Sök:

Sökresultat:

1073 Uppsatser om Freight transport - Sida 32 av 72

Kostnadseffektiv minskning av koldioxidutsläpp från tunga fordon i Sverige :

When the emissions from the diesel trucks today accounts for a large part of the total emissions from the road traffic, the trend with a more extensive use of diesel trucks for transportation will therefore lead to increasing carbondioxide emissions to the atmosphere. Because of the fact that technical progress in the form of optimized engines and shifts in the means of transport sometimes result in even greater emission levels, other solutions to this problem must be studied to decrease the emissions of carbondioxide from the diesel trucks. The purpose of the thesis is to show how a decrease of the carbondioxide emissions from diesel trucks in Sweden can be achieved in a costeffective way by the use of a carbondioxide tax and a differentiated vehicle tax. The method used in order to fullfill the purpose of the thesis is studies of literature, mainly of public government reports. Literature of enviromental economics will be used to show the need of a tax and how to determine the dynamic effective carbondioxide tax in steady-state.

Förbättring av dockning mellan lastvagn och autoklav

At present Getinge can offer a new generation of trolleys that they produced in 2011. The trolley used to Getinge various autoclaves and has the primary task to help the user/sterilization personnel to transport shelves or baskets, with or without cargo, from a packing table to the autoclave. The purpose of this thesis has been to develop a primary solution how the docking process between Getinge trolleys and autoclaves can be improved. The work has in most part followed Fredy Olsson principle and primary construction method. The work has included product research, study visit and development of a requirements specification, to satisfy Getinge, their clients and circumvention products requirements.

Den psykosociala arbetsmiljön inom tillverkningsindustrin och transportbranschen

 Psykosocial arbetsmiljö är ofta ett bortglömt redskap för företagare som vill vara konkurrenskraftiga på den globaliserade företagsmarknaden. I föreliggande studie undersöks den psykosociala arbetsmiljön hos två branscher, transport och tillverkningsindustrin i Jämtlands län. Mätinstrumentet som används är Rubenowitzs psykosociala arbetsmiljö-kartläggning enkät (PAK), som mäter fem faktorer: egenkontroll, stimulans från själva arbetet, arbetsledningsklimat, arbetsgemenskap och optimal arbetsbelastning. Studien undersöker sambandet mellan de fem faktorerna, ålder och branschtillhörighet. Analyser av de fem faktorerna visar att de har ett svagt till måttligt positivt samband med varandra.

Vad begränsar lärarens handlingsutrymme? : En studie byggd på samtalande lärare, analyserad med Gunnar Bergs teori som ram

In order to get a better understanding of the interaction between employees and their technical work tools one needs to know what factors influence the interaction. The purpose of this study was to examine if there is a correlation between the personality traits Extraversion (E) and Neuroticism (N), tested with Eysenck Personality Inventory (EPI), and experience of the new Intranet among employees at The Swedish National Transport Administration (SNTA), and also to gather information of employees? opinions about the new Intranet. A survey, containing questions about the Intranet and a personality test (EPI), was posted on SNTA?s Intranet for eight workdays (N = 88, females = 53, males = 35).

Hållbarhetscertifiering av stadsdelar : En jämförelse mellan utländska certifieringsystem, svenska aktörers åsikter och svenska hållbara stadsdelsprojekt

Hållbar utveckling är ett brett begrepp som inkluderar miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter som kan appliceras inom många områden. Hållbar stadsutveckling är ett av dessa komplexa områden. Att mäta hållbarhet är en svår uppgift och på senare tid har certifieringssystem för enskilda byggnader börjat användas i Sverige för att på ett greppbart sätt kunna arbeta med hållbarhet. Forskare anser dock att skalan måste öka från enskilda byggnader till hela stadsdelar, för att certifieringssystemen ska nå sin fulla potential. Det finns i dagsläget ett antal certifieringssystem för hela stadsdelar utvecklade i andra länder, men dock inget system anpassat efter svenska normer och regler.

