Sök:

Sökresultat:

2303 Uppsatser om Fungerande arbetsätt - Sida 2 av 154

HĂ„llbart resande pĂ„ företag : En studie om hur ÅF i Solna kan skapa förutsĂ€ttningar för hĂ„llbara arbets- och tjĂ€nsteresor

De flesta mĂ€nniskor reser dagligen till arbete, skola eller för att utrĂ€tta Ă€renden, men dessvĂ€rre utgör sĂ€tten som vi reser pĂ„ en belastning pĂ„ miljön som inte Ă€r förenlig med en lĂ„ngsiktigt hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling. I Sverige stĂ„r transportsektorn för ungefĂ€r en fjĂ€rdedel av landets energianvĂ€ndning och cirka 30 procent av landets totala klimatutslĂ€pp. En stor del av utslĂ€ppen genereras av persontransporter och forskare menar att en minskad energianvĂ€ndning genom ett smartare och mer hĂ„llbart resande Ă€r en viktig utveckling för att minska transportsektorns miljöpĂ„verkan. DĂ„ arbetsrelaterade resor utgör hĂ€lften av alla persontransporter i Sverige, spelar företag en betydande roll, eftersom de har möjlighet att pĂ„verka bĂ„de arbets- och tjĂ€nsteresor.Syftet med examensarbetet Ă€r att undersöka hur ett företag och arbetsplats, ÅF i Solna, kan skapa förutsĂ€ttningar för hĂ„llbara arbets- och tjĂ€nsteresor. Vidare Ă€r syftet att ta fram Ă„tgĂ€rdsförslag baserat pĂ„ ÅF:s mĂ„l med att minska miljöpĂ„verkan frĂ„n resor.Mot bakgrund av utförda litteraturstudier, som redogör för bakgrunden till företags arbete för hĂ„llbara resor, som beskriver svenska arbetsmetoder för Ă€ndamĂ„let och som diskuterar goda exempel pĂ„ Ă„tgĂ€rder som utförts av organisationer i Sverige, har en studie av platsförutsĂ€ttningar och en resvaneundersökning genomförts pĂ„ ÅF i Solna.

Interaktion vid onlineutbildningar

Onlineutbildningar Àr ett relativt nytt fenomen som ökar kraftigt. Interaktionsmöjligheterna vid onlineutbildningar kan vara ett problem och interaktionen Àr viktig pÄ dessa utbildningar eftersom studenterna och lÀrarna sÀllan eller aldrig trÀffas fysiskt. Syftet med denna uppsats Àr att öka förstÄelsen för vad som krÀvs för att bedriva onlineutbildning med vÀl fungerande interaktion. En studie har genomförts vid LuleÄ tekniska universitet dÀr sju lÀrare som arbetar med onlineutbildningar intervjuats. En av slutsatserna som kunde dras av studien var att det krÀvs förstÄelse för vad interaktion Àr, vad den Àr bra för och hur den kan frÀmjas för att kunna uppnÄ en vÀl fungerande interaktion vid onlinekurser..

Arbetsgivarens förhandlingsskyldighet : 11 § MBL i teori och praktik

Enligt 11 § MBL Ă€r arbetsgivaren skyldig att pĂ„ eget initiativ kalla till förhandling innan han/hon fattar beslut i frĂ„gor som utgör viktigare förĂ€ndring av hans/hennes verksamhet eller av arbets- eller anstĂ€llningsförhĂ„llandena för arbetstagarna. Denna primĂ€ra förhandlingsskyldighet gĂ€ller endast mot de kollektivavtalsslutande arbetstagarorganisationerna.Syftet med uppsatsen Ă€r dels att belysa den hĂ€r primĂ€ra förhandlingsskyldigheten och dels beskriva hur den kan tillĂ€mpas i praktiken. FrĂ„gestĂ€llningarna som behandlas Ă€r dĂ€rför följande: Kan arbetsgivaren identifiera de frĂ„gor som hör hemma i 11 § MBL? Förhandlar arbetsgivaren enligt 11 § MBL? Finns det andra sĂ€tt att komma överens Ă€n genom förhandling? Är förhandlingsskyldigheten en nackdel eller Ă€r det en fördel att MBL finns för relationerna mellan parterna pĂ„ arbetsmarknaden? För att kunna besvara dessa frĂ„gor ges först en teoretisk inblick i 11 § MBL medan en undersökning vidtogs pĂ„ ett företag i syfte att studera den praktiska tillĂ€mpningen av nĂ€mnda lagrum.PĂ„ företaget dĂ€r undersökningen Ă€gde rum har tillĂ€mpningen av arbetsgivarens primĂ€ra förhandlingsskyldighet enligt 11 § MBL anpassats till verksamheten genom ett Utvecklingsavtal. Företaget ifrĂ„ga har stĂ„ende möten en gĂ„ng i veckan dĂ€r personalchefen, en personalkonsult och de fyra kollektivavtalsslutande arbetstagarorganisationerna Ă€r nĂ€rvarande.

