Sökresultat:
2816 Uppsatser om Gender segregation - Sida 10 av 188
Bostadens roll: en studie om socioekonomisk segregation i Göteborg
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur lokala politiker och tjänstemän arbetar med mark och bostadsfrågor för att bekämpa bostadssegregation i Göteborg. Vi ska även diskutera relationen mellan segregation på bostadsmarknaden och segregation på arbetsmarknaden samt inom skolsystemet. Utgångspunkten är följande frågeställningar: Hur beskriver lokala politiker och tjänstemän bostadssegregationen i Göteborg? Vilka faktorer anser lokala politiker och tjänstemän upprätthåller bostadssegregationen i Göteborg? Vilka strategier använder lokala politiker och tjänstemän för att motverka bostadssegregering i Göteborg?På vilket sätt anser lokala politiker och tjänstemän att segregation på bostadsmarknaden i Göteborg kan relateras till segregation på arbetsmarknaden och inom skolsystemet?Metodologiskt har vi använt en tematisk intervjuform med en förbestämd intervjuguide. Det har genomförts sex intervjuer som sedan har transkriberats och kodats inför analys och diskussion.
Genusperspektiv på barnavårdsutredningar : En kvalitativ studie om socialsekreterares erfarenheter av att ta hänsyn till könsperspektiv i utredningsarbete av barn och unga
The purpose of this study was to examine social worker?s own experiences of dealing with gender perspectives in child welfare cases. With a constructionist perspective, this study is based on a qualitative approach with semi-structured interviews. Six social workers were asked to reflect on their work and their methodology, and how it relates to gender perspectives when assessing children and adolescents in child welfare services.The result shows that there is a lack of control and review that children are given a gender neutral treatment. It also shows that there was no explicit protocol for how to take a gender perspective into account when assessing children and adolescents needs of welfare services.
Blyga pojkar och starka flickor : En studie om genus och jämställdhet i den kenyanska skolan
The aim of this study is to examine how two Kenyan school's approaches gender roles, by what the curriculum says and by how the teachers way of teaching are effecting the creation of gender roles. The aim is further to find out what the Kenyan school settings are, according to gender and equality, and how these are implemented in practice. This was examined through interviews at two local schools in Kenya, with five practicing teachers from grade one through grade six. This work compares the respondents' answers to the research that is related to the topic. Because of lack in the research about Kenya, the research has been based on mostly Swedish investigations.
Skolverkets webbresurs Länkskafferiet ur genusperspektiv.
In this paper I present a website on the Internet. The EuropeanLinkTreasury ELT is a resource to Swedish children between 10 and 15 years of age. I am looking at this resource from a gender point of view. I want to see if ELT has thought of this perspective. Are there as many websites for girls as there are for boys? I want to see if the text is separated between gender.
Lärarnas synpunkter på genus och jämställdhet i skolan : Hur lärarkåren inom skolväsendet arbetar med könsfrågor såsom genus och jämställdhet i skolan
The aim of this study was to examine how the interviewed teachers in one school observe their view of gender and equality regarding the educational system. Accordingly, I would like to present my intention with this study, also be to analyze how the interviewed teachers way of working with matters of gender and equality, carry out as a portrait of their values considering the distribution in terms of gender. The research questions are the following: What is the teachers view on the concepts of equality and gender in school?How do different teachers talk about their way of working in relation to gender and equality in school?How is boys and girls images presented in the teachers descriptions in their discussion about gender and equality?This study is based on a fundamental qualitative method, where a handful number of teacher?s from one school were interviewed in order to obtain information and data for the examination. The interviews were analyzed and discussed in association to earlier research in aspiration to study different writer?s theories about the conception of gender and equality.
Valfrihetens konsekvenser : medvetna och omedvetna skolval
This study illuminates chosen parts of the present opportunities, in the Western World, for parents and children to choose which school the child will attend (freedom of choice), along with possible consequences that may follow. My research questions are: 1) Do tendencies show that freedom of choice leads to increased segregation, and if that is the case, how is it manifested and does it matter? 2) What relations between the student composition of schools and teachers' expectations and attitudes toward students are there? 3) Do the results from previous studies match with the result from my interviews? The methods used for answering the questions are literature studies and interviews made with six teachers who are working in two upper secondary schools in the northern part of Sweden, i.e. three from each school.The result shows that freedom of choice, regarding schools, seems to lead to student compositions that contribute to increased segregation in societies. It leads to more homogenous student compositions, in the form of ethnicity and social class, in schools in general, with consequences like different expectations and attitudes among teachers depending on the status of the composition.
Fastighetsägarnas roll i Malmös segregation - Property managers liability in the segregation of Malmö
Denna uppsats syfte är att undersöka vilken roll olika fastighetsbolag i Malmö anser sig ha för att påverka segregationen. Vi vill se om det utförs någon styrning från företagen och om typen av ägandeform spelar någon roll för fastighetsägarnas sätt att arbeta med segregationen.
Först ägnade vi oss åt litteraturstudier i det aktuella ämnet vilket vi följde upp med intervjuer i tre företag med olika ägarformer. De företag vi intervjuade hade alla olika ägandeskap såsom kommunal, kooperativ och privat.
Ägandeformen har betydelse i arbetet mot segregation. Mest påtagligt är det i det privata företaget där ägaren har avgörandet om företaget skall arbeta med detta.
