Sök:

Sökresultat:

658 Uppsatser om Framtidssäkra informationssystem - Sida 13 av 44

Vad påverkar sammansättningen av en Method-in-Action

Metoder används idag i princip vid all utveckling av informationssystem. Undersökningar som gjorts visar dock att de sällan följs på det sätt skaparna av metoderna avsåg utan att systemutvecklare av olika orsaker modifierar eller skräddarsyr dessa metoder och därigenom skapar en Method- in-Action. Syftet med denna uppsats har varit att genom kvalitativa intervjuer undersöka systemutvecklarens metodanvändning samt studera vilka faktorer som påverkar när systemutvecklaren skapar en Method-in-Action. Några av de slutsatser vi dragit av denna undersökning är att nyttan tid, storlek, vana, visualisering och trend är faktorer som påverkar sammansättningen av en Method-in-Action och att systemutvecklare oftast använder en eller högst två metoder i sitt arbete..

Aggregerade kundmissnöjen i informationssystem ? En fallstudie av Nordea Bank

Abstract ? ?Aggregate complaints in banks MIS?Date:                       June 8th 2012Level:                      Master thesis in Business Administration, 15 ECTSInstitution:                School of Sustainable development of society and technology, Mälardalen UniversityAuthors:                  Abdulla Ahmed Ibrahim         Alexis AnderssonTitle:                       Aggregate complaints in MIS ? A case study of Nordea BankTutor:                      Carl G ThunmanKeywords:               Aggregate, complaint, dissatisfaction, content analysis, Nordea, MIS.Purpose:                  The paper aims to develop a model of how Nordea Bank can monitor customer dissatisfaction through aggregated dissatisfaction analysis. Furthermore, the study aims to identify improvement proposals in Nordea based on the developed model and conducted interviews.Method:                  This thesis consists of qualitative interviews. Personnel at the local office in Västerås has been interviewed as well as Nordea?s customer ombudsmen, former office employee at Nordea, data analyst, head of customer inquiries, Professor of database technology and also a researcher in language technology.

Att designa för usability i mobila GIS

Användningen av mobila system ökar idag. I takt med att användningen ökar ställshögre krav på god usability. Nästan 50 % av defekterna i programvaror kan härröras tillusability?problem. Denna uppsats behandlar unika begränsningar och möjligheter hosmobila geografiska informationssystem, GIS, utifrån ett usability?perspektiv.

Sårbarhetskartering av bekämpningsmedelsläckage till grundvattnet : tillämpat på vattenskyddsområdet Ignaberga-Hässleholm

Målsättningen med detta arbete är att ta fram en metod för att kartera och analysera den rumsliga variationen av landskapets sårbarhet för miljögifter, samt att visa hur geografiska informationssystem (GIS) kan underlätta denna rumsliga kartering och analys. Analysen utfördes inom vattenskyddsområdet Ignaberga-Hässleholm i Hässleholms kommun. Först studerades sårbarheten utifrån markens förutsättningar med hjälp av modellen DRASTIC och sedan studerades var de mest mobila bekämpningsmedlen har använts i förhållande till resultaten från DRASTIC..

Effektiv Dokumenthantering

Idag spenderas mycket pengar på informationssystem för att effektivisera affärskritiska processer. Men hanteringen av interna dokument som kan ses som en verksamhets digitala minne med instruktioner kring hur uppgifter ska utföras eller hur personal bör gå tillväga i svåra situationer är något som inte fått uppmärksamhet i relation till dess värde. Intern dokumentation behöver undersökas för att få ut så mycket som möjligt av dokumentens potential att understödja affärskritiska verksamheter. Den här studien har undersökt dokumenthantering i en kommunal verksamheten för öka förståelsen för hur den fungerar och komma med förslag på hur dokumenthanteringen kan förbättras. Under studien har det identifierats lösningar till problem som kan finnas i flertalet verksamheter som leder till att tid och därmed pengar kan sparas inom verksamheter idag..

