Sök:

Sökresultat:

226 Uppsatser om Geografi ćk 4 - 6 - Sida 2 av 16

Geografi i skolan : En studie om lÀroplanens betydelse för Àmnet

Uppsatsen handlar om hur författare av lÀroplanen samt lÀrare i SO ser pÄ den nya lÀroplanen och kursplanen i geografi. Bakgrunden till arbetet Àr att det nyligen har bearbetats en ny kursplan i Àmnet geografi vilket har medgett förÀndringar i hur Àmnet ska bearbetas. FörÀndringarna har skett bland annat genom ett centralt innehÄll samt nya kunskapskrav. Undersökningen bearbetas med hjÀlp av lÀroplansteori samt tidigare skriven litteratur angÄende kursplaner och geografi. LÀroplansteori ska ge en förstÄelse för de olika rummen dÀr lÀroplanen utformas. NÀr lÀroplanen och specifikt kursplanen i geografi skrevs sÄ uppstod det olika tvister, bland annat angÄende namngeografins plats.

Att lÀra in ute : FÀltstudier i det nya geografiÀmnet Ärskurs 7 - 9

Vi har i vÄrt arbete utfört en kvalitativ undersökning med mejlintervju som metod. Vi har undersökt vad geografilÀrare i grundskolans senare Är anser om den nya kursplanen i geografi, och hur de tÀnker sig att omsÀtta det nyinförda begreppet fÀltstudier i sin framtida undervisning. Vi har tagit avstamp i den nya kursplanen i geografi, Lgr11, tidigare forskning inom omrÄdet och relevant litteratur. VÄrt resultat visar att lÀrarna stÀller sig odelat positiva till att det nu kommer att bli ett obligatoriskt moment med fÀltstudier inom geografiÀmnet. Dock befarar de vissa ekonomiska svÄrigheter och anser Àven att mer utbildning skulle behövas för att fÀltstudierna skall bli sÄ meningsfulla som möjligt..

Geografi i de tidigare skolÄren

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka hur lÀrare i de tidigare skolÄren, i Ärskurs 3,undervisar i geografi. Den nationella utvÀrderingen frÄn 2003 visade, enligt Lundahl m.fl. (2003), att det finns vissa brister i grundskolans geografiundervisning. Sju stycken Ärskurs 3-lÀrare frÄn tvÄ olika kommuner intervjuades och i arbetet delges deras - undervisningsmetoder i NO/SO mer specifikt geografin, - anvÀndning av lÀromedel i NO/SO, specifikt geografiundervisningen och - attityd gentemot geografi som undervisningsÀmne. Resultatet visar att undervisningen i de tidigare Äldrarna Àr mer traditionsbunden Àn inriktad mot reflekterande arbete av kursmÄlen i geografiundervisningen. DÀrav lades arbetets fokus pÄ hur man bÀttre och mer effektivt kan jobba i de tidigare Äldrarna för att fÄ bÀsta möjliga kunskapsutveckling..

NÄr svenska skolan mÄlen för geografiundervisningen? En kort studie av tvÄ skolor i Linköping.

I detta arbete undersöks huruvida svenska skolan nÄr de mÄl som Àr satta för geografiundervisningen i Är 5 och i Är 9. LitteraturgenomgÄngen tar upp vad kursplanen i geografi anger samt lite om geografiundervisning och om hur man bedömer elevers egenhÀndigt ritade kartor. FÀltundersökningarna som gjorts i Är 5 och i Är 9 redovisas, analyseras och diskuteras utifrÄn kursplanens mÄl..

Geografididaktik eller gamla traditioner? - En studie av geografiundervisningens innehÄll.

