
Sökresultat:
1073 Uppsatser om Freight transport - Sida 55 av 72
Antalet dörröppningar under operation och dess orsaker - En Observationsstudie
Bakgrund: Studier har visat att dörröppningar samt rörelse av personal inne på operationssalen ökar mängden bakterier i luften. Vårdrelaterade infektioner är den mest förekommande komplikationen vid kirurgi och skapar onödigt lidande för patienten. Infektionsförebyggande åtgärder såsom ventilation i operationssalen har betydelse för att minska risken för att bakteriebärande partiklar ska kontaminera luften i operationssalen och åstadkomma infektion i operationssåret. Syfte: Syftet med denna observationsstudie var att studera hur frekvent dörrarna öppnades under pågående operation samt identifiera orsakerna till dörröppningarna. Metod: Data från observationer av 27 operationer har sammanställts och analyserats.
EFFEKTIVISERING AV MATERIALHANTERINGSPROCESSEN TILL OCH FRÅN SERVICEAVDELNING I SJUKHUSMILJÖ
AbstractPurpose ? The purpose of this study is to examine the challenges that exist within thematerial handling process, to and from a department for service and maintenance at a hospital, and how the challenges can be managed to achieve a more efficient material handling process. In order to fulfill the purpose the following two questions where formulated:1. What challenges exist within the material handling process, to and from adepartment for service and maintenance at a hospital?2.
Miljöcertifieringars påverkan för konstruktören
Enligt Naturvårdsverket (2010) står Sveriges bebyggelse för närmare 40 % av landets totala energianvändning och detta måste minskas radikalt. För att skapa en standard och göra det lättare för miljöarbetet har miljöcertifieringar instiftats. Enligt Sweden Green Buildings Council (2015b) finns det i dagsläget 4 stycken miljöcertifieringar: Miljöbyggnad, LEED BREEAM och GreenBuilding.Eftersom miljöcertifieringar blir allt mer populära har Tyréns AB upplevt en större efterfrågan på dessa. De har därför sett ett behov av att få bättre underlag för hur de som konstruktörer påverkas vid projektering för att kunna klara olika miljöcertifieringar.Detta examensarbete behandlar Miljöbyggnad och LEED och valdes därför att de gäller på alla typer av byggnader. För Miljöbyggnad användes ett referensobjekt, ?Kvarteret Jongärdan?.
Psykologisk påverkan för ökad bältesanvändning inom kollektivtrafik
Tidigare forskning indikerar att psykologisk påverkan är effektivt i avsikt att öka bältesanvändningsfrekvensen inom kollektivtrafik (Young, m.fl., 2008). Studiens hypotes är att busschaufförer kan påverka passagerare psykologiskt till att använda säkerhetsbälten vid färd med kollektiv busstrafik med hjälp av uppmaningar. Frågeställningarna involverar huruvida busschaufförer kan påverka med en neutral, påtryckande och/eller humoristisk uppmaning samt hur bältesanvändningen ser ut inom olika åldersgrupper, om det är skillnad mellan kvinnors respektive mäns bältesanvändning och om människors vana påverkar bältesanvändningen. Fyra undersökningsgrupper användes för att testa de olika uppmaningsformerna, varav en av dessa var kontrollgrupp. Deltagarna var resenärer mellan städerna Lidköping och Skövde.
Vägen mot en ISO 9001 certifiering på Höglands Logistik AB
Syftet med detta examensarbete är att effektivisera monteringsprocessen genom att hitta en lämplig produktionslayout i den gemensamma monteringsavdelningen. Rapporten bygger på följande frågeställningar:1. Hur fungerar den befintliga produktionslayouten för de fyra olika teamen?2. Vilken/Vilka kriterier kan påverka effektiviteten i den gemensamma monteringsavdelningen?3.