Applikationsinformation, dokumentation och hantering : Informationsnav för Akzo Nobel Stenungsund - ett stöd för IT-stöd

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Asynkron webbkommunkation: Web 2.0

Detta examensarbete har haft som uppgift att undersöka möjligheterna för hur man skulle kunna förbättra gränssnittet för användarna av WIS, Webbaserat informationssystem (1), genom att göra webbapplikationerna mindre dataintensiva. Examensarbetet görs i samarbete med Know IT Candeo AB i Luleå som är utvecklare och förvaltare av systemet. Examensarbetet tar upp några exempel på hur många webbapplikationer fungerar och är uppbyggda idag och försöka se det från ett perspektiv på hur man skulle kunna förbättra gränssnittet för användarna med hjälp av asynkron webbkommunikation. De bakomliggande principerna för asynkron webbkommunikation kommer att behandlas för att sedan kunna beskrivas mer specifikt i AJAX(Asynchronous JavaScript and Xml) tekniken och Microsofts implementation av AJAX som heter ASP.NET AJAX (3). För att kunna utvärdera om asynkron webbkommunikation är användbart i just detta specifika projekt ska några enkla prototyper tas fram..

I.T.R.I.P. Intelligent TrafikRegels och InformationsProgram : Ett säkerhetskoncept

Varje år dör det cirka 500 personer i den svenska trafiken. En strävan att sänka detta olyckstal är uttalat av den svenska regeringen och som effekt av detta har nollvisionen vuxit fram. De allvarliga olyckorna på de svenska vägarna har minskat tack vara kontinuerliga förbättringar av säkerhet i och kring fordon, men på grund av ökad trafikintensitet börjar antalet dödade i trafiken stagnera vid 500 personer per år. För hög fart på dåligt utformade vägsträckor är en bidragande faktor till varför en olycka inträffar och vilka konsekvenser denna olycka resulterar i. I dagens trafiksamhälle tenderar förare att negligera små hastighetsöverträdelser.

Underutnyttjande av vårdens informationssystem : Informationslogistik och samordnad vårdplanering

Förväntad effekt av vårdens elektroniska IT-system är ökad patientsäkerhet, vårdkvalitet och tillgänglighet. Ett första villkor för att kunna uppnå detta är att IT-systemet används. I denna studie granskas ett underutnyttjat IT-system, använt för informationsöverföring mellan olika huvudmän vid samordnad vård- och omsorgsplanering.Granskningen baseras på teorier om hur individers intention och vilja till att använda ett IT-system initieras eller upprätthålls genom omgivningens påverkan.Resultatet visar att IT-användare i den patientnära vården (mikrosystemet) saknar adekvat tekniskt, organisatoriskt (mesosystemet) och ledningsstöd (makrosystemet), vilket kan förklara underutnyttjandet..

Kravhantering med hjälp av Use Case

Detta examensarbete ger en introduktion till området systemutveckling. Kravhantering har i alla tider varit en viktig del i systemutveckling. För att kunna lyckas med kravhanteringen under ett systemutvecklingsprojekt är det viktigt att använda sig av rätt teknik. En teknik som finns för att kunna hantera de krav som ställs på ett system är Use Case som härstammar från UML. Syftet med detta examensarbete var att ta reda på de för och nackdelar som har upplevts av användare som har arbetat med Use Case i samband med kravhantering.

Utvärdering av informationssystem vid företagsförvärv: Synergiers påverkan på informationssystems integrationsroll

The numbers of mergers and acquisitions have increased significantly in the last period of time. Although this popularity for mergers and acquisitions, most of the mergers and acquisitions fail to create value. One explanation to this failure of value creation is, according to several studies, how companies treat integration of information systems in the pre-merger evaluation. The research within the field argues that information system integration should have a proactive role in mergers and acquisitions, meaning that information system integration should support the organizational change and normally be considered in the premerger evaluation. The aim of this thesis is to study issues that affect whether companies choose to consider information system integration proactively, when involved in mergers and acquisitions.

