
Sökresultat:
10091 Uppsatser om Generations-skillnader - Sida 4 av 673
Barn av sin tid och klass : En kvantitativ studie om generations- och klasstillhörighetens betydelse för vår nyhetskonsumtion
Titel: Barn av sin tid och klass: En kvantitativ studie om generations- och klasstillhörighetens betydelse för vår nyhetskonsumtion Författare: Stina Bergdal & Evelina Olsson Kurs, termin och år: C-uppsats, HT-2014 Antal ord i uppsatsen: 18 949 Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att analysera vilken betydelse klass och generation har för nyhetskonsumtion. Att undersöka betydelsen av dessa två strukturer är viktigt då vi trots dagens individsamhälle påverkas av vår omgivning när det gäller vår nyhetskonsumtion. Metod och material: Metoden som används är surveyundersökningar. Materialet som används i denna undersökning består av den nationella SOM-undersökningen från 2012. Huvudresultat: Generation och klass är båda strukturer som påverkar vår konsumtion av nyheter. Men effekten av de olika strukturernas påverkan är olika och vi påverkas i högre grad av vår generationstillhörighet än vår klasstillhörighet. Det vill säga den tid, samhällsklimat och den tekniska utvecklig vi växer upp i formar oss inte bara som människor utan även som nyhetskonsumenter.
Rekordgenerationen & Generation Y : Olika värderingar i arbetslivet och olika ledarskapssyn?
Sverige står inför en stor generationsväxling de närmaste åren. Rekordgenerationen ska pensioneras och därmed ersättas av de yngre generationerna. I samband med generationsväxlingen sker det en kvalitativ förändring eftersom de olika generationerna har olika erfarenhet och värderingar. Dessa värderingar ligger till grund för hur individer driver företag, hur de prioriterar sin arbetstid och hur de lever sitt liv. Med tanke på vilka värderingar som styr de olika generationerna, tillsammans med att Generation Y börjar inta arbetsmarknaden, är det intressant att se om individers generationstillhörighet avspeglas på sättet de ser på ledarskap.
Upplevelsemarknadsföring: en kvalitativ studie av vilken generations upplevelseproduktion kommunikationsbyråer arbetar med
Ordet upplevelse används idag av många företag i olika branscher för att fylla sina tjänster med värde. Inom marknadskommunikation har byråerna börjat använda sig av upplevelsemarknadsföring för att tränga igenom mediebruset och tillgodose kunder och konsumenter. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kommunikationsbyråer, som profilerar sig inom upplevelsebaserad marknadsföring, använder begreppet upplevelse och därigenom uppnå förståelse för vilken generations upplevelseproduktion de arbetar med. Jag utgår ifrån Bosjwijk, Peelen och Thijssen (2007), vars modell innebär att det finns tre generationer upplevelseproduktion, varav den första generationen, iscensättning, innebär att organisationen utformar upplevelsen för individen. I den andra generationen, samproduktion, utformar organisationen och individen upplevelsen tillsammans.
Köpbeteende på mogna konsumentmarknader : ? En studie av generationerna Y samt 55 plus
A segmented market, according to traditional methods, appears increasingly difficult in mature consumer markets. A common explanation is that the mature markets are often characterised by over-supply which results in a great variety of choices for the consumer. Furthermore, the consumer of today has a more complex and flexible purchase behaviour which is difficult to catch. This makes consumer segmentation difficult. International studies indicate that dividing consumers into generation cohorts might be advantageous in understanding consumers of today.
Norrköpings Identitet : att gå från industristad tiill turiststad
Tanken bakom studien är att se hur en stad kan gå från att vara en industristad till att bli en turiststad genom att använda sig av samma miljöer. En turiststad kan definieras som en stad som har ett brett utbud av aktiviteter men som även tillhandahåller de faciliteter som både turister som invånare söker. När Norrköpings industrier togs ur bruk stod fabrikernas lokaler tomma. Dessa kunde antingen återanvändas eller rivas. Norrköpings kommun valde att utveckla Norrköpings industrilandskap och har idag fyllt lokalerna med olika verksamheter.
Nästa generations TV
AbstractFörfattare: Maria Carlsson och Hanna EliassonHandledare: Lars PalmExaminator: Ingegerd RydinTitel: Webb-tv, nästa generations kommunikationskanalÄmne: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolan i Halmstad 61-90 poäng.År: HT 2007Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur varumärkesarbetet kan effektiviseras och utvecklas genom webb-tv mot nästa generation.Metod: Studien innefattar en kvalitativ metod. Det empiriskamaterialet har samlats in genom en tematisk öppen intervju, med personer som ansvarat för den externa kommunikationen, samt varumärkesarbete på medelstora till större företag. Materialet har kompletterats med observationer av annonsering ochreklam via webb-tv på olika hemsidor,samt sekundärmateria, det vill säga olika tidningsurklipp och artiklar där forskningsämnet har tagits upp.Slutsatser: Majoriteten av respondenternas idéer och tankar om framtida varumärkeskanaler kretsade kring lätttillgänglighet, det vill säga kommunikationen till den potentiella kunden kommer i större utsträckning att ske över internet. Merparten av respondenterna ansågatt internet kommer bli den ledande kommunikationskanalen ut mot nästa generation, tack vare tillgängligheten. Majoriteten av de tillfrågade är medvetna om att webb-tv är en kanal som är mycket aktuell mot nästa generation.