Reglering av fracking i EU - en aktörsanalys
Hydraulisk spräckning ? i debatten omnämnd som fracking ? är en kontroversiell energiteknik som väckt starka känslor. Genom att borra horisontella cementrör i skifferformationer och sedan påföra en kemikaliespetsad vattenblandning under tryck har bunden gas kunnat utvinnas. Fracking medför en rad miljörisker och adderar ett nytt fossilt bränsle i en tid när världen står i behov av att lämna den fossila eran. Tekniken har mellan åren 2010-2013 påverkat den globala energisituationen i allmänhet och den amerikanska marknaden i synnerhet.
Effektivisering av asfalttransporter : Enhetligt arbetssätt för styrning och tidsskrivning av asfalttransporter
The cost of transportation has strongly increased in the recent years, transportations which are a major part for the construction companies. Skanska Asphalt which is a part of Skanska Sverige AB has noticed that there are significant cost savings to be made with the purchasing of transports. The transports in this case is about asphalt, where the costs are about 10% of the outsourcing business turnover. The purpose of this thesis is to study the working practice that Skanska Asphalt are using today in controlling and time-writing, for the asphalt transportations. Resulting in recommendations on how to improve the working practice at Skanska Asphalt.This study was conducted with the help of a number of interviews with Skanska?s employees and with suppliers of transportation to describe the practices which are being used in during the asphalt transportation.
Dynamisk massbalansmodellering av fosfor i Östersjön
During the past few years a vast amount of research has been done to increase the understanding of the complex ecosystem of the Baltic Sea. Modelling and simulations are important tools to increase knowledge of the system. A suitable model must be simple to use and the parameters and variables needed in the model must be easy to access.In this paper a dynamical mass-balance model, CoastMab, which is validated for smaller coastal areas, has been used to predict concentrations and transports of phosphorus in three large coastal areas - the Gulf of Finland, the Gulf of Gdansk and the Gulf of Riga. CoastMab uses ordinary differential equations to regulate inflow, outflow and internal flows. To reflect seasonal variations in temperature and different types of flows the model has a temporal resolution of a month.
Competition for forest fuels in Sweden : exploring the possibilities of modeling forest fuel markets in a regional partial equilibrium framework
This thesis project focuses on the need for better tools for analyzing competition for forest fuels in Sweden, in particular how policy measures may influence the market and involved actors in different regions of Sweden. Raw materials from the forest have for long constituted important inputs in the Swedish forest industry. Today some of these raw materials are increasingly used as inputs also in bioenergy production, largely driven by bioenergy promoting policies, and there are signs of increased competition for forest fuels which may have various and uncertain effects on the industries in question. The thesis project explores the possibilities to adapt previously used forest sector equilibrium models into a new model suitable for analysis of Swedish forest fuel markets, called the Swedish Forest Sector Trade Model (SFSTM). The approach takes into account regional differences in supply and demand for 23 types of products produced and/or used by eight types of producers, plus consumers, in five different regions (four Swedish and one international).
Logistisk tillämpning idag : en historisk återblick
In the rate of changes condition of the market in shape of increasing competitiveness situation, local as global, this leads to that logistics has to be developed in the same rate. Logistics has been developed from the military and after the war, logistics was figurative to the companies transport- and store problems. After this, logistics had been divided up into four different time phases (the seventies to the 21:th century). All these time phases have together develop the spectacle and focus of the logistics today. Afterward further developing of the logistics approach to Supply Chain Management (SCM) and afterward SCM, Demand Chain Management (DCM) was developed in aim to secure that the right products were manufactured on the basis of the end customers real requirement and wishes.This paper is taking the aim and problem formulation as a starting point.
Litteraturundervisningen- olika perspektiv inom yrkesförberedande program på gymnasienivå
Hydraulisk spräckning ? i debatten omnämnd som fracking ? är en kontroversiell energiteknik som väckt starka känslor. Genom att borra horisontella cementrör i skifferformationer och sedan påföra en kemikaliespetsad vattenblandning under tryck har bunden gas kunnat utvinnas. Fracking medför en rad miljörisker och adderar ett nytt fossilt bränsle i en tid när världen står i behov av att lämna den fossila eran. Tekniken har mellan åren 2010-2013 påverkat den globala energisituationen i allmänhet och den amerikanska marknaden i synnerhet.