Höga ledarpositioner för kvinnor inom offentlig sektor

Uppsatsen syfte Ă€r att undersöka vilka faktorer som haft betydelse för kvinnor som befinner sig pĂ„ höga ledarpositioner inom omsorgen. Uppsatsen har genomförts med hjĂ€lp av kvalitati-va intervjuer av fyra kvinnliga stadsdelsdirektörer, varigenom bidragande och motverkande faktorer kartlagts för vĂ€gen till positionen. Även resurser och strategier de kvinnliga ledarna anvĂ€nder sig av för att klara av pĂ„frestande situationer i arbets- och privatlivet och hur de kombinerat sitt privatliv med sitt arbetsliv kartlades. Uppsatsen genomfördes utifrĂ„n Kanters organisationsperspektiv och Antonovskys kĂ€nsla av sammanhang. Resultaten visar att inter-vjupersonerna troligen har en hög kĂ€nsla av sammanhang, genom att ha resurser och ett spekt-rum av strategier för en livssituation med lĂ„g stressnivĂ„ och positiv stresshantering.

Stressupplevelser hos ysteriarbetare i samband med automatisering ? en uppföljning ett Är senare

Stressrelaterade besvÀr ger idag upphov till en stor andel av sjukskrivningarna. Omorganisation och automatisering av en process inom arbetslivet, kan ge upphov till stora initiala problem och dÀrmed leda till stressupplevelser och sjukskrivning. Vid det undersökta ysteriet förÀndrades processen frÄn manuell till helautomatisk. En rad problem uppstod till en början. Arbetstiderna kunde inte hÄllas, vilket ledde till flera sjukskrivningar bland personalen.

Direktivet om uthyrda arbetstagare: Hur pÄverkas den svenska bemanningsbranschen?

Arbetsmarknaden i Sverige har de senaste Ären genomgÄtt en markant flexibilisering i form av förÀndrade arbets- och organisationsformer. I takt med olika omvÀrldsförÀndringar har intresset för alternativa arbetsformer av diverse slag ökat. Bemanningsbranschen tillgodoser kravet pÄ flexibla arbetsformer och Àr en bransch som har genomgÄtt en kraftig tillvÀxt de senaste Ären. I oktober 2008 antog EU ett bemanningsdirektiv vars syfte Àr att förena flexibla arbetsformer med en social trygghet för personal som hyrs ut av bemanningsföretag. Det antagna direktivet innehÄller en likabehandlingsprincip som innebÀr att inhyrda arbetstagare ska ha minst samma grundlÀggande arbets- och anstÀllningsvillkor som dem som anstÀllts direkt av kundföretaget för samma tjÀnst. Syftet med uppsatsen Àr undersöka hur den svenska bemanningsbranschen pÄverkas av det nya direktivet.

En skola för alla : ArbetssÀtt och pedagogik för att möta elever som fÄtt diagnoserna ADHD och Asperger syndrom

Syftet med denna studie var att dels undersöka synen pÄ en skola för alla och dels att ta reda pÄ olika uppfattningar om fungerande arbetssÀtt för elever med diagnoserna ADHD och Asperger syndrom. Forskningen har en kvalitativ ansats med intervju som metod för datainsamlingen. En slutsats som kan dras av denna studie Àr att det Àr av stor vikt att rektorer, lÀrare och specialpedagoger har kunskaper gÀllande vilket pedagogiskt förhÄllningssÀtt som lÀmpar sig för arbetet med elever som har de neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar ADHD eller Asperger. En andra slutsats visade att det finns olika uppfattningar om vad som behövs för att skapa ett fungerande arbetssÀtt gentemot eleverna med Asperger syndrom och ADHD diagnos. En tredje slutsats var att det behövs mer tid till att kunna planera och strukturera lektionerna för att fÄ till ett fungerande arbetssÀtt mot eleverna.

