Sök:

Sökresultat:

1186 Uppsatser om Formativ examination - Sida 14 av 80

Att vara eller bli? Om examination om självkännedom och empatisk förmåga hos socionom-, lärar- och läkarstudenter

Uppsatsens syfte är att undersöka och jämföra hur tre socionom-, lärar-, och läkarprogram konkretiserarExamensordningens (Högskoleförordning 1993:100, bilaga 2) krav att studenten för examenmåste ?visa självkännedom och empatisk förmåga?. Frågan ställs också hur dessa egenskaperformuleras som fasta eller utvecklingsbara hos studenterna. Genom att kvalitativt analyseradokument från utbildningarna (utbildningsplaner, kursplaner och relevanta styrdokument) drasslutsatsen att metoderna för att kontrollera och sättet att se på studenternas självkännedom ochempatiska förmåga har väldigt olika karaktär, först och främst hos de olika utbildningarna, men ävenhos olika lärosäten. Läkarprogrammen har ofta en tydlig bedömning och progression;socionomprogrammen en tydlig tanke om utveckling genom relation; och lärarprogrammen vagaformuleringar men en tydlig kontroll av studenterna genom verksamhetsförlagd utbildning.

Hur personer med smärta av WAD upplever vardagen.

The aim of this study was to describe how persons with Whiplash associated disorder experience how the pain affects them in their daily life. The design of the study was descriptive with qualitative, individual interviews, questionnaire with background facts of the examination group, and diary notes from persons with pain of WAD. Method for selection was convenience. Through contact with the association of whiplash group in a county in middle of Sweden, the majority of the examination group for the study was found. Five persons where given information about the study, one of them choose not to take part of the study, and one of the persons did not complete the study.

Television eller ?tell-lie-vision?* : En kvalitativ studie om barns tevekonsumering och deras egna tankar omkring den.

This examination intends to find out what thoughts children in around 12 years of age thinks about their own television consumption. To examine this, the questions in issue is: ?What does the children watch on television?? ?Why do they watch the programs they do?? ?How do the children speak about their own consumption?? ?What does the children learn from TV?? ?Are the children concious of the impressions they take from TV?? ?Do they speak critical about TV?? ?Is there anything indicating on some kind of influence from the childrens television consumption?? .To answer these questions I have chose to hold qualitative interviews, to let the children?s own thoughts be the foundation of the examination. The theories in this examine are that the person who does the consumption from different forms of television takes the information personally out of her own reality. Meaning that the person watching is the judge of how she applies the information to herself.

UV-tork - analys av drift :  

The company Somas, Säffle, has assigned Fredrik Kjellin the project of finding out how ?KVTF DN250?, one of their own valves, reacts on cutting forces under production. They wish to know if and then how much it?s possible to minimize the wall thickness of the valve with neither plastic nor to big elastic deformations caused by processing.The most critical processes have been identified as rough lathing. The study has shown that the marginal for a wall thickness of two millimeters, to fall short of the yield stress in the most critical process, is good.

Lärande och samverkan i formativ utvärdering - En studie om utvärderingars användbarhet

Denna studie syftar till att undersöka hur projektgrupper använder en formativ utvärdering. Fokus riktas mot huruvida utvärderingsformen främjar lärande i ett projekt och vidare på vilket sätt en formativ utvärdering leder till praktisk förändring. Då samverkan utgör en viktig hörnsten i teori om lärande utvärdering har fokus även riktats mot samverkan mellan utvärderare och pro- jektgrupp, och dess betydelse för användandet av ett utvärderingsresultat.Studien är kvalitativ och intervjuer har använts som metod. Urvalet består av tre inter- vjuer; två projektledare och en projektmedlem. De representerade projekten är finansierade av ESF och använder formativa utvärderingar.

