Sök:

Sökresultat:

658 Uppsatser om Framtidssäkra informationssystem - Sida 9 av 44

AnvÀndarcentrerad systemutveckling : praktisk eller teoretisk tillÀmpning?

Problem: Under vÄra studier pÄ Blekinge Tekniska Högskola har vi fÄtt lÀra oss att lÀgga stor vikt vid att sÀtta anvÀndaren i centrum vid utvecklandet av informationssystem. Vi vill nu undersöka om detta synsÀtt bara anvÀnds i teorin eller om systemutvecklare fokuserar pÄ anvÀndare nÀr system ska utvecklas och implementeras i en verksamhet. I denna uppsats fokuserar vi pÄ företaget Markislagret Hem & Fritid AB i Bromölla som implementerade ett informationssystem för ett Är sedan. AnvÀndarna dÀr Àr inte riktigt nöjda med systemet och vi vill dÀrför undersöka om det beror pÄ bristande anvÀndarmedverkan i utvecklingsprocessen. VÄrt mÄl Àr att ta reda pÄ om anvÀndarna har varit delaktiga i utvecklingsprocessen och i vilken omfattning detta har skett.

Systemacceptansmodellen (SAM) En modell för holistisk kvalitetsbedömning vid utveckling av informationssystem

Denna studie Àmnar att skapa en holistisk grund för bedömning av kvalitet och acceptans hos informationssystem och Ästadkommer detta genom att omfatta ett organisatoriskt, infologiskt och ett socialt perspektiv. Studiens huvudfrÄga lyder:Vilka slags kriterier Àr avgörande för att kunna bestÀmma ett informationssystems kvalitet och acceptans samt hur bör de tillÀmpas?Som svar pÄ studiens huvudfrÄga kan följande slutsatser hÀrledas:? Att det rÄder en stor likhet mellan teoretiska respektive empiriskaförestÀllningar kring de tre formerna av systemacceptans och attde bedömningskriterier som tillsammans skapar grunden för konstruktionen av SAM kan anses vara fullstÀndiga.? Att grupperingen av kriterierna i SAM under organisatorisk, infologisk respektive social acceptans har skapat en överblickbar och kÀrnfull förestÀllning men ocksÄ en förstÄelse kring varför denna gruppering Àr viktig.? Att ett informationssystems kvalitet pÄverkar och pÄverkas av helaorganisationens beteende. Detta innebÀr att den vanligt förekommande bedömningen av organisatorisk acceptans kan ses som en otillrÀcklig faktor för systemacceptans.Dessa kunskaper har tillkommit genom en systematisk utredningsprocess dÀr grunden till utredningen ligger i skapandet av en starkt validerad modell, vars reliabilitet dock Àr begrÀnsad med hÀnvisning till tidsbrist..

Kravhantering : Kvalitet vid kravspecifikationer

"Kravhantering - Kvalitet vid kravspecifikation" Àr titeln pÄ detta arbete som lÀgger tyngden pÄ processen kravinsamling vid utveckling av informationssystem. Rapporten ger en slutsats av en undersökning som har genomförts med hjÀlp en av litteraturstudie och ett antal intervjuer. Rapporten Àr författad under perioden januari till juni Är 1997 av Marie Ryberg och Àr baserad pÄ författarens erfarenheter, litteraturstudie och intervjuer. Syftet med rapporten Àr att motivera behovet av kvalitet vid kravinsamling och att klargöra begrepp, problem och metoder inom kravinsamling. Denna rapport riktar sig till personer inom systemutvecklingsbranschen.Rapporten ger ett inledande kapitel med historia och utveckling inom systemutveckling.

AnvÀndarcentrerad systemutveckling - praktisk eller teoretisk tillÀmpning?

Problem: Under vÄra studier pÄ Blekinge Tekniska Högskola har vi fÄtt lÀra oss att lÀgga stor vikt vid att sÀtta anvÀndaren i centrum vid utvecklandet av informationssystem. Vi vill nu undersöka om detta synsÀtt bara anvÀnds i teorin eller om systemutvecklare fokuserar pÄ anvÀndare nÀr system ska utvecklas och implementeras i en verksamhet. I denna uppsats fokuserar vi pÄ företaget Markislagret Hem & Fritid AB i Bromölla som implementerade ett informationssystem för ett Är sedan. AnvÀndarna dÀr Àr inte riktigt nöjda med systemet och vi vill dÀrför undersöka om det beror pÄ bristande anvÀndarmedverkan i utvecklingsprocessen. VÄrt mÄl Àr att ta reda pÄ om anvÀndarna har varit delaktiga i utvecklingsprocessen och i vilken omfattning detta har skett. Syfte: Syftet med rapporten Àr att fÄ en förstÄelse huruvida anvÀndarcentrerad systemutveckling anvÀnds i praktiken i en fallstudie.

