
Sökresultat:
1108 Uppsatser om Fourth generation warfare - Sida 11 av 74
Informationsoperationer ? en amerikansk idé?
I USA infördes begreppet informationsoperationer i mitten av 1990-talet och det har sedan dess skett en stor utveckling inom detta fält. Även i den svenska Försvarsmakten har konceptetinformationsoperationer införts och en utveckling och uppbyggnad av förmågor inom detta koncept pågår. Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida konceptet informationsoperationers uppkomst i Försvarsmakten kan utgöra ett exempel på idéspridning. Utgångspunkten är att USA som en av världens ledande försvarsmakter är trendsättare för andra försvarsmakter i västvärlden, däribland den svenska Försvarsmakten. Med utgångspunkt i teorin om idéspridning undersöks om den amerikanska idén om informationsoperationer har spridit sig och snappats upp av Försvarsmakten som sedan översatt idén efter sina egna förutsättningar.
Porslinskonsumtion sett ur ett generationsperspektiv: Köpbeteende - Generationskohorter - Porslinsindustrin
During the latest 50 years, the Swedish porcelain tableware industry has gone from being rather successful to experience significant problems. Our empirical study attributes these problems to underlying changes in consumer buying behaviour, whereas current generation theory supports our findings. The younger generation has significantly different preferences compared to older generations, with less focus on quality and more focus on variability, and there is reason to believe that these findings also are applicable to other consumer purchases. The successful porcelain companies of tomorrow will be the ones that continuously can adapt to these and further changes in consumer buying behaviour..
A study of in-store atmospherics impact on young consumers in fashion houses
Abstract Title: A study of in-store atmospherics impact on young consumers in fashion houses Date of the Seminar: June 4th 2008 Course: BUSM08. Master thesis in International Marketing & Brand Management Authors: Md. Abu Baker Siddique Masum Milan Filipovic Supervisor: Ulf Elg Keywords: In-store atmosphere, young generation, fashion houses. Thesis purpose: This thesis will find out the influences of the in-store environment in the fashion houses and it will be applicable for this sector. This research will provide information to develop a better in-store environment in fashion houses to attract more young people.
NATO:s luftstridsoperationer i Kosovo : Dess legalitet ur ett nytt perspektiv
I mars 1999 inledde NATO operationen Allied Force i dåvarande Förbundsrepubliken Jugoslavien. Operationen blev kritiserad för att ha tillfogat s.k. ?collateral damage? och vissa ickestatliga organisationer hävdade att brott mot krigets lagar begåtts.Specifika dokument, som reglerar luftkrigföring, har historiskt sett saknats. Detta har inneburit problem för bedömningar av enskilda fall.
Valutaregleringens avskaffande. En analys av argument och motiv. Eller, varför avskaffades den svenska modellen?
Intresset för lyxprodukter har ökat runt om i världen vilket också blivit allt mer framträdande i Sverige. Marknaden för lyxprodukter har de senaste åren förändrats och banat väg för en ny kategori av lyx tillgänglig för en globalt växande medelklass. Den nya kategorin benämns ofta som new luxury vilket innebär en åtkomlig kategori av statusgivande produkter som är lägre i pris än de traditionella lyxprodukterna. Allt fler lyxföretag väljer att expandera för att kunna nå en bredare kundbas och tillämpar därför produktlinjeutvidgning eller varumärkesutvidgning. En alltför omfattande expandering kan dock innebära risker eftersom den uppfattade exklusiviteten hos ett lyxföretag kan gå förlorad.
Informationskrigföring - den nya teknikens hot
The new information society has revolutionised almost the entire world. But the
new technique does not only bring good. That which was before only available on
paper may today only be available on a computer system. This makes it possible
to send data electronically. In the wrong hands that information can become a
threat against the security of an individual, a company or even a nation.
The possibility to protect oneself against attacks from the outside becomes
increasingly difficult.
Arbetsmarknaden når ett nytt skede. : En fallstudie om hur management inom banksektorn anpassar sinamotivationsstrategier mot generation Y.
Motivation är en viktig del inom en organisation, att ha en motiverad och engageradarbetsplats är väsentligt för att skapa positiva resultat. Idag står generation Y och knackarpå arbetsmarknadens dörr intensivare än någonsin, därför är det viktigt för managers ochchefer att ha ett kunnande på hur denna grupp människor fungerar och hur det är möjligtatt få dem att presentera på allra högsta nivå. Denna komplexa grupp människor är denbäst utbildade generationen någonsin, men saknar erfarenhet ute i arbetslivet. Derasattityd och etik skiljer sig från föregående generationer, på grund av detta krävs det nyametoder, nya strategier och ett nytt tankesätt från landets managers och chefer. Syftenmed denna studie är att undersöka hur organisationer i banksektorn anpassar sittmanagement för generation Y.Denna studie har ett induktivt närmande, med ett undersökande tillvägagångssätt.
Virtualiserad testmiljo? : Utva?rdering av virtualiseringsprogramvaror
Virtualization has increasingly been adopted in the last decade and the usages of virtualized environments are going to be an important part of how computers are used in the nearby future. There are a lot of advantages with virtualization and different methods have been developed to make it as efficient as possible.Forsmarks Kraftgrupp were interested in the possibility of taking advantage of virtualization in their testing environment.In this report, hypervisors of type 1 and type 2 and containers have been evaluated to determine which method and what program is preferable on a server cluster of four HP ProLiant DL380 Generation 4. Because of the hardware specifications of the DL380, focus has been on virtualization programs that do not require hardware assisted virtualization.The results show that it is possible to use some of the type 2 hypervisors on the HP ProLiant DL380 Generation 4. The suggested virtualization programs are VMware Workstation or Oracle VirtualBox. .
