Sök:

Sökresultat:

391 Uppsatser om Funktionality and Usability in web - Sida 14 av 27

Att designa användargränssnitt för äldre människor med afasi

Our aim in this work has been to redesign ModernFamilies and make a user-friendly interface for people with aphasia. The focus has been to identify general issues they might face while using different technology and applications, in order to find better alternative design for ModernFamilies, with a focus on usability. To approach this issue, we used a qualitative method. Our study includes several interviews and observations preformed in conjunction with the AGNES project (AGeing in a NEtworked Society) and speech therapists. Aphasia requires simple design that in the same time gives them support to understand and use technology and different applications.

Handtmann VF 300 - Utvärdering och utveckling av ett gränssnitt

Denna rapport är resultatet av mitt examensarbete i informationsdesign vid Mälardalens Högskola. Rapporten behandlar utvärdering och utveckling av ett gränssnitt som används på charkuterimaskinen Handtmann VF 300. Målgruppen är nyanställda personer på charkuteriföretaget ?Ingemar Johansson i Sverige AB?.Rapporten beskriver det tillvägagångssätt som använts för att utveckla gränssnittet och målet har varit att göra det lättare för nyanställda att förstå hur det fungerar. Det nya gränssnittet skulle också minska olycksrisken och göra användarna tryggare.

Utveckling av webbsida med användargränssnittmetoder

Restaurangen Knäppingen ? Stadsmuseets Café & Kök i Norrköping var i stort behov av en marknadsförande och informativ webbsida med en administrativ del. Syftet med detta arbete var skapa en webbsida med användbarhet enligt Usability Engineerings arbetspunkter. Användbarhet innebär att ett system är ändamålsenligt, effektivt och tillfredsställande. Förutom beställarnas krav hade vi ganska stor frihet att utforma det första designförslaget.

Activity Theory vid utveckling av användbara webbplatser

Denna studie beskriver innebörden i begreppen användbarhet och Activity Theory, samt hur den senare kan användas för att stärka utvecklingen av användbara webbplatser. Studien är genomförd ur ett utvecklarperspektiv. Resultatet av studien visar att användbarhet är en egenskap som uppstår i användandet av en artefakt, detta pekar både teori och empiri på. Studien visar också att Activity Theory kan användas på flera sätt för att stärka utvecklingen av användbara webbplatser. Vi anser att de resultat vi kommit fram till i vår studie gäller inte bara för utveckling av webbplatser utan de gäller även utvecklingen av informationssystem och informationsteknologi i en vidare utsträckning..

En kvalitativ studie i användarcentrerad webbdesign

Examensarbetet har gått ut på att genom kvalitativa undersökningar ta reda på hur grafisk form ochinformationsstruktur samverkar för att skapa användarcentrerade webbplatser. Målet var att ta fram en grund för huranvändarcentrerade webbplatser bör byggas. Denna grund är tänkt att fungera som riktlinjer för formgivare som villskapa användarcentrerad webbdesign.Studien visar att det viktigaste för att skapa användarcentrerad webbdesign är att involvera användarna kontinuerligti utvecklingsprocessen. Detta sker genom användartester och intervjuer med representanter för målgruppen. Vi harkommit fram till att graden av användbarhet spelar stor roll för hur målgruppen uppfattar webbplatsen som sådan,men också vilken uppfattning de får om företaget bakom..

Användarvänlighet och Informationsdesign : En studie om målgruppsanpassat informationsmaterial

Syftet med min forskning var att undersöka den rådande informationsproblematiken som Sepab Fordonsprodukter hade med sina informationsmaterial och den underliggande orsaken till detta. Utifrån min empiri och mina resultat av intervjuerna har jag sedan utvecklat ett nytt förslag på informationsmaterial. Jag har under hela arbetets gång fokuserat på målgruppsanpassning tillsammans med ämnet informationsdesign, vilket enligt mig går hand i hand.Jag har arbetat utifrån kvalitativa metoder med hermeneutiken som inspirationskälla och informationsdesignsmässiga principer för att åstadkomma detta. Mina resultat visade att det fanns ett flertal faktorer i det utgivna informationsmaterialet som var i behov av förbättring. Den slutgiltiga produkten blev ett nytt informationsmaterial till Sepabs nya produkt där jag har tillämpat dessa teorier..

iPad på en byggarbetsplats : Det effektiva och papperslösa sättet att arbeta på

Quality assurance of construction projects and create effective ways of working, is intoday's pressed position, major objectives for building contractor companies. This thesis is an attempt to see if it is possible to achieve these goals with the new modern tool iPad.The author of this thesis has during the latter half of his one year practice work in Uppsala for the Swedish building construction company NCC Construction Sverige AB, conducted a study on the possibility of using the iPad on an construction site. This has been done with active field studies in which applications have been tested and also the supervisors receptive. The usability of the iPad has always been in focus since it is important that the applications are easy to use and easy to learn.The results of the work, as presented in this report, points at opportunities in efficiency if the iPad is introduced and used on construction site. There are many useful applications for the iPad, and with a system that can handle the synchronization between the iPad and the computer, the workflow will be streamlined significantly..

