Sök:

Sökresultat:

4265 Uppsatser om Fysisk smärta - Sida 33 av 285

En aktionsforskningsstudie om fysisk inkludering : En elevs rÀtt att passa in

Aktionsforskningen belyser en problematik kring fysisk inkludering. Studien Àr genomförd med en elev i ÄrskurstvÄ som har koncentrationssvÄrigheter, ogillar att befinna sig i större grupper samt har svÄrt med höga ljudnivÄer. DÀrav befann han sig vid utgÄngslÀget till stor del utanför klassrummet. Studiens medforskare har varit eleven Anton, Antons mamma, klassens pedagog samt Antons elevassistent. Studien har gjort oss upplysta om den mÄngfacetterade problematik som fysisk inkludering kan innebÀra samt miljöns oerhörda pÄverkandekraft.

Upplevelser av motion hos personer med psykisk ohÀlsa : att vara en del av ett vinnande lag

Bakgrund: Fysisk aktivitet Àr nÄgot i princip alla mÀnniskor behöver för att mÄ bra fysiskt och mentalt. NÄgra som Àr i extra stort behov av fysisk aktivitet Àr personer med psykisk ohÀlsa dÄ de ofta ocksÄ drabbas fysisk ohÀlsa. Bland annat beroende pÄ att passivitet kan vara ett symtom och att en del psykofarmaka ger metabola störningar.  Syfte: Syftet var att belysa upplevelser av motion hos personer med psykisk ohÀlsa samt faktorer som kan vara motiverande.  Metod: En litteratursökning har genomförts för att skapa en översikt över vetenskapliga artiklar om   motiverande faktorer och upplevelser av fysisk aktivitet hos personer med psykisk ohÀlsa. Studien baseras pÄ Ätta kvalitativa artiklar som granskats och analyserats med influens av Willman & Stoltz (2012) samt Friberg (2012). Det vetenskapliga underlaget  Àr hÀmtat frÄn Cinahl, psycinfo samt Pubmed och artiklarna Àr publicerade mellan 2000-2013.  Resultat: Dataanalysen gav tre huvudteman.

Barns fysiska aktivitet och koncentrationsförmÄga : En kvalitativ studie om förskollÀrares syn pÄ relationen mellan barns fysiska aktivitet och koncentrationsförmÄga.

Syftet med studien Àr att genom en kvalitativ studie undersöka förskollÀrares syn pÄ relationen mellan barns fysiska aktivitet och koncentrationsförmÄga vid samling i förskolan. Resultatet i studien har analyserats utifrÄn SÀljös (2000) sociokulturella perspektiv. Studien genomfördes i form av intervjuer. Med hjÀlp av tidigare forskning kring barns fysiska aktivitet, koncentrationsförmÄga och lÀrande har resultatet gÄtt att bearbeta och förstÄs ur olika synvinklar. Resultatet visar att förskollÀrare menar att fysisk aktvitet Àr detsamma som att barn rör pÄ sig.

Idrott och rörelse i grundskolans lÀgre Äldrar

Detta arbete handlar om idrott och rörelse i grundskolans lÀgre Äldrar och om hur upplevelser av idrott kan pÄverka mÀnniskors instÀllning till fysisk aktivitet. I arbetet har en enkÀtundersökning som omfattat 69 elever i Ärskurs tvÄ till fem genomförts. Syftet Àr att undersöka vad eleverna har för instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa och hur de ser pÄ innehÄllet. I undersökningen har Àven intervjuer med skolans rektor och en fritidspedagog genomförts. Syftet med intervjuerna Àr att ta reda pÄ dessa betydelsefulla personers instÀllning till Àmnets innehÄll och hur de arbetar för att ge eleverna möjlighet till fysisk aktivitet inom ramen av skoldagen.

Hur inverkar fysisk aktivitet pÄ Ungdomarnas sjÀlvkÀnsla? : En studie bland gymnasieelever pÄ tvÄ skolor i Mellansverige

Studien genomfördes inom ramen för det sjÀlvstÀndiga arbetet i didaktik som Àr relaterat till ÀmnesomrÄde idrott och hÀlsa vid Uppsala universitet. I studien granskas 67 elever i Äk 1 och 2 vid tvÄ gymnasieskolor inom olika kommuner i Mellansverige. Undersökningens syfte var att se om fysisk aktivitet inverkar pÄ ungdomars sjÀlvkÀnsla. Undersökningen omfattade tvÄ enkÀtundersökningar dÀr den ena var baserad pÄ GIH:s frÄgeformulÀr Skola ? idrott ? hÀlsa, (Bilaga 2), för att se om elevernas fysiska aktivitetsvanor skiljer sig Ät mellan gymnasieprogram, eller mellan kön. I undersökningen anvÀndes Àven SÄdan Àr jag! ? Ungdom, som i studien anvÀndes för att fÄ fram ett resultat vad gÀller elevernas fysiska sjÀlvkÀnsla.