Välkommen till framtiden : En studie om vilka upplevda mekanismer som stärker och försvagar lojaliteten hos unga medarbetare i en organisation.
Generation Y gör sitt intåg på arbetsmarknaden och med denna nya grupp medarbetare har det även skapats nya krav, förväntningar och förutsättningar för dagens arbetsgivare. De nya framtida kraven kan komma att förändra organisationer och dess processer. Studien hade som syfte att se vilka mekanismer som påverkar de unga medarbetarna i en organisation vad gäller lojalitet. Sex personer från samma organisation deltog i studien och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att Generation Y:s lojalitet inte handlar om att stanna kvar länge i en organisation. Det framkommer i resultatet att lojalitet handlar mycket om balans mellan både arbetsgivaren och arbetstagaren och att medarbetare som tillhör Generation Y skapar meningsfullhet genom upplevelsen av att bidra med något till organisationen.
Nästa generations TV
AbstractFörfattare: Maria Carlsson och Hanna EliassonHandledare: Lars PalmExaminator: Ingegerd RydinTitel: Webb-tv, nästa generations kommunikationskanalÄmne: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolan i Halmstad 61-90 poäng.År: HT 2007Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur varumärkesarbetet kan effektiviseras och utvecklas genom webb-tv mot nästa generation.Metod: Studien innefattar en kvalitativ metod. Det empiriskamaterialet har samlats in genom en tematisk öppen intervju, med personer som ansvarat för den externa kommunikationen, samt varumärkesarbete på medelstora till större företag. Materialet har kompletterats med observationer av annonsering ochreklam via webb-tv på olika hemsidor,samt sekundärmateria, det vill säga olika tidningsurklipp och artiklar där forskningsämnet har tagits upp.Slutsatser: Majoriteten av respondenternas idéer och tankar om framtida varumärkeskanaler kretsade kring lätttillgänglighet, det vill säga kommunikationen till den potentiella kunden kommer i större utsträckning att ske över internet. Merparten av respondenterna ansågatt internet kommer bli den ledande kommunikationskanalen ut mot nästa generation, tack vare tillgängligheten. Majoriteten av de tillfrågade är medvetna om att webb-tv är en kanal som är mycket aktuell mot nästa generation.
Den yngre generationens delaktighet i det lokala utvecklingsarbetet : En fallstudie av dialogprocessen i utvecklingsarbetet "Skellefteå 2030"
The ambition to involve younger people in future planning processes in order to get full participation of all groups in the society requires a deep and well-planned dialogue. Although, participation not always means inclusion. The purpose of this study was to analyze how the younger generation in the society is included in the future work. This is based on a case study of the developmental work in the municipality of Skellefteå.Questions that were answered were how the municipality has made the participation possible? To what extent has the younger generation been involved? How did this group experience their participation? The methodology consisted of mixed methods that include observations, surveys to the session leaders and to the participants in the dialogue and three interviews with two participants and one municipal civil servant.The result showed that the open information didn´t reach the younger generation to the open dialogues although the dialogue design gave good conditions for participation.
Beror motivation på generation? : En studie om olika generationers motivation inom ledarskapet
Vi är alla födda i en viss tidsperiod och tillhör därför en viss generation. Det samhälle vi väx-er upp i kan komma att prägla vår personlighet och de värderingar som vi har. Då den svenska arbetsmarknaden just nu befinner sig i ett generationsskifte kommer vi få se fler personer från de yngre generationerna inta chefspositioner på företag. Ledarskapet inom organisationer kan därför ändras under de kommande åren eftersom den äldre generationens drivkrafter och mo-tivation inom ledarskap möjligtvis än annorlunda än de yngres. Studien har som syfte att utre-da om det finns några skillnader eller likheter i vad som motiverar olika generationers chefer i sitt ledarskap, och vilka faktorer de tycker gör arbetsrollen intressant.
Resultatet av 150 års samlande : en dokumentation av Gästrike-Hälsinge nations konstsamling
There is an old saying, that after Epaminondas nothing was ever the same again. In this thesis I will focus on three questions: "Epaminondas the man." Who was he? "Epaminondas the general." How did he change the technique of warfare that made it possible to beat the Spartans? "Epaminondas, founder of cities and wall-builder." How did he build the walls around the cities he initiated, that made them resist enemy attacks for many years to come?While seeking the answers to yhese questions I will make a contextual analysis to get the historical background to all the phenomina involved..
Generation X i mataffären : - En kvalitativ studie om upplevelsen av att handla mat
Denna uppsats handlar om Generation X och upplevelsen av att handla mat. Generation X innefattar individer som är födda mellan åren 1961 och 1981. Uppsatsen fokuserar på den yngre halvan av generationen, det vill säga personer födda mellan 1971 och 1981. Generation X framställs som individualister, något som även uttrycker sig konsumtionsmässigt. De väljer att lägga sina pengar där de har sina intresseområden istället för att köpa det som alla andra har.
Hvitoren - så får Ni tvätten ren och vit : en kvantitatif undersökning af nystafning och gammalstafning i tidningstext och annonser
There is an old saying, that after Epaminondas nothing was ever the same again. In this thesis I will focus on three questions: "Epaminondas the man." Who was he? "Epaminondas the general." How did he change the technique of warfare that made it possible to beat the Spartans? "Epaminondas, founder of cities and wall-builder." How did he build the walls around the cities he initiated, that made them resist enemy attacks for many years to come?While seeking the answers to yhese questions I will make a contextual analysis to get the historical background to all the phenomina involved..