Svenska kyrkan i kris : Sambandet mellan demografi och Svenska kyrkans medlemsandel

Our aim in this work has been to redesign ModernFamilies and make a user-friendly interface for people with aphasia. The focus has been to identify general issues they might face while using different technology and applications, in order to find better alternative design for ModernFamilies, with a focus on usability. To approach this issue, we used a qualitative method. Our study includes several interviews and observations preformed in conjunction with the AGNES project (AGeing in a NEtworked Society) and speech therapists. Aphasia requires simple design that in the same time gives them support to understand and use technology and different applications.

Användbarhet av myndigheters informationssystem - En studie utifrån användarnas perspektiv

Inledning: Allt flera anställda inom myndigheter blir beroende av informationssystem för att utföra sina arbetsuppgifter. Flera fall har uppmärksammats i media där anställda inom myndigheter haft problem med dessa system. Därför vill vi utvärdera användarvänligheten av informationssystemen hos myndigheter utifrån anställdas perspektiv. Metod: Genom en enkätundersökning har vi samlat in svar från 149 anställda inom olika myndigheter. Slutsats: Användarvänligheten i myndigheters informationssystem är generellt verken bra eller dålig, utan medioker.

Är användbarheten i säkerhetskritiska system eftersatt?

I denna rapport har vi undersökt hur utvecklarna tagit hänsyn till användbarheten för slutanvändarna vid utvecklingen av ett säkerhetskritiskt system. Resultatet erhölls genom en empirisk fallstudie på två företag som utvecklar säkerhetskritiska system. Datainsamlingen bestod av intervjuer med personer som varit delaktiga i och har kunskap om utvecklingen av systemen som ingick i vår fallstudie. Sedan analyserades insamlad data mot teori inom Människa ? Dator ? Interaktion (MDI) samt teori om säkerhetskritiska system.

Digital doggy bag : iPhone applikation som tar med dina mat- och dryckupplevelser

In this project an iPhone application for storing food and drink experiences was developed with focus on an easy interaction design. The already existing market of similar applications were studied and evaluated to extract their positive and negative features. Interviews with experts within the food and drink business where made in the pre study to get a good perception of how to divide and categorize the sections in the application. To optimize the usability, workshops with potential users with different technical experiences where continuously held during the development of the design.During the development two variants of development environments where evaluated. The final result of the application was developed in the environment that made the best impression and seemed to be the best alternative.The resulting product has a thought out design meant to be easy to understand, even for the first time users.

Kontext, utvärdering och användarupplevelse : En studie om kontextens påverkan på användarnas respons vid utvärdering av användarupplevelse

In this paper we explore the relations between context and feedback generated in three user-centered evaluations of a flash-based game. Whether it?s the social context, the physical context or the degree of intrusion from the evaluator, they all contribute to the quality of the feedback received. The selection of test subjects is a narrow process, which gives the above mentioned factors different meaning. Contextual factors have shown to influence the feedback given within both usability and user-experience.

Adaptiva talbaserade system i fordon : Designförslag för att främja user experience

Denna kandidatuppsats undersöker hur user experience kan främjas i ett adaptivt talbaserat system i en fordonskontext. Att undersöka och involvera user experiencei adaptiva talbaserade system är i synnerhet viktigt i denna kontext då den primära sysslan, att köra, bör störas så lite som möjligt. Ett adaptivt system ger möjlighet att effektivisera interaktion och ett talbaserat system låter föraren fokusera på trafiken.Genom att undersöka existerande teori och utföra empiriska undersökningar i form av användartester genom Wizard of Oz-tekniken och intervjuer har vi skapat designoch dialogexempel. Dessa förslag kan främja user experience och på så vis bidra till att den interaktion som sker är effektiv och behaglig. .

Enhetsoberoende GUI av larmapplikation

Företaget Attendit utvecklar sedan 2006 systemprodukten NetAlert? för Android, Win 32, och iOS. Produkten är ett larmsystem för personsäkerhet som använder sig av en serverbackend med vilken samtliga klienter kommunicerar via en krypterad socket i realtid. Målet med detta projekt har varit att utveckla NetAlert? vidare, för att få ett responsivt och användarvänligt gränssnitt som alla kan använda, oavsett teknisk kompetens.

En contentbyrås webbplats : En rapport om utveckling och redesign av en contentbyrås webbplats med fokus på användbarhet

Denna rapport redovisar den process som utvecklingen av OTWs nya webbplats har inneburit. Jag har arbetet med att skapa en ny design av deras nuvarande webbplats där syftet har varit att skapa en webbplats där man presenterar sig själva på ett bra sätt och ställer mindre krav på redaktionellt innehåll samtidigt som man följer konventioner för branschen och målgruppen. I utvecklingen av webbplatsen anpassar jag mig efter rådande designprinciper och riktlinjer för användbarhet så att webbplatsen ska bli så lätt att använda som möjligt. Utvecklingen av prototypen har skett i mjukvaruprogrammet Axure RP. Resultatet av projektet är två interaktiva digitala prototyper i form av en mobil version samt en desktopversion.

<- Föregående sida 14 Nästa sida ->