Sök:

Sökresultat:

122 Uppsatser om Generator - Sida 2 av 9

Fjärrvärme som möjlighet till reservdrift av elproduktion

Rapporten är en utvärdering av möjligheten att generera elektrisk energi från fjärrvärme med Seebeck-effekten och görs på uppdrag av Skellefteå Kraft. Kursen är examensarbete för högskoleingenjörsexamen i Elkraftteknik, 5EL210 vid institutionen tillämpad fysik och elektronik på Umeå Universitet under vårterminen 2014.En termoelektrisk Generator fungerar enligt Seebeck-effekten och genererar en elektrisk spänning som är linjär mot temperaturskillnaden mellan sina två metallytor. För att få en temperaturskillnad så krävs ett kylmedium vilket skapar ett värmeflöde från den varma energikällan till kylmediumet. Utan kylmediumet så kommer temperaturerna gå mot samma värde. Ett kylmedium kan till exempel vara snö, markgrunden eller vattenradiatorer.

Aktiv Vibrations Isolering av en Laserritare inom Mikrolitografi

Active Vibration Control of a Laser PatternGenerator in Microlithography.

Studie av subsynkron interaktion (SSTI) mellan ett HVDC system med spänningsstyva strömriktare och en närliggande generator

Syftet med examensarbetet är att studera den subsynkrona interaktionen (subsynchronous torsional interaktion, SSTI) mellan ett HVDC system med spänningsstyva strömriktare och en närliggande Generator. Studien utförs med hjälp av datorsimuleringar och fokuserar på att studera dämpkaraktäristiken för SSTI. Studien ska visa hur faktorer såsom den överförda effektens storlek och riktning, vald driftmod och kraftsystemets kortslutningseffekt påverkar dämpkaraktäristiken. Rapporten beskriver subsynkron oscillation (SSO) och tillvägagångssättet vid en SSTI undersökning. En kort introduktion till HVDC Light ges.

Modellering av reserv- och nödkraftsystem i JAS 39 Gripen

Simulation is a vital tool during development of JAS 39 Gripen, since money and time can be saved.The Auxiliary and Emergency Power System, AEPS, is a subsystem of the secondary power system in Gripen. It has the function of providing the aircraft with electrical and hydraulical power before activation and after deactivation of the main engine. The system also functions as backup in case of a safety critical problem in the main power supply system. The system basically consists of a control unit and an auxiliary gearbox. The gearbox is driven by an air turbine.

Implementering av en PSS i Trängslets kraftstation

The purpose of this master thesis is to implement and validate a Power System Stabilizer (PSS) to a Generator at Trängslet hydropower station in Dalarna, Sweden. Problems with local rotor oscillations can occur at the hydropower station when power is transferred on a new power line (130 kV) from Northern to Southern part of Dalarna. To ensure good operation properties on this power line Fortum Generation AB and Fortum Distribution AB wants to activate a PSS on a Generator.There have been investigations in which situations and what equipment that contributes to rotor oscillations. When this is known the PSS is tuned to damp these oscillations by choosing a good set of parameters. The most important parameters for good performance are to choose amount of gain and phase compensation.

Tidssynkroniserade mätningar i vattenkraftstationer

Vattenfall and Svenska Kraftnät perform start-up tests, where hydropower Generators are used to power up the electrical grid in case of a blackout. To monitor the electrical grid, Phasor Measurement Units (PMU) are used. Each PMU is individually equipped with a GPS-receiver to precisely timestamp the data relative to the official time UTC. During the test, it is also of interest to timestamp the measurement signals from individual hydropower Generators to later compare with PMU-data, and thus study the power grids impact on the Generator. The aim is to work out an appropriate method to make these measurements and to build a data acquisition system, capable of timestamp data relative to UTC, from a Generator in one of Vattenfalls hydroelectric power stations. The problem is that the Generator is located in an underground station which hampers the reception of GPS-signals and wiring should be avoided if possible. Time synchronization has been solved by using Vattenfalls network, which is synchronized by the network protocol NTP.

