Sökresultat:
3663 Uppsatser om Goda möten - Sida 11 av 245
Development of a user interface design tool : Bombardier Transportation HMI Designer 3.0 Concept
Denna rapport syftar till att beskriva arbetet med att utveckla en prototyp till den nya versionen av Hmi Designer utvecklat av Bombardier Transportation. Detta designerverktyg anvÀnds för att skapa det grafiska anvÀndargrÀnssnittet pÄ ett tÄgs kontrolldator. En ny version av designverktyget Àr nödvÀndig eftersom resterande delar av Bombardiers programpaket för utveckling av applikationer har bytt bÄde programmeringsmiljö och programmeringssprÄk. Den prototyp som utvecklades ska visa pÄ möjligheterna att i ett senare skede utföra ett fullskaligt projekt. Prototypen implementeras som en insticksmodul till Qt Creator, dÀrav beskrivs tillvÀgagÄngssÀttet för att utveckla insticksmoduler i den programmeringsmiljön samt de fördelar och nackdelar som identifierats i och med ett byte till Qt Creator.
?Onda? och ?goda? lekar : Pedagogers förhÄllningssÀtt i tal och handling
Studien syftar till att undersöka verksamma pedagogers syn och förhÄllningssÀtt till barns lekar, bÄde de onda och de goda lekarna. Skillnader mellan pedagogernas roller beroende pÄ barnens Älder undersöks Àven. Undersökningen genomförs genom intervjuer och observationer pÄ tvÄ förskolor med sex pedagoger. Analysen utgÄr frÄn de sociokulturella perspektiven dÀr pedagogernas tal om och handlingar i leken kategoriseras och jÀmförs. Resultatet visar att pedagogernas förhÄllningssÀtt till leken och vilka roller de intar varierar beroende pÄ vad barnen leker.
Svenska som andrasprÄk : Behöver lÀrare i grundskolan utbildning i svenska som andrasprÄk?
Syftet med min uppsats Àr att undersöka hur lÀrare ser pÄ behovet av utbildning i svenska som andrasprÄk samt undersöka vilka faktorer som pÄverkar sprÄkinlÀrningen. Jag har valt att intervjua tvÄ verksamma lÀrare med lÄng erfarenhet av andrasprÄksundervisning. Mina informanter Àr överens om att trygghet Àr grunden för sprÄkutveckling i ett undervisningsperspektiv. De betonar att i ett klassrum dÀr det finns goda möjligheter för interaktion, aktiv produktion av muntlig och skriftligt sprÄk i meningsfulla sammanhang, dÀr skapas förutsÀttningar. Det ligger helt i linje med aktuell forskning.Enligt forskningen Àr lÀrarnas utbildning en pÄverkansfaktor nÀr det gÀller elevernas resultat.
Myten om den goda lÀraren : Kreativ galning eller tÄlmodig herde
Jag har i denna uppsats studerat ett antal kÀnda lÀrartyper i syfte att, om möjligt, fÄnga in hemligheten med att bli en god lÀrare. MÄlet har varit att inringa vad som kÀnnetecknar vÄra idéer och myter om hur en sÄdan lÀrare Àr..
Bra mat i skolan
Skolan, med skolmaten som instrument, har en enastÄende möjlighet att i positiv riktning frÀmja goda matvanor hos eleverna. De ansvariga för skolmaten i kommunen bör dÀrför arbeta aktivt med de rÄd och rekommendationer som finns för bra mat i skolan. Syftet med studien Àr att belysa vilken syn de ansvariga för skollunchen i en kommun har pÄ rÄden ?Bra mat i skolan? och hur de följs. Fokus ligger pÄ skolmÄltidens betydelse, vilka styrdokument som finns och hur de följs, den pedagogiska mÄltiden samt matsalsmiljön.
Interaktiv 3d-grafik : utveckling av en 3d-applikation för Internet
Interaktiv 3d-grafik Àr ett omrÄde som i dagslÀget genomgÄr stora förÀndringar med stÀndigt ökad efterfrÄgan. Tack vare förbÀttrad mjuk- och hÄrdvara gÄr det idag att Ästadkomma saker som bara för ett par Är sedan var fiktion. Syftet med rapporten Àr att dokumentera dessa möjligheter genom att undersöka grunderna för hantering och manipulering av 3d-modeller i programvaran Macromedia Director 8.5, samt implementera denna kunskap i en interaktiv 3d- applikation. 3d-grafik som anvÀnds i Director Àr polygonbaserad och renderas i realtid pÄ anvÀndarens dator. Moduleringen av 3d-grafiken kan utföras pÄ tvÄ sÀtt, antingen i programmeringssprÄket Lingo eller via fristÄende program.