Utveckling av ett svensk-engelskt lexikon inom tåg- och transportdomänen

This paper describes the process of building a machine translation lexicon for use in the train and transport domain with the machine translation system MATS. The lexicon will consist of a Swedish part, an English part and links between them and is derived from a Tradostranslation memory which is split into a training(90%) part and a testing(10%) part. The task is carried out mainly by using existing word linking software and recycling previous machine translation lexicons from other domains. In order to do this, a method is developed where focus lies on automation by means of both existing and self developed software, in combination with manual interaction. The domain specific lexicon is then extended with a domain neutral core lexicon and a less domain neutral general lexicon.

Mätning i Strandvik : Inmätning och kartering av Strandviks småbåtshamn

Denna rapport avhandlar det examensarbete som genomförts av Rua Dawood och Noor M. Yasin, vårterminen 2013 vid Mälardalens högskola. Rapporten redogör för den design- och funktionsmässiga utvecklingen av en såg, med hänsyn till det uppdragsgivande företagets sortiment och användares önskemål.Vår uppdragsgivare är EKA-knivar AB, som är ett ledande företag inom tillverkning av knivar och sågar i Sverige. Av EKA-knivar AB fick vi uppgiften att utveckla en såg som kan passa för användning ute i skogen och hemma. Problemet med dagens såg är att den har skarpa och vassa kanter och ett icke ergonomiskt handtag som ökar belastningen på handen och handleden vid arbete.

Förbättringsåtgärder inom fastighetsförvaltning - en effektivisering av planering, transport och miljö

Detta kandidatprojekt har skett på uppdrag av företaget Sund Birsta och har genomförts påChalmers tekniska högskola. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer stålverksutrustning till eninternationell marknad. Syftet med projektet har varit att skapa en prototyp av en användarvänligoch lättnavigerad kundportal baserad på Sund Birstas behov.Arbetet inleddes med en förstudie bestående av en litteraturstudie och ett besök hos företaget iSundsvall för att få en förståelse och en bra grund för det fortsatta arbetet. En kravspecifikationtogs fram efter besöket för att få en bra överblick över vad som skulle ingå i prototypen.Implementeringen utfördes enligt extremprogrammeringsmetoden där parprogrammeringanvändes. Det grafiska gränssnittet togs fram med hjälp av mock-ups och ett färgschemaskapades med hjälp av olika webbverktyg.Slutresultatet blev en prototyp implementerad i programmeringsspråket PHP och ramverketCodeIgniter.

Vidareutveckling av arbetsmiljö vid avtrådningstransportör

Valmet tillverkar och levererar kompletta system för energi, massa och pappersproduktion till kunder globalt. En enhet inom Valmet, Flash Drying & Baling Technology, levererar bland annat manuella avtrådningslinjer för avtrådning av massabalar som de distribuerar globalt.Examensarbetet har gått ut på att analysera arbetsmiljön för operatörerna vid Valmets avtrådningstransportörer och ta fram en produkt eller koncept som förbättrar säkerheten och ergonomin, samt framhäver Valmets varumärke.Med hjälp av fältstudier, intervjuer, marknadsundersökning, problemidentifiering samt funktionsanalyser och andra designmetodiska tekniker har projektet lett fram till ett koncept för säker hantering av massabalar mellan lager och avtrådningstransportör.Arbetet har lett fram till att denna transport/hanteringssäkring bäst sker vid avtrådningstransportörens kringutrustning, mer specifikt hos truckens klämaggregat. Projektet har lett till att ett klämaggregat har utformats för att förhindra ras av massabalar, på väg till och vid avlastning på avtrådningstransportören, men även för att framhäva Valmets varumärke. Konceptet har också visat sig ha potential kring hur själv trådklippningen kan gå till, vilket diskuteras i rapportens slut..

Information för beslutsunderlag i trafiksituationer inom sjöfarten - hur hanterar vi den?

I detta examensarbete har jag undersökt förmågan hos nautiker att ta fram och tillgodogöra sig information från radar och ARPA för sitt beslutsunderlag i trafiksituationer. Syftet var att få förståelse i om fartygsbefäl haft svårigheter att få fram denna mycket relevanta information. Detta gjordes med hjälp av förstudier i form av intervjuer med erfarna fartygsbefäl. Dessa intervjuer gav kriterier som möjliggjorde analyseringen av 13 olycksfallsrapporter, vilket utgjorde litteraturstudien. Dessa rapporter var författade av engelska Department of Transport, Marine Investigation Branch(MAIB), Statenshaverikommission(SHK) och  Sjöfartsverkets rapportserie(SjöfR).