Hantering av extensivt hållna nötkreatur i mindre besättningar
Extensive cattle management was reintroduced in Sweden during the 1950´s and 60´s. Usually this term refers to suckler cows for meat production that is kept outdoors all year around. Suckler cow farms tend to become fewer but bigger over time. Still however most of the farms with beef cows are small. Extensive animal husbandry can lead to animals becoming shy which leads to difficulties when they are handled due to veterinary treatments, marking, transport etc.
Analys över Potentialen av OlikaAnvändningsområden för NyaSolfångarinstallationer på Sjukhus iStockholmsområdet med SollentunaSjukhus som Exempel
Projektet har undersökt potentialen av nya solfångarinstallationer i Stockholmsområdet. Behoven, platsen och byggnaden som har använts för beräkningarna har varit baserade på Sollentuna sjukhus. Målet var att undersöka vilken typ av solfångarsystem som är mest ekonomiskt och energimässigt lönsam. Dessutom har flödesscheman för solfångarsystemen skapats och inkluderas med en grundläggande styrning.Värmen från en solfångarinstallation kan användas inom flera olika områden. Den kan exempelvis värma upp tappvarmvattnet i en byggnad, skapa komfortkyla eller ingå i ett elkraftverk.
Ökade avgifter och minskade subventioner ? hur påverkar detta efterfrågan på bussresor och därigenom samhället?
Transportstyrelsen vars verksamhetsidé är att "utveckla ett tillgängligt transportsystem med hänsyn till säkerhet, miljö och hälsa", blev den 1 januari 2011 till stor del avgiftsfinansierad istället för anslagsfinansierad. Målet är att de olika transportslagen inom Transportstyrelsens verksamhet ska få mer lika villkor, och att avgifterna ska finansiera verksamheten.Då finansieringsförändringen ovan innebär ökade kostnader för transportbolagen är syftet med denna uppsats att analysera och utvärdera tänkbara förändringar i pris och utbud och därefter utvärdera hur detta påverkar efterfrågan på bussresor och därigenom samhället. Eftersom transportsektorn till stor del finansieras av subventioner ämnar vi även att undersöka hur ett borttagande eller minskande av dessa kan påverka pris och utbud för att sedan utvärdera efterföljande förändringar i efterfrågan på bussresor och hur samhället därmed skulle påverkas.Utifrån teori om efterfrågan på transport och efter genomförda tester och utvärderingar av olika kombinationer av relevanta förklaringsvariabler valdes en efterfrågemodell för den lokala och regionala kollektivtrafiken med förklaringsvariablerna biljettpris, utbudet av resor, befolkningens storlek och resor i föregående period. Denna modell användes för att analysera förändringar i pris, utbud och därmed efterfrågan av bussresor till följd av både avgiftsinförandet samt borttagandet och minskandet av subventionen.Resultaten av vår analys visar på att avgiftsinförandet inte har någon väsentlig effekt på pris, utbud och efterfrågan. Däremot leder ett borttagande eller minskande av subventionen till förändringar i form av stora prishöjningar och utbudsminskningar vilket har en stor negativ effekt på efterfrågan på bussresor.
Ledtidens betydelse för privata skogsägares kundnöjdhet i samband med gallring
Today, a large proportion of wood supplied for the Swedish forest industry is bought from private forest owners while forest companies at the same time provide the forest owners with services such as logging services and transportation. Today, forest companies work extensively with keeping the time used for transport and logging short. But what does the private forest owners think about the time required for the timber deal, also called lead time, and the different parts of the timber deal.
In this thesis, the forest owners? perception of the different lead times in their contracts with Stora Enso and their communication with the purchasers is examined.