Kastanjemalen Cameraria ohridella : livscykel och utbredning i Sverige 2006
Cameraria ohridella, the chest-nut leaf miner, is a new pest in Sweden. These moths make leaf mines on chest-nut trees, preferably on Aesculus hippocastanum, which results in brown blotches on the foliage and early loss of leaves. Since the first observation in Macedonia in 1985 it has spread rapidly through Europe. The moth arrived in Sweden in 2003 when it was observed in Malmö and surrounding areas.
In this paper a literature study describes the morphology and life cycle of the chest-nut leaf miner. Further more a test with pheromone traps examining the number of generations in Sweden is shown.
Nya tidens mode : Fåfängan under ett krigshärjat 1500-tal
My master?s thesis is a study of acquisition of photographies during 1958-2008. The questions I proceed from is what patterns lies behind the Royal library's acquisition of photography and how the process of acquisition looks like. The theoretical base which I lean on consists partly of a problematization of the process of cultural heritage and partly of organizational theory. The problematization of the process of cultural heritage is my foundation of this essay.
Identitetsprocesser bland kurder i Sverige : En jämförande intervjustudie mellan första och andra generationens nysvenska kurder
The purpose of this paper is to study the processes of identity and feelings of connectedness among first and second generation of Kurds in the Swedish society.In previous research I assumed that this sense of belonging to a nation includes identity and language. As regards the theory part, I have chosen to use a number of studies to elucidate this issue. The theories used in the study focuses primarily on the understanding of identity. Identity in this context can include linguistic, religious, cultural acts, even nationality or that claiming membership to a particular group.I have implemented twenty-four depth interviews with first and second generation of Kurds in the ages 21?58.
Informationsöverflöd : En studie av hur erfarna Internetanvändare hanterar informationsmängden på nätet
AbstractPurpose/Aim: In my essay I study the use of Internet with information overload as my perspective. I compare two age groups in order to find out whether there is a difference between generations in how they use the Internet and experience the vast amount of information that is found on the net.Material/Method: I gather information from six frequent World Wide Web users to find out whether they are experiencing information overload when using the Internet in their spare time and how they structure and make sense of the vast amount of information that is found on the net. I use semi-structured interviews to gather qualitative, not quantitative, material for my study. I have also used literature and websites on information overload, the Internet, and connected themes in order to get a broader picture of the subject and help me analyse the material.Main results: The main results of my study are that frequent Internet users do not feel that they suffer from the vast amount of information found on the World Wide Web. They rather enjoy it and if they have heard the term information overload they assume that it does not apply to their use of the Internet.
Fotodelning på Facebook : Hur användare i olika åldrar upplever och förhåller sig till risker
It?s not unusual for people to upload photos to the Internet nowadays. Despite the fact that there are benefits from doing this, there are also some risks that people should take into consideration before they share private photos. The aim of this survey was to investigate how users of different ages respond to risks related to photo sharing on Facebook. The participants were between the ages of 16 and 64.According to the results it appears that in some cases, even if they can?t be statistically proven, there are patterns that indicate that younger people are more careless and that older people are more careful when it comes to photo sharing on the Internet.
Vntilationsventil för förbättrad bostadsmiljö
Examensarbetet handlar om att utveckla nästa generations koncept för bostadsventilationsdontill Lindabs nya produktsegment. Projektet har gått ut på att ta reda på vad som eftersöks iframtidens ventilationsdon, samt att utveckla dessa tankar och åsikter till visuella idéer. Dessahar bedömts med hjälp av välkända metoder inom produktutveckling samt utvärderats avpersoner inom industrin, så som arkitekter, designers och vvs-konsulter.Projektet har huvudsakligen baserats på Svids designmetodik med kompletterande metoderfrån David Ullman och Jan Landqvists metodik. Moment som ingått i dessa har inneburitanalyser, skissning, utvärdering och 3D-rendering. Detta har resulterat i ett slutgiltigt konceptbaserat på den information som har analyserats under projektes gång..
Generationsmotivation? En kvantitativ studie om generationsspecifika motivationsfaktorers vara eller icke vara i arbetslivet
Följande studie är en personalvetenskaplig uppsats som behandlargenerationsspecifika motivationsfaktorer. Syftet med studien är att undersöka huruvidatillhörigheten till en särskild generation medför ett specifikt förhållningssätt till det egna arbetet, dvs. om några skillnader existerar generationerna emellan. Med hjälp av en undersökning utifrån en svensk kontext är vår förhoppning att genom vår studie kunna tillföra utökade kunskaper inom området.Teorin som uppsatsen baseras på berör tre huvudsakliga områden; motivation, generation samt en sammanslagning av de två begreppen. Motivationsbegreppet sett ur ett allmänmänskligt perspektiv är omfångsrikt och definierat på ett flertal olika vis, men saknar täckning för mer specifika kontexter.
Kungliga bibliotekets fotografiska förvärv : En undersökning av Kungliga bibliotekets förvärv av fotografier under 1958?2008
My master?s thesis is a study of acquisition of photographies during 1958-2008. The questions I proceed from is what patterns lies behind the Royal library's acquisition of photography and how the process of acquisition looks like. The theoretical base which I lean on consists partly of a problematization of the process of cultural heritage and partly of organizational theory. The problematization of the process of cultural heritage is my foundation of this essay.
Self Determination Theory - Aspiration index inom Fastighetsmäklarbranchen : Att motiveras till att jobba
Resultatet visar på skillnader i olika motivationsfaktorers påverkan på fastighetsmäklare, speciellt skillnader gällande inre och yttre faktorer. Resultatet har analyserats med hjälp av SDT. Vi har jämfört SDT modellen med Reiss och Maslows teorier i samma ämne, trots många likheter upptäckte vi även många skillnader mellan modellerna..