Alternativ för värme- och kylaförsörjning i planerade kontorsbyggnader på Arlanda

This thesis consider alternatives for heating and cooling planned office buildings at Arlanda airport. The thesis is divided into three parts where the third part is a shorter synthesis of the two first. In the first part the energy demands of the buildings are modelled in a computer program. Two different building models are created, one more conventional and one with good energy properties. The results shows that with proper construction and ventilation systems etc.

Identifiering av synkronmaskinsmodell genom SSFR-test

At the Division of Electricity at Uppsala University there is an experimental rig forhydroelectric Generators. The experimental rig?s vital part is a 12-pole synchronousmachine, whose electrical characterizing parameters (resistances, inductances andtime constants) are unknown. The aim of this thesis is to characterize the machine inits current state by perform a Standstill Frequency Response (SSFR) test. From theanalysis of the measurement data, which is a part of the test, a set of basic parametershave been received.

Analys och utvärdering av elektromekanisk drivlina för hybridfordon

Precer Group har en patenterad teknologi för förbränning av fasta bränslen, till exempel pellets eller metallbränslen. Tekniken är användbar till bland annat fordon och nu är deras vision är att skapa en ny typ av miljövänligt och bränslesnålt fordon som drivs av fast bränsle. Det kommer att vara ett lättviktsfordon med seriehybriddrivlina. Drivlinan till fordonet kommer att bestå av Precers förbränningsenhet, en värmemotor, Generator, batteri, motor controller och en eller flera elmotorer med tillhörande kraftelektronik.Vi har gjort en studie på vilka typer av elmotorer som kan användas för fordonsdrift och jämfört olika lösningar på vilka motorer och controllers som kan passa till fordonet Precer Group kommer att tillverka. Vi har också gjort en bedömning om det kan vara användbart med regenerativ bromsning i fordonet och på vilka sätt tekniken kan implementeras.Den Generator vi anser lämpligast till värmemotorn är en borstlös DC-Generator då den har hög toppverkningsgrad och en passande karaktäristik för att användas till värmemotorn.

Bojkonstruktion

The division of Electricity at Uppsala University runs a project called Lysekil project, they have designed a buoy that uses the waves to create electric power from a Generator attached to the bottom of the sea.Uppsala University is closely connected with the company Seabased and the university makes use of their facilities in Lysekil. When they designed the buoy issues occurred, the geometric design was flawed, brackets with a short shelf life and it is generally uneconomic.A study visit was done in Lysekil on Seabased facility. With this visit the project started, which is to improve the design of the buoy and the attachment of wires leading to the Generator. In this project we have chosen to use a beam system with three beams that are attached to the buoy. Then a wire attached to a plate that sits between the beams will be leading to the Generator. Two proposals for construction are created, what distinguishes them are the brackets between the beams and the buoy.From these constructions, the design that is considered most optimal for our project is chosen.All parts of the buoy have been modeled and the drawings are designed in ProEngineer software.The two constructions are compared with each other, but the whole focus is on the second and final structure. The report begins with an introduction describing Lysekil project, and a task description of our project.The project aims to produce an optimal buoy that will be easy to design, materials restrictive with good durability and an economical solution.Wave power true function has been studied, mechanical and finite element analysis of beams, buoy and plate design.This has been presented in this report, where in the various chapters can read more about the processes. Although the relevant facts and information on this project and buoy development is included.

Modulgenerator för Matchade Transistorpar

Detta examensarbete syftar till att implementera en modulGenerator som automatiskt genererar ett matchat differentialpar. Detta för att enkelt kunna generera detta vanlig förekommande byggblock utan att behöva rita om allt från grunden. ModulGeneratorn som konstruerats klarar att skapa upp till 2x2 transistor block matchad layout med eller utan sköld. Programmet skapar med hjälp av indata från konstruktören en skräddarsydd layout som kan användas som byggblock i integrerade kretsar. Examensarbetet är slutfört och har genomgått omfattande testning The aim of this thesis is to implement a module Generator that automatically generates a matched differential pair.