FlodpÀrlmusslans beroende av geografiska faktorer

Detta examensarbete handlar om att med hjÀlp av GIS försöka förklara förekomsten av flodpÀrlmusslor i Jokkmokks kommun i Norrbottens lÀn. För att skapa en förklarande formel anvÀndes vegetationsdata, en höjdmodell samt ett antal kÀnda mussellokaler. Med formeln och den framarbetade metoden ska man kunna leta fram nya lokaler med musslor..

Geografiska informationssystem i BorlÀnge kommun : - En jÀmförelse av anvÀndandet mellan förvaltningar

Den hÀr uppsatsen behandlar och jÀmför anvÀndandet av geografiska informationssystem (GIS) i nÄgra utvalda förvaltningar i BorlÀnge kommun. Anledningen till detta Àmnesval Àr att uppsatsförfattaren och Stadsbyggnadskontoret i BorlÀnge kommun delar samma uppfattning om intresset för att undersöka vilka skillnader det rÄder inom de utvalda förvaltningarna. Studien som gjorts Àr en pilotstudie dÄ det inte gjorts nÄgon liknande studie tidigare i kommunen. Grunden för undersökningen har baserats av en enkÀtundersökning, med kompletterande intervjuer samt en stor samling litteratur. Det den hÀr undersökningen syftar till att visa Àr att utvecklingen av ny teknik, dÀribland GIS, har medfört att allt fler organisationer formas om av införandet av den nya tekniken.

Operationsprocessen : operationsplaneringssystems betydelse för patientsÀkerheten vid kirurgi

Introduktion PatientsÀkerhet Àr en viktig del i arbetet med att upprÀtthÄlla en god kvalitet inom hÀlso- och sjukvÄrden och inte minst inom riskfyllda omrÄden som anestesi- och operationssjukvÄrd. Operationsprocessen kan stödjas genom anvÀndandet av ett kliniskt informationssystem, ett sÄ kallat operationsplaneringssystem. Vad som dock inte finns vÀl beskrivet Àr hur ett sÄdant hÀr informationssystem skulle kunna bidra till en sÀkrare vÄrd.Syfte: Syftet med studien var att beskriva processen och vilken betydelse ett operationsplaneringssystem hade för patientsÀkerheten pÄ en operationsavdelning utifrÄn personalens perspektiv.Metod: En empirisk studie med kvalitativ ansats genomfördes och analyserades med riktad innehÄllsanalys enligt Hsieh & Shannon. Tjugosex intervjuer genomfördes utifrÄn nio olika befattningar relaterade till operationsprocessen pÄ tre olika sjukhus i mellersta och södra SverigeResultat: Processen av kirurgska ingrepp bestod av tre olika faser; planering, genomförande och uppföljning. Extern planering hanterades av kirurgisk avdelning eller mottagning.

It's Usable : En granskning av informationssystemet It's Learning utifrÄn ett anvÀndarvÀnligt perspektiv

Vi har valt att testa It?s Learning - ett informationssystem som tillhandahÄlls studenter vid Karlstads universitet för informationshantering. FrÄn början var det tÀnkt som ett redskap vid distansutbildningar men det anvÀnds mer och mer av campuskurser. Men hur anvÀndbart Àr det? StÀller anvÀndarna andra krav pÄ ett anvÀndbart informationssystem Àn vad de teoretiska reglerna och normerna sÀger och pÄ vilket sÀtt uppfyller It?s Learning de teoretiska respektive de anvÀndarbaserade kraven? Det Àr det vi har försökt ta reda pÄ i denna uppsats.

Design och utkast av ett informationssystem för akutkliniken vid Karolinska Sjukhuset : Design samt utvÀrdering av prototyp för akutpatienter i vÀntan pÄ vÄrd

PÄ Karolinska Sjukhusets akutklinik i Solna har man upplevt problem med att personalen fÄr lÀgga mycket tid pÄ att besvara pÄ patienters frÄgor som man mÄnga gÄnger tror beror pÄ brist av information. Syftet med studien var att visa pÄ hur ett informationssystem skulle kunna öka den s.k. informationssystems-framgÄngen för Karolinska Sjukhuset med fokus pÄ kopplingen mellan organisationen och patienterna. Detta gjordes genom att skapa tvÄ prototyper med hjÀlp av Adobe Photoshop, Illustrator samt Axure RP som sedan kördes via          en iPhone. Studien Àmnade Àven utvÀrdera dessa produkter för att hitta eventuella anvÀndbarhetsproblem som kan komma att sÀnka en potentiell anvÀndarens nöjdhet.

