Sökresultat:
1968 Uppsatser om Göteborgs stad - Sida 32 av 132
MÄngfald i ord och handling - En kvalitativ studie utförd pÄ en stadsdelsförvaltning i Göteborgs Stad
Studien handlar om mÄngfald med fokus pÄ tvÄ olika aspekter; mÄngfaldsbegreppet ochmÄngfaldsarbete i praktiken. Med utgÄngspunkt i en stadsdelsförvaltning inom Göteborgs Stadhar vi undersökt hur begreppet mÄngfald tolkas av personer pÄ olika organisatoriska nivÄer, föratt utröna huruvida det verkar rÄda samsyn kring begreppet. Vi har Àven undersökt hur personernapraktiskt arbetar med mÄngfaldsfrÄgor, samt analyserat hur individers tolkningar ochuppfattningar om begreppet relaterar till mÄngfaldsarbete i praktiken.Begreppet mÄngfald Àr svÄrfÄngat och mÄngtydigt och det saknas en fast definition. Denna studieredogör frÀmst för tidigare forskning rörande mÄngfald som organisationsidé samt kritiska studierpÄ omrÄdet. För att skapa förstÄelse för vÄr empiri har vi anvÀnt oss av översÀttningsteori somillustrerar hur mÄngfaldsbegreppet tolkas och sprids inom organisationen.
Intryck av TranÄs stad frÄn Södra stambanan: En idéstudie avseende omvandlingen av omrÄdena nÀrmast jÀrnvÀgen
TranÄs Àr en mindre kommun belÀgen i norra SmÄland. InvÄnarantalet i hela
kommunen uppgÄr till cirka 18 000 och 14 000 av dessa bor i TranÄs tÀtort.
Kommunen har mÄnga fördelar, som till exempel dess geografiska lÀge vid sjön
Sommen, den vackra och viktiga attraktionspunkten Storgatan och de goda
kommunikationerna norrut. NÀr kommunikationer förs pÄ tal i kommunen Àr det
oundvikligt att inte nÀmna Södra stambanan som strÀcker sig genom TranÄs kommun
och TranÄs tÀtort och anses vara av stor betydelse för kommunens framtida
utveckling.
Varje dag passeras TranÄs av 121 tÄg av vilka 70 utgörs av persontÄg.
Hastigheten som tÄgen hÄller Àr hög, uppemot 180 km/h, vilket gör att man som
passagerare inte uppehÄller sig i TranÄs sÀrskilt lÀnge.
Samverkan för Äteranpassning av unga lagövertrÀdare
Syftet med denna uppsats Àr att bidra till en ökad och förbÀttrad kunskap om arbetet och samarbetet mellan socialtjÀnst och polis i en svensk mellanstor stad, vad gÀller Äteranpassning av unga lagövertrÀdare till samhÀllet. Undersökningen har antagit en kvalitativ komparativ/jÀmförande forskningsdesign dÀr intervjuer genomfördes dels med polisens ungdomsgrupp dels med enheten MST pÄ socialtjÀnsten. Resultatet pÄvisar ett behov av en ökad förstÄelse för varandras arbete, en önskan om ett nÀrmare samarbete och bÀttre kunskaper om vad som sker bortom de egna arbetsuppgifterna. Trots detta framkommer det i resultatet av undersökningen att man respekterar och vÀrderar varandras arbeten och att man kompletterar varandra vÀl. .
ArenavÄgen : ett kommunalt lönsamhetsperspektiv pÄ fyra multiarenor
Bakgrund och problem: Det har byggts ungefÀr 50 nya arenor under 2000-talet och i flera fall har arenorna byggts i smÄ kommuner. Varje Är lÀgger Sveriges kommuner ut 400 miljoner kronor för att arenorna ska gÄ runt. Med detta som bakgrund tycks arenatrenden trots allt öka, men varför? Media lyfter ofta fram den ekonomiska situationen för en arena men kommunerna beskriver att de vill skapa ett vÀrde som inte kan mÀtas i ekonomiska termer. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att analysera och förstÄ kommunens syn pÄ en arenas lönsamhet genom att beskriva beslutsprocessen för etablering av en ny arena. För att uppfylla detta kommer vi att identifiera och förklara avgörande faktorer (bÄde ekonomiska och icke-ekonomiska). AvgrÀnsningar: Vi har valt att endast studera multiarenor och dÀrmed uteslutit andra typer av arenor.