Projekt privat webshop

BestÀllaren har efterfrÄgat för sin hobbyverksamhet en egen webshop dÀr hon kan sÀlja sina produkter. BestÀllaren vill ha en anvÀndarvÀnlig sida för att kunna locka sÄ bred publik som möjligt. I framtiden sÄ kan sidan utvecklas till att lÄta fler sÀljare ha sina produkter pÄ sidan. Sidan ska ha grundlÀggande funktioner som en fungerande varukorg, tydlig produktvy samt ett grÀnssnitt för att administrera produkter. De sprÄk som sidan har utvecklats i Àr PHP, HTML5, MySQL och CSS.

Flexibelt arbete - En grÀnslös möjlighet? : En kvantitativ studie av hur tjÀnstemÀn upplever stress och balans i relation till flexibla arbetsförhÄllanden

Strukturomvandlingen till dagens tjÀnsteekonomi och den ökade spridningen av informations- och kommunikationsteknologi, har möjliggjort ett arbetsliv med flexibla arbetstider och arbetsplatser. Flexibelt arbete kan vara en frihet som skapar möjligheter att uppnÄ en bÀttre balans mellan arbete och övrigt liv, men det kan ocksÄ vara en risk som leder till ökad stress dÄ förhÄllandet mellan arbete och övrigt liv upplevs som grÀnslöst.Syftet med studien var att undersöka till vilken grad tjÀnstemÀn i den privata sektorn upplever att de har möjlighet att arbeta flexibelt tids- och rumsmÀssigt, samt om möjligheten att sjÀlv bestÀmma nÀr och var man utför sitt arbete kan bidra till mindre stress och en bÀttre balans mellan arbete och övrigt liv.Resultatet bygger pÄ data frÄn en arbetsmiljöenkÀt inom ramen för ett treÄrigt forskningsprojekt vid Stockholms universitet, dÀr grÀnsdragning, flexibilitet och balans i livet i förhÄllande till stress och hÀlsa var i fokus (AFA FörsÀkring 2015). EnkÀten besvarades av 1918 tjÀnstemÀn. Variablerna som anvÀndes i studien var grad av kontroll över flexibilitet i relation till upplevd stress, upplevd balans mellan arbete och övrigt liv samt andra arbets- och familjerelaterade faktorer.Data analyserades med multipel linjÀr regressionsanalys. I regressionmodell 1 kontrollerades vilken effekt upplevd flexibilitet och andra arbets- och familjerelaterade faktorer hade pÄ upplevd stress.

HÄllbarhetsredovisningar - för vem och hur anvÀndbar

I flera undersökningar framgÄr att det vanligaste sÀttet som bedrÀgerier eller förskingringar i insamlingsorganisationer upptÀcks Àr genom tips frÄn anstÀllda inom organisationen eller av en ren tillfÀllighet. Det Àr tÀmligen sÀllsynt att ekonomiska brott upptÀcks av externa revisorer. Detta pekar pÄ vikten av att ha ett vÀl fungerande internt kontrollsystem. Syftet med uppsatsen Àr dÀrför att utreda hur svenska insamlingsorganisationer arbetar med intern kontroll för att förhindra att drabbas av bedrÀgerier samt att analysera hur detta arbete kan förbÀttras.Vi Àmnar besvara vÄrt syfte genom att utifrÄn vÄr analysmodell utföra kvalitativa intervjuer med utvalda svenska insamlingsorganisationer. DÄ COSO-modellen Àr en allmÀnt vedertagen modell för intern kontroll, kommer den vara utgÄngspunkt i analysmodellen.

En jÀmförelse mellan Malmö högskola och Högskolan i BorÄs

Ett fungerande högskoleprogram gör bÄde studenter och utbildningsansvariga glada och nöjda. Högskolans mÄl och strÀvan Àr ett vÀl fungerande utbildningsprogram vilket kan visa sig svÄrt att nÄs ibland. DÄlig planerade program av sÀmre kvalité gör bÄde personal och studenter missnöjda. I detta examensarbete har vi gjort en jÀmförelse av Informationsarkitekt- programmet vid Malmö högskola och vid Högskolan i BorÄs. Förutom jÀmförelsen har vi Àven utfört undersökningar dÀr studenter och utbildningsansvariga har fÄtt sÀga sitt..

