Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 38 av 52

Vad hÄller vi pÄ med? En kartlÀggning av kommunikationsprocessen kring kampanjen "Vad hÄller du pÄ med?"

The aim of this thesis is to use Gabriel Tardes theories concerning imitation, repetition and the public opinion as a way of understanding how transmedial communication develops over time. This involves a study of social media, traditional press and public organizations in relation to each other. The campaign, What are you doing? (Vad hÄller du pÄ med?, 2013), launched by the Swedish military as a way of drafting more soldiers, is used as an example of how the theories can be applied to help us understand connections, patterns and social behavior in the rapid mutation and viral spreading of information. By discussing the campaign and its effects, the ambition is to give an understanding of how a campaign of this scale could be planned for and structured.

LÀngtan efter helhet : Svenska kyrkan mellan arv och förnyelse : en analys av tanke och handling inom Svenska kyrkan i nÄgra av dess möten med nutida sökande efter helhet

An issue of central interest today is the aspiration for wholeness, on the one hand referring to the concept of ?healing? (swed: helande), on the other hand to being ?whole? (swed: hel); body, mind, soul, spirit and relations. The need and desire to offer a more holistic experience is becoming prominent also within the Swedish Church. This paper addressed some events within the Swedish Church that cater to experiences of wholeness, with the aim of exploring how this is done in practise and how it?s rooted in Christian thought.

Konceptutveckling av exklusiva livsmedel : vilka aspekter Àr viktiga?

Processen vid framtagandet av en ny produkt kallas New product development (NPD). Denna process innehÄller 6 steg som ska hjÀlpa företaget vid utvecklingen av en ny produkt. Det andra steget i denna process Àr konceptutveckling. Utvecklingen av ett koncept Àr en lÄng process som innehÄller 7 steg som ska hjÀlpa företaget utveckla koncept till olika produkter. Processen strÀcker sig frÄn upptÀckt av marknadsmöjlighet till projektplanering.

Kan anvÀndandet av arketyper stÀrka varumÀrken?

Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida vissa arketyper kan betraktas som mer effektfulla Àn andra vid marknadsföring. Vi Àmnar Àven ta reda pÄ om varumÀrken som anvÀnder sig av arketyper förmedlar starkare och tydligare kÀnslor Àn varumÀrken som inte anvÀnder ett arketypiskt perspektiv. Metod: Data har samlats in frÄn gruppdiskussioner i tre olika fokusgrupper med sex deltagare i respektive fokusgrupp. Fokusgrupperna bestod av manliga och kvinnliga deltagare som var över 25 Är och representerade olika nationaliteter. Gruppdiskussionerna genomfördes pÄ ett fastighetsföretag i Barcelona dÀr vi fÄtt tillÄtelse att tillfrÄga de anstÀllda att delta i studien.

Tre kommuner ur ett framtidsperspektiv : ScenarioframstÀllning ? ett innovativt verktyg

Sveriges kommuner stÄr inför ett omfattande generationsskifte dÀr viktig kompetens kommer att försvinna. De behöver verktyg för att lyckas med kompetensöverföring men de behöver ocksÄ jobba pÄ sin image för att de ska kunna locka till sig nya och kompetenta medarbetare.Ett EU-finansierat projekt kallat Kompetensbron har startats som ett samarbete mellan nio kommuner. Projektet kommer att strÀcka sig till 2011 och syftar till att underlÀtta det generationsskifte som vÀnta. HÄbo kommun Àr den drivande kommunen och likvÀl vÄr uppdragsgivare.Syftet med examensarbetet Àr att kommunerna i projektet Kompetensbron ska fÄ mer material att arbeta med men framförallt att de ska fÄ ett nytt, innovativt verktyg för framtidsplanering och se hur framtiden kan komma att se ut.FrÄgestÀllningar som styrt studien Àr: Vad har kommunernas unga medarbetare för syn pÄ sin arbetsgivare? Vad anser de utmÀrker en attraktiv arbetsgivare? Vad har de unga medarbetarna för syn pÄ kompetens?Rapporten prÀglas av en kvalitativ metod dÀr semistrukturerade intervjuer genomförts med unga medarbetare i HÄbo kommun, Enköping kommun samt Upplands VÀsby kommun.