Honeycomb & path generation : En struktur för en ständigt växande karta ochgenerell generation av slumpmässiga vägar

Ett spels karta är begränsande i det att när man valt en viss storlek kan man inte gå utanför den ramen utan att göra relativt resurskrävande operationer. Denna undersökning genomfördes för att se om en trädstruktur kan användas som lösning att hantera en honeycomb-struktur på ett lämpligt sätt för att ständigt kunna utöka ett spels karta. Resultatet visar att det är möjligt att använda trädstrukturen relativt bra till växande kartor men att det inte är att rekommendera till spel, eftersom strukturen i sig är en omväg. I samband med denna karta skapades en slumpmässig path-Generator som skulle kunna användas till att generellt skapa slumpmässiga kartor i spel. För att se vad försvårigheter man stöter på när man utvecklar en slumpad map-Generator, vilket visade sig vara svårt i och med att man hittade många specialfall..

Robotinteraktion på litet företag : Examensarbete Industriautomation

The division of Electricity at Uppsala University runs a project called Lysekil project, they have designed a buoy that uses the waves to create electric power from a Generator attached to the bottom of the sea.Uppsala University is closely connected with the company Seabased and the university makes use of their facilities in Lysekil. When they designed the buoy issues occurred, the geometric design was flawed, brackets with a short shelf life and it is generally uneconomic.A study visit was done in Lysekil on Seabased facility. With this visit the project started, which is to improve the design of the buoy and the attachment of wires leading to the Generator. In this project we have chosen to use a beam system with three beams that are attached to the buoy. Then a wire attached to a plate that sits between the beams will be leading to the Generator. Two proposals for construction are created, what distinguishes them are the brackets between the beams and the buoy.From these constructions, the design that is considered most optimal for our project is chosen.All parts of the buoy have been modeled and the drawings are designed in ProEngineer software.The two constructions are compared with each other, but the whole focus is on the second and final structure. The report begins with an introduction describing Lysekil project, and a task description of our project.The project aims to produce an optimal buoy that will be easy to design, materials restrictive with good durability and an economical solution.Wave power true function has been studied, mechanical and finite element analysis of beams, buoy and plate design.This has been presented in this report, where in the various chapters can read more about the processes. Although the relevant facts and information on this project and buoy development is included.

Utvärdering av svensk vindkraft : Skillnaden mellan skogs- och traditionella placeringar

During the last years commercial Wind Power Turbines (WPT) has become larger regardingto the Generator sizes and hub heights. Available hub heights around 100 meters is nowcommon, which has led to profitability for WPT located in forests where there normally are tolow wind speeds. The current knowledgement regarding turbulence and the variation in thewind profile for the outcome of the power production for the WPT in forests is limited.In this Master of Science thesis an investigation concerning forest located wind power plantshas been made. The purpose has been to investigate if plants located in forest perform lesscompared to wind power turbines located at more common locations.The analyses are based on statically material for determining the availability,production/Generator size, production/hub height, production/swept area and how thetopography affect the production results.The analyses show that the variation in production result for WPT located in forest comparedto turbines located at other locations is small. The availability is high and the productionresults are good..

Hur dokumenteras blackout ombord på fartyg? : En studie av haverirapporter där blackout var en del av händelseförloppet

Ombord på fartyg är det inte önskvärt att få strömavbrott, en så kallad blackout.Examensarbetet har undersökt i vilken utsträckning det är möjligt att utföra jämförande ochförebyggande studier med haverirapporter från europeiska flaggstater som underlag. Detta föratt undersöka återkommande brister, på fartyg eller i arbetet ombord som har orsakatblackout. Dessutom har även möjligheterna till att kunna kategorisera fallen undersökts.Kategorierna var tekniskt fel, operativt fel och organisationsfel. I ungefär häften av fallen gickdet inte att kategorisera en blackout till ett fel, eftersom det annars var en kombination av fel.Däremot finns återkommande fel där händelseförloppen är väldigt lika. Till exempel var hetaytor inte korrekt isolerade, vilket resulterade i brand vid bränsleläckage.Undersökningen visar att det finns en bristfällig symmetri i rapporteringen av haveri medavseende på språk, struktur, omfattning och publiceringsform.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->