Sök:

Sökresultat:

86 Uppsatser om Gästande kollega - Sida 2 av 6

Co-terapi  ­?  nÀr ett plus ett blir mer Àn tvÄ : Om hur terapeuter upplever samarbetet med en kollega, och om hur familjer i behandling upplever mötet med tvÄ terapeuter.

Co-terapi, vilket skulle kunna definieras som en sÀrskild arbetsform dÀr tvÄ terapeuter samarbetar i terapirummet, Àr ett förvÄnansvÀrt outforskat koncept, sÀrskilt med tanke pÄ hur ofta co-terapi anvÀnds i kliniska sammanhang. Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka Äsikter och upplevelser legitimerade psykoterapeuter och familjer har kring co-terapi. Tonvikten har legat vid co-terapiteamets samverkan och samspel i och utanför terapirummet. HuvudfrÄgestÀllningarna har bl.a. varit vilken instÀllning terapeuter och familjer har till co-terapi, vad som kÀnnetecknar ett vÀlfungerande samarbete mellan tvÄ terapeuter och vad som Àr viktigt att tÀnka pÄ nÀr en terapeut skall vÀlja ut en kollega att samarbeta med.

Att "sitta pÄ tvÄ stolar" : En reflekterande essÀ om dilemmat med att vara bÄde chef och kollega

 PĂ„ senare Ă„r har ett nytt sorts chefskap blivit mer och mer vanligt, ett chefskap dĂ€r man Ă€r bĂ„de chef och kollega. Detta sĂ€tt att vara chef pĂ„ Ă€r vanligt inom mĂ„nga branscher i dag, Ă€ven inom förskolans vĂ€rld, dĂ€r jag Ă€r verksam. Att balansera mellan olika roller pĂ„ ett övertygande sĂ€tt Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n en lĂ€tt sak, men de dubbla rollerna har Ă€ven positiva sidor. Mitt syfte med denna essĂ€, som Ă€r baserad pĂ„ sjĂ€lvupplevda hĂ€ndelser, Ă€r att försöka reda ut för- och nackdelar med att vara en chef som sitter pĂ„ tvĂ„ stolar, och att fĂ„ svar pĂ„ frĂ„gan: Är det möjligt för en och samma person att gĂ„ i och ur sina olika roller och vilka egenskaper behöver denna person ha? För att fĂ„ svar pĂ„ mina frĂ„gor har jag fört diskussioner med den teoretiska litteraturen.

Agerande vid tystnadsplikt ? Auktoriserade revisorer, redovisningskonsulter och dubbla yrkesroller

Titel: Agerande vid tystnadsplikt- för auktoriserade revisorer, auktoriserade redovisningskonsulter och personer med dubbla yrkesroller.Bakgrund: Auktoriserade revisorer och redovisningskonsulter har olika grader av tystnadsplikt, vilket idag Àr under debatt i Sverige. Tidigare forskning har pÄvisat att individer agerar olika beroende pÄ om de har professionell identitet eller organisationell identitet. DÀrför Àr det intressant att undersöka hur auktoriserade revisorers, auktoriserade redovisningskonsulters och personer med dubbla yrkesrollers agerande pÄverkas av professionell och organisationell identitet.Syfte: Syftet Àr att förklara hur professionella och organisationella identiteter pÄverkar auktoriserade revisorers, auktoriserade redovisningskonsulters och personer med dubbla yrkesrollers agerande vid tystnadsplikt.Metod: Studien har en abduktiv forskningsansats och bestÄr dels av en kvalitativ förundersökning och dels av en kvantitativ undersökning. Den kvalitativa förstudien bestÄr av semi-strukturerade telefonintervjuer och den kvantitativa undersökningen Àr en surveydesign bestÄende av en webbenkÀt.Resultat: Professionell identitet pÄverkar auktoriserade revisorers agerande vid tystnadsplikt nÀr de diskuterar med sin nÀrmsta kollega eller sin klients styrelse i större utstrÀckning Àn organisationell identitet. Det vill sÀga ju starkare professionell identitet auktoriserade revisorer har, desto mindre viktigt uppfattar de att det Àr att upprÀtthÄlla tystnadsplikten nÀr de diskuterar med sin nÀrmsta kollega eller med sin klients styrelse.