Nyckeltal inom underhållsverksamhet: en fallstudie av underhållsenheten på SSAB Tunnplåt AB i Luleå

I det här arbetet kommer ett tillvägagångssätt för framtagning av nyckeltal inom underhålls-verksamhet att presenteras. Uppdraget har tilldelats av SSAB Tunnplåt i Luleå, en av Nordens största ståltillverkare. Nyckeltal inom underhåll är ett eftersatt ämne inom både litteratur och bland företag vilket föranledde SSAB ett behov att kartlägga sin underhållsverksamhet för att kunna ta fram nyckeltal anpassade för den egna verksamheten. Anledningen till att använda nyckeltal grundar sig i ett behov av att mäta prestanda. Att mäta prestanda för ett företag är nödvändigt för att kunna förbättra verksamheten.

Kvalitetssäkring vid implementering av ERP-system

När företag ska implementera ERP-system är det viktigt att företaget ser till att få kvalitet på implementeringen. Ett ERP-system är ett informationssystem som ska hantera alla funktioner inom ett företag på ett integrerat sätt. För att få kvalitet på implementeringen krävs att budgeten hålls, att implementeringen blir klar i tid, att processerna i företaget optimeras, att kraven tillfredsställs och att integreringen med andra system klaras av på ett bra sätt.Examensarbetet har undersökt om Business Blueprints kan vara en hjälp för företag när det gäller att säkra kvaliteten på implementeringar av ERP-system. Business Blueprints är en modell som guidar företag genom hela systemutvecklingen. Undersökningen har genomförts med hjälp av intervjuer och en litteraturstudie.Resultatet av undersökningen som detta arbete omfattar kan sammanfattas med att Business Blueprints är en hjälp för företag när det gäller att kvalitetssäkra implementering av ERP-system..

Agila Business Intelligence System : Kritiska framgångsfaktorer

Agila Business Intelligence System (ABIS) är en relativt ny och komplex typ av informationssystem, som kännetecknas av förkortade utvecklingstider, genom att exempelvis införa mer självbetjäning i de analytiska systemen, för att kunna möta ett behov av att analysera omvärldsfaktorer, som förändras i en allt snabbare takt. Eftersom ABIS är ett nytt och relativt outforskat område, finns ett behov av att utforska detta område. IT-investeringar är alltför ofta olönsamma och finns ett intresse av att visa på vad som bidrar till ett framgångsrikt införande av ett ABIS och på vilket sätt.Syftet med denna fallstudie var att identifiera högt rankade och gemensamma faktorer baserat på de kritiska framgångsfaktorer som belagts av tidigare forskning inom ABIS, beskriva hur dessa bidragit till ett framgångsrikt införande samt utröna skillnader och/eller likheter mellan hur dessa faktorer verkar ur kund- respektive leverantörsperspektiv.Som underlag för denna studie användes framför allt tidigare forskning kring kritiska framgångsfaktorer för Business Intelligence System. Speciellt en modell som utvecklades 2010 av Yeoh och Koronios användes som utgångspunkt för att lista de potentiella faktorer, som skulle beaktas av denna studie.Denna undersökning genomfördes som en fallstudie med hjälp av ett företag, som både levererar konsulttjänster och ABIS. En Delphipanel användes för att sortera fram framgångsfaktorer, som sedan studerades närmare genom semistrukturerade intervjuer för hur dessa kritiska framgångsfaktorer bidragit till ett framgångsrikt införande av ABIS från dels ett kundperspektiv, dels ett leverantörsperspektiv.De två faktorer som rankades högt och samtidigt delades av samtliga respondenter var:affärsvision och planerdatakvalitet och dataintegritetKundperspektivet var det styrande och leverantörens roll var ordentligt förstå kundens perspektiv, för att på så sätt framgångsrikt införa ABIS.

Påverkar ledningens tillvägagångssätt utfallet vid ett informationssystemsinförande?

Syftet med detta arbete var att undersöka om ledningens tillvägagångssätt påverkar utfallet vid ett informationssysteminförande, inom den offentliga sektorn. Denna studie har gjorts från både användar- och ledningsperspektiv. Vi har genomfört en fallstudie på olika enheter inom Luleå kommun, både hos användare och ledning inom socialförvaltningen. Resultatet av undersökningen pekar på att ledningens tillvägagångssätt påverkar utfallet. För att få en god acceptans hos användarna kan man inte sluta arbetet med att förankra efter införandet av systemet, utan man måste fortsätta förankringsarbetet också sedan systemet har införts hos användarna.

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->