Sök:

Sökresultat:

773 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 36 av 52

Utveckling av kreativitet i projektarbete: uppfattningar hos medarbetare pÄ Sony Ericsson

Uppsatsen syftar till att undersöka hur anstÀllda pÄ ett innovativt företag uppfattar kreativitet och hur de upplever villkoren för att utveckla kreativitet inom ramen för projektarbete. DÄ vi med vÄr studie vill beskriva variationer i uppfattningar av kreativitet hos personer som arbetar i projekt har vi valt den fenomenografiska forskningsansatsen. Vi har genomfört en kvalitativ empirisk studie med tio semistrukturerade intervjuer med anstÀllda som arbetar i projekt pÄ Sony Ericsson i Lund.I bearbetningen av materialet har vi lÄtit vÄr empiri styra vilka omrÄden vi har funnit intressanta i teorin. Detta har mynnat ut i ett antal omrÄden som vi diskuterar i vÄr analys.VÄrt resultat visar att intervjupersonerna uppfattar kreativitet pÄ olika sÀtt. Projektdeltagarna som hör till den nedre nivÄn i projektet uppfattar kreativitet frÀmst som problemlösning, medan kreativitet för projektledare pÄ den övre nivÄn framförallt innebÀr utvecklande av processer och arbetssÀtt.

Battle of the Produce

Thesis Purpose: The purpose of our thesis is to explore different plausible scenarios concerning the future of the Swedish produce industry with regards to branding. Methodology: In order for us to answer the research question and fulfill its purpose, we have utilized a qualitative approach combined with of both an inductive and deductive theoretical approach. Our study is both explorative and speculative. Theoretical Perspective: The theoretical framework of our research is based upon Porters Five Forces and Competitive Advantage combined with Kapferers Brand Identity Prism and his ideas on Brand Innovation. Additionally, we have utilized the Game Theory.

Sund positionering för IP-telefonioperatörer

SammanfattningUppsatsen's titel: Sund positionering för IP-telefonioperatörerSeminariedatum: 4 juni, 2008Ämne/Kur's: FEKP01, Examensarbete pĂ„ magisternivĂ„, 15 poĂ€ngFörfattare: Andrea's Dehlin, andrea's.dehlin.238@student.lu.se och Albin Wennerström, albin_percy@spray.seHandledare: Per-Hugo SkĂ€rvadNyckelord: IP-telefoni, telefonoperatörer, bredbandstelefoni, strategisk marknadsplan, generativa relationer, strategiSyfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka hur IP-telefonioperatörer kan positionera sig för att ta sig in pĂ„telefonimarknaden.Metod: Arbetet kommer att ha bĂ„de ett induktivt och ett deduktivttillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt, och vi har genomfört en kvalitativ studie, dĂ€rvi med hjĂ€lp av semistrukturerade intervjuer undersöker tvĂ„IP-telefonioperatör.Teori: Teorin tar sin utgĂ„ngspunkt i Strategic Marketing Plan,Innovation Ecosystem, Generative Relation's, The Delta Modeloch hur teknologier blir marknaden's standard.Empiri: Det empiriska materialet Ă€r insamlat genom intervjuer medföretag verksamma inom IP-telefonimarknaden och enbranschexpert. Även rapporter frĂ„n Post & telestyrelsen haranvĂ€nt's som sekundĂ€rdata.Resultat: VĂ„ra resultat visar att IP-telefonioperatörerna har godaförutsĂ€ttningar att lycka's, men det krĂ€v's att de blir bĂ€ttre pĂ„att utnyttja sina kundrelationer, att de bygger generativarelationer med andra företag, att de utnyttjar sin höga kunskapinom IP-teknologi och att de Ă€ven undersöker alternativastrategier som kan vara anvĂ€ndbara om marknaden skiftar..

Motivation för kreativitet : - En studie om hur ledare kan pÄverka produktiviteten i svenska medieproducerande företag

Since the mid 1900s the organizational perspective in media producing companies has changed. The focus has shifted from just being a laborer to the person behind the effort. The most important for an efficient and smooth organization is the motivation of the employees and the social working environment. Former research argues that managers must be coaches and that crucial factors for the survival of organizations are creativity, innovation and adaptability. With this study we investigate what motivates employees to use their creative skills.

Patentinformation ? anvÀndning och barriÀrer En studie av 33 smÄ- och medelstora företag inom Svenska Uppfinnareföreningen

For innovative organizations and companies it is essential to use existing knowledge to avoid spending time and resources on already existing innovations. By using patent information, companies are able to get a picture of what is already done in their area of interest. The main purpose of the study is to examine the information use in small and medium-sized enterprises that are members of the Swedish Inventor?s Association, focusing on patent information. The study examines the use of patent information and which barriers the companies have to patent information.

