medarbetare med
specialistkompetens.
Studiens slutsats Àr att de undersökta cheferna har metod och förmÄga att skapa
goda förutsÀttningar för förÀndring samt att stötta samverkan och innovation i
informella nÀtverk inom den lokala enhetens kontext. Cheferna saknar dock god
förmÄga och metodik för att kunna utöka detta till att omfatta och inverka pÄ
företagets nyttoskapande som helhet.
Varför arbetslag i skolan?
Intervjustudien i denna c-uppsats innefattar sex kvalitativa intervjuer med pedagoger verksamma i integrerade arbetslag inom skolans tidigare Är. Syftet med denna c-uppsats har varit att undersöka det som synes vara det sjÀlvklara i organisationsformen arbetslag. En historisk tillbakablick över lÀroplaner och utredningar tillför förstÄelse för hur skolan har styrts mot samverkan i olika former. Den tidigare forskningen syftar till att ge en bild över hur arbetet i arbetslagen kan se ut. I den teoretiska ansatsen redogörs olika perspektiv pÄ hur man kan förstÄ syftena med samverkansformen arbetslag.
Investeringsprocessen : en fallstudie av Driconeq AB
Investeringsprocessen i Driconeq AB Ă€r en dynamisk och i mĂ„nga avseenden spĂ€nnande process som vi har undersökt med stort intresse. Vi valde att med en kvalitativ metod och induktiv ansats utföra en fallstudie av Driconeq AB. Detta dĂ„ vi ville göra en explorativ undersökning pĂ„ djupet snarare Ă€n att undersöka generella fenomen. Driconeq AB Ă€r enligt sig sjĂ€lva - ett företag med goda ekonomiska och marknadsmĂ€ssiga förutsĂ€ttningar.Ăgarstrukturen i företaget dĂ€r sex av sju lika stora Ă€gare arbetar inom företaget leder till förenklade beslutsprocesser och nĂ€rhet till produktionen, vilket verkar vara en fördel. Vid intervju med Ekonomichef Per Eriksson framgick att just nĂ€rheten till produktionen var en stor bidragande orsak till anvĂ€ndandet av pay-off kalkyler eftersom ledningen Ă€r mer insatta i hur produktionen ?pĂ„ golvet? ser ut.
Emotionella upplevelser av ett omstÀllningsarbete i en kommun
Syftet med studien var att undersöka den emotionella upplevelsen av ett nytt tillvÀgagÄngssÀtt att minska personal i en offentlig verksamhet. En förfrÄgan om att frivilligt lÀmna sin tjÀnst mot en viss ersÀttning kommunicerades ut till alla medarbetare inom en specifik förvaltning i en svensk kommun. Tre fokusgruppintervjuer med nio av de medarbetare som fick ta del av erbjudandet och de fyra PA-konsulter som genomförde processen ligger till grund för studien. Data analyserades med induktiv tematisk analys och huvudresultatet visar en mycket positiv upplevelse av omstÀllningsarbetet bÄde hos PA-konsulter och tidigare medarbetare. Detta tack vare den goda kommunikationen frÄn ledningen, frivillighetsaspekten och medarbetarnas arbetströtthet. En slutsats Àr att information, delaktighet och upplevd kontroll leder till positiva emotionella reaktioner, i meningen att verksamheten kan undvika mycket av den oro som skapas vid organisationsförÀndringar och dÀrmed behÄlla en god arbetsprestation hos medarbetarna under tiden för förÀndringen. .
MÄlstyrd undervisning i naturorienterade Àmnen ? hur tÀnker och gör lÀrare?
Syftet med detta examensarbete har varit att belysa hur lÀrare förhÄller sig till uppnÄendemÄlen i de naturorienterade Àmnena för femte skolÄret samt vilka förutsÀttningar de skapar för att eleverna ska kunna uppnÄ dessa mÄl. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med sju lÀrare som undervisar elever i de lÀgre Äldrarna i NO. I genomgÄng av litteratur belyser vi den mÄlstyrda undervisningen utifrÄn styrdokumenten samt NO Àmnenas syfte, innehÄll och karaktÀr. I resultatet framkommer att lÀraren har en avgörande roll, i form av instÀllning till Àmnet och mÄlstyrt arbete, för att goda förutsÀttningar ska kunna skapas sÄ eleverna kan uppnÄ mÄlen och i ett vidare led utrustas med den allmÀnbildning som samhÀllet Àr i behov av. Med utgÄngspunkt frÄn detta anser vi att de naturorienterade Àmnena bör prioriteras i högre grad samt att lÀrare behöver utrustas med större insikter kring vikten av mÄlstyrt arbete..