Var finns lojaliteten? : En kvalitativ studie om etik och faktorer som pÄverkar lÀrares agerande mot barn och elever

Syftet med detta examensarbete var att beskriva och förstÄ innebörden av hur lÀrare ser pÄ krÀnkningar utförda av en kollega mot en eller flera elever samt vilka faktorer som pÄverkar en lÀrare att ingripa eller inte. Undersökningen genomfördes med kvalitativ forskningsmetod för att fÄ tillgÄng till lÀrares erfarenheter av agerande och olika handlingsmönster i situationer dÀr krÀnkning kan befaras ha Àgt rum. ForskningsfrÄgorna var: Finns det enligt lÀrare mer eller mindre allvarliga krÀnkningar utförda av lÀrare mot en elev? Förekommer det att lÀrare agerar nÀr en kollega krÀnker en elev och vilka faktorer bidrar till ett agerande? Har lÀrare erfarenhet av kollegors uppfattning kring huruvida en lÀrare ska agera eller inte nÀr de erfar att en elev krÀnks och hur ser dessa i sÄ fall ut? Den kvalitativa studien bygger pÄ intervjuer av fem lÀrare som arbetar i Ärskurserna förskoleklass-Ärskurs 3. Studien visar bl.a.

Sjuksköterskans upplevelse av att arbeta som single responder inom ambulanssjukvÄrden: En intervjustudie

I Sverige anvÀnds begreppet ?single responder? som beskrivning pÄ en sjuksköterska som ensam bemannar en utryckningsregistrerad personbil, utrustad som en ambulans men utan bÄr. Uppgiften Àr dels att vara tillgÀnglig för akutuppdrag genom att vara strategiskt utplacerade geografiskt, och dels för att avlasta de traditionella akutambulanserna genom att utföra bedömningar av patienter dÀr exempelvis larmoperatören har svÄrt att avgöra hjÀlpbehovet. Att bedöma patientens tillstÄnd och vÄrdbehov krÀver bÄde kunskap och erfarenhet. I ett ambulansteam kan det upplevas som en trygghet att ha en kollega som stöd vid medicinska beslut men ocksÄ för att kunna vara behjÀlplig med olika praktiska moment.

Hur blir en valnöt en skalnöt : SprÄkliga processer i kreativt skrivande med ungdomar

I den ha?r vetenskapliga essa?n underso?ks starten av en skrivworkshop, i tva? ungdomsgrupper, som en ga?stande skrivpedagog och fo?rfattare leder pa? deras skola. Den inledande bera?ttelsen belyser fo?rfattarens skrivarbete och spra?kha?llningar. I tva? fo?ljande bera?ttelser, fra?n tva? workshopsituationer i tva? klasser, gestaltas hur olika ha?llningar till det skrivna och talade spra?ket konfronterar varandra.

LÀrares möte med döden i skolan : En studie om lÀrares erfarenheter

Detta arbete handlar om hur man som lÀrare kan agera i en situation dÀr en elev har förlorat en förÀlder eller dÄ lÀraren har förlorat en kollega. Undersökningen bygger pÄ en litteraturstudie och intervjuer med fyra lÀrare som har varit med om dödsfall i skolan. LÀrarna i intervjuerna har berÀttat om sina egna erfarenheter, hur de har kÀnt, tÀnkt och gÄtt tillvÀga. Genom att ta reda pÄ hur elever i olika Äldrar reagerar pÄ döden fÄr man en viss beredskap för hur man som lÀrare kan bemöta dem. LitteraturgenomgÄngen och intervjuerna ger bra exempel pÄ hur man kan eller bör agera i en sorgesituation.

