Sök:

Sökresultat:

86 Uppsatser om Gästande kollega - Sida 6 av 6

Fysisk modell som gestaltningsverktyg : en metodstudie

Fysisk modell Àr ett Àr ett effektivt medel att översÀtta arkitektoniska koncept till konkret form - bÄde för den egna förstÄelsen och kommunikation med kollegor, kunder och allmÀnhet. Modellen Àr ett av de verktyg som stÄr landskapsarkitekter och arkitekter till hands i gestaltningsprocessen. Inom bÄde svensk utbildnings- och arbetskultur verkar det finnas en syn pÄ modellbygge som tidsödande och svÄrtillgÀngligt, trots att dess fördelar ofta diskuteras och tillÀmpning uppmuntras av bÄde lÀrare och yrkesverksamma. Parallellt ökar datorgenererade bilder och modeller inom gestaltning och kommunikation, pÄ grund av de senaste decenniernas teknologiska revolution. Syftet med detta arbete var att utforska modellen som skissverktyg och dess konkreta bidrag till en gestaltningsprocess.

Varför pedagogisk dokumentation? : En intervjustudie av förskollÀrares syn pÄ sitt arbete med pedagogisk dokumentation.

SammanfattningUppsatsen Àr ett försök till att belysa fenomenet roller i serviceyrket; hur personalen i en klÀdbutik agerar gentemot kunder och hur de kÀnner inför den roll de besitter i sin profession. Idag innebÀr butiksarbete mycket mer Àn tidigare: numera förvÀntas man som butiksmedarbetare att ge god service i kundbemötandet ? det rÀcker inte med att kunna utföra sina arbetsuppgifter, utan man mÄste kunna leverera ett leende pÄ utsatt tid och man förvÀntas kunna sÀlja. Dessutom stÀlls mÄnga gÄnger i detaljhandeln krav pÄ att man ska kunna sÀlja för ett visst belopp eller ett visst antal artiklar per kund.[1]    I vardagslivets olika situationer innehar vi individer olika roller. Man kan ibland inneha rollen som ett Àldre syskon, ibland som rÄdgivare och ibland som vÀn eller kollega.

ErfarenhetsĂ„terföring och uppföljning av ÄTA: Ett bestĂ€llarperspektiv

IdĂ©n med studien Ă€r att se om LuleĂ„ kommun Tekniska förvaltning kan ta lĂ€rdom av andra organisationer sĂ€tt att hanterandet ÄTA:or (Ändring-, tillĂ€gg- och avgĂ„ende arbeten), erfarenhetsĂ„terföring samt uppföljning.Studie baseras pĂ„ teorier för erfarenhetsĂ„terföring, tillĂ€mpat pĂ„ ÄTA -hantering samt uppföljningar. Kvalitativa intervjuer Ă€r gjorda för framtagande av resultat och information frĂ„n de utvalda organisationerna, fyra kommuner och myndigheter samt en entreprenör. Idag anvĂ€nds erfarenheter frĂ„n tidigare bra- eller mindre bra hĂ€ndelser under ett projekts genomförande i obefintlig utstrĂ€ckning. Det visar sig att erfarenheter som uppkommer stannar hos de inblandade personerna och att nĂ€rmaste kollega inte erhĂ„ller den information som han/hon behöver. Till stor utstrĂ€ckning hanteras erfarenheter och delande av information via muntliga dialoger.

Utredningen börjar i klassrummet. Om lÀrares tankegÄngar och arbetsmetoder innan sÀrskilda stödinsatser för elever Ärskurs 1-5

SyfteStudiens syfte var att ta reda pÄ hur klasslÀrare gör nÀr de mÀrker att en elev Àr i behov av sÀrskilt stöd. Den empiriska enkÀtundersökningen avsÄg att besvara syftet utifrÄn fem frÄgestÀllningar. I enkÀtundersökningen gavs informanterna möjlighet att gradera föreslagna alternativ. EnkÀtundersökningen innehöll Àven en frÄga om antal Är i yrket för att försöka se ett mönster om svaren skiljde sig Ät beroende pÄ yrkeserfarenhet.TeoriBegreppet frirum Àr centralt i den teori Berg (2009) har konstruerat. Skolan som institution sÀtter grÀnser och skapar dÀrmed frirum för det vardagsarbete som enskilda skolor bedriver.

