Sök:

Sökresultat:

13 Uppsatser om GPGPU - Sida 1 av 1

GPGPU : Bildbehandling på grafikkort

GPGPU is a collective term for research involving general computation on graphics cards. A modern graphics card typically provides more than ten times the computational power of an ordinary PC processor. This is a result of the high demands for speed and image quality in computer games.This thesis investigates the possibility of exploiting this computational power for image processing purposes. Three well known methods where implemented on a graphics card: FFT (Fast Fourier Transform), KLT (Kanade Lucas Tomasi point tracking) and the generation of scale pyramids. All algorithms where successfully implemented and they are tree to ten times faster than correspondning optimized CPU implementation..

Simulering av rök på GPU : Användning av GPGPU för att simulera rök

Detta examensarbete undersöker en befintilig teknik för att simulera rök med ett partikelsystem. Tekniken utvecklas och implementeras så att beräkningar av partiklars nya positioner sker på både en CPU och en GPU. Arbetet gör undersökningar baserat på tidseffektivitet och visar att simulering av röken sker snabbare, när beräkningarna av partiklars nya positioner görs på GPU?n, istället för CPU?n..

Kaijsers algoritm för beräkning av Kantorovichavstånd parallelliserad i CUDA

This thesis processes the work of developing CPU code and GPU code for Thomas Kaijsers algorithm for calculating the kantorovich distance and the performance between the two is compared. Initially there is a rundown of the algorithm which calculates the kantorovich distance between two images. Thereafter we go through the CPU implementation followed by GPGPU written in CUDA. Then the results are presented. Lastly, an analysis about the results and a discussion with possible improvements is presented for possible future applications..

GPGPU-LOD (General Purpose Graphics Processing Unit - Level Of Detail) : Grafikkortsdriven terräng-LOD-algoritm

Dagens grafikkort är uppbyggda av kraftfulla multiprocessorer som gör dom ypperliga för att hantera parallelliserbara problem som skulle ta lång tid att utföra på en vanlig processor, så som exempelvis level-of-detail eller raytracing.Denna rapport presenterar en parallelliserbar level-of-detail algoritm för terränghöjdkartor samt implementerar denna för användning på grafikkort användande Nvidias CUDA API. Algoritmen delar upp den totala höjdkartan i sektioner som ytterligare delas upp i mindre block som beräknas parallellt på grafikkortet. Algoritmen räknar ut vertexpositioner, normaler och texturkoordinater för vardera block och skickar datan till applikationen som skapar vertex och indexbuffertar och renderar sektionerna. Implementationens prestanda och förmåga att reducera trianglar analyseras med två olika sorters culling-metoder; en metod som gallrar trianglar på sektionsnivå och en metod som gallrar på blocknivå.Resultaten visar att det är mycket fördelaktigt att låta grafikkortet hantera level-of-detail beräkningar på detta vis även om minneskopiering över grafikkortsbussen är ett problem, då det tar upp ungefär åttiofem procent av den totala tiden för att hantera en sektion. Beräkningarna i sig tar väldigt lite tid och det finns gott om utrymme för utveckling för att uppnå en så bra fördelningen av trianglar över terrängområdet som möjligt..

Värdeflödesanalys av en produktionsverkstad

This thesis processes the work of developing CPU code and GPU code for Thomas Kaijsers algorithm for calculating the kantorovich distance and the performance between the two is compared. Initially there is a rundown of the algorithm which calculates the kantorovich distance between two images. Thereafter we go through the CPU implementation followed by GPGPU written in CUDA. Then the results are presented. Lastly, an analysis about the results and a discussion with possible improvements is presented for possible future applications..

Hållbar kapselåtervinningslösning

This thesis processes the work of developing CPU code and GPU code for Thomas Kaijsers algorithm for calculating the kantorovich distance and the performance between the two is compared. Initially there is a rundown of the algorithm which calculates the kantorovich distance between two images. Thereafter we go through the CPU implementation followed by GPGPU written in CUDA. Then the results are presented. Lastly, an analysis about the results and a discussion with possible improvements is presented for possible future applications..

