Sök:

Sökresultat:

658 Uppsatser om Framtidssäkra informationssystem - Sida 28 av 44

Gymnasieelevers uppfattningar om information kring Àtstörningar

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Vuxna personer med Aspergers syndrom och social identitet

Inom vÄrdomrÄdet hanteras en stor mÀngd kÀnslig information och den bör finnas tillgÀnglig utan organisatoriska hinder. MÄnga vÄrdanstÀllda fÄr snabbare och enklare tillgÄng till information genom informationsteknik (IT), men IT stÀller Àven nya krav pÄ medvetandet om informationssÀkerhet.Den i detta arbete studerade litteraturen menar att anvÀndarna Àr den största orsaken till att brister uppkommer i informationssÀkerheten. Det kan bland annat förebyggas genom upprÀttande av informationssÀkerhetspolicy samt genom att ge information till och utbilda anvÀndaren vid införande av informationssystem.Syftet med arbetet var att faststÀlla hur anvÀndare av datorjournaler pÄverkas av kraven pÄ informationssÀkerhet och hur anvÀndarna pÄverkar informationssÀkerheten. Vidare var syftet att ta reda pÄ om de rekommendationer som Datainspektionen gett ut efterföljs av anvÀndarna. Observationer och intervjuer med vÄrdpersonal har legat till grund för att uppnÄ arbetets resultat.

InformationssÀkerhetsmedvetenhet : En kvalitativ studie pÄ Skatteverket i Linköping

InformationssÀkerhet Àr nÄgot vÀldigt aktuellt i dagslÀget dÄ mer och mer information och arbetsuppgifter datoriseras. Det Àr dÀrför viktigt att de som arbetar med datorer har en god informationssÀkerhetsmedvetenhet. Denna studie Àr utförd pÄ Skatteverkets kontor i Linköping genom frÀmst ett antal intervjuer. Studien inriktar sig pÄ personalens informations- sÀkerhetsmedvetenhet samt hur Skatteverkets ÄtgÀrder pÄverkar personalens informations- sÀkerhetsmedvetenhet.Den teoretiska referensramen byggs till största del upp av teori kring informationssÀkerhet och informations- sÀkerhetsmedvetenhet, samt Àven till viss del av organisationsteori. Teorin har sedermera fÄtt utgöra hur informationssÀkerheten bör se ut, generellt sett, i en organisation.

IntranÀt - en kunskapskÀlla i arbetet?

The ambition with this study is to look into and create an understanding for how an intranet can work as a support system in work processes in capacity as a source of knowledge. We want to enhance the understanding for which kind of knowledge that can be coded in and transmitted by an intranet, and which that is lost in this process. We also want to clarify what it takes to get this knowledge, in collaboration with the intranet, to support the work in an organization. It is a qualitative case study at a Swedish bank. It consisted of semi standardized, half structured interviews with five people in one of the bank?s local offices.

IS-integration inom sjukvÄrd -ett utvÀrderande ramverk

Svensk hÀlso- och sjukvÄrd innehÄller i dagslÀget ett stort antal informationssystem som inte kommunicerar med varandra digitalt. Detta minskar patientsÀkerheten och leder till stora effektivitetsförluster inom verksamheten. Ett aktuellt Àmne pÄ bÄde lokal, regional och nationell nivÄ Àr dÀrför hur dessa system kan integreras. I denna uppsats presenterar vi ett ramverk för utvÀrdering av de integrationsförslag som olika IS-leverantörer erbjuder hÀlso- och sjukvÄrdsorganisationer. Ramverket har vi sjÀlva utformat och för att exemplifiera dess anvÀndningsomrÄden, har vi applicerat det pÄ ett avgrÀnsat problemomrÄde hos analysobjektet, universitetssjukhuset i Lund (USiL).

Glömda barn : bryr sig samhÀllet om barn till missbrukare ?

Inom vÄrdomrÄdet hanteras en stor mÀngd kÀnslig information och den bör finnas tillgÀnglig utan organisatoriska hinder. MÄnga vÄrdanstÀllda fÄr snabbare och enklare tillgÄng till information genom informationsteknik (IT), men IT stÀller Àven nya krav pÄ medvetandet om informationssÀkerhet.Den i detta arbete studerade litteraturen menar att anvÀndarna Àr den största orsaken till att brister uppkommer i informationssÀkerheten. Det kan bland annat förebyggas genom upprÀttande av informationssÀkerhetspolicy samt genom att ge information till och utbilda anvÀndaren vid införande av informationssystem.Syftet med arbetet var att faststÀlla hur anvÀndare av datorjournaler pÄverkas av kraven pÄ informationssÀkerhet och hur anvÀndarna pÄverkar informationssÀkerheten. Vidare var syftet att ta reda pÄ om de rekommendationer som Datainspektionen gett ut efterföljs av anvÀndarna. Observationer och intervjuer med vÄrdpersonal har legat till grund för att uppnÄ arbetets resultat.

Borderline personlighetsstörning : vad hÀnder efter det att diagnosen givits?

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

UtbrÀndhet : med perspektiv pÄ bemötande och socialt stöd

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Volvo Personvagnar, Skövde : en kartlÀggning av sjukskrivningarna bland mÀn och kvinnor

Inom vÄrdomrÄdet hanteras en stor mÀngd kÀnslig information och den bör finnas tillgÀnglig utan organisatoriska hinder. MÄnga vÄrdanstÀllda fÄr snabbare och enklare tillgÄng till information genom informationsteknik (IT), men IT stÀller Àven nya krav pÄ medvetandet om informationssÀkerhet.Den i detta arbete studerade litteraturen menar att anvÀndarna Àr den största orsaken till att brister uppkommer i informationssÀkerheten. Det kan bland annat förebyggas genom upprÀttande av informationssÀkerhetspolicy samt genom att ge information till och utbilda anvÀndaren vid införande av informationssystem.Syftet med arbetet var att faststÀlla hur anvÀndare av datorjournaler pÄverkas av kraven pÄ informationssÀkerhet och hur anvÀndarna pÄverkar informationssÀkerheten. Vidare var syftet att ta reda pÄ om de rekommendationer som Datainspektionen gett ut efterföljs av anvÀndarna. Observationer och intervjuer med vÄrdpersonal har legat till grund för att uppnÄ arbetets resultat.

Rapporterings- och uppföljningssystem för kassationer: vilka
krav stÀlls pÄ systemet?

Ett företags kvalitetsutvecklingsarbete Àr inget tidsbegrÀnsat projekt, utan snarare en resa utan slut och med mÄl som förÀndras över tiden. VÀgen till de uppsata mÄlen kÀnnetecknas av systematiskt arbete pÄ alla nivÄer i ett företagsorganisation. SÄ Àr det Àven pÄ Electrolux Home Products i Mariestad dÀr man stÀndigt strÀvar efter att förbÀttra sina processer. Variationer förekommer dock ÀndÄ och uppföljningsarbetet görs för att bl.a. urskilja variationsorsakerna och vidta lÀmpliga förbÀttringsÄtgÀrder.

Budgeten inom barnomsorgen : styrmedel eller skÀllsord

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Att ta till sig som sin egen : om den sociala födelsen vid internationella adoptioner

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

NÀstan som i verkligheten : ungdomar som tittar pÄ dokusÄpa

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Den kreativa innovationsprocessen

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Att förhindra den destruktiva spiralen : om samverkan kring barn i riskzon

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->