Friskbeteende eller riskbeteende : en tvÀrsnittsstudie om rörelsemönster med utgÄngspunkt i aktivitetsnivÄ pÄ arbetet

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien var att undersöka sjÀlvrapporterad fysisk aktivitet och stillasittande hos personer med olika aktivitetsnivÄ pÄ arbetet.    Skiljer sig den fysiska aktiviteten i olika domÀner (transport, hem och fritid) respektive den totala fysiska aktiviteten utöver arbetet beroende pÄ aktivitetsnivÄ pÄ arbetet?Skiljer sig tiden stillasittande beroende pÄ aktivitetsnivÄ pÄ arbetet?MetodFör att uppfylla syftet valdes en kvantitativ metod med tvÀrsnittsdesign. Data samlades in med hjÀlp av enkÀten International Physical Activity Questionnaire (lÄng version), dÀr frÄgorna om fysisk aktivitet Àr uppdelade i fyra domÀner; arbete, transport, hem och fritid och berör intensitet, frekvens och duration. FrÄgorna om stillasittande Àr uppdelade för vardag och helg. Urvalet bestod av personer som arbetade heltid och flera olika yrken inkluderades i studien.

Aktiva trasdockor med samverkande kontrollsystem i dataspel

Animation av karaktÀrer Àr en viktig del inom dataspel. Den interaktiva, oförutsÀgbara naturen av spel krÀver att karaktÀrer mÄste kunna reagera dynamiskt pÄ hÀndelser i miljön för att upplevas som realistiska. För att göra detta möjligt rÀcker det inte att anvÀnda tekniker baserade pÄ förinspelad animationsdata eller fysisk simulation av karaktÀrer i medvetslöst tillstÄnd.Ett system som kombinerar kontinuerlig fysisk simulation av karaktÀrer med ett kontrollsystem baserat pÄ förinspelad animation Ästadkommer fysiskt korrekta rörelser hos en karaktÀr. Genom att utöka ett sÄdant system med introducerandet av möjligheten för flera samtidigt samverkande kontrollsystem, baserade pÄ dynamiska sÄvÀl som förinspelade tekniker, i ett uniformt interface kan en karaktÀrs rörelser modulariseras. Detta tillÄter sammanstÀllandet av en ?verktygslÄda? av rörelser.En sÄdan uniform verktygslÄda, kombinerad med en kontrollerande artificiell intelligens, gör det möjligt att utveckla fullt sjÀlvstÀndiga virtuella karaktÀrer i en dynamisk miljö..

Behandlingsmetoder inom psykiatrisk sjukgymnastik: en enkÀtstudie

Sjukgymnaster Àr en liten yrkeskÄr inom den psykiatriska vÄrden. Under Ären har mÄnga sjukgymnastiska behandlingsmetoder kommit att utvecklats och det finns bara en tidigare studie som har undersökt vilka behandlingsmetoder sjukgymnaster anvÀnder sig av i praktiken. Till vÄr kÀnnedom har ingen studie Ànnu studerat vilka behandlingsmetoder som anvÀnds vid respektive psykiatrisk diagnos. Syfte: Syftet med studien var att kartlÀgga vilka behandlingsmetoder som anvÀnds inom psykiatrisk sjukgymnastik. Metod: 80 verksamma sjukgymnaster inom vuxenpsykiatrisk slutenvÄrd, öppenvÄrd landsting/kommun samt privat verksamhet medverkade i studien.

Arenor för prevention och promotion mot övervikt och fetma bland barn och ungdomar. : En litteraturstudie

Bakgrund: Barnfetma Ă€r idag ett vĂ€rldsomfattande problem. Överviktiga barn och ungdomar har större risk att bland annat utveckla diabetes typ II och hjĂ€rt- och kĂ€rlsjukdomar. Syfte: Belysa arenor för prevention och promotion mot övervikt och fetma bland barn och ungdomar mellan 7-17 Ă„r. Metod: Studien som gjorts Ă€r en litteraturstudie. Databaser som anvĂ€ndes var PubMed, SweMed+ och Cinahl och artiklarna analyserades genom en temaanalys. Resultat: Studier visade att frĂ€mst pĂ„ arenor som skolan, hemmet och samhĂ€llet kan övervikt och fetma förebyggas bland barn och ungdomar.

Det sosiale miljÞets innflytelse pÄ ungdommers aktivitetsnivÄ og deltagelse i idrett: en pilot studie

Flere undersÞkelser har vist en generellt forverret helse blant ungdommer. Mange ungdommer slutter med idrett i 15-17 Ärs alderen og studier har vist at mindre enn halvparten av ungdommer i den svenske grunn- og videregÄende skole var fysisk aktiv innen idrett og 15 % hverken aktiv innen idrett eller pÄ annen mÄte. Det blir da viktig Ä skaffe seg kunnskaper om hvordan vi kan fÄ igang flere barn og unge, ogsÄ utenfor skolen. I barndomsÄrene er foreldrenes pÄvirkningskraft stor pÄ flere omrÄder, det hÞrer da ogsÄ med Ä undersÞke hvilken rolle foreldrene spiller i ungdomsÄrene/tenÄrene. Hensikten med studien var Ä kartlegge ungdommer i 15-16 Ärs alderens opplevelse av hvilken betydning ulike personer i deres omgivelser hadde for deres utÞvelse av fysisk aktivitet og da spesielt hvilken rolle foreldrene spilte.