Kunskap om och upplevelse av halitosis samt klinisk mätning av svavelhaltiga gaser bland gymnasieelever

The aim of this study is to examine the knowledge and experience of the bad breath among high school students in Kristianstad. A further objective was to measure the amount of VSC (Volatile Sulfur Compounds) among those who perceive themselves to have a bad breath. A questionnaire with 21 closed questions was distributed to 120 high school students from Kristianstad municipality who were between the ages of 17-20. The results of this study revealed that most of the students had good knowledge of halitosis. The majority of all participants thought it was important to smell fresh in the mouth and also experienced most of their breath as very good or good.

Centrala logistiska faktorer i en förädlingskedja för massproduktion av träpellets : Fallstudie på Kopparfors Pelletsfabrik

This examination work aims to describe how a supply chain around the biggest pellets factory in Sweden will be configured in a logistic perspective. The plant and associated infrastructure are in the building phase and will have production start on the 2 November 2009. The key question that is set in this examination work is to recognize the logistic processes which are essential for an effective flow of materials and information that link the source of supply with the ultimate customer. In order to get the answer, a flowcharting of these supply chain processes is required for understanding the pipeline activities such as input and storage of raw material, the production system and the output of pellets to the customers. The basis for this supply chain map is a model-based representation of these logistic processes and activities that are involved around the pellets factory.

Den formativa bedömningens uppbyggnad- en intervjustudie om lärares arbete med bedömning : En intervjustudie om lärares arbete med bedömning

Bedömning och uppföljning är en stor del av en lärares arbete. Det är viktigt att lärarens bedömning står på rättssäkra grunder samtidigt som den leder eleven mot nya och djupare kunskaper. I den här studien intervjuades gymnasielärare i matematik i avseende på att ta del av deras tankar och åsikter kring bedömningsarbetet. Syftet är att undersöka hur gymnasielärare i matematik i allmänhet ser på bedömning och i synnerhet på formativ bedömning. Nedan presenteras studiens frågeställningar som är uppbyggda utifrån att undersöka centrala delar som ingår i lärarens bedömningsarbete:Hur presenterar läare läandemå fö eleverna?Med vilka examinationsformer bedömer lärare elevers kunskap?Hur säerstäler läare att de testar det som änas testas?Påvilket sät ger läaren eleven åerkoppling?Hur arbetar läare med att fåelever att hjäpa och bedöa varandra?Hur motiverar lärare elever till att ta eget ansvar över sitt lärande?Litteraturen som använts till bakgrunden har hittats genom Linköpingsuniversitets biblioteks söktjänst UNISEARCH, där ordsökningar ger resultat i både artikelform och bokform.

Västerviks stadsbiblioteks utveckling och dess föregångare 1859-1945

The purpose of this master?s thesis is to describe and analyse the origin and development of the municipal library of Västervik. There have been four previous libraries and our examination starts in 1859 with the foundation of a parish library. The other forerunners were a working-class movement library and two libraries in the International Orders of Good Templars. Before the merger of the libraries there were discussions in the municipal council, among the working-class movement and in the IOGT.

Den indiska tigern - En studie av implementeringen av Indiens ekonomiska reformer

The aim of this thesis is to analyze and examine India's economic reforms which the country introduced on the government's own initiative in the early 1990s after decades of practicing isolationism. The analysis entails a thorough systematic examination of possible factors that determined the decision to implement the reforms. These factors are derived from two models developed by scholars within the field of foreign policy.The research is performed through an examination where the possible factors for the reforms have been examined on a three-level basis; system-, state- and individual level. It is a qualitative case study that seeks to explain not only why the Indian government implemented the reforms but also to evaluate the validity of the models to the extent that they stand in accordance with the case of India.The conclusion presented in this thesis is that one model works better for explaining the case of India. The model lie emphasis on structural changes, a crisis and political entrepreneurs committed to a certain type of reforms as a prerequisite for policy change to take place.

Vilken effekt har self-efficacy, självkänsla, känsla av sammanhang, locus of control på studenters upplevda stressnivå?