Vattenkyld LED-armatur för växthus

This thesis processes the work of developing CPU code and GPU code for Thomas Kaijsers algorithm for calculating the kantorovich distance and the performance between the two is compared. Initially there is a rundown of the algorithm which calculates the kantorovich distance between two images. Thereafter we go through the CPU implementation followed by GPGPU written in CUDA. Then the results are presented. Lastly, an analysis about the results and a discussion with possible improvements is presented for possible future applications..

Mullfilter för avloppsrening ?metodik för funktionssäkring vintertid

This thesis processes the work of developing CPU code and GPU code for Thomas Kaijsers algorithm for calculating the kantorovich distance and the performance between the two is compared. Initially there is a rundown of the algorithm which calculates the kantorovich distance between two images. Thereafter we go through the CPU implementation followed by GPGPU written in CUDA. Then the results are presented. Lastly, an analysis about the results and a discussion with possible improvements is presented for possible future applications..

Strategy and Project analyses- Introduce MacDonald?s in Bangladesh

This thesis processes the work of developing CPU code and GPU code for Thomas Kaijsers algorithm for calculating the kantorovich distance and the performance between the two is compared. Initially there is a rundown of the algorithm which calculates the kantorovich distance between two images. Thereafter we go through the CPU implementation followed by GPGPU written in CUDA. Then the results are presented. Lastly, an analysis about the results and a discussion with possible improvements is presented for possible future applications..

Analys Tarpex Ltd. organisation med logistikröret modell : En fallstudie på Tarpex

This thesis processes the work of developing CPU code and GPU code for Thomas Kaijsers algorithm for calculating the kantorovich distance and the performance between the two is compared. Initially there is a rundown of the algorithm which calculates the kantorovich distance between two images. Thereafter we go through the CPU implementation followed by GPGPU written in CUDA. Then the results are presented. Lastly, an analysis about the results and a discussion with possible improvements is presented for possible future applications..

Mikrovågssimulering med realtidsljus : Realtids-ray tracing i CUDA

Detta arbete undersöker möjligheterna med att simulera mikrovågor i ett slutet system. Systemet implementeras med en redan befintlig teknik kallad ray tracing. Ray tracing är en ljussättningsteknik som går ut på att simulera fotoners rörelse mellan ljuskälla och betraktare i en miljö man önskar ljussätta, och sedan belysa de områden som blir träffade för att på detta vis rendera en bild. Fotoner och mikrovågor har egenskaper som liknar varandra då de båda är elektromagnetism med olika våglängder. Ray tracing är en krävande algoritm då många uträkningar för varje foton måste utföras varje uppdatering.

Tolkningen av L-system i realtid på grafikkortet

Arbetet undersöker grafikkortets lämplighet att tolka L-system i realtid. L-system är ett strängomskrivningssystem som beskriver strukturen hos botaniska former. Lsystem tolkas med hjälp av sköldpaddstolkningen för att få en geometrisk tolkning. För att utvärdera om grafikkortet är lämpat att tolka L-system i realtid har två system implementerats. Det ena systemet tolkar L-system på processorn och det andra systemet tolkar L-system på grafikkortet.

Signal- och bildbehandling på moderna grafikprocessorer

En modern grafikprocessor är oerhört kraftfull och har en prestanda som potentiellt sett är många gånger högre än för en modern mikroprocessor. I takt med att grafikprocessorn blivit alltmer programmerbar har det blivit möjligt att använda den för beräkningstunga tillämpningar utanför dess normala användningsområde. Inom det här arbetet utreds vilka möjligheter och begränsningar som uppstår vid användandet av grafikprocessorer för generell programmering. Arbetet inriktas främst mot signal- och bildbehandlingstillämpningar men mycket av principerna är tillämpliga även inom andra områden.Ett ramverk för bildbehandling implementeras och några algoritmer inom bildanalys realiseras och utvärderas, bland annat stereoseende och beräkning av optiskt flöde. Resultaten visar på att vissa tillämpningar kan uppvisa en avsevärd prestandaökning i en grafikprocessor jämfört med i en mikroprocessor men att andra tillämpningar kan vara ineffektiva eller mycket svåra att implementera..