Intern kontroll i insamlingsorganisationer : Hur motverkas bedrÀgerier?

I flera undersökningar framgÄr att det vanligaste sÀttet som bedrÀgerier eller förskingringar i insamlingsorganisationer upptÀcks Àr genom tips frÄn anstÀllda inom organisationen eller av en ren tillfÀllighet. Det Àr tÀmligen sÀllsynt att ekonomiska brott upptÀcks av externa revisorer. Detta pekar pÄ vikten av att ha ett vÀl fungerande internt kontrollsystem. Syftet med uppsatsen Àr dÀrför att utreda hur svenska insamlingsorganisationer arbetar med intern kontroll för att förhindra att drabbas av bedrÀgerier samt att analysera hur detta arbete kan förbÀttras.Vi Àmnar besvara vÄrt syfte genom att utifrÄn vÄr analysmodell utföra kvalitativa intervjuer med utvalda svenska insamlingsorganisationer. DÄ COSO-modellen Àr en allmÀnt vedertagen modell för intern kontroll, kommer den vara utgÄngspunkt i analysmodellen.

FriskvÄrd en lönsaminvestering för företag? : En undersökning pÄ GSE Partners AB

Det Àr svÄrt att mÀta friskvÄrden i konkreta siffror hur mycket företag sparar in pÄ en friskvÄrds- eller hÀlsoinvestering. DÀremot gÄr det att motivera företag att satsa pÄ personalen genom friskvÄrdens alla positiva effekter, som ökad effektivitet, vilket torde leda till ökad produktivitet, lÀgre kortlÄngtidsfrÄnvaro som Àven kan leda till fÀrre arbets- och belastningsskador..

Upplevelser av teamarbete i relation till arbetsmiljöfaktorer och stress pÄ en operationsavdelning

Bakgrund: Operationssalen Àr en av de miljöer med störst risk att drabbas av patientskada. Olika arbetsmiljöfaktorer beskrivs pÄverka hÀlsa hos personal och kan skapa stress som leder till utbrÀndhet. Stress och bristfÀllig kommunikation relaterar till sÀmre fungerande teamarbete, vilket pÄverkar patientsÀkerheten.Syfte: Syftet var att undersöka upplevelser av teamarbete samt hur tillfredsstÀllelse med teamarbete i operationsteam relaterar till upplevda krav och kontroll i arbetet, rollförvÀntningar, organisationsklimat, sjÀlvskattad hÀlsa samt stress (utbrÀndhet).Metod: En kvantitativ empirisk studie gjordes dÀr data erhölls frÄn en enkÀt. I urvalet ingick 71 personer som arbetar pÄ en operationsavdelning i södra Sverige, studiens svarsfrekvens var 76%. Kvalitativ innehÄllsanalys anvÀndes för att analysera rapporterade faktorer av betydelse för ett vÀl fungerande teamarbete.Resultat: Resultatet visade samband mellan tillfredsstÀllelse med teamarbete och rollförvÀntningar, organisationsklimat samt distansering/minskat engagemang (stress).

TillÀmpad Beteendeanalys - eller varför slÄss Kalle?

Syftet med uppsatsen var att beskriva och bedöma om TBA var en bra metod för att arbeta med beteendeproblem hos barn inom barnomsorg och skola. Studien gav kunskap om beteendeterapi och behavioristerna genom historik, fakta om tillÀmpad beteendeanalys samt TBA, som var den metod jag anvÀnde mig av. Studien byggde pÄ deltagande observationer. Tre utvalda elever med olika beteendeproblem observerades och analyserades enligt TBA. Sammanfattningsvis pekade resultatet av studien pÄ att TBA var en vÀl fungerande analysmetod för faststÀllande av beteendeproblemets typ och art. Som arbetsmetod för beteendeproblem var TBA vÀl fungerande vid enklare beteendeproblem, men behövde komplitteras vid svÄrare beteendeproblem med flera bakomliggande faktorer..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->