Reklamen som inte fÄr synas : En studie om produktplacering i TV-serien Solsidan

Tom Andersen (1995) utvecklade samtal dÀr terapeut och klient tillsammans utvÀrderar samarbetet i terapin, samtal med reflekterande förhÄllningssÀtt som senare kom att kallas för samforskningssamtal. Samtal med ombytta roller, dÀr terapeuten fÄr lÀra av klienten. Studier har visat att samforskningssamtalen ger terapeutiska effekter med ökad kÀnslan av samhörighet, fördjupad samskapande process och hjÀlper terapin framÄt samt ger terapeuterna ökade kunskaper om sig sjÀlva som terapeut. Syftet med denna studie Àr att belysa om samforskningssamtal kan ge möjligheter och betydelse i pÄgÄende terapi och i sÄ fall vilka.-Hur upplevdes samforskningssamtalet?-Vad fick terapeut respektive patient syn pÄ i samforskningssamtalet?-Vilken betydelse kan samforskningssamtalet ha framöver i terapin? TvÄ samforskningssamtal har hÄllits och dÀrefter har en intervju hÄllits med var och en av deltagarna.

Formativ NO-undervisning. En studie om NO-undervisning i skolÄr F-5

SyfteEn utgÄngspunkt för hela uppsatsen Àr att lÀra mig mer om formativ utvÀrdering (kontinuerlig framÄtstrÀvande utvÀrdering/reflektion) som undervisningsmetod. Min avsikt blev dÀrför att studera om det fanns nÄgra kopplingar till lÀrares bakgrund/ arbetsförutsÀttningar (lÀrarens engagemang för ÀmnesinnehÄllet, planeringsrutiner inkl. utvÀrdering, Är i yrket, utbildning) till hur de upplever och genomför sin undervisning? Vad Àr lÀraren sjÀlv nöjd med i sin undervisning? FrÄgor jag stÀllde mig var: Hur undervisar lÀrare i NO? Hur utvÀrderar lÀrare sin NO-undervisning? Finns det Mina förhoppningar Àr Àven att min studie kan leda till ett utvecklingsarbete för NO-undervisningen i stadsdelen dÀr jag arbetar. MetodJag genomförde en sÄ kallad ostrukturerad enkÀtstudie, d.v.s.

Tid för demokrati? : En vetenskaplig essÀ om delaktighet, ansvar och val i förskolan varje ny dag, Är efter Är

Den hÀr essÀn handlar om hur jag under min erfarenhetsbaserade förskollÀrarutbildning blivit alltmer tvivlande och kritisk till hur jag och mina kollegor konkretiserar demokratiuppdraget i förskolans lÀroplan. EssÀns kÀrna finns i relationen mellan barns tankar och idéer hÀr och nu och pedagogers fasta och styrande ram för hur dagarna ska se ut. Syftet med denna essÀ Àr att nyansera fler sÀtt att se pÄ situationer dÀr vuxna ser det som sjÀlvklart att barn Àger delaktighet och inflytande för att relativisera vÄr kunskap kring begreppens innehÄll. Jag undersöker vilken kunskap pedagoger behöver utveckla för att ge bÄde barnen och sig sjÀlva makt att arbeta mer demokratiskt. EssÀn bygger pÄ en berÀttelse med tvÄ situationer frÄn min förskolas verksamhet.

