Sök:

Sökresultat:

2077 Uppsatser om Framträdande yrkesroll och kollektiv moral - Sida 11 av 139

Legitimerade tandhygienisters yrkesroll ur ett patientperspektiv : En kvalitativ intervjustudie

Tandhygienistyrket grundades i början av 1900-talet och idag finns tandhygienister i över trettio lĂ€nder och det Ă€r ett kvinnodominerat yrke. Den första tandhygienistutbildningen startade i Sverige 1968. År 1991 blev tandhygienistyrket en legitimerad profession. Syftet var att undersöka vilka kunskaper patienter i Ă„ldersgruppen 50 - 65 Ă„r har om legitimerade tandhygienisters yrkesroll samt patienternas attityder till tandhygienistbehandling. FrĂ„gestĂ€llningarna var "vilken kunskap har patienter i Ă„ldersgruppen 50 - 65 Ă„r om legitimerade tandhygienisters yrkesroll?" och "vilka attityder har patienter i Ă„ldersgruppen 50 - 65 Ă„r till tandhygienistbehandling?" Projektet genomfördes som en intervjustudie med kvalitativ metod.

Införandet av mobilt IS i en fÀltsÀljares yrkesroll

FÀltsÀljare har alltid kÀnnetecknats av att ha ett mobilt arbetssÀtt dÀr kundkontakt tillhör vardagen och god planering Àr vitalt. HILTI Àr ett verktygstillverkande företag som nyligen infört ett mobilt IS-stöd i förhoppning om att underlÀtta med bland annat planering för fÀltsÀljarna. En explorativ undersökning av företaget har genomförts för att fÄ en uppfattning, utifrÄn fÀltsÀljarens perspektiv, hurvida denna upplever att yrkesrollen förÀndrats vid införandet av ett mobilt informationssystem. Insamling av data har utförts med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer för att fÄ en tydlig bild av de förÀndringar som försÀljaren upplever anmÀrkningsbara. Resultatet visar att systemet bidragit till direkta förÀndringar i försÀljarens yrkesroll.

Kan man lagstifta om mod : En kvalitativ studie av förslaget pÄ en civilkuragelag i Sverige

Jag vill med denna uppsats belysa frÄgan om man i Sverige bör införa en allmÀn skyldighet att hjÀlpa nödstÀllda. Syftet Àr att undersöka vilken betydelse en sÄdan sÄ kallad civilkuragelag skulle kunna fÄ för samhÀllsmoralen. Genom att anvÀnda mig av relevant samhÀllsvetenskaplig teori om bland annat medmÀnsklighet, moral, tillit, normer och socialt kapital vill jag sÀtta frÄgan i ett sociologiskt perspektiv. Jag har genomfört intervjuer med jurister och juridikstudenter för att fÄ deras perspektiv pÄ frÄgan. FrÄgan har jag sedan analyserat utifrÄn deras svar och utifrÄn de teorier och den tidigare forskning jag anvÀnt mig av.

Det hÀr Àr Mixed Martial Arts! : En kvantitativ innehÄllsanalys om hur svensk dagspress framstÀller MMA

Purpose/aim: This study was performed in order to describe how Mixed Martial Arts (MMA) is reported in Swedish daily newspapers during a five-year period. MMA is a relative new sport in Sweden and it is important that the description by the Swedish daily newspapers is accurate and balanced. Then this sport will have the same opportunities to grow as already well-established sports in Sweden. Material/Method: The material consists of 159 articles from six different daily newspapers gathered from 2006-12-07 to 2011-12-07. Quantitative content analysis is used to investigate how the newspapers describe MMA. The result from this quantitative analysis are then compiled, analysed and discussed by applying theories of agenda setting, framing and moral panic. Main results: The result shows that the Swedish daily newspapers give a relative neutral and balanced picture in their coverage of MMA but they are affected to a certain degree of moral panic.

Moralintuition bakom etisk illusion : En studie om svensk moralundervisning med moralpsykologiska glasögon

Syftet med denna undersökningen Àr att med hjÀlp av kritisk textanalys, tidigare forskning och moralpsykologiska teorier undersöka hur begreppen etik och moral anvÀnds av lÀroplanens vÀrdegrund, de övergripande mÄlen och kursplanen för religionskunskap och vidare se hur detta kan relateras till det som moralpsykologi för fram idag. Att analysera lÀroplanens texter och skolverkets kommentarmaterial med hjÀlp av moralpsykologiska teorier, hjÀlper denna studie till att identifiera tydliga kontraster mellan den svenska skolpolitikens försök till social förÀndring och den vetenskapliga grunden som, denna förÀndring vilar pÄ..

