Sök:

En aktionsforskningsstudie om fysisk inkludering

En elevs rätt att passa in

Aktionsforskningen belyser en problematik kring fysisk inkludering. Studien är genomförd med en elev i årskurstvå som har koncentrationssvårigheter, ogillar att befinna sig i större grupper samt har svårt med höga ljudnivåer. Därav befann han sig vid utgångsläget till stor del utanför klassrummet. Studiens medforskare har varit eleven Anton, Antons mamma, klassens pedagog samt Antons elevassistent. Studien har gjort oss upplysta om den mångfacetterade problematik som fysisk inkludering kan innebära samt miljöns oerhörda påverkandekraft. Med hjälp av en väl individanpassad miljö ökar chanserna till den fysiska inkluderingen, som på sikt kan leda till ett samlärande. För att lyckas öka den fysiska inkluderingen för en elev så krävs det att eleven själv får komma till tals. Det går då att tillsammans hitta väl lämpade förändringar. Studien visade på att små förändringar i miljön kan generera i en ökad fysisk inkludering. Studien visade även på att en tillfällig frånvaro från klassen kan öka möjligheterna för den kommande fysiska inkluderingen. I Antons fall visade sig detta då han behövde samla ny kraft och energi för att sedan återigen klara av att befinna sig i den större guppen. Studien kan inspirera andra pedagoger till att genomföra förändringar i miljön som kan komma att generera positivt för enskilda eleversfysiska inkludering, med inkludering som ett långsiktigt mål.

Författare

Ida Bjärnstedt Hanna Apelqvist

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..