Nu rullar hjulet : En kvantitativ studie om aktiv transport
SammanfattningSyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur studenter i Stockholm transporterar sig till och frÄnhögskola/universitet samt se deras förÀndringsbenÀgenhet att gÄ frÄn inaktiv transport till aktivtransport.FrÄgestÀllning? Hur tar sig studenterna till sin högskola/universitet?? Vad pÄverkar deras val av transportmedel?? Vad kan fÄ dem att vÀlja ett aktivt transportmedel?MetodEn kvantitativ studie genomfördes dÀr datainsamlingsmetoden var en webenkÀtundersökning viaprogrammet Defgo. Ett riktat urval skedde pÄ mÄlgruppspopulationen dÀr samtliga rektorer förhögskolor samt universitet inom Stockholm stad tillhörande portalen ?Studera i Stockholm?tillfrÄgades via mail om deltagande, totalt nitton av tjugoen högskolor Àr anslutna till portalen. Urvalsgruppen kom att bestÄ av 541 respondenter pÄ enkÀten frÄn tolv högskolor av totalt tjugoeninom Stockholm stad.
FörskolelÀrarnas marknad : En jÀmförande studie om lönesÀttning hos privata och offentliga förskoleverksamheter i Stockholms Stad
Offentliga verksamheter har genomgÄtt stora förÀndringar de senaste tvÄ decennierna och forskarnas benÀmning för denna process Àr New Public Management. Offentlig sektor som tidigare varit den största vÀlfÀrdsproducenten har fÄtt en förÀndrad roll och verkar numera tillsammans med privata aktörer. Barnomsorgen Àr en vÀlfÀrdstjÀnst som mÄnga barnfamiljer anvÀnder sig av och utbudet av förskolor har ökat i takt med den fria etableringsrÀtten. EfterfrÄgan av förskolelÀrare har ökat och samtidigt har en rad politiska beslut genomförts som ocksÄ har pÄverkat behovet av att anstÀlla förskolelÀrare, det vill sÀga den nya lÀroplanen och lÀrarutbildningen. Detta har vÀckt ett intresse för hur chefer i förskolor förhÄller sig till lönesÀttningen i en bransch med lönekonkurrens om arbetskraft.
MÀnsklig skala i fokus! - Planförslag över Weibullsholm, Landskrona stad, SkÄne lÀn
Följande examensarbete Àr ett gestaltningsinriktat planförslag för en ny
stationsnÀra stadsdel i Landskrona stad som vidareutvecklar omrÄdets
kollektivtrafiknÀra lÀge. Den fysiska utformningen bygger pÄ en nÀtstruktur med
gena strÄk och fysiska rumsbildningar som skapar mÄlpunkter, grönstruktur och
utblickar i landskapet.
Planförslaget baseras pÄ en diskussion om skala, utformning och synintryck med
slutsats att den fysiska grundutformningen och byggnadernas arkitektur hör
ihop, dÀr nyckeln Àr variation, mÀnsklig skala och mÀngden synintryck som
miljön erbjuder.
Landskrona Àr en sundsnÀra mellanstor stenstad i SkÄne med karaktÀr av
befÀstningsstad, parker, kolonier och tydliga bebyggelseÄrsringar. Staden har
ocksÄ en industrihistoria som varvsstad dÀr varvskrisen pÄ 1970-talet slog hÄrt
mot staden med stor arbetslöshet till följd.
Ăn idag finns ett verksamt varv kvar och kranmastar utgör ett tydligt riktmĂ€rke
i staden.
I arbetet ligger fokus pÄ skala och utformning, tvÄ nybyggnadsprojekt har
analyserats, stadsdelen Ărestad i Köpenhamn och Bo01-omrĂ„det, VĂ€stra Hamnen,
Malmö. Ăven skala och stadsplanemönster i Landskrona har studerats.