BakgrundVi har valt att beskriva geografi med hjÀlp av tre olika indelningar. Dessa Àr bildningsÀmne, skolÀmne och vetenskaplig disciplin. Den forskning vi tagit del av Àr förhÄllandevis gam-mal, detta med anledning av att det inte finns mycket nyare forskning inom geografididaktik. SkolÀmnet geografi har tappat kontakt med den vetenskapliga disciplinen och detta har lett till att geografiundervisningen har stagnerat och att den har sin identitet i regionalgeografi.SyfteSyftet med vÄr studie Àr att undersöka hur ett antal lÀrare i Är 4-5 vÀljer innehÄll och varför de vÀljer detta innehÄll nÀr de undervisar i Àmnet geografi.MetodVi har anvÀnt oss av en kvalitativ intervju. Intervjuerna genomfördes i sex olika skolor och med tio lÀrare som alla undervisar i Är fyra och/eller fem.ResultatDet vi kan utlÀsa av resultatet Àr att lÀrare baserar sin geografiundervisning i huvudsak pÄ traditioner och lokala skolplaner.

Geografi - kunskapens bro

VÄrt syfte med detta arbete har varit att undersöka hur samverkan mellan geografiÀmnet och övriga Àmnen i skolan ser ut. Vi har undersökt om lÀrarens teoretiska definition av och undervisning i geografiÀmnet har betydelse för i vilken utstrÀckning detta Àmne integreras med övriga skolÀmnen. I undersökningen har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer samt, för undersökningen, relevant litteratur. Resultaten visade att en övervÀgande majoritet av lÀrarna kan hÀnföras till en Àmnesbunden undervisning, vilken utgÄr frÄn en traditionsstyrd och begrÀnsad del av geografiÀmnet, nÀmligen kulturgeografin. En slutsats av resultaten i undersökningen Àr att undervisningen i geografi inte svara mot skolans frÀmsta uppgift, att skapa förutsÀttningar sÄ att eleverna utvecklar kunskaper och fÀrdigheter, för att kunna navigera och agera i sin omvÀrld..

Mötet mellan tre lÀrodimensioner ? en analys av instuderingsuppgifter i tvÄ gymnasielÀroböcker i geografi

LĂ€robokens roll i geografiundervisningen Ă€r av betydande karaktĂ€r och styrdokumenten menar att kunskap ska förmedlas utefter en variation av teorier. Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka hur instuderingsuppgifterna i tvĂ„ lĂ€roböcker i geografi pĂ„ gymnasiet förhĂ„ller sig till de tre lĂ€rodimensionerna, behaviorism, kognitivism och konstruktivism. Problempreciseringarna för uppsatsen Ă€r:- Hur förhĂ„ller sig de tvĂ„ lĂ€roböckernas instuderingsuppgifter till behaviorism, kognitivism och konstruktivism?- Hur förhĂ„ller sig uppgifterna i de tvĂ„ lĂ€roböckerna till varandra vid en jĂ€mförelse i anvĂ€ndningen av teorierna?LĂ€roböckerna vilka granskas Ă€r de tvĂ„ lĂ€romedelsserier vilka finns tillhanda dags datum för gymnasiet i geografi. LĂ€roböckerna Ă€r Geo-guiden av Torsten Persson, Tord Porsne, Göran Andersson och Bo Andersson frĂ„n Ă„r 2000 och Geografi- mĂ€nniskan, resurserna och miljön av Peter Östman, Olof Barrefors och Kalju Luksepp frĂ„n 2002.

Geografi börjar med SkÄne i 3:an - av tradition!

Syftet med vÄr undersökning har varit att ta reda pÄ vad lÀrare vÀljer att ta med i sin geografiundervisning, vad som styr lÀrare och vad som ingÄr i geografiÀmnet. Dessa svar har vi fÄtt genom enkÀtundersökning och kvalitativa intervjuer med lÀrare som undervisar i geografi. VÄra resultat har visat pÄ liknande resultat som tidigare forskning har gett. Det innehÄll som lÀrarna vÀljer att ta med i sin geografiundervisning har frÀmst riktat sig mot regionalgeografi, det vill sÀga studier av landskap, regioner och lÀnder, studerade som en egen enhet. FrÀmst pekar vÄra resultat pÄ att traditioner styr lÀrarnas val av innehÄll i geografiundervisningen.