Forskning har visat att self-efficacy, självkänsla, KASAM och locus of control alla har en effekt på graden av upplevd stress. Dock inte alla tillsammans, vilket denna studie avsåg att undersöka samt deras inbördes relationer och vilken variabel som predicerar stress bäst. Högskolestudenter (n = 65) svarade på varsin enkät. Resultatet visade att alla variablerna hade signifikant negativ korrelation med upplevd stress. Ju högre nivå på variablerna desto mindre stressade var studenterna.

DEN GODA EXAMINATIONEN : - examinationsformers relation till förväntade studieresultat

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera huvudsakligen lärares upplevelse av "den goda examinationen", i bemärkelsen examination som främjar lärande på högskole-/universitetsnivå, i relation till vad studenterna förväntas lära sig, s.k. förväntade studieresultat. Metoden är kvalitativ med abduktiv ansats och resultatinsamlingen bygger på fokusgrupp-intervjuer med studenter, en granskning av kursplaner och intervjuer med lärare. Lärarna menar att de förväntade studieresultaten är viktiga för deras planering och genomförande av kurser och tillhörande examinationer, även om de också påpekar att yttre förhållanden som tid och gruppstorlekar ibland hindrar den ideala examinationen med tanke på studenters lärande. Kursplanernas förväntade studieresultat förefaller dock ganska oviktiga för studenterna.

Gymnasieelevers uppfattningar om muntliga prov i kemi

Studien syftar till att utvärdera elevers uppfattningar om muntliga prov i gymnasiets första kurs i kemi; kemi 1. En grupp bestående av tretton förstaårselever genomförde under kursen två muntliga prov omedelbart i anslutning till motsvarande skriftliga prov. Deras uppfattningar om de muntliga proven som sådana, och jämfört med de skriftliga, samlades in genom tre enkäter och två intervjuer med fyra elever. Studien genomfördes av läraren själv, och betydelsen av detta diskuteras i uppsatsen, samt i huvudsak i enlighet med grundad teori och ett pragmatiskt perspektiv. Data visade att eleverna uppfattade de muntliga proven som goda indikatorer för kunskapsluckor och som goda tillfällen för att nå djupare förståelse för ämnet, men mindre lämpliga för summativ bedömning.

Dimensionering av ventilhus med avseende på skärkrafter

The company Somas, Säffle, has assigned Fredrik Kjellin the project of finding out how ?KVTF DN250?, one of their own valves, reacts on cutting forces under production. They wish to know if and then how much it?s possible to minimize the wall thickness of the valve with neither plastic nor to big elastic deformations caused by processing.The most critical processes have been identified as rough lathing. The study has shown that the marginal for a wall thickness of two millimeters, to fall short of the yield stress in the most critical process, is good.

Bedömning och resultat på skriftliga prov direkt kopplade till betygskriterier : Utopi eller det enda rätta?

Syftet med detta arbete har varit att med avseende på kvaliteten i bedömningsprocessen beskriva och utvärdera ett exempel där läraren, istället för poäng, redovisar resultatet på skriftliga prov direkt mot kursens betygskriterier. Tolkningen av en elevs prestation leder då inte fram till en poängsumma, utan till vilket eller vilka kriterier läraren anser att eleven har uppfyllt. Syftet med detta redovisningssätt är att skapa prov som är mer naturligt kopplade till läroplanens kursmål och betygskriterier, för att kunna användas både vid en summativ och vid en formativ bedömning.En fallstudie genomfördes med två undervisningsgrupper som vid tidpunkten för studien läste gymnasiets A-kurs i matematik. Två prov granskades och fem elever intervjuades för att ge en bild av olika delar i bedömningsprocessen. Dessa delar diskuteras utifrån teoretiska modeller för validitet i bedömningar enligt Nyström (2004).Elevintervjuerna visar att de anser att bedömningssättet är tydligt och logiskt, men att de inte vet hur man tolkar betygskriterierna för att hitta strategier för sitt eget lärande.Slutsatser utifrån provgranskning och intervjuer är att bedömningssättet gör kopplingen mellan provresultat och betygsunderlag mer tydlig för eleverna samt mer naturlig för lärarens summativa bedömning av elevernas förmågor.

<- Föregående sida 14 Nästa sida ->