Sök:

Sökresultat:

3511 Uppsatser om Funktionär - Sida 2 av 235

Specialpedagogens funktion i skolans ledning en jÀmförande undersökning

Syftet med denna undersökning Ă€r att ta reda pĂ„ vilken funktion specialpedagogen kan ha i skolans ledning samt att jĂ€mföra rektors respektive specialpedagogens syn pĂ„ specialpedagogens funktion i ledningsgruppen. UtifrĂ„n detta syfte stĂ€lls frĂ„gor som: Vilken Ă€r specialpedagogens funktion i skolans ledningsgrupp? Är det ett medvetet val att en specialpedagog ingĂ„r i skolan ledningsgrupp? Hur pĂ„verkar specialpedagogen skolans syn pĂ„ individanpassningen i skolan? Hur pĂ„verkar specialpedagogen skolans syn pĂ„ integration/segregation? Och vem Ă€ger specialpedagogiken pĂ„ skolan? Kvalitativa intervjuer har genomförts med tre rektorer och tre specialpedagoger pĂ„ tre olika skolor. Samtliga specialpedagoger medverkar i respektive skolas ledningsgrupp. Studien visar att specialpedagogen har en stor betydelse pĂ„ dessa skolor.

Varför lÀser flickor? : En studie i sex gymnasieflickors lÀsning och dess funktion pÄ fritiden och i skolan

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ och jÀmföra sex flickors lÀsning pÄ fritiden med lÀsningen i svenskundervisningen. Studien fokuserar inte bara pÄ vad flickorna lÀser utan Àven vilken funktion de uppger att lÀsningen har, det vill sÀga hur och varför flickorna lÀser.LÀsningens funktion kopplas till hur svenska kan bli ett demokratiÀmne genom att se om flickorna, i lÀsningen, fÄr en ökad förstÄelse för sig sjÀlva och omvÀrlden och fÄr reflektera över moraliska och etiska problem.I studien har sex flickor valts ut efter vad de lÀser pÄ sin fritid. Det gÄr inte att dra nÄgra generella slutsatser kring vad flickorna lÀser pÄ fritiden utan lÀsningen Àr individuell och skiljer  sig Ät mellan flickorna. I svenskundervisningen dominerar lÀsning av skönlitteratur och tidnings- och debattartiklar.LÀsningens funktion skiljer sig ocksÄ Ät dÄ vissa lÀser för ett rent tidsfördriv medan andra anvÀnder lÀsningen som terapi och en del av sitt identitetsskapande. Studien tyder pÄ att fritidslÀsningens funktion tas med in i skolan nÀr flickorna lÀser.

Samlingens funktion och innebörd i förskolan : En kvalitativ studie ur ett lÀrarperspektiv

Studien syftar till att ge kunskaper om samlingen i förskolan. UtgÄngspunkten för studien Àr lÀrares uppfattningar om samlingens funktion i förskolan och vilken innebörd den har för dem. FrÄgestÀllningarna formulerades som Vilken funktion fyller samlingen i förskolans vardag? samt Vilken innebörd har samlingen för lÀrare?För att kunna ta reda pÄ lÀrares uppfattningar om samlingen anvÀndes en kvalitativ forskningsmetod med intervjuer som teknik.FrÄn tvÄ förskolor valdes sex lÀrare med olika utbildningar, val av förskolor och lÀrare grundar sig pÄ bekvÀmlighetsurval. Resultatet visar att samlingens funktion har tvÄ innebörder dels som ett fenomen, dels som en arbetsform.

"Fy fan va alla svÀr" : AnvÀndningen av svordomar bland nÄgra elever i en grundskola

Denna undersökning redogör för svordomsanvĂ€ndningen bland nĂ„gra elever i en grundskola utifrĂ„n autentiska samtal. Med hjĂ€lp av en CA-inspirerad samtalsanalys av det insamlade materialet, bestĂ„ende av ljudinspelningar, besvaras de följande frĂ„gestĂ€llningarna: (1) Vilken funktion har fan för de medverkande deltagarna i ett samtal? (2) Vilken funktion har jĂ€vlar för de medverkande deltagarna i ett samtal? (3) Vilken funktion har engelska svordomar för de medverkande deltagarna i ett samtal? Resultatet visar att fan anvĂ€nds frĂ€mst som extra beto-ning eller förstĂ€rkning för att framför allt signalera en bakomliggande kĂ€nsla i yttrandet. Även jĂ€vlar har samma signaleringsförmĂ„ga dĂ„ dess frĂ€msta funktion Ă€r att vara ett adjektiv som ger extra betoning till ett kommande substantiv. Engelska svordomar har frĂ€mst en informa-tionsfunktion dĂ€r de anvĂ€nda svordomarna medför viktig information i ett yttrande..