HANTERING AV JORDMASSOR VID ANLÄGGNINGSARBETEN : En ekonomi- och miljöanalys

Denna undersökning har tilldelats från Peab Anläggning i Uppsala. Peabs intresse är att undersöka hanteringen av oönskade jordmassor för att kunna minska den ekonomiska och miljömässiga belastningen. Förutsättningarna för att lyckas undersöka detta har skett med hjälp av intervjuer med anställda på Peab, samt genom läsning av det undersökta projektets förfrågningsunderlag. Det givna projektet som studerades är en vatten- och tryckspillvattenledning i Uppsalaområdet.De faktorer som står i fokus för undersökningen är den ekonomiska och miljömässiga faktorn. Dessa punkter har undersökts med hjälp av en kontroll av arbetstider och hanteringsmetoder som undersökts.

Testplattform för nätverks-RTK i syfte att ge en rikstäckande GPS-tjänst med centimeternoggrannhet

Today?s wind power plants are only compensated for their reactive power consumption at no-load. As the wind power plants grow bigger the amount of reactive power they need also increases. This is no longer a problem that can be ignored, especially as the net owners are beginning to charge the reactive power they transport.In this thesis a couple of different methods of compensation and their prices will be discussed and evaluated. Problems, such as self-excitation, that can occur if one fully compensates the wind power plant will also be brought to surface.

Sony Mobile Communications CSR initiativ GreenHeartTM, och dess influens på koldioxidutsläpp i en mobiltelefons livscykel

Corporate Social Responsibility (?CSR?), även på svenska kallad företagens samhällsansvar, har under de senaste åren fått en allt mer betydelsefull roll i företag. Det är av intresse att studera hur olika företag ser på och använder sig av CSR, då CSR står för hur ett företag tar sitt ansvar jämtemot sina intressenter. Detta ansvar kan vara socialt lika väl som miljömässigt. Syftet med denna rapport var att analysera och undersöka vilken påverkan Sony Mobile Communications CSR initiativ GreenHeartTM hade på koldioxidutsläppen i en livscykel av deras produkter.

Trafiken till Göteborgs södra skärgård - En annorlunda kollektivtrafik

Today?s wind power plants are only compensated for their reactive power consumption at no-load. As the wind power plants grow bigger the amount of reactive power they need also increases. This is no longer a problem that can be ignored, especially as the net owners are beginning to charge the reactive power they transport.In this thesis a couple of different methods of compensation and their prices will be discussed and evaluated. Problems, such as self-excitation, that can occur if one fully compensates the wind power plant will also be brought to surface.

Retursystem för lastbärare hos MoDo paper Silverdalen

Föreliggande rapport syftar till att utreda om det är ekonomiskt möjligt och miljömässigt intressant att införa ett retursystem för lastbärare till arkade produkter hos MoDo Paper Silverdalen. Bakgrunden är att MoDo Paper Silverdalen vill minska skadefrekvensen och öka staplingsbarheten under transport, genom att införa ett returemballage. Ett retursystem skulle också gynna företagets miljöframtoning.Genom studiebesök och intervjuer på Silverdalsbruket, hos grossister och tryckerier har vi funnit att skadefrekvensen för Silverdalsbrukets produkter är låg och inte uppfattas som något allvarligt problem i något av dessa led.De vanligaste skadorna är:? Ett mindre antal skadade ark i stapelns topp och botten, beroende på frakt och emballeringsmetod.? Små hål i krympfilmen, orsakade av omild hantering.? En eller flera av pallens medar har lossnat eller vikt sig under palldäcket, vilket medför ökade hanteringskostnader.? Förskjuten eller havererad arkstapel, p.g.a. problem med pallens medar eller att godset utsatts för en kraftig stöt, som orsakar ökade hanteringskostnader eller kassation.Skadeeffekterna kan ofta minskas genom omstapling eller genom att skära ner arken i storlek.

<- Föregående sida 32 Nästa sida ->