Meningsskapande omvÀrldsbevakning - En diskussion kring dess förutsÀttningar

The topic for this master thesis is Business Intelligence, a means for decision makers to obtain accurate analysis about organisations surrounding world. The purpose is to examine how Business Intelligence is carried out in practice and how it can be made more efficient by considering some underlying and often overlooked factors. The study shows that organisations should strive for common goals and to engender corresponding perspectives amongst the co-workers. We have also concluded that Sensemaking, Knowledge Creating, Tacit knowledge, Entrepreneurship, Innovation, Creativity and Visions, influence the ability to utilize the efficiency of Business Intelligence. In some aspects we have noticed that our theoretical backbone differentiates from reality, which reveals the complex prerequisites that relates to matters of Business Intelligence.

PopulÀrmusik i TV-reklam : En kvalitativ undersökning av musiken som betydelsebÀrande teckensystem

This paper examines a popular music song (Heartbeats by Jose Gonzalez) as a sign system in television advertising. The study was conducted through qualitative questionnaires in connection to an audio-visual method of analysis called Masking. The method facilitates the analysis of isolated parts in the audio-visual spectrum by masking/hiding parts of the audio-visual totality.The survey had seven respondents where a hermeneutic epistemological approach was used. For the analysis Cooper's theory of brand identity (Practical and Symbolic Attitudes to Buying Brands) was used together with an interaction model for music in audio-visual advertising called "Modes of music-image interaction?.

Ledning av komplexa projekt : Det nationella införandet av Pascal ordinationsverktyg i hÀlso- och sjukvÄrden

Det ökande behovet av nationella IT-stöd inom hÀlso- och sjukvÄrd har lett till att en nationell IT-strategi för vÄrd och omsorg har utarbetats och att flera projekt inom ramen för denna strategi har startats. Ett av dessa projekt Àr utvecklingen och det nationella införandet av det nya ordinationsverktyget Pascal vilket innefattar samtliga landsting och kommuner. FörutsÀttningarna för projektet och dess storlek medför att ledningen mÄste finna tillÀmpbara strategier för att hantera dess komplexa förhÄllanden. Det har konstaterats att ett stort antal projektmisslyckanden kan bero pÄ att komplexa projekt leds genom icke tillÀmpbara strategier. Ledning av komplexa projekt försvÄras av det faktum att linjÀra strategier inte Àr tillÀmpbara, strategierna bör istÀllet situationsanpassas och vÀljas efter de olika problemen som mÄste bemötas under projektets gÄng.Denna fallstudie Àmnar identifiera vilka komplexiteter projektet uppvisar samt hur de kan hanteras utifrÄn projektets förutsÀttningar.

?Sedan Àr frÄgan om man tror pÄ det?? - En kvalitativ studie av drivkrafter och barriÀrer mot energieffektiva flerfamiljshus

Syftet med undersökningen var att ur ett innovationsperspektiv studera de drivkrafter och barriÀrer som uppstÄr inom bygg- och fastighetssektorn nÀr kraven pÄ energieffektivisering i fastigheter ökar. Undersökningen grundar sig pÄ bebyggelsesektorns betydande andel av Sveriges totala energianvÀndning. Arbetet omfattar sju kvalitativa intervjuer med aktörer inom bygg- och fastighetssektorn. I intervjuundersökningen studeras bygg- och fastighetssektorns agerande inför ökade krav pÄ energieffektivitet i fastigheter, de aktörer och faktorer i planeringsprocessen som har möjlighet att pÄverka den framtida energieffektiviseringen och avslutningsvis, huruvida det kommande kravet pÄ energideklarationer för byggnader uppfattas som drivkraft eller barriÀr. Analysens resultat tyder pÄ att energieffektivisering idag drivs fram frÀmst av ekonomiska skÀl, men att energideklarationen kan bli ett viktigt incitament.

Humankapital : ur ett stakeholderperspektiv

Bakgrund: I dagens kunskapssamhÀlle, som ocksÄ benÀmns"den nya ekonomin", utgörs mÄnga företags vÀrde inte lÀngre av fastigheter och maskinpark utan istÀllet av kundlojalitet, elektronisk infrastruktur, innovation och anstÀlldas kunskap. Det blir allt viktigare för företagen att lyfta fram dessa tillgÄngar för att uppnÄ konkurrensfördelar. Dagens redovisning ifrÄgasÀtts av dem som föresprÄkar att humankapital skall vÀrderas och aktiveras pÄ balansrÀkningen. MotstÄndarna till en aktivering talar om en alltför lÄg grad av pÄlitlighet vad gÀller den hÀr typen av infomation.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att belysa humankapitalets roll utifrÄn ett stakeholderperspektiv samt att kartlÀgga hur IT-bolag idag redovisar sitt humankapital i Ärsredovisningen. Vi Àmnar Àven att undersöka intresset för en genensam standardmodell.