Genusperspektiv vid högläsning : Fyra pedagogers erfarenheter
This study is conducted from qualitative research with interviews as a basis, where I have interviewed four teachers from elementary school?s early ages (year 1-3). The aim is to highlight the teacher?s perspectives and experiences of reading aloud, and how they connect the activity to gender.The questions at issue that have been answered in this paper are how the teacher?s reflect to gender and reading aloud in a school environment; do the teacher?s reflect over the gender perspective when choosing reading aloud literature? When reading aloud, which attributes are important to highlight for girls and boys according to the teachers? Which books do the teachers consider "good" gender literature?The paper is based on the theoretical grounds of social constructivism, gender as construction, gender conscious pedagogy and reading aloud. In previous research the focal point has been Kåreland?s study on gender in literature in pre-school, and on how children are being portrayed in children?s literature today, from a gender perspective.The teacher?s that have been interviewed in this study all agreed on the fact that reading aloud is a very important part of education and are used by most teachers on a daily basis.
Mångfaldsarbete, en intersektionell strategi? : En studie av kommuners kombinerade jämställdhets- och mångfaldsplaner.
The purpose of this essay is to investigate and analyze the term diversity in five Swedish municipality?s combined gender equality- and diversity plans. The purpose is also to investigate who or whom of the employers that are included in the term diversity and if gender equality is included in the diversity work. The material is analyzed on the basis of theory of intersectionality and discourse analysis. The outcome of the analysis indicates that the municipalities use the term diversity in many different ways in the combined gender equality- and diversity plans.
Planeringens möjligheter : hur tänker planerare i Göteborg om möjligheterna att påverka segregationen i staden genom fysisk planering?
Göteborg är en av Europas mest segregerade städer (Andersson m.fl. 2009, s. 7); inkomstsvaga, ofta utlandsfödda bor i hyresrätter i förortsstadsdelar medan de ekonomiskt starka har sina egnahemsområden eller bor i innerstaden. I jämförelse med andra liknande städer i Europa är Göteborg starkt segregerat. Mer än hälften av regionens bostadsområden består till 90 procent av bara en upplåtelseform, de flesta av dem är egnahemsområden, vilket placerar Göteborg i en särställning.
Om segregation i allmänhet och i Hjällbo i synnerhet
Syftet med den här uppsatsen är att titta närmare på begreppet segregation och dess orsaker och konsekvenser. Vidare vill vi koppla det till ett områdesperspektiv där Hjällbo får stå som exempel. Frågeställningarna rör vad segregation är, vad den beror på, vad den kan få för konsekvenser och om den alltid är negativ. Vi har valt ett annorlunda och okonventionellt grepp för att besvara våra frågeställningar. Till stor del är uppsatsen en litteraturstudie kring segregation vilket ger en bakgrund till det breda forskningsområdet både i Sverige och internationellt.
Att döda en mansnorm : Att döda en mansnormJakten ur ett genusperspektiv -den kvinnliga jägaren i den manliga jaktkulturen
Hunting is considered as the most masculine activity in our society. Historically, man has been described as the provider for his family, this in the forms of hunting and gathering. Today hunting is still associated with a male hunter, but women have started to infiltrate the hunting culture. In this study hunting culture is analyzed with a gender perspective. In a modern society with gender and equality as a big subject of debate it is interesting to examine this impact on a culture so linked with masculinity.
Integration och planering
Idag är integration ett aktuellt ämne och berör många människor i samhället,
inte minst på grund av globaliseringen
som pågår. Med integration menas att alla ska ha samma rättigheter och
skyldigheter i samhället
och därmed behandlas lika, oavsett vilken härkomst man tillhör, vilken
socioekonomisk status man
har eller vilket kön man tillhör etcetera.
Motsatsen till och vad som motverkar integration är segregation. Man kan säga
att de båda benämningarna
är beroende av varandra. Utan segregation så kan man inte tala om någon
integration, och framför allt
inte arbeta mot en sådan eftersom det i så fall inte finns identifierbara
grupper att integrera med varandra.
Integration är ett komplext ämne och bör preciseras i sitt sammanhang för att
ordet skall ha någon betydelse.
I politiken används ordet flitigt, ofta utan att preciseras och därmed blir
politikernas ord ganska
diffusa. Detta skapar problem i till exempel kommunernas arbete för
integration.
FINNS DET ETT DILEMMA ? : En fallstudie av mellanchefer
The study deals with the causes of unjustified differences in pay between women and men in the banking sector. The purpose of this paper has been to examine how a gender project implemented in the private banking organizations from a gender-and implementation perspective. The aim of the project examined is to even unjustified differences in pay between men and women in the banking and finance sector. The main issues are: ? How has the project been implemented and what are the real and perceived results? ? How can the opportunities and barriers to successful implementation course with emphasis on gender? The method used is a qualitative study, where the empirical material consisted of focus group interviews.
Det politiska i det privata : En implementeringsstudie av jämställdhetsprojekt
The study deals with the causes of unjustified differences in pay between women and men in the banking sector. The purpose of this paper has been to examine how a gender project implemented in the private banking organizations from a gender-and implementation perspective. The aim of the project examined is to even unjustified differences in pay between men and women in the banking and finance sector. The main issues are: ? How has the project been implemented and what are the real and perceived results? ? How can the opportunities and barriers to successful implementation course with emphasis on gender? The method used is a qualitative study, where the empirical material consisted of focus group interviews.