Handelshamnen, Karlskrona - En attraktiv och levande del av Trossö
Under senare Är har förÀndringar i stadsmiljön ofta inneburit förnyelse av
omrÄden som tappat sin tidigare huvudfunktion. PÄ mÄnga hÄll i Sverige skapas
nya stadsdelar dÀr det tidigare funnits industrier, varv eller traditionell
hamnverksamhet. Handelshamnen i Karlskrona Àr ett hamnstrÄk pÄ Trossös
nordöstra sida dÀr största delen av hamnverksamheten flyttat till annan plats
och omrÄdet stÄr nu inför en stadsförnyelse. Huvudproblemet Àr att hamnen Àr
isolerad frÄn staden och den ursprungliga vÀrldsarvsklassade stadsplanen
fullföljs inte i hamnen. Syftet med arbetet Àr att utveckla Handelshamnen till
en attraktiv och levande del av staden, vilket kommer resultera i en
illustrationsplan.
TvÄ olika trianguleringar har anvÀnts som bakgrund till illustrationsplanen.
"Som personalmÀnniska lever man ju i stÀndig förÀndring" : En fallstudie om relationer, roller och mÄlstyrning hos fyra HR-chefer inom Stockholms stad.
I en politisk styrd verksamhet jobbar HR-chefer i en förÀnderlig miljö dÀr förutsÀttningarna kan komma att Àndras utifrÄn den politiska agendan. Den moderna kommunen styrs genom visioner och mÄl som sÀtts av kommunfullmÀktige för att sedan implementeras i hela organisationen. För att nÄ mÄluppfyllnad arbetar HR-funktionen fram aktiviteter och indikatorer inom det egna verksamhetsomrÄdet. En svÄrighet i att nÄ mÄluppfyllnad kan vara att mÄlen inom HR ofta Àr av mjukare karaktÀr och dÀrmed svÄra att mÀta. Sett ur ett HR-perspektiv Àr tidigare forskning begrÀnsad nÀr det handlar om kommunala tjÀnstemÀns relationer till förtroendevalda.
VallkÀrra Stationsby - en del av det hÄllbara samhÀllet
Sammanfattning
Detta examensarbete behandlar problematiken mellan en
vÀxande stad och strÀvan att nÄ hÄllbar utveckling,
d vs hur vi skall minska vÄr negativa pÄverkan pÄ vÄr
miljö och omgivning, utan ?nna ett sett att nÄ sÄdana
strukturer som inte urholkar naturens naturtillgÄngar, den
ekonomiska vÀlfÀrden, det demokratiska systemet eller
vÄrt kulturella arv.
DÄ en stad stÄr inför behovet att expandera Àr det viktigt
att frÄga sig hur detta kan ske samtidigt som utbyggnaden
skall verka för den hÄllbara utvecklingen. Detta Àr
en mycket intressant men komplex frÄga som jag i detta
arbete försöker nÀrma mig. Arbetet Àr dock inte skrivit
med ambitionen att lösa denna stora frÄga, utan Àr ett ansprÄkslöst försök att
nÀrma mig ett av de synsÀtt pÄ hur vi kan skapa hÄllbara strukturer i en stad
som expanderar. I sökandet har jag tagit fasta pÄ hur vi genom infrastrukturen
och bebyggelsestrukturen kan bidra till att skapa hÄllbara strukturer.
Antimobbningsarbetet i grundskolan : En kvalitativ studie av hur pedagoger arbetar mot mobbning pÄ tre grundskolor i en mellanstor kommun i Sverige.
Syftet med studien var att fÄ fram en kartlÀggning av de verktyg som anvÀnds iantimobbningsarbetet pÄ tre grundskolor frÄn samma kommun i en mellanstorstad i Sverige. Studien har gjorts med ett kvalitativt perspektiv med hjÀlp avfokusintervjuer av fem pedagoger och tre skolledare. Studien visar att skolornahar ett systematiskt antimobbningsarbete som bygger pÄ att det förebyggandearbetet mot mobbning Àr det som ger ett gott resultat för att det inte ska uppstÄmobbning. De verktyg och arbetsmetoder som anvÀnds i det förebyggandearbetet mot mobbning Àr det som pÄ ett tidigt stadium ger det bÀsta resultatet iarbetet..