Kulturarv som en turistisk resurs : En studie av Astrid Lindgrens vÀrld

NÀr jag fick klartecken att lÀsa c-kursen i aug 2008 började jag genast att fundera pÄ ett Àmne som jag skulle vilja skriva om. Jag har ett stort intresse av kulturarv och hur de anvÀnds kommersiellt och började fundera pÄ vilka kulturarv som finns i nÀromrÄdet som jag skulle vilja undersöka nÀrmare. Samtidigt arbetade jag fortfarande kvar pÄ mitt sommarjobb nere pÄ Astrid Lindgrens vÀrld i Vimmerby och nÀr jag sa till en kollega att jag skulle skriva en c-uppsats under hösten föreslog hon skÀmtsamt att jag skulle skriva om parken. Denna idé var inte helt dum tyckte jag och började dÄ fundera pÄ hur jag skulle kunna kombinera mitt intresse med en undersökning av parken. Under sommaren har jag blivit varse om hur hÄrt parken arbetar för att vara en park i Astrids anda och jag har förstÄtt att det ligger mycket arbete och mÄnga förkastade idéer bakom parkens utseende.

Förlaga ? javisst! : En undersökning om hur förlagor kan anvÀndas i bildundervisningen idag

AbstraktDen hÀr undersökningen har sin utgÄngspunkt i en observation under en bildlektion. BildlÀraren kopierade en bild ur mÄlarboken ?MÄla med mÀstarna? och anvÀnde den som förlaga som skulle fÀrglÀggas. Lektionens syfte upplevde jag som otydligt och valet av gamla mÀstare som förebild var provocerande. Mot denna bakgrund började jag undersöka förlagornas relevans för bildundervisningen idag.

Det kommunikativa ledarskapet inom akademin : En studie av dekaners och prefekters ledarskap samt deras kommunikation vid Linnéuniversitetet

Ett ledarskap förutsÀtter kommunikation. Att genom kommunikation nÄ ut till alla medarbetare och leda verksamheten utifrÄn organisationens uppsatta mÄl Àr en förutsÀttning. Vad Àr dÄ kommunikation och hur görs den förstÄelig för mottagarna? Ledarskapet mÄste ocksÄ ses utifrÄn vilket sammanhang den verkar inom. HÀr Àr kontexten inom akademin, ett ledarskap med lÄng tradition av kollegialt ledarskap, en kollega tagen ur de egna leden, som under begrÀnsad tid blir akademisk ledare, som dekan eller prefekt.

Bankernas kreditbedömningsprocess i skenet av finanskris och förÀndrade regler

Problem: Hur gÄr bankernas kreditberedning till nÀr en entreprenör vill starta upp en verksamhet eller utöka en redan befintlig, och hur inverkar förÀndringar inom lagstiftning och dagens finansiella oro pÄ kredit-givning till smÄföretagare.Syfte: Syftet Àr att undersöka hur bankernas kreditgivningsprocess av smÄföretagares lÄneansökningar gÄr till i skenet utav lagÀndringar och finanskris. Detta kan delas upp i ett antal konkreta frÄgestÀllningar:- Vilken information behöver banken vid bedömning av en propÄ av en smÄföretagare?- Vilken inverkan har de nyligen genomförda och föreslagna lagÀndringarna som berör smÄföretagande vid kreditbedömningen till smÄföretagande; införande av Basel 2, avskaffandet av revisions-plikten, begrÀnsning av kreditupplysning och förÀndring av företags-inteckning.- Hur stor betydelse har den aktuella finansiella oron och lÄgkon-junkturen för bankernas kreditgivning till smÄföretagare?Metod: Arbetet bygger pÄ en kvalitativ metod med en deduktiv ansats och ett hermeneutiskt synsÀtt inom ramen för den gyllene medelvÀgen som har en vÀxelverkan mellan teori och empiri. Studien bygger pÄ Ätta stycken respondentintervjuer av svenska banker.Slutsatser: NÀr ett företag ska etablera sig eller befinner sig i en tidig expansions-fas Àr den vanligaste finansieringskÀllan insats av eget kapital och krediter i form av banklÄn. Bankernas kreditgivning har ett begrÀnsat risktagande varför det ofta kompletteras med lÄn hos ex Almi eller norrlandsfonden som tar en större risk.Bankernas kreditberedning innebÀr en helhetsbedömning av en före-tagares ambitioner och innehÄller en kvalitativ analys av affÀrsidé, marknadssituation, konjunkturlÀge, företagarens kompetens och per-sonliga egenskaper.

<- FöregÄende sida