Etik och moral - ett högaktuellt Àmne

Detta arbete handlar om Etik och Moral och om hur helt vanliga mÀnniskor agerar i för dem ovanliga situationer. I vardagligt tal anvÀnds ofta etik och moral som synonyma begrepp men det handlar egentligen om olika saker. Man anvÀnder begreppet moral nÀr man syftar pÄ grundlÀggande Äsikter ifrÄga om vad som Àr rÀtt eller fel. Moralen yttrar sig t.ex. i form av tal dÀr man uttrycker vad man anser vara rÀtt eller fel i nÄgon viss frÄga.

HumanitÀra Interventioner : Dess moral, legalitet, och praktik

HumanitÀr intervention Àr ett begrepp inom internationella relationer som vÀcker mÄnga kÀnslor och frÄgor. Trots att idén om att anvÀnda vÄld för att stoppa brott mot de mÀnskli-ga rÀttigheter kan verka attraktivt frÄn ett moraliskt perspektiv, vilket man i Ärhundraden har gjort, har denna praktik varit synnerligen oregelbunden. Detta i hög grad beroende pÄ den ambivalens som finns inför de internationella normer som skall reglera staters anvÀn-dande av militÀrt vÄld.Synen pÄ humanitÀra interventioner har Àndrats i överensstÀmmelse med de förÀndringar som skett inom det internationella systemet. Dessa Àndringar har, till viss del, medfört en förÀndrad syn pÄ de normer som legitimerar anvÀndandet av vÄld inom det internationella samfundet.HumanitÀra interventioner som begrepp och praktik innehÄller mÄnga dilemman i vÄr tid. Detta eftersom det berör traditionella normer av suverÀnitet och ickeintervention, som Àr de frÀmsta byggstenarna för det moderna internationella systemet, tillika del av Förenta Na-tionernas (FN) stadgar.

RÀtt för mig men fel för dig : En studie om pengabedrÀgerier mot CSN och studenters instÀllningar till pengar i vardagslivet

Denna uppsats syftar till att undersöka pengarnas möjliga negativa pÄverkan pÄ studenter och hur studenter resonerar om pengarnas vÀrde i vardagen. Empiriskt behandlar uppsatsen varför studenter skulle kunna försöka lura den statliga myndigheten Centrala studiestödsnÀmnden (CSN) pÄ lÄne- och studiebidrag. TvÄ fokusgruppsintervjuer har gjorts för att samla in material. Intervjuerna har kodats enligt grounded theory-metoden. Resultaten visar att pengar har en stor inverkan pÄ informanterna ? bÄde pÄ ett negativt och positivt sÀtt.

Gymnasieelever och fostran av demokratiska medborgare : En enkÀtstudie av elevgruppers nivÄer av moraliska och kognitiva utveckling.

This study is grounded in an interest in the Swedish Upper Secondary Schools? role as an educator of democratic citizens, with a specific interest in the moral and cognitive development of Upper Secondary School students. Development in these two areas is treated as results of citizenship education.The purpose of the study is to examine moral and cognitive development of students in Upper Secondary School to see if there are any structural differences to be found between the Upper Secondary School programs that are vocationally oriented and the programs that are preparing for further studies on higher levels ? since these differences have been both theoretically and empirically implied. The study is based on an enhanced version of Lawrence Kohlberg?s stages of moral development (with teachers? evaluations of students? capacity as a reference point of the students? actual level of moral development) as well as on Kieran Egan?s theory of development through the use of cognitive tools (as seen in five different ?shapes of understanding?).

"Ingen vÀlgörenhetsorganisation" : En kvalitativ intervjustudie om pressetik, integritet och ekonomi hos fem webbredaktörer pÄ magasin i Stockholm.

Uppsatsen visar hur webbredaktörer pÄ magasin förhÄller sig till marknadsekonomiska krav, de pressetiska reglerna och den journalistiska yrkesintegriteten.Webbredaktören pÄ magasin förvÀntas arbeta med journalistik samtidigt som hon arbetar nÀrmare marknadsfrÄgor och annonsörer Àn vad en vanlig redaktör gör. För den traditionella journalisten Àr ett samarbete med annonsavdelningen oftast ett otÀnkbart scenario och en förolÀmpning mot de journalistiska yrkesidealen. Men för webbredaktören pÄ ett magasin Àr det en nödvÀndighet för att föra den egna produkten (webbplatsen) framÄt.I uppsatsen analyseras webbredaktörens yrkesroll enligt 2000-talets journalistideal, definierade av Gunnar Nygren (2008). Resultaten visar att webbredaktörens yrkesroll fortfarande Àr under utveckling och dÀrför Àr svÄr att klassificera. Forskningen Àr byggd pÄ fem kvalitativa samtalsintervjuer med webbredaktörer pÄ magasin.I resultatdelen redovisas webbredaktörernas svar och resonemang kring bakgrund, yrkesroll, ekonomi och organisationsform. Resultatet av intervjuerna visar att webbredaktörerna har olika Äsikter om hur förhÄllandet till företagets marknadsavdelning bör se ut.

