
Sökresultat:
2872 Uppsatser om Global marknad - Sida 15 av 192
IT-verktyg och kommunikationinom globala projekt
Many companies with expansion plans may eventually need to take a decision whether tomove parts of the organization abroad or not. One example is how Swedish companies? placesits production in Asia where labor is cheaper, but at the same time wants to use Swedishengineers. The communication possibilities today makes it no longer necessary to travelacross the world to have a meeting, and questions can be answered in a matter of minutes.This means that a company that is spread out over the world still can communicate betweentheir employees.When participants in a project are spread out over the world, and can?t meet in person, it iseasy for problems to appear.
I strävan efter en bättre värld : En idéanalys av två synsätt på utveckling och internationellt utvecklingssamarbete.
The aim of this dissertation is to examine and compare William Easterly?s and PGU?s (Shared Responsibility: Sweden's Policy for Global Development) different views on development and international development cooperation. The methodological approach chosen in this study is an analysis of ideas based on the following questions:1. Which principles should be applied to development and international development cooperation?2.
På vilka sätt kan stakeholders påverka EU? : En jämförelse av stakeholders påverkan på EU:s GMO policy och på ramdirektivet för vatten
How stakeholders can influence EU in global environmental politics and what consequences and risks this brings are heavily debated. Some scholars argue that civil society are being disenfranchised from the global political arena while others seem to find them having influence in areas where they normally shouldn´t have any influence. In this this paper I will compare the Europan Union policy on GMOs with the process in producing the Water Framework Directive using an analytical framework to study the level of stakeholder influence. Following the framework I will use two types of data namely NGO participation and Goal attainment. The data once summarized will be analyzed by using the methods of process-tracing and counterfactual analysis.My conclusions regarding both cases are that stakeholders, most notably, were able to influence policymaking in EU by using the internal revisions and by networking in smaller partnerships.
Språkvalets inverkan på effektiviteten av tryckta produktannonser
Although English is commonly used in Swedish advertising, little is known about its effects. The purpose of this paper was to investigate how a Swedish or English language choice in product advertisements affects the effectiveness of the ad. Further, a local/global dimension of the advertisement was created to investigate how the results differ for local and global brands. Subsequently, an experiment was conducted where the effect of language choice on several well-established measures of ad effectiveness such as awareness, comprehension of the ad message, credibility, attitude and buying intentions was analyzed. In line with previous research, English in product advertisements is not completely comprehended since English is not the local language in Sweden.
FDI på en komplex marknad : Erfarenheter från svenska SME:s i Kina
Kina har världens största enskilda marknad och en ekonomi vars utveckling de senaste årtiondena haft en utveckling utan motstycke. Den forna planekonomin har lämnat plats för en betydligt liberalare inriktning vilket inom en snar framtid sannolikt kommer att göra Kina till världens största ekonomi. Läggs till detta väldigt låga kostnader för produktion framträder en bild av en marknad med enorma möjligheter för investerare. Faktum är att Kina idag är det främsta målet i världen för utländska direktinvesteringar. Direktinvesteringar kommer dock i olika former och de komplexa förhållanden som råder på den kinesiska marknaden innebär många fallgropar för en utländsk investerare.
Konkurrensens och marknadstypens påverkan vid utformning av styrmedel
The purpose with this study is that examine if the contingency factors as sort
of market and competition can affect the companies, which means of control they
apply..
