Sök:

Upplevelsemarknadsföring

en kvalitativ studie av vilken generations upplevelseproduktion kommunikationsbyråer arbetar med


Ordet upplevelse används idag av många företag i olika branscher för att fylla sina tjänster med värde. Inom marknadskommunikation har byråerna börjat använda sig av upplevelsemarknadsföring för att tränga igenom mediebruset och tillgodose kunder och konsumenter. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kommunikationsbyråer, som profilerar sig inom upplevelsebaserad marknadsföring, använder begreppet upplevelse och därigenom uppnå förståelse för vilken generations upplevelseproduktion de arbetar med. Jag utgår ifrån Bosjwijk, Peelen och Thijssen (2007), vars modell innebär att det finns tre generationer upplevelseproduktion, varav den första generationen, iscensättning, innebär att organisationen utformar upplevelsen för individen. I den andra generationen, samproduktion, utformar organisationen och individen upplevelsen tillsammans. I den tredje generationen, självdirektion, utformas upplevelsen till största del av individen själv. Med en hermeneutisk utgångspunkt och ett deduktivt tillvägagångssätt har jag genomfört en litteraturstudie och en kvalitativ intervjustudie baserad på intervjuer med två byråer och med fyra informanter. Studien visar att begreppet upplevelse används för att fylla en kommunikationstjänst med större värde än vad begreppet event gör, men att upplevelsemarknadsföring och event marketing har många likheter. Det värde som upplevelsemarknadsföring ger är densamma som både första generationens upplevelseproduktion och andra generationens upplevelseproduktion ger, dvs. genom iscensättning och samproduktion. Tendenser finns till att konsumenten allt mer vill självdirigera sina upplevelser, dvs. genom tredje generationens upplevelseproduktion. Detta är en trend som kommunikationsbyråerna i min studie försöker följa men ännu inte riktigt vet hur de ska bemästra.

Författare

Eleonora Jöngren

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..