Geografi börjar med SkÄne i 3:an- av tradition!

Syftet med vÄr undersökning har varit att ta reda pÄ vad lÀrare vÀljer att ta med i sin geografiundervisning, vad som styr lÀrare och vad som ingÄr i geografiÀmnet. Dessa svar har vi fÄtt genom enkÀtundersökning och kvalitativa intervjuer med lÀrare som undervisar i geografi. VÄra resultat har visat pÄ liknande resultat som tidigare forskning har gett. Det innehÄll som lÀrarna vÀljer att ta med i sin geografiundervisning har frÀmst riktat sig mot regionalgeografi, det vill sÀga studier av landskap, regioner och lÀnder, studerade som en egen enhet. FrÀmst pekar vÄra resultat pÄ att traditioner styr lÀrarnas val av innehÄll i geografiundervisningen.

The Life and the death of commercail email : En studie av e-postens geografi  med hjÀlp av Actor Network Theory

Denna studie belyser svÄrigheten för teknik och virtuell geografi att nÄ ut till mottagaren genom en kartlÀggning av e-postens geografi. För att skapa förstÄelse och fÄnga den osynliga processen bakom e-postens geografi  utgÄr uppsatsen dels frÄn teorin Actor Network Theory (ANT) och dels frÄn intervjuer.Under studiens gÄng uppstod ny förstÄelse för e-postens komplexitet och ledde fram till en reviderad syn. I början av uppsatsarbetet betraktades e-posten enbart utifrÄn sin funktion som aktant och intermediarie men i takt med att undersökningen fortgick framkom att den samtidigt, utöver dessa funktioner, fungerar e-posten som ett heterogent nÀtverk med betydelsefulla komponenter sÄsom aktörer och aktanter. Enligt uppsatsens konklusioner Àr e-postens trajektoria beroende av den strategi som producenten anvÀnder under skapandet av elektroniska meddelanden. Ett kontinuerligt arbete mellan producent och konsument krÀvs för att e-postens trajektoria ska upprÀtthÄllas och leda fram till att det elektroniska meddelande som löper igenom det virtuella nÀtverket nÄr sitt syfte..

Geografiska perspektiv pÄ turismlitteratur

Efter att ha lÀst Turismprogrammet, med kulturgeografisk inriktning, pÄ Södertörns Högskola föddes intresset för huruvida den turistiska litteraturen anknyter till Àmnet geografi. Den allmÀnna uppfattningen av litteraturen pÄ Turismprogrammet Àr att den Àr bristfÀllig och inte av önskad bredd. En eventuell geografisk anknytning Àr svÄr att hitta. FrÄgan Àr om det Àr ?dÄlig? litteratur pÄ turismprogrammet eller om annan litteratur har samma brister.

Satsningar pÄ skolÀmnet geografi genom en kommunal skolplan.

Jag har gjort en undersökning i form av en textanalys av en lokal skolplan samt en kvalitativ intervju. Bakgrunden till arbetet kommer frÄn tidigare undersökningar som visat att skolorna har svÄrt att nÄ upp till det nytÀnkande som kursplanen i geografi krÀver. Syftet med min undersökning Àr att se om jag genom den kommunala skolplanen kan finna stöd för att man i denna kommun satsar pÄ att stÀrka skolÀmnet geografi. Min undersökning visar att den lokala skolplanen 2005 ? 2008 i kommunen inte lÀgger stor vikt att satsa pÄ geografiÀmnet som helhet i skolan. DÀremot har jag fÄtt fram resultat som visar att skolorna genom den lokala skolplanen fÄr extra stöd i att utveckla undervisningsmetoder för begreppen demokrati och jÀmstÀlldhet. Positivt Àr Àven att jag funnit att kommunen, genom Naturskolan, satsar pÄ just de geografiska begrepp som mÄnga elever enligt tidigare forskning anser svÄra, nÀmligen de naturvetenskapliga..