Att förmedla budskap med Steel - Hur SSABs anställda uppfattar personaltidningen
Titel:Att förmedla budskap med Steel - Hur SSABs anställda uppfattar personaltidningenFörfattare:Tobias Anderberg och Daniel KarlssonUppdragsgivare:Svenskt stål AB (SSAB)Kurs:Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgsuniversitet, Institutionen för journalistik, medier och kommunikationTermin:Vårterminen 2011Handledare:Jonas OhlssonSidantal:45 sidor, 11 616 ordSyfte:Att ta reda på om företagets personaltidning förmedlar mål, vision ochvärderingar så att de anställda identifierar demMetod:Kvantitativ webbenkätMaterial:Webbenkät med 293 svarande av totalt 712 anställdaHuvudresultat:Resultatet visar att budskapen om mål, vision och värderingar i Steel kan identifieras av läsarna. Steel upprätthåller denna kunskap. Det är inte någon stor skillnad på vad de anställda tycker om tidningen sett till vilket affärsområde de arbetar i. Det som de allra flest förväntar sig och får är kunskap om SSAB. De flesta anställda förväntar sig dock mer än vad deanser sig få ut av tidningen.
Den globala uppvärmningen : vad kommer att hända med morgondagens värld?
Mankind faces a serious threat. Its activities, for example the burning of fossil fuels, have led to an enhancement of the greenhouse effect - something that has given rise to a global warming. The climate is becoming warmer, a change that has important effects on the nature as well as for humans and their society. Sea level rising, extreme temperatures are becoming more common, glaciers and other ice caps melt and storms becomes more intense when they appear. The main cause is the emission of greenhouse gases into the atmosphere - carbon dioxide in particular.
Tillväxtmöjligheter på Indiska marknaden : En uppsats om svenska energiteknikföretags potential att lyckas i Indien med förnybara energikällor
Indien är en tillväxtmarknad med många möjligheter; det är en plats för nytänkande och frugala innovationer. Frugala innovationer är ett fenomen som Indien är välkänt för. I grunden uppstår frugala innovationer genom sparsamhet i processen för att ta fram effektiva lösningar. Kunskapen om frugala innovationer och dess förhållningssätt kopplat till svenska energiföretag som är inom branschen för förnybara energikällor är dock begränsad. Därför är innovationsmyndigheten Vinnova och Energimyndigheten intresserade av att se om det finns potential för ett antal svenska energiteknikföretag att lyckas etablera sig på Indiens marknad för förnybara energikällor, där effektivitet och sparsamhet är viktigt.
Born Global-företags internationaliseringsproces : En fallstudie av det svenska företaget Wrapp
Traditionella internationaliseringsmodeller, såsom Uppsalamodellen, har under de senaste decennierna utmanats av internationaliseringsprocesser utförda av företag beskrivna som Born Globals. De internationaliseras tidigt och uppnår en utländsk försäljningsvolym på minst 25% inom företagets första tre år. Dock beskrivs tillvägagångssättet som mer individuellt än i de traditionella modellerna. Uppsatsens syfte är att studera Born Global-fenomenet baserat på en fallstudie av Wrapp, där det tillvägagångssätt och de interna faktorer som möjliggjort internationaliseringsprocessen kartläggs samt utreds för graden av överensstämmelse med det befintliga teoretiska ramverket. Slutsatserna inkluderar att de möjliggörande faktorerna överensstämmer i hög utsträckning med de teoretiska förutsägelserna, med undantag för några avvikelser såsom synen på "first-mover advantages" samt tillvägagångssättets tämligen opportunistiska karaktär.
Utveckling av hållbarhetsarbetet på Villeroy & Boch Gustavsberg AB i Vårgårda samt en lönsamhetsanalys
Målet med examensarbetet var att utvärdera hur Gustavsberg AB i Vårgårda arbetar för en hållbar utveckling och identifiera utvecklingsmöjligheter. Lönsamhetsanalysen som även gjordes hade som syfte att utröna om företagets miljöinsatser inneburit kostnadsbesparingar. Målet var också att genom intervjuer med personer på företaget och genom rapporten tydliggöra begreppet hållbar utveckling. Rapporten innehåller även en diskussion kring hållbara utvecklingsstrategier och metoder för att utarbeta dessa.Utvärderingen hur företaget arbetar för en hållbar utveckling ur ett socialt och ekologiskt perspektiv var övergripande och utgick från de kriterier Folksam använder i sin årligt återkommande studie, Folksams Index för ansvarsfullt företagande. Kriterierna baseras på Global Compacts tio principer och OECD:s riktlinjer för företag samt Global Reporting Initiative´s (GRI) direktiv.
