
Sökresultat:
1293 Uppsatser om Fornnordisk religion - Sida 11 av 87
Dietrich Bonhoeffer och den religionslösa kristendomen ? eller att vara kristen är att vara människa
The overall purpose of the essay is to analyse what Dietrich Bonhoeffer meant by Religionless Christianity. For this I have chosen to use the substantial idea analysis.I first came across the concept of freedom of religion to Christianity and Religionless Christians, in the book Dietrich Bonhoeffer: Tankar om en 1900-talsmartyr by Martin Lind in which he discusses what Bonhoeffer might discuss with Religionless Christians. This book is therefore the origin of the selection of literature I have chosen to use in the essay. Bonhoeffer writes several letters from prison about the movement he sees towards a new phase in human history, in which man can no longer be religious. However, Bonhoeffer uses the word religion in such a way that its content cannot be clearly determined.
Det katolska prismat : En kvalitativ studie om vardagsreligiositet, prästskandalen och den katolska kyrkan på den irländska landsbygden
The purpose of this essay is to examine how Irish people on a rural location practice their faith in everyday life. The intention is also to find out what strategies my interviewees use to negotiate the abuse scandal and what their thoughts on the Catholic Church are. The material mainly consists of interviews with seven people part of a rural parish in Ireland. My research also entails smaller observations and conversations in the homes of the participants.The results indicate that they all consider themselves religious, however not all Catholic. All of the participants integrate their religion in everyday life.
Det är skillnad på muslimer och muslimer : hur tar lärare upp konflikterna i Afghanistan och Irak i religionsundervisningen?
Många undersökningar har behandlat hur islamundervisning går till i gymnasieskolan, bland annat Kjell Härenstams bok Skolboksislam. Ingen jag har kommit i kontakt med hittills har tagit upp frågan om hur lärare i religion tar upp religions- och kulturmöten, då i synnerhet krigen i Afghanistan och Irak. Mina frågeställningar är således följande:Hur har lärare i religion på gymnasiet tagit upp krigen i Afghanistan och Irak?Var har de hämtat sin information och hur har de bedömt den källkritiskt?.
Religion Education in the early school years
Vi tycker det här ämnet är viktigt och passar bra in i vår verksamhetsförlagda tid och i vår utbildning som en framtida lärare. Det är viktigt att vi redan i tidig ålder försöker informera våra elever att vi alla som lever i detta samhälle har fler likheter än olikheter och genom att tala kring detta så kan man få bort begreppen vi och de. Rasism är byggd på fördomar, därför tycker vi det är viktigt att man börjar tala kring religion redan tidigt i åldrarna. Vi anser att genom att vi diskuterar olika religioner i klassrummen så skapar eleverna förståelse till dessa religioner, denna förståelse kan vara väldig väsentlig för dem i deras vuxenliv. I detta arbete försöker vi få fram vad elever anser om religion, vad som intresserar dem.
Skolyoga : En kritisk diskursanalys av en anmälan till skolinspektionen, ett yttrande till skolinspektionen samt ett utlåtande av skolinspektionen angående yoga i Östermalmsskolan
The aim of this paper is to study how school yoga in Östermalmsskolan is expressed in the texts consist of a notification to the Schools Inspectorate, an opinion to the Schools Inspectorate and a statement of the Schools Inspectorate. The method used for the investigation is a critical discourse analysis which study social and political processes in the society as created through language. The perspective of the critical discourse analysis is a social construction that considers that language is a social production created in a discursive way. It produces and reflects social process in the language. By using theories of different concepts such as yoga, religion, spirituality, non-denominational and freedom of religion, my aim is to investigate how yoga is expressed in the school inspectorate text.
Konfirmation och betyg : En studie om hur betyg i religionsämnet påverkas av konfirmation.
Historically Sweden had a confessional teaching of religion in school, that is the starting point ofthis essay. In the Swedish school system the students have the right to believe whatever they wantbut they will be introduced to different beliefs in the subject religion. Even the church focuses onthe individuals own beliefs during confirmation. This essay explores if there is something in aconfessional teaching that contributes to the students' knowledge in religion as a school subject.Therefore a quantitative study have been performed. The study aimed to investigate the grades ofthe students that participated in confirmation and how the grades changed after the confirmation.
"Varför rider du här på Helväg?" : Om dödriken och dödstro i fornnordisk religion
I denna uppsats har Willy Kyrklunds roman Tvåsam (1949), 1 med hjälp av berättartekniska analysverktyg såsom berättarnärvaro, karaktärsgestaltning, metatextualitet, komposition och språk och stil, undersökts. I uppsatsen har de grepp som använts i textens diskuterats med avseende på effekten för läsaren. Det har framkommit att framförallt textens montageform, inte uppfyllande genreförväntningarna, bidragit till att skapa ett allegoriskt betydelseplan där poäng och mening kan utläsas. De genrebrytande effekter texten utvinner kan sägas göra texten till en antiroman, en metaroman eller en allegorisk roman. Tvåsam kan sägas handla om skrivandet och en läsning av Tvåsam kan sägas vara ett sökande efter mening.
Två läsinlärningsmetoder : En jämförelse mellan den syntetiska och analytiska metoden
Islam är en av världsreligionerna och har miljoner anhängare världen över. Det finns en allmän uppfattning om islams problematik, så till vida att islam sällan får rätt presentation, då exempelvis inom massmedia och skola. Frågan är hur skolan, som är vårt största lärosäte presenterar en religion rättvist och utan fördomar, hur en religion blir presenterat på ett icke nyanserat sätt.Uppsatsens syfte är att söka svar på hur islam framställs i svensk gymnasieskola, med metoder som dokumentstudier, fokusgrupp och djupintervjuer, där muslimska elever berättar om erfarenheter och upplevelser.Generella slutsatser som framkommit är att muslimska elever anser att svensk gymnasieskola ger en delvis positiv bild av islam, som religion, men med vissa brister, såsom etnocentriskt tänkande, i muntlig presentation och text. Elever har även pekat på en viss marginalisering och distansering gällande islams presentation i undervisningen..