FrÄn kollega till chef inom vÄrden : Hur pÄverkar internrekrytering chefskapet

Betydelsen av att ha medarbetare som kÀnner arbetstillfredsstÀllelse utgör en ovÀrderlig del av ett företags framgÄng. En betydelsefull uppgift att tillgodose den aspekten har chefen och dennes sÀtt att kommunicera med sina medarbetare. I intervjuer med personer som blivit internrekryterade till en överordnad position i förhÄllande till forna kollegor var syftet att undersöka hur de upplevde bemötandet frÄn över- och underordnade i samband med rekryteringsprocessen. Hur deras nya position pÄverkat relationen till kollegorna och hur de nu ser pÄ sin position och arbetssituation. Resultatet visade att relationerna förÀndras.

Samforskning : en möjlighet i pÄgÄende terapi

Tom Andersen (1995) utvecklade samtal dÀr terapeut och klient tillsammans utvÀrderar samarbetet i terapin, samtal med reflekterande förhÄllningssÀtt som senare kom att kallas för samforskningssamtal. Samtal med ombytta roller, dÀr terapeuten fÄr lÀra av klienten. Studier har visat att samforskningssamtalen ger terapeutiska effekter med ökad kÀnslan av samhörighet, fördjupad samskapande process och hjÀlper terapin framÄt samt ger terapeuterna ökade kunskaper om sig sjÀlva som terapeut. Syftet med denna studie Àr att belysa om samforskningssamtal kan ge möjligheter och betydelse i pÄgÄende terapi och i sÄ fall vilka.-Hur upplevdes samforskningssamtalet?-Vad fick terapeut respektive patient syn pÄ i samforskningssamtalet?-Vilken betydelse kan samforskningssamtalet ha framöver i terapin? TvÄ samforskningssamtal har hÄllits och dÀrefter har en intervju hÄllits med var och en av deltagarna.

Debriefing : FrÄn Malaxander till Nyköping

1999 mördades tvÄ poliser i Malexander. 2007 skedde Ànnu ett polismord. Att tre poliser hade dött i tjÀnsten basunerades ut i media ? men hur mÄnga vet vad som hÀnde med kollegor och anhöriga efter hÀndelsen? Fick de nÄgot stöd eller lÀmnades de att sjÀlva hantera sina upplevelser? DÄ vi sjÀlva snart Àr fÀrdiga poliser undrar vi hur det psykosociala omhÀndertagandet ser ut om vi sjÀlva eller nÄgon kollega skulle rÄka ut för nÄgot. Vi har valt att titta nÀrmare pÄ hur arbetet med debriefing har förÀndrats mellan de tvÄ polismorden.

Är den psykosociala arbetsmiljön associerad med avund? : En studie pĂ„ kvinnodominerade arbetsplatser

Avund bland anstÀllda Àr en negativ emotion som drivs av att anstÀllda jÀmför sina kvaliteter och prestationer med varandra. Syftet med studien var att undersöka om kÀnslor av avund, sÄvÀl att avundas som att bli avundad, Àr associerade med uppfattningar om psykosociala faktorer pÄ kvinnodominerade arbetsplatser. Undersökningens deltagare bestod av 127 kvinnor inom vÄrdsektorn i Mellansverige. Deltagarnas uppfattningar om psykosociala faktorer i arbetslivet mÀttes med mÀtinstrumentet QPSnordic. Deltagarna fick Àven besvara Ätta pÄstÄenden ur Workplace envy som mÀter tvÄ dimensioner av avund.