Att skapa ett informationssystem ? en holistisk ansats

This thesis aims to discuss how an information system and its users may adapt to each other. The main discussion is how to create an information system that is adaptable without losing its organising properties. The thesis uses a holistic approach to the topic and the areas being dealt with are information architecture, interactive information retrieval and information searching. The practical work consisted of constructing a database for Autoliv?s Research and Development branch.

ERP-system: utbildning och double-loop learning : Flerfallsstudie om ERP-system i detaljhandelsbranschen

Sammandrag Information flödar genom samtidens organisationer och behöver systematiskt kontrolleras. Genom att implementera Enterprise Resource Planning Systems, Àven kallat ERP-system, kan företag enklare samla upp, strukturera och utnyttja all denna flödande information i ett och samma informationssystem. Majoriteten av alla företag misslyckas dock att fullstÀndigt integrera ERP-systemet med sina vardagliga rutiner. Tidigare forskning tyder pÄ att den utbildning slutanvÀndarna fÄr och ett kontinuerligt ifrÄgasÀttande av organisationens vÀrderingar, Àven kallat double-loop learning (DLL), pÄverkar organisationens möjlighet till en fullstÀndig integration. Genom en kvalitativ flerfallsstudie pÄ olika företag inom detaljhandeln, alla anvÀndare av samma ERP-system, har denna studie undersökt vilken roll utbildningsfasen spelar för att DLL ska uppstÄ vid en ERP-implementation.

FramgÄngsfaktorer vid införande av ett tredjepartssystem ? En fallstudie i en stor organisation.

Nutida organisationer och företag har svÄrt att undvika anvÀndningen avinformationsteknologin (IT). Den stora utmaningen Àr att lyckas med införandet av etttredjepartssystem i form av ett IT-projekt med ett positivt resultat. Trots att detta anses viktigtstÄr mÄnga organisationer och företag i behov och saknar konkreta förslag för att lyckas vidett införande av ett informationssystem. DÀrför vill vi Ästadkomma med framgÄngsfaktorervid införande av ett tredjepartssystem i en stor verksamhet.Vi har deltagit och varit aktiva i en fallstudie hos VÀstfastigheter, dÀrför har uppsatsen etttolkande synsÀtt. Datainsamling och empirisk data har Àven kompletterats med intervjuer samtett studiebesök hos en organisation.

Utvecklingen av geografiska informationssystem : en studie vid TrollhÀttan stad och kommun

Organisationer och personer runt om i vÀrlden blir alltmer beroende av olika former av IT-stöd. För att effektivisera arbetet skaffa sig organisationen nya system eller försöker förbÀttra det redan befintligt systemet. En anvÀndare kan reagera pÄ olika sÀtt vid införandet av ett nytt system beroende pÄ olika faktorer hos systemet eller personen. Jag studerade ett komplett Care-system som anvÀnds inom Àldreomsorgen. Ett Care-system kan bestÄ av en webbapplikation inklusive digitala och mobila verktyg.

Informationssystem för avfallsförbrÀnning enligt NaturvÄrdsverkets förbrÀnningsdirektiv

The ability to tackle NP-hard problems has been greatly extended by the introduction of Metaheuristics (see Blum & Roli (2003)) for a summary of most Metaheuristics, general problem-independent optimisation algorithms extending the hill-climbing local search approach to escape local minima. One of these algorithms is Iterated Local Search (ILS) (Lourenco et al., 2002; StĂŒtzle, 1999a, p. 25ff), a recent easy to implement but powerful algorithm with results comparable or superior to other state-of-the-art methods for many combinatorial optimisation problems, among them the Traveling Salesman (TSP) and Quadratic Assignment Problem (QAP). ILS iteratively samples local minima by modifying the current local minimum and restartinga local search porcedure on this modified solution. This thesis will show how ILS can be implemented for MSA.

Semantisk interoperabilitet - Dess betydelse för framgÄngsrik samverkan mellan heterogena informationssystem

Dagens organisationer Àr alltmera beroende av aktuell och relevant information vid rÀtttillfÀlle. DÀrför Àr det ytterst viktigt att kunna utbyta information mellan heterogenainformationssystem. Problemet uppstÄr nÀr data ska tolkas av anvÀndare. Olikadefinitioner pÄ begrepp och termer kan leda till misstolkning av data och dÀrefter felaktiginformation. Syftet med studien Àr att kunna visa de svÄrigheter som finns för att kunnauppnÄ den semantiska interoperabiliteten genom att visa illustrerande exempel frÄnsvenska sjukvÄrden.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->