Undantag frÄn rÀtten att bli hörd i samband med EU-autonoma beslut om frysning av tillgÄngar

Detta examensarbete genomfördes pÄ Volvo CE i Eskilstuna under vÄren 2013. Kursen, KPP230, pÄ MÀlardalens högskola har omfattningen 15 högskolepoÀng. Programmet författarna lÀser heter innovation, produktion och logistik med inriktningen entreprenörskap och företagande.Uppgiften var att utmana nÄgra projektdeltagares arbetssÀtt pÄ Volvo CE med fokus pÄ de första stegen i projektmodellen vad gÀller maskininvesteringar för att undersöka om det gick att fÄ deltagarna mer innovativa, entreprenöriella samt mer engagerade, motiverade och inspirerade.Fyra kreativa övningar har genomförts, först i en pilotgrupp och sedan i en projektgrupp pÄ Volvo. För att kunna koppla detta till verkligheten fanns möjligheten att vara delaktiga i ett projekt dÀr mÄlet var att fyra monteringsavdelningar skulle bli en eller tvÄ. Intervjuer av de anstÀllda har genomförts för att fÄ reda pÄ hur de arbetar och vad de tycker om arbetsklimatetDet visade sig att projektgruppen blev mer kreativ, innovativ och tillÀt sig sjÀlva att tÀnka pÄ andra sÀtt Àn tidigare nÀr de kreativa övningarna genomfördes.

Konceptutveckling för lampdesign : The developing concept of lamps

AbstractThis thesis was conducted by Jenny Jansson and Maria Madsen, students at the Faculty ofTechnology and Science and the Innovation and Design Engineer programme at KarlstadUniversity, during the spring 2008. The thesis covers 22,5hp for each student. AnnaHolmquist and Chandra Ahlsell at the company FOLKFORM were the ones who requestedthe theis, their company are located at Stora Skuggan in Stockholm. Tutor for this thesis wasLennar Wihk and the examiner was Monika Jakobsson of Karlstad University.The given assignment came from FOLKFORM and the aim for the thesis was to create afurther development of two already existing lamps from an earlier collection at FOLKFORM,?Jaipur? and ?Modern Times?.

Bitcoins adaption : En undersökning av faktorer som pÄverkar Svenska företagares val att implementera Bitcoin i sin verksamhet.

MÄnga lÀnder gÄr mot ett samhÀlle dÀr kontanter anvÀnds till en mindre grad vilket har lett till en ökning av elektroniska betalningsmetoder. Utöver kortbetalningsmetoder har andra mer hög teknologiska betalningsmetoder vuxit fram. Bland dem Àr Bitcoin ett nytt system som vuxit sig relativt stor under de senaste Ären. Bitcoin Àr bÄde kritiserat och hyllat i olika medier. UtifrÄn de tvÄ vÀletablerade teorierna; Diffusion av innovation och Teknologi acceptans modellen avser studien att identifiera betydande faktorer i Svenska företags adaption av Bitcoin.

Idéskapande och musik : Hur pÄverkas individens idégenererings- och idéutvecklingsförmÄga av musik?

Den hÀr kandidatuppsatsen undersökte huruvida idégenerering pÄverkades av musik i förhÄllande till antal idéer, lÀmplighet och unicitet. Musikens eventuella effekt jÀmfördes Àven med deltagarnas musikpreferenser och kreativitetskarakteristik, med avsikten att svara pÄ om dessa faktorer var relevanta för musikens möjliga pÄverkan av idégenerering eller inte. 16 deltagare delades in i tre grupper och genomförde ett idégenereringsexperiment. TvÄ av grupperna lyssnade pÄ tvÄ olika sorters musik under experimentet, en per grupp, och den tredje gruppen arbetade under tystnad. Alla deltagare svarade sedan pÄ ett mindre formulÀr, och de flesta utförde ett test för att avgöra individens kreativitetskarakteristik.

Perceptions of domestic solar systems : a study on non-adopter views of a new technology

The world is currently facing a huge severe challenge in handling the issue of climate change. One of the ways to lower the green house gas emissions, which is seen as one of the main contributor to the climate crisis, is to use renewable technologies such as for example photovoltaic (PV) systems. PV-systems are also suitable for so called micro production, small scale energy production facilities, since it can be placed on practically any rooftop with the right solar conditions. In Sweden the usage of PV-systems has not yet gotten any wider spreading, even though the solar radiation conditions are very similar to countries that produce a lot of solar energy, as for example Germany. The aim of this paper is to describe non-adopter perceptions of PV-systems. The study holds a qualitative approach using deep interviews for data collection.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->