Observatörens roll vid arbetsplatsmobbning

Detta Àr en socialpsykologisk vinjettstudie med syfte att ta reda pÄ observatörens instÀllning till att ingripa i en mobbningssituation, dÀr vi tittar pÄ frÄgestÀllningarna: PÄverkar maktrelationerna mellan mobbaren och mobbningsoffret observatörens vilja att ingripa? PÄverkar maktrelationen mellan observatören och mobbaren observatörens vilja att ingripa? PÄverkar könet pÄ mobbaren och mobbningsoffret observatörens vilja att ingripa? Forskningen kring arbetsplatsmobbning Àr inte lika omfattande som den forskning som finns kring mobbning i skolmiljö. I denna studie anvÀnder vi oss av Björks definition av mobbning som Àr kontinuerliga inkompetensförklaringar. Studien utfördes pÄ 144 personer som arbetar inom vÄrden, eftersom den offentliga sektorn Àr ett yrkesomrÄde som statistiskt sett drabbas mycket av mobbning. Mobbarens och den mobbades kön och status var de oberoende variablerna och ingripande, acceptans, oro, motivation och allvarlighetsgrad var de beroende variablerna.

Plötsligt hÀnder det!En av dina kollegor avancerar och blir din chef. : -En studie om medarbetares upplevelser av att ha en chef som tidigare varit en kollega.

In this study we examined co-workers experiences of having a previous colleague as their leader, which is relatively common. We made qualitative interviews with six social welfare administrators who had been through this situation at work. The questions had been concentrated at how they were affected by the previous relationship, what expectations they had, and their view of how the business had been handled by their leader. The result of these interviews has then been connected to two leadership theories. The conclusion of the study was that the experience of the situation differs.

Tupp, toffel eller jÀmlik kollega? - Innebörden av att vara sjuksköterska och man

Sjuksköterskeyrket uppfattas traditionellt som kvinnligt och mÀn har först de senaste femtio Ären fÄtt tillgÄng till yrkesomrÄdet. Med tanke pÄ att maktbalansen mellan kvinnor och mÀn i samhÀllet kan anses vara förskjuten till kvinnors nackdel, Àr det intressant att undersöka hur mÀnnen hÀvdar sig pÄ en kvinnodominerad arbetsplats. Syftet med vÄrt arbete Àr att beskriva manliga sjuksköterskors upplevelser av att vara man inom yrket och patienters upplevelser och uppfattningar av manliga sjuksköterskor. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor gjorde vi en litteraturgranskning och sökte vetenskapliga artiklar i vÄrdvetenskapliga databaser och tidskrifter. VÄrt arbete visar att upplevelsen hos manliga sjuksköterskor och hos patienter som kommer i kontakt med manliga sjuksköterskor, kan vara av bÄde positiv och negativ karaktÀr.

AnvÀndandet av APU/APL uppföljningssystemet : Hur uppfattar elever, handledare och yrkeslÀrare att det fungerar?

Denna forskning handlar ett system som jag och min kollega Pierre Brockmanns skapade för att kunna visa för eleven hur han/hon ligget till i sina kurser som praktiseras ute i arbetslivet. Efter en inspektion frĂ„n Skolverket uppdagades det att tydligheten pĂ„ det gamla systemet inte var tillfredsstĂ€llande. I studien har jag anvĂ€nt mig av kvalitativ studie för att fĂ„ veta vad elever, handledare och yrkeslĂ€rare upplever att det fungerar.Tack vare djupintervjuerna fram kom förbĂ€ttrings förslag vilket har lĂ€tt till att APU/APL- uppföljningssystemet har kunnat vidareutvecklas, och bli Ă€nnu tydligare. Även dokumentationen inne pĂ„ skolan har utvecklats, för att tydliggöra för eleven ?vart den Ă€r pĂ„ vĂ€g?.För handledarna har systemet betytt mer förstĂ„else för att det Ă€r skola som eleven gör ute pĂ„ sin praktik, och att medvetenhet om vad som skall lĂ€ras pĂ„ praktiken har gjorts tydligare.YrkeslĂ€rarna kĂ€nner sig mer professionella och att de har ett meningsfullt uppdrag nĂ€r de Ă€r pĂ„ APU/APL besök.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->