Lärande om Gud i populärmusik. Postmoderna konfirmanders identitetskapande och erfarenhet i musik
Music and religion are concepts, which have been continually associated with spirituality throughout the history of Western religion. Since the dawn of mankind, it has been considered that music has had a clear function about how individuals grasp their inner emotions to reach the transcendent and comprehend "Self". The aim of this thesis is to gain greater understanding as to how a group of young catechists in the Swedish Lutheran Church feel, interpret and construct their identities through popular music. An exploration as to how this specific group perceives concepts such as the Bible, church, spirituality, and religion was undertaken. The theory forming the basis of this essay is derived from a sociological perspective of postmodernism.
Muslimska elever vs. Islam i skolan : En fallstudie om muslimska gymnasieelevers upplevelser av islams presentation i svensk religionsundervisning
Islam är en av världsreligionerna och har miljoner anhängare världen över. Det finns en allmän uppfattning om islams problematik, så till vida att islam sällan får rätt presentation, då exempelvis inom massmedia och skola. Frågan är hur skolan, som är vårt största lärosäte presenterar en religion rättvist och utan fördomar, hur en religion blir presenterat på ett icke nyanserat sätt.Uppsatsens syfte är att söka svar på hur islam framställs i svensk gymnasieskola, med metoder som dokumentstudier, fokusgrupp och djupintervjuer, där muslimska elever berättar om erfarenheter och upplevelser.Generella slutsatser som framkommit är att muslimska elever anser att svensk gymnasieskola ger en delvis positiv bild av islam, som religion, men med vissa brister, såsom etnocentriskt tänkande, i muntlig presentation och text. Elever har även pekat på en viss marginalisering och distansering gällande islams presentation i undervisningen..
Vad har det med religion att göra? : En studie om elevers och Skolverkets mål med religionskunskapsämnet
This essay examines upper secondary school pupils as well as the Swedish National Agency for Educations views on the education in subject of religion. How they describe its purpose, what content the topic should address, how the education should be implemented and what influence the pupils should have over their own studies. This to examine how the views of pupils and the Swedish National Agency of Education correlate and to analyze how it possibly can affect the pupil?s motivation. The survey is conducted by semi-forging tured interviews and text analysis in order to ascertain the pupils and the Swedish National Agency of Educations opinions on the issues.
"Det finns ju med lite överallt" : En kvalitativ studie om religionslärares reflektioner kring sin etikundervisning
Being able to reflect, evaluate and justify your views is an important part of adult life. Moral education can be a path to develop this knowl-edge; however, it is possible that the moral education gets more obscure when it is not a separate subject. The purpose with this essay is to examine the need of moral education and the presence and the framing of moral education of seven teachers in religion. The purpose is also to analyse where and how the moral education should be included in the curriculum. The survey was conducted through qualitative interviews with a hermeneutic approach.
Kultkontinuitet i Hälsingland
I uppsatsen behandlas vad kultkontinuitet innebär och hur begreppet ska tolkas. Genom en jämförelse av förkristna teofora ortnamn och tidiga kyrkplatser undersöks kultplatskontinuiteten i Hälsingland mellan vikingatidens religion och kristendom. Även landskapets runstenar granskas i syfte att finna kontinuitet mellan religionerna. Den sammantagna slutsatsen är att kultplatskontinuitet med en särskilt begränsad definition inte kan styrkas, utan endast bosättningskontinuitet. Runstenarna däremot uppvisar ett flertal tecken på kultkontinuitet..
?Religion? som diskursiv strategi. Diskurser kring kategorin religion i fyra offentliga debatter i Sverige
The thesis explores how the category religion is used discursively in Swedish public debates and in what way the discourses can be related to debate-positions. The thesis also exploresquestions of power and how social identities are negotiated: which identities are madepossible ? and encouraged ? by the discourse, and which are being excluded?The specific cases chosen are: (i) the election of Omar Mustafa as a substitute member of the governing board of the Social Democratic party in April 2013, (ii) the appointment of Elisabeth Svantesson as Minister of employment in September 2013, (iii) the debate concerning male circumcision (2011-2013), and, (iv) the debate about Jewish home education(2012-2013).The theoretical and methodological perspectives used in the thesis are discourse analysis and Pierre Bourdieu?s theory of social fields, usually interwoven together. Discourse analysis is mainly used to explore how the category of religion is attached to central binaries in the debates such as faith/politics, private/public, secularism/fundamentalism, etc., and also how chains of equivalences are established. Bourdieu?s theory of social fields is used tocontextualize the discourses in the specific debates and relate them to orthodox and heterodox debate-positions.
Ahmed, Adam och de asatroende : En undersökning av två samtida skildringar av offer i den fornnordiska religionen
This essay takes its start in the problematic situation concerning source material in the study of the Norse religion before the Christianization of Scandinavia. There is a lack of written sources from the time when the religion was still practiced. There are plenty of archeological sources economic situation than their religious beliefs. The Icelandic stories written in the 13th and 14th centuries give us a broad pictureof the Norse mythology, but the writers were Christians which makes their reliability questionable.The focus of this essay is therefore on two texts written during the time when the Norse religion was still in practice. The first source is the travel notes written in 922 by the Muslim scholar Ahmad ibn Fadlan who met a group of the Rus? people.