ModersmÄlsundervisningens och studiehandledningens betydelse för flersprÄkiga elevers skolprestationer
Syftet med min uppsats Àr att undersöka hur lÀrare ser pÄ behovet av utbildning i svenska som andrasprÄk samt undersöka vilka faktorer som pÄverkar sprÄkinlÀrningen. Jag har valt att intervjua tvÄ verksamma lÀrare med lÄng erfarenhet av andrasprÄksundervisning. Mina informanter Àr överens om att trygghet Àr grunden för sprÄkutveckling i ett undervisningsperspektiv. De betonar att i ett klassrum dÀr det finns goda möjligheter för interaktion, aktiv produktion av muntlig och skriftligt sprÄk i meningsfulla sammanhang, dÀr skapas förutsÀttningar. Det ligger helt i linje med aktuell forskning.Enligt forskningen Àr lÀrarnas utbildning en pÄverkansfaktor nÀr det gÀller elevernas resultat.
Den goda arbetsmiljön : En kvalitativ intervjustudie med förskolepersonal
Bakgrund: Mycket av den tidigare arbetsmiljöforskningen har fokuserat pÄ faktorer som bidrar till ohÀlsa inom förskolan och mindre anstrÀngningar har inriktas pÄ att försöka erhÄlla kunskaper om vad som bidrar till hÀlsa. Den hÀr studien kommer dÀrför att fokusera pÄ den salutogena arbetsmiljön inom förskolan. Syfte: Var att undersöka förskolepersonals uppfattningar om och erfarenheter av begreppet god arbetsmiljö i förskolan. Metod: Fyra förskolelÀrare och fem barnskötare frÄn en fristÄende förskola och tvÄ kommunala förskolor i Stockholms lÀn deltog. Semistrukturerande intervjuer anvÀndes som datainsamlingsmetod. Intervjuerna analyserades med hjÀlp av fenomenografisk metod och fem beskrivningskategorier samt fjorton underteman skapades.
För vÀnskap - mot mobbning - en undersökning om skönlitteraturens möjligheter i undervisningen kopplat till mobbningsproblematiken
Uppsatsens syfte Àr att undersöka vilka möjligheter skönlitteratur har i undervisningen med syftet att frÀmja en god klassrumsmiljö och motverka mobbning i en 3-5-klass. Uppsatsen lyfter fram mobbningsproblematiken och litteraturpedagogers och litteraturvetares teorier om skönlitteraturens möjligheter. MÄlet har varit att uppnÄ mitt syfte genom en egen undervisningsstrategi i vilken eleverna har deltagit och varit verksamma under en period pÄ tre veckor. Undervisningsmetoderna i klassen har bestÄtt av höglÀsning ur en skönlitterÀr bok som tar upp mobbningsproblematiken, reflektionsskrivning, drama, klassdiskussioner och vÀrderingsövningar. Mitt val har varit att anvÀnda mig av olika metoder för att samla in data för min undersökning.
Motivationsfaktorers pÄverkan pÄ utbildningsval : en utgÄngspunkt för HR-arbete kring arbetsmotivation?
SammanfattningDenna uppsats besta?r av en fenomenografisk intervjustudie da?r 6 la?rare i idrott och ha?lsa intervjuats. I fokus sta?r idrottsla?rarnas tolkning av den nya a?mnesplanen i idrott och ha?lsa. I bakgrunden till denna studie presenteras rapporter fra?n skolverket och skolinspektionen som visar en komplicerad och problematisk bild av la?rare i idrott och ha?lsas tolkning av styrdokument.La?rarna har i denna studie fa?tt besvara fra?gor om hur de ser pa? begreppen ?kroppslig fo?rma?ga? och ?goda ro?relsekvalite?er?.
Human Resource Management i ett litet företag : Strukturerad som organisation eller familj?
Begreppet Human Resource Management, d.v.s. ledning av de mÀnskliga resurserna, har de senaste Ären vuxit sig större. Detta beror bl.a. pÄ att medvetenheten kring organisationer och hur man fÄr anstÀllda att öka produktiviteten har blivit större. Idag vet vi att de psykosociala faktorerna pÄ en arbetsplats Àr av stor vikt för att fÄ en ökad produktivitet och effektivitet.