Ourstyle
Modemarknaden idag är både global och komplex med många uppfattningar om var värdet iprodukten ligger. Produkten och företagets image är kraftfulla medel för att differentiera sigpå marknaden. Då ett företag väljer att expandera till en ny marknad är det generellt ett sätt attskapa nya marknadsmöjligheter och för att öka sin försäljning. Innan etablering på nymarknad är det viktig att identifiera sin målgrupp. På den konkurrenskraftiga internationellamarknaden ligger makten inte längre hos leverantören, utan hos kunden.Distributionskanalvalet spelar en stor roll i avseende att nå företagets tänkta målgrupp.
Hållbarhetsredovisning inom svensk kollektivtrafik
Utvecklingen inom näringslivet tycks gå mot ett mer ansvarsfullt företagande, men hur kan man veta vilket arbete som egentligen sker och vilka effekter detta får? De tre viktigaste identifierade dimensionerna av ansvarfullt företagande för en hållbar utveckling är ekonomi, miljö och etik (sociala aspekter). Ett uppmärksammat ramverk i sammanhanget är Global Reporting Initiatives riktlinjer och företagen såväl som regeringen har identifierat behovet av ett mer aktivt arbete med hållbar utveckling och redovisningen av detta. Syftet med denna uppsats är att med ett redovisningsperspektiv undersöka orsaker till och metoder för hållbarhetsredovisning samt identifiera och påvisa möjlig utveckling för företagens redovisning av hållbar utveckling. Vår analys bygger på en kvalitativ undersökning, eftersom vi är intresserade av hållbarhetsredovisning i ett bredare perspektiv genom att belysa så många aspekter som möjligt hos de undersökta bolagen. Undersökningen har visat att det inte finns någon heltäckande hållbarhetsredovisning hos de undersökta bolagen, men att det trots detta finns inslag av hållbarhetsredovisning och en potential och vilja för att kunna utveckla och förbättra arbetet med och redovisningen av hållbar utveckling..
Kunddriven fastighetsförvaltning
Syftet med uppsatsen är att beskriva hur två företag, som agerar på samma geografiska marknad, valt att arbeta mot sina kunder och uppföljning av densammes effekter för att sedan ställa upp riktlinjer för hur ett bostadsföretag bör arbeta i den förändrade marknadssituation som idag råder..
Varumärkeskapital : Skapande av varumärkeskapital för företag verksamma inom en marknad för snabbrörliga konsumentvaror
Varumärkeskapital är det mervärde som ett varumärke ger en produkt i förhållande till om varumärket inte funnits på produkten. Konsumentbaserat varumärkeskapital innebär vidare att det är i konsumentens medvetande som varumärkeskapitalet existerar. Snabbrörliga konsumentvaror kännetecknas av att de köps ofta och att deras kontakt med konsumenten är begränsad, vidare är de ofta lätta att byta ut.Den här studien undersöker genom kvalitativa intervjuer hur företag bygger varumärkeskapital inom en marknad för snabbrörliga konsumentvaror. Åtta varumärkesansvariga på företag verksamma inom en marknad för snabbrörliga konsumentvaror har intervjuats för att få reda på deras syn på byggande av varumärkeskapital inom nämnda kontexten.Hela studien utgår i grunden från fem dimensioner av varumärkeskapital nämligen varumärkesassociationer, varumärkeskännedom, varumärkeslojalitet, upplevt värde samt andra varumärkestillgångar. Intervjuerna har sedan analyserats utifrån dessa dimensioner stött av andra relevanta teorier inom ämnet, analysen har också sin grund i det valda syftet.Resultaten av denna studie påvisar hur varumärkeskapital skapas för snabbrörliga konsumentvaror inom de fem dimensionerna av varumärkeskapital.