Viktig och utbytbar -en studie om handlÀggarens roll i klientens liv

Uppsatsens syfte Àr att ta reda pÄ vilken funktion handlÀggaren fÄr i klientens liv underutredningsarbetet. Vi vill veta hur relationen ser ut, vilka förvÀntningar som finns hos de bÄdaparterna och hur organisationen ser pÄ handlÀggarens roll i utredningsarbetet.VÄra frÄgestÀllningar Àr:-Vilka förvÀntningar finns det pÄ funktionen och relationen i utredningsarbetet, frÄn klienterna,handlÀggarna och arbetsledarna?-Vilken funktion och relation upplever klienterna att handlÀggarna har i deras liv och vilkaprocesser startas hos dem under utredningsarbetet?-Vilken funktion och relation upplever handlÀggarna att de har i klientens liv?Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och har utfört sju kvalitativa intervjuer; tvÄklientintervjuer, tre handlÀggarintervjuer och tvÄ arbetsledarintervjuer. VÄrt resultat Àr följande:Det finns en tudelning i uppfattningen om vilken funktion handlÀggaren skall ha i klientens livunder utredningsarbetet. Organisationens riktlinjer menar att handlÀggaren skall vara enbartutredare och vara utbytbar, medan handlÀggare och klienter menar att relationen Àr viktig för att enutredning skall kunna Àga rum.

Effekterna av Ätta veckors artrosskola hos personer med höftledsartros och deras upplevelser av trÀningen och artrosskolan

Artros Àr sjukdomen med högst prevalens bland alla muskoskeletala störningar i vÀrlden. Höftleden Àr en av de strukturer som Àr mest utsatt. TrÀning och patientinformation har i tidigare studier visats ge positiva effekter gÀllande smÀrta, funktion och livskvalitet för patienter med höftledsartros. Artrosskolan anvÀnds som en behandlingsform vid en vÄrdcentral i Norrbottens lÀn. Effekterna av artrosskolan hos personer med höftledsartros och deras upplevelser av trÀningen och artrosskolan har inte tidigare studerats.

Bokningsagenter - Funktion och Framtid : En studie i bokningsagenternas vardag

Den hÀr rapporten behandlar bokningsagenteras vardag och de skillnader i tillvÀgagÄngssÀtt som uppmÀrksammats. Den svenska livemarknaden debatteras och samarbetet aktörer emellan undersöks. Dessutom tas yrkets positiva och negativa sidor upp. Syftet Àr att undersöka bokningsbolagens funktion i musikbranschen samt undersöka bokningsagenternas arbetsuppgifter..

Visuella analyser i skolan : Om bildanalysens betydelse och funktion i gymnasie- och högstadieskolans bildkurser

Texten undersöker hur bildlÀrare och bildlÀrarstudenter anvÀnder sig av bildanalysen inom Àmnets undervisning. Metoder, begrepp och instÀllningar till bildanalys granskas ur ett lÀrarperspektiv. Dess innebörd i undervisningen utforskas med hjÀlp av kvalitativa intervjuer och textanalyser av teorier inom bildanalys vilket grundlade en insamlad empiri om bildanalysens funktion och innebörd i högstadie- och gymnasieskolans bildkurser. Skolans betydelsefulla styrdokument har analyserats i relation till empirin. DÀrtill Àr ett förslag utformats till bildanalytiskt lÀrarmaterial som kan anvÀndas som ett grundlÀggande redskap för planering av bildanalytisk undervisning..

Det attraktiva vardagslivet : tapetmotivens betydelser i BlÄ och Gröna salongerna pÄ Kina slott

Uppsatsen behandlar de mÄlade tapeternas motiv i Gröna och BlÄ salongerna pÄ Kina slott. Jag har undersökt motiven för att förstÄ vad de betyder och vilken funktion de hade. Jag har ocksÄ undersökt varför just dessa motiv valdes, om de har en djupare innebörd eller enbart en dekorativ funktion..

SME och tillÀmpning av lÀttnadsreglering

Sydkraft har genom sitt projekt Innovision gjort en lovvÀrd satsning att öka innovationsbenÀgenheten inom företaget. Arbetet har föregÄtts av gedigen planering dÀr man beaktat vÀrdet av vedertagna rÄd om hur innovationsverksamhet bör uppföras och drivas. Genom uppsatsens empiriska studier dras dock slutsatsen att den funktion Innovision har, i förhÄllande till operativ verksamhet, endast resulterar i punktinsatser och dÀrmed undgÄr att nÄ majoriteten av företagets medarbetare. Detta fÄr konsekvenser i form av stora svÄrigheter att genomsyra hela den operativa verksamheten. Innovisions funktion i företaget bör dÀrför diskuteras med syfte att finna en funktion dÀr större vÀrde för hela företaget kan genereras..