Ingen annan vÀg Àn framÄt : Löst strukturerade rörelser och deras kaotiska och kreativa karaktÀr

I dagens vÀrld utvecklas nya kommunikationsmedel, och metoder för att kommunicera och organisera sig förÀndras snabbt. Det skapar nya förutsÀttningar för sociala rörelser. Kulturjam Àr en proteststrategi mot de dominerande symbolerna i samhÀllet. Dessa symboler vill man dekonstruera, och vÀnda dem mot deras ursprungliga syften. Kulturjam Àr en löst strukturerad rörelse, utan ett centrum, utan en bestÀmmande ledning, men med mycket kommunikation, innovation och gemensamma handlingar.

En intuitiv & lÀttillgÀnglig flyktmask för gruvmiljö

I have always lived around mines and around people work­ing with mines. They are a natural part of my life and, inev­itably, a great interest of mine. When time came to make a decision for a degree project, focusing on the mine context felt as natural as breathing.In LKABs underground mines, safety in fire accidents is a great priority. Of outmost importance for the escape is to have a personal gas filter for filtration of smoke and/or gas. My design project resulted in a concept which is aimed at shortening the user journey from the start of the accident until the user has applied the personal safety solution and is ready to escape.Throughout the project I?ve been working with a context which is heavily regulated, and all problems are serious, important ones.

MÄngfald eller företagskultur : En fallstudie om den pratadoxala relationen kring mÄngfald och företagskultur

ABSTRACTCourse/level: Enterprising and Business Development, Bachelor Thesis, AUT2012, 2EB00ETutor: Magnus ForslundAuthors: Linn Danielsson & Alexander OlofssonKey words: Strong diversity, Consistent Corporate Culture, Core Values, Corporate Strategy,Definition of Diversity, Working with Diversity, Management, Standardization.Title: Diversity or Corporate Culture ? A case study on the paradoxical relationship betweendiversity and corporate cultures in corporations and organizations.Background: Diversity and corporate culture can in various ways result in corporate andorganizational advantages. While diversity promotes innovation, creativity and companydevelopment corporate culture possesses advantages such as efficiency, community and unity.Diversity and corporate culture seems to create various benefits that are both beneficial forcompetitive advantage.Problem discussion: I would be beneficial for companies and organizations to maintain bothdiversity and corporate culture since they complement each other. However, diversity andcorporate culture have different purposes and benefit in different ways. The question is howtwo such different strategies can meet.Question for research: How does diversity and corporate culture co-exist in corporations andorganizations?Purpose: The aim of this study is to create further understanding for the co-existence betweendiversity and corporate culture in corporations and organizations.Method: The study is made qualitatively with a hermeneutic approach and based on a casestudy on two corporations within the real estate industry.

Investerinsprocessen ? investering av maskinerinom fordonsindustrin

Detta examensarbete Àr utfört pÄ uppdrag av Bombardier Transportation i VÀsterÄs och Àr det avslutande momentet pÄ civilingenjörsprogrammet ? Innovation, produktion och logistik vid MÀlardalens högskola i Eskilstuna.I sin fabrik i VÀsterÄs tillverkar Bombardier Transportation strömriktare till tÄg. Ett problem företaget har i dagslÀget Àr att de saknar visuell styrning av produktionen. Eftersom mÄnga mÀnniskor Àr involverade i produktionen Àr det viktigt att produktionsstatusen visualiseras. Detta för att samtliga involverade snabbt ska fÄ en överblick av det aktuella produktionslÀget.

Framtagning av produktionstavlor : Visuell styrning av taktad produktion

Detta examensarbete Àr utfört pÄ uppdrag av Bombardier Transportation i VÀsterÄs och Àr det avslutande momentet pÄ civilingenjörsprogrammet ? Innovation, produktion och logistik vid MÀlardalens högskola i Eskilstuna.I sin fabrik i VÀsterÄs tillverkar Bombardier Transportation strömriktare till tÄg. Ett problem företaget har i dagslÀget Àr att de saknar visuell styrning av produktionen. Eftersom mÄnga mÀnniskor Àr involverade i produktionen Àr det viktigt att produktionsstatusen visualiseras. Detta för att samtliga involverade snabbt ska fÄ en överblick av det aktuella produktionslÀget.