Ung och chef -Ja tack? En studie om unga chefers vÀrderingar och livsmönster
Intresset kring mode Àr stort i Sverige och handeln med detaljhandelsvaror ökar för varje Är. Det senaste Äret har dock varit tufft för mÄnga företag i branschen, bÄde nationellt och internationellt. Rapporter visar att handeln ökar totalt sett i landet, men att det finns stora regionala skillnader. StorstÀderna i landet ökar mest bÄde befolkningsmÀssigt och handelsmÀssigt, pÄ bekostnad utav övriga regioner. Rapporter visar Àven att trenden gÄr mot att de mindre lokala butikerna blir fÀrre och de stora butikskedjorna ökar sin utbredning vÀrlden över.Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och försöka förklara om en mellanstorstad i Sverige har de förutsÀttningar som krÀvs för att etablera en butik frÄn en vÀrldsomfattande modekedja, varvid huvudsakligen kvalitativ metod anvÀnts.
Betesdjur eller maskiner pÄ lÄnggrÀsytor i urban miljö : alla fall Àr unika!
Ekonomi Àr ett Àmne som alltid Àr aktuellt nÀr det kommer till att spara pengar. Ett Àmne som blivit allt viktigare de senaste Ären Àr hur vi kan minska pÄ miljöpÄverkan. Malmö stad har valt att se över helhetsperspektivet med en miljövÀnlig parkskötsel och inriktat sig pÄ Bulltofta rekreationsomrÄde. En del av detta Àr att eventuellt lÀgga om, delar av skötseln av lÄnggrÀsytor pÄ Bulltofta rekreationsomrÄde, för betesdjur som ett alternativ till maskiner. Jag har, genom att vÀlja ut ett begrÀnsat omrÄde, jÀmfört hur Ärskostnaden, brÀnsleförbrukningen och CO2-utslÀppen skiljer sig i de bÄda alternativen.
Grönytefaktorn, ett verktyg för en grön och tÀt stad? : fallstudier av förtÀtningsprojekt i Malmö
Uppsatsen undersöker grönytefaktorn som ett verktyg för att kontrollera andelen grönyta i förtÀtningsprojekt. Detta för att se om grönytefaktorn kan vara ett planeringsverktyg för att nÄ en grön men tÀt stad. Arbetet utgÄr frÄn de fyra aspekterna att en hög grönytefaktor ger en bÀttre infiltration av dagvatten i marken, ett bÀttre mikroklimat, en högre biologisk mÄngfald samt en mer rekreativ miljö för de boende. Om sÄ Àr fallet undersöks genom fallstudier. De omfattar förtÀtningsplaner i Malmö dÀr grönytefaktor och exploateringstal Àr berÀknade för situationen före och efter förtÀtningen har Àgt rum.
Rum i marginal : nya möjligheter för aktivering av mellanrum och offentliga möten
I mÄnga svenska stÀder gÄr det att upptÀcka fenomenet av det peri-urbana landskapet och en planering som strÀvar efter en expansiv stadsutveckling. Det Àr ett hybridlandskap, en expanderad stad dÀr skillnaden mellan stad och land inte existerar i form av en exakt grÀnslinje. Staden innehÄller samtidigt miljöer och platser, i flera fall centralt belÀgna som tenderar att glömmas bort, ÄsidosÀttas eller placeras i ett vÀntans lÀge vid planering. Dessa tomma ytor och hÄligheter utan definierad funktion Àr platser som befinner sig i ett grÀnsland - mellan det planerade och det oplanerade, vilket pÄverkar den angrÀnsande bebyggelsen och marken. Detta ger upphov till arbetets tema - rum i marginal, mellanrum som blir en outnyttjad resurs vid planering.