Stadens arena - Lokalisering och funktion

Arbetet behandlar idrotts- och evenemangsarenors lÀmpliga lokalisering i staden i förhÄllande till dess funktioner och effekter..

KarriÀrvÀgledning - en del av rehabilitering : En outnyttjad resurs

Undersökningen syftar till att belysa hur en individ i en rehabiliteringsprocess kan gynnas av karriÀrvÀgledning. ForskningsfrÄgorna som stÀllts har gÀllt vilket inslag av karriÀrvÀgledning som ingÄr i den aktuella stressrehabiliteringen, vilka behov som av karriÀrvÀgledning som finns samt vilken funktion karriÀrvÀgledning kan fylla inom en arbetslivsinriktad stressrehabiliteringsverksamhet. För undersökningen valdes en kvalitativ forskningsmetod med forskningsfrÄgorna som grund. Resultatet av de öppna intervjufrÄgorna visade att det inte gavs karriÀrvÀgledning av nÄgon anstÀlld person inom stressrehabiliteringen, men att det var nÄgot som önskades. Inslag av karrÀrvÀgledning gavs begrÀnsat av Arbetsförmedlingen och resultaten visade att det fanns behov av karriÀrvÀgledning samt att vÀgledning kan fylla en funktion inom arbetslivsinriktad stressrehabilitering.

Min svulstiga, tjocka fÄtölj. En personlig resa genom tycke, smak, funktion, teknik och uttryck

Kan reclinern med ett nytt uttryck men med bibehÄllen funktion, tilltala nya mÄlgrupper? Kan möblers uttryck överordnas av dess funktion? Skulle detta i sin tur kunna visa pÄ att uttryck Àr viktigare Àn funktion i valet av möbel? Med utgÄngspunkt i den amerikanska reclinern arbetar jag med att behÄlla dess funktion men förÀndra uttrycket genom att lÀgga till historiska och personliga vÀrden.Mitt syfte Àr att skapa en recliner som uttrycker mina vÀrderingar och min livsstil. Vidare pÄverka min förestÀllning om reclinern som möbel och pÄ det viset öppna upp för nya frÄgestÀllningar kring möbler i allmÀnhet.Mitt mÄl med ?Min svulstiga, tjocka fÄtölj? Àr att visa ett nytt sÀtt att anvÀnda befintlig mekanik och teknik med ny form och ytskikt. FÄtöljens utformning skall utgÄ ifrÄn de idéer jag har om var reclinern stÄr idag, hur den uppfattas och vad jag sjÀlv vill ge fÄtöljen för uttryck.

Den motsÀgelsefulla lÀxan : En kvalitativ intervjustudie om lÀxans funktion i en skola för alla

Studiens syfte Àr att undersöka lÀrares uppfattning om lÀxans funktion i förhÄllande till en skola för alla. Studien har en kvalitativ forskningsansats dÀr halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med sexton lÀrare har genomförts.Studiens data analyseras utifrÄn en kvalitativ innehÄllsanalys dÀr lÀrares uppfattningar om lÀxans funktion redovisas pÄ individnivÄ, organisationsnivÄ/skolnivÄ och samhÀllsnivÄ samt för elever i svÄrigheter. Vidare analyseras lÀrares övervÀgande uppfattningar om lÀxans funktion under fem olika synsÀtt, Det traditionella synsÀttet, Det kommunikativa synsÀttet, Det tillmötesgÄende synsÀttet, Det ambivalenta synsÀttet samt det Marknadsanpassade synsÀttet. Resultat och analys har kopplats till det sociokulturella synsÀttet och Vygotskijs teori om lÀrande samt till de tre specialpedagogiska perspektiven.Resultatet visar pÄ stora skillnader i lÀrarnas syn pÄ lÀxans funktion för elevens lÀrande och lÀrares undervisning pÄ de olika nivÄer studien berör. Bristande kollegial samsyn rÄder pÄ skolorna vilket medför att lÀxans funktion tolkas individuellt av samtliga parter runt lÀxan, vilket fÄr negativa konsekvenser i en skola för alla.

KaraktÀrer - En kartlÀggning av deras funktion som kommunikationsverktyg

KaraktÀrers viktigaste funktion Àr att visualisera och förmedla ett varumÀrkes identitet samt skapa och behÄlla en relation mellan ett företag och dess kunder. I uppsatsen undersöker vi karaktÀrers effektivitet genom att jÀmföra den personlighet som företaget vill förmedla genom karaktÀren med den personlighet som kunderna uppfattar..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->