Kylcontainerns teknologiska utveckling : Innovation och utveckling av containerteknologin fo?r transport av kylda varor

This report is part of a Bachelor?s degree corresponding to 15 creditsat the Royal Institute of Technology, Stockholm. The work hasbeen carried out by Max Wikander, author of the report, supervisedby Lanie Gutierrez-Farewik and Erik Dijkstra.Gait analysis includes measurement, characterization and assessmentof human movement and is used to assess kinematic or otherabnormalities during gait. Center of rotation and the axis of rotationof a joint are fundamental parameters in motion analysis. However,the ability to create individualized analysis is limited by the lack ofaccuracy when these parameters are calculated.

Produktservicesystem - en möjlighet för modeindustrin?

Problem Dagens företag stÄr inför framtida utmaningar, som förÀndrad konsumtion, strÀngare miljörestriktioner och hÄrdare krav pÄ förlÀngd produktlivscykel för att nÄ en mer hÄllbar utveckling. Produktservicesystem (PSS) utgör en potentiell lösning för dessa utmaningar. Uthyrning har kommit att bli en sjÀlvklar del inom vissa branscher emedan andra branscher fortfarande bygger pÄ traditionell konsumtion. Textil- och modebranschen Àr en bransch dÀr Àgande fortfarande Àr den rÄdande formen. VÄr undersökning grundar sig i att undersöka möjligheterna för ett PSS inom denna bransch.

Nya skogsbaserade material : frÄn labb till marknad

Det Àr svÄrt att nÄ framgÄng med innovationer och nya produkter och skogssektorn som traditionellt Àr svag nÀr det gÀller produktutveckling Àr inget undantag. Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ vad som krÀvs för att ta ett nytt skogsbaserat material frÄn laboratorium till att bli en framgÄngsrik produkt pÄ marknaden. För att besvara den frÄgan har intervjuer genomförts med experter inom aktuella branscher (förpackning, inredning, fordon) samt med experter pÄ material och materialintroduktion. Studien visar att skogsindustrin behöver tillföra ytterligare kompetenser och/eller samarbetspartners för att lyckas med nya material. Viktigast Àr att marknadskompetensen utökas med personer eller företag som kan den typ av affÀr som de nya materialen ger upphov till. Detta eftersom kommersialisering av dessa material kommer att innebÀra nÄgot annat Àn att sÀlja de volymsprodukter man Àr duktig pÄ inom skogsindustrin. För att nya material ska vara konkurrenskraftiga mÄste de med stor sÀkerhet vara billigare Àn alternativen, eller möjligtvis skapa en större nytta. Ingen i studien var intresserad att betala mer för materialet bara för att det hade skogursprung.

Kan anvÀndandet av arketyper stÀrka varumÀrken?

Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida vissa arketyper kan betraktas som mer effektfulla Àn andra vid marknadsföring. Vi Àmnar Àven ta reda pÄ om varumÀrken som anvÀnder sig av arketyper förmedlar starkare och tydligare kÀnslor Àn varumÀrken som inte anvÀnder ett arketypiskt perspektiv. Metod: Data har samlats in frÄn gruppdiskussioner i tre olika fokusgrupper med sex deltagare i respektive fokusgrupp. Fokusgrupperna bestod av manliga och kvinnliga deltagare som var över 25 Är och representerade olika nationaliteter. Gruppdiskussionerna genomfördes pÄ ett fastighetsföretag i Barcelona dÀr vi fÄtt tillÄtelse att tillfrÄga de anstÀllda att delta i studien. Under genomförandet av gruppdiskussionerna fick respondenterna observera 24 olika reklamfilmer, varav hÀlften med arketypiskt innehÄll och hÀlften utan arketypiskt innehÄll.

Microsketching och ExpertutvÀrdering : En omdesign av ett webbaserat verktyg för offentliga upphandlingar

Årligen omsĂ€tts 500 miljarder kronor vid offentliga upphandlingar. Dessa upphandlingar kan handla om alltifrĂ„n kontorsmaterial till IT-konsulter. Detta innebĂ€r att det Ă€r en vĂ€ldigt stor bredd pĂ„ de företag som fungerar som leverantörer och anbudslĂ€mnare. Personerna som lĂ€mnar anbud har varierande kunskaper i anbudslĂ€mning och datoranvĂ€ndning vilket pĂ„verkar deras förmĂ„ga att lĂ€mna anbud. Att vinna en upphandling kan innebĂ€ra ett stort tillskott för ett företag och det Ă€r dĂ€rför viktigt att det anbud som lĂ€mnas in Ă€r korrekt.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->