Sjuksköterskors upplevelse av att ge fysisk beröring till patienter

Beröring hör till mÀnniskans basala behov och skapar emotionellt och fysiskt vÀlbefinnande. Intresset för detta Àmne vÀcktes under vÄra verksamhetsförlagda utbildningar. Upplevelsen av beröring Àr unik och olika för alla mÀnniskor. I bakgrunden tas begreppet ?beröring? upp samt ?kroppen och beröring?, ?beröring i omvÄrdnaden? och ?beröring i omvÄrdnadsrelationen? utifrÄn relevant litteratur.

Fysisk aktivitet, ett verktyg inom specialpedagogik

Martina Törn (2015) Fysisk aktivitet, ett verktyg inom specialpedagogik. (Physical Activities, an Instrument within Special Needs Education.) Malmö Högskola. LÀrande och samhÀlle. Skolutveckling och ledarskap. Specialpedagogexamen. Sammanfattning/abstrakt Syftet med min undersökning Àr att undersöka specialpedagogers, verksamma i förskola och grundskola, uppfattningar kring fysisk aktivitets betydelse för elevers inlÀrning. Jag vill Àven undersöka vilka möjligheter eleverna ges till fysisk aktivitet i undervisningen inom ramen för hela skoldagen, bortsett frÄn idrottslektioner. Jag har utgÄtt ifrÄn frÄgestÀllningarna: PÄ vilket sÀtt uppfattar specialpedagoger att fysisk aktivitet pÄverkar elevers utvecklings- och inlÀrningsförmÄga? PÄ vilket sÀtt anser specialpedagoger att de arbetar medvetet med fysisk aktivitet med elever? Vilket ansvar och vilken roll anser specialpedagogerna att de har för fysisk aktivitet i skolan? Hur ser elevers möjligheter ut till fysisk aktivitet i undervisning utanför idrottslektionerna? Metod För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag anvÀnt mig av en kvalitativ ansats dÀr jag intervjuat sex specialpedagoger.

Fysisk aktivitet - Pedagogiskt hjÀlpmedel vid ADHD

Denna studie har undersökt hur pedagoger i skolan anvÀnder sig av fysisk aktivitet som pedagogiskt hjÀlpmedel i undervisningen för elever med ADHD. Studien belyser Àven problematik kring medicinering för diagnostiserade barn, skillnader mellan pojkar och flickor med ADHD, samt vad som skiljer pedagogiska tillÀmpningar i yngre och Àldre Äldrar. Detta Àr en kvalitativ studie dÀr fem lÀrare intervjuats, samtliga frÄn sydöstra Sverige. Resultatet visar att samtliga pedagoger anser sig ha bristande kunskap gÀllande elever med funktionsnedsÀttning, men delgav Àven att de i olika utstrÀckning anvÀnder sig av fysisk aktivitet som pedagogiskt hjÀlpmedel för eleverna, vilket ansÄgs i mÄnga fall pÄverka elevens skolsituation positivt. Vidare ansÄg samtliga lÀrare att relationen mellan dem och varje enskild elev var mycket viktig, de belyste i flera fall det viktiga i att se varje elev som en egen individ och ha förstÄelse för att alla fungerar olika..

Patienters upplevelser av hur fysisk aktivitet pÄ recept (FaR) pÄverkar dagligt liv

Förskrivningen av fysisk aktivitet pĂ„ recept (FaR) Ă€r nĂ„got som har ökat pĂ„ senare Ă„r. Det finns god vetenskaplig evidens att fysisk aktivitet frĂ€mjar hĂ€lsa och förebygger sjukdom. Syftet med denna studie var att beskriva patientens upplevelser av hur FaR pĂ„verkar dagligt liv. Åtta patienter bosatta i norra Sverige intervjuades. De hade fĂ„tt FaR utskrivet av en distriktssköterska mellan Ă„r 2010-2013.

Musikundervisning i grundskolan : En kvalitativ studie om musikundervisningen i Ă„rskurs 1-6 i grundskolan

Bakgrunden till arbetet bygger pÄ inaktiviteten i dagens samhÀlle, med fokus pÄ barnen. Samt den fysiska aktivitetens betydelse för elevernas hÀlsa, bÄde fysiskt, psykiskt, socialt och hur eleverna lÀr sig med hela kroppen. Huvudsyftet i detta arbete Àr att undersöka varför nÄgra av dagens pedagoger arbetar med fysisk aktivitet under de teoretiska lektionerna i skolan. För att fÄ svar pÄ arbetets syfte och frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av hermeneutiken som inspirationskÀlla. DÀr vi samlat in delar, vÄr förförstÄelse samt de intervjuades förförstÄelse, har satt cirkeln i snurrning, som slutligen fÄngats till en horisontsammansmÀltning.

<- FöregÄende sida 33 NÀsta sida ->