Sjuksköterskans erfarenheter av sin yrkesroll pÄ akutmottagningen

Sjuksköterskan som arbetar pÄ en akutmottagning har ett varierande och ibland mycket krÀvande arbete. Studier har visat att patienttrycket pÄ akutmottagningarna Àr stort vilket medför en stor arbetsbörda för sjuksköterskan. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans erfarenheter av sin yrkesroll pÄ akutmottagningen. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie med en deduktiv ansats dÀr resultatet baserades pÄ nio vetenskapliga artiklar. InnehÄllet av dessa analyserades med sjuksköterskans sex kÀrnkompetenser som grund.

Det Àr vÀl en likvÀrdig utbildning? : en komparativ granskning av lÀromedel för religionskunskap 1

I denna studie har jag undersökt om olika lÀroböcker för religionskunskap 1, som Àr avsedda för antingen studieförberedande program eller yrkesförberedande program ger alla elever samma möjligheter att nÄ upp till lÀroplanens kunskapskrav inom omrÄdet för etik och moral. Undersökningen genomfördes Àven för att lyfta fram anledningar till att författare ger ut olika typer av lÀroböcker för en gymnasiegemensam kurs dÀr Àmnesplan och kunskapsmÄl Àr samma. Studien presenterar tidigare forskning inom Àmnet genom att titta pÄ den senaste lÀroplanen Gy 11, syfte och kunskapsmÄl i Àmnesplanen för religionskunskap 1, tidigare forskning inom lÀromedel samt etik och moral inom religionskunskap. Studien bygger pÄ en kvalitativ komparativ innehÄllsanalys av fem utvalda lÀromedel samt en kompletterande kvantitativ studie. Resultatet visar att lÀroböckerna i stort innehÄller tillrÀckligt med information för att eleverna ska kunna nÄ mÄlen.

Den romerska elitens banketter och dryckenskap. In vino veritas?

Romerska aristokrater vars dryckenskap redan var omtalad under samtiden stÄr i fokus för denna uppsats. Banketter var viktiga sociala evenemang, starkt förankrade i romersk ideologi och moral. Enligt moralisternas uppfatning skulle eliten ledas av anstÀndighet, korrekthet i beteende samt mÄtfullhet.Korresponderade verkligheten med ideologin? Inte alltid. Med frustrerad ton refererar antika kÀllor om Roms aristokraters ostentativa banketter, vÄldsamma berusningar, tÀvlingar i drickandet.

CSR & Etik: En tillÀmpning av normativ etik pÄ CSR i praktiken

The neo-classical conception of the market place does not provide a framework to account for ethical or moral action. As a result, the neo-classical model is unable to explain the impact of ethical and moral issues on business sustainability present in the modern economy. To address this limitation, this thesis investigates whether theories of ethics can help explain the motivations and actions of stakeholders within the field of Corporate Social Responsibility (CSR). In addition, the thesis explores whether theories of ethics are presented differently within aspects of the stakeholder model. Semi - structured interviews were conducted with various stakeholders within the CSR sector, including a NGO, a commercial firm and a CSR consultancy firm.

Etik och moral i skolan: hur kommer vÀrdegrunden till uttryck
i skolans arbete?

Examensarbetet handlar om skolans vÀrdegrund, vad vÀrdegrunden innehÄller och hur detta innehÄll kan anvÀndas i skolans dagliga verksamhet. Syftet med examensarbetet var att undersöka hur innehÄllet i vÀrdegrunden kommer till uttryck i skolans arbete. De frÄgor vi stÀllde var, om en undervisning som pÄ ett medvetet sÀtt behandlar vÀrdegrundens innehÄll ökar elevernas förmÄga, att dels samtala om etiska problem och dels motivera sina stÀllningstaganden. Dessutom stÀllde vi frÄgan, hur lÀrarna förhÄller sig till arbetet med och innehÄllet i den vÀrdegrund som Lpo 94 anger att skolan ska förmedla till eleverna. VÄrt resultat visar att eleverna tyckte att det var viktigt att prata om etik och moral och om hur man uppför och beter sig mot andra i sin omgivning.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->