Att lusa Pelle : en studie om kartlÀggning i teori och lÀrares praktik
Syftet med studien var att ta reda pÄ om verksamma lÀrare i grundskolans tidigare Är anvÀnder sig av kartlÀggning för att se och bedöma elevers lÀsutveckling. Vidare ville vi utifrÄn det försöka ta reda pÄ hur de ser pÄ arbetet med kartlÀggning i verksamheten.Studien genomfördes med hjÀlp av en enkÀtundersökning som besvarades av 57 respondenter. UtifrÄn syftet formulerades följande frÄgor: I vilken grad anvÀnder sig lÀrare av kartlÀggning? PÄ vilket sÀtt sker kartlÀggningen? Varför kartlÀgger lÀrare elever? samt vad lÀgger lÀrare vikt vid nÀr de kartlÀgger elever?Resultatet visade att samtliga 57 respondenter anvÀnde sig av kartlÀggning i nÄgon form för att se och bedöma elevers lÀsutveckling. Majoriteten av de svarande angav att de kartlade sina elever 1-2 gÄnger per termin och att LUS (LÀsutvecklingsschema) var det kartlÀggningsmaterial som de anvÀnde sig av i störst utstrÀckning.
LÀrares Àmneskunskaper och pedagogiska Àmneskunskaper om division med brÄk
Division med brÄk Àr ett av de omrÄden av skolans matematiska innehÄll som bÄde elever och lÀrare har svÄ-righeter med. I flera internationella studier har man funnit att lÀrares svÄrigheter delvis grundas i ett proce-durellt förhÄllningssÀtt till de lösningsmetoder som anvÀnds vid division med brÄk. Detta, i kombination med att lÀrare har svÄrt att konstruera realistiska förklaringsmodeller till sÄdana typer av uppgifter, pÄverkar Àven lÀrares undervisning.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka svenska högstadielÀrares Àmneskunskaper och pedagogiska Àm-neskunskaper om division med brÄk. De frÄgestÀllningar studien Àmnar besvara Àr vilka vanliga Àmneskun-skaper och specialiserade Àmneskunskaper lÀrare visar samt vilka pedagogiska Àmneskunskaper om under-visning och pedagogiska Àmneskunskaper om elever lÀrare visar om division med brÄk.Fem matematiklÀrare i Ärskurs 7-9 utvaldes för kvalitativ intervju, dÀr de bÄde fick berÀkna uppgifter med division med brÄk samt beskriva hur de sjÀlva resonerar kring sin undervisning, elevers svÄrigheter och in-troduktion av division med brÄk. I intervjuerna framkom att lÀrarna generellt visade prov pÄ bÄde goda Àm-neskunskaper och goda pedagogiska Àmneskunskaper..
SprÄkporten av Monica à ström som ett lÀromedel i svenska som andrasprÄk ur ett teoretiskt perspektiv
Syftet med min uppsats Àr att undersöka hur lÀrare ser pÄ behovet av utbildning i svenska som andrasprÄk samt undersöka vilka faktorer som pÄverkar sprÄkinlÀrningen. Jag har valt att intervjua tvÄ verksamma lÀrare med lÄng erfarenhet av andrasprÄksundervisning. Mina informanter Àr överens om att trygghet Àr grunden för sprÄkutveckling i ett undervisningsperspektiv. De betonar att i ett klassrum dÀr det finns goda möjligheter för interaktion, aktiv produktion av muntlig och skriftligt sprÄk i meningsfulla sammanhang, dÀr skapas förutsÀttningar. Det ligger helt i linje med aktuell forskning.Enligt forskningen Àr lÀrarnas utbildning en pÄverkansfaktor nÀr det gÀller elevernas resultat.
FörskollÀrarnas arbete och medvetenhet kring barns motoriska utveckling : En studie om hur förskollÀrare arbetar för att frÀmja barns motoriska utveckling
Goda möjligheter till rörelse och medveten motorisk trÀning skapar goda möjligheter för barn att utveckla motoriska fÀrdigheter, vilket kan leda till bÀttre skolprestationer. Forskning visar att dagens stillasittande aktiviteter sÄ som tv, surfplattor och datorer m.m. har negativ inverkan pÄ hÀlsan och kan leda till en rad olika negativa hÀlsoeffekter. Denna studie fokuserar pÄ pedagogers medvetenhet, syn och kunskap angÄende barns motoriska utveckling samt hur de arbetar för att stimulera förskolebarnen till att utveckla goda motoriska fÀrdigheter. Metoden som anvÀnts i undersökningen Àr semistrukturerade intervjuer med sex stycken förskollÀrare.