Grosshandlare i konkurs. Stockholm 1746 till 1799

Denna studie belyser svÄrigheten för teknik och virtuell geografi att nÄ ut till mottagaren genom en kartlÀggning av e-postens geografi. För att skapa förstÄelse och fÄnga den osynliga processen bakom e-postens geografi  utgÄr uppsatsen dels frÄn teorin Actor Network Theory (ANT) och dels frÄn intervjuer.Under studiens gÄng uppstod ny förstÄelse för e-postens komplexitet och ledde fram till en reviderad syn. I början av uppsatsarbetet betraktades e-posten enbart utifrÄn sin funktion som aktant och intermediarie men i takt med att undersökningen fortgick framkom att den samtidigt, utöver dessa funktioner, fungerar e-posten som ett heterogent nÀtverk med betydelsefulla komponenter sÄsom aktörer och aktanter. Enligt uppsatsens konklusioner Àr e-postens trajektoria beroende av den strategi som producenten anvÀnder under skapandet av elektroniska meddelanden. Ett kontinuerligt arbete mellan producent och konsument krÀvs för att e-postens trajektoria ska upprÀtthÄllas och leda fram till att det elektroniska meddelande som löper igenom det virtuella nÀtverket nÄr sitt syfte..

Svenska och finska kursplanen : En jÀmförelse av den svenska och finska kursplanen i geografi

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka likheter och skillnader det gÄr att finna i den svenska och finska kursplanen i geografi, detta för att fÄ en indikation pÄ om skillnader i kursplanerna kan vara orsaken till Finlands framgÄng i globala tester medan den svenska skolan gÄr betydligt sÀmre. Samt att se om det finns indikationer pÄ vilka krafter som kan ha pÄverkat kursplanernas utformning.För att kunna finna svaren till syftet sÄ anvÀnds en textanalys av de bÀgge kursplanerna och dessa stÀlls emot varandra för att finna hur de tvÄ kursplanerna skiljer sig frÄn varandra och vilka likheter de har. Denna studie visar pÄ att de tvÄ kursplanerna har vÀldigt stora likheter och knappt nÄgra skillnader utöver ordval. Studien visar ocksÄ pÄ att det inte tycks vara de globala testerna sÄ som PISA som har inverkan pÄ kursplanerna i geografi utan att de mÄste pÄverkas av andra krafter..

LÀroboken och strÀvansmÄlen i geografi - En textanalys med strÀvansmÄlen som utgÄngspunkt

Sammanfattning Uppsatsens syfte Àr att undersöka utformningen och innehÄllet i dagens lÀroböcker i geografi för grundskolans senare Är för att se hur vÀl dessa stÀmmer överrens med geografiÀmnets strÀvansmÄl. I uppsatsen har en textanalytisk metod anvÀnts dÀr ett mindre urval lÀroböcker analyserats utifrÄn de tvÄ strÀvansmÄl som sÀger att geografiundervisningen ska strÀva efter att eleverna ska utveckla förmÄgan att reflektera kring och ta medveten stÀllning till olika alternativ för resursanvÀndning utifrÄn ett ekologiskt tÀnkande respektive att eleverna ska utveckla förmÄgan att formulera och arbeta med problem som avser lokala och globala miljö- och överlevnadsfrÄgor. Analysen visar att de aktuella strÀvansmÄlen kommer fram i lÀroböckerna i samband med lÀroböckernas frÄgor till eleverna. Det Àr i dessa tillhörande frÄgor som lÀroböckerna kan beröra strÀvansmÄlen genom att förmÄ eleverna att arbeta med miljöproblematiken pÄ ett sÀtt som gÄr i linje med Àmnets strÀvansmÄl. Det visar sig att det endast Àr genom lÀroböckernas öppna frÄgor utan fasta svar som strÀvansmÄlen berörs..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->