Sök:

Sökresultat:

120 Uppsatser om Flygövning - Sida 2 av 8

RIKSINTRESSEN I BLÅSVÄDER

Detta examensarbete granskar hur konflikten mellan försvaret, med inriktning pÄ militÀrt flyg, och förnybar energi genom vindkraft hanteras i den fysiska planeringen. Studien bistÄr med faktamaterial frÄn bÄda parter i konflikten i en objektiv framstÀllning. Konflikten granskas pÄ nationell likvÀl som pÄ lokal nivÄ. En bakgrundsbeskrivning av försvarets förÀndrade roll sedan kalla kriget ges. Parallellt beskrivs lagstiftningens utveckling sedan arbetet med den fysiska riksplaneringen började pÄ 1960-talet.

Kommersialiseringen av en regional flygplats : En studie av Karlstad Airport

Den traditionella bilden av en flygplats som ett stĂ€lle dĂ€r uttrĂ„kade resenĂ€rer sitter och vĂ€ntar pĂ„ att sĂ„ snabbt som möjligt fĂ„ Ă„ka dĂ€rifrĂ„n, hĂ„ller pĂ„ att förĂ€ndras. MĂ„nga flygplatser har numera utvecklats till att bli mycket mer Ă€n grĂ„a vĂ€ntsalar och flera stora internationella flyg­platser sĂ„ som Heathrow i London kan idag jĂ€mföras med shoppingcenter. Detta gör att flyg­platserna nu inte bara lockar resenĂ€rer utan Ă€ven andra som exempelvis bor i flygplatsens nĂ€r­omrĂ„de. Den kommersiella delen av flygplatsernas verksamhet har blivit en viktig inkomst­kĂ€lla för mĂ„nga flygplatser, speciellt eftersom konkurrensen pĂ„ marknaden hĂ„rdnar och in­komsterna frĂ„n den flygrelaterade verksamheten minskar. Även i Sverige arbetar man inom LFV (tidigare Luftfartsverket) med att öka sina flygplatsers kommersiella verksamhet. Dock Ă€r resurserna mer begrĂ€nsade och antalet resenĂ€rer betydligt fĂ€rre pĂ„ de regionala flygplatserna i Sverige jĂ€mfört med pĂ„ stora internationella flygplatser.

En lönsamhetsberÀkning pÄ konkurrerande transportmedel

Rapporten behandlar tvÄ uppgifter, transporter av motorsÄgar (produktfamilj 6001 och 6002) frÄn Sverige till USA och transporter av Husqvarnas produkter inom Europa.Vad gÀller transporter till USA sÄ finns idag tvÄ alternativa transportmedel, flyg och sjöfrakt. Syftet med undersökningen var att klargöra vilket transportsÀtt som Àr mest lönsamt för Husqvarna bÄde ur ett ekonomiskt- och kundperspektiv. Undersökningen visar en genomsnittlig lÄg servicegrad för bÄda produktfamiljerna, inget samband kan heller förtydligas mellan flygfrakt och höjd servicegrad. Undantagsvis anvÀnds flyg i syfte att minska ledtiderna och frigöra produktionskapacitet för att bÀttre kunna bemöta behovet i Europa.Husqvarna bör anvÀnda bÄt som transportmedel av motorsÄgar. Flygtransport bör endast anvÀndas dÄ stora variationer i efterfrÄgan förekommer och behov av produkter finns.

Spela med ?riktning? : En sja?lvstudie i att o?va improvisation

Studiens syfte a?r att se hur jag som trumslagare arbetar ? och upplever arbetet ? med att fo?rba?ttra min fo?rma?ga att improvisera med en tydlig ro?d tra?d. Under cirka tre ma?nader video- och loggboksdokumenterade jag min o?vning fo?r att se vilka metoder och strategier som anva?ndes fo?r att utveckla det solistiska improvisationsspelet. I resultatet framga?r att begra?sningar a?r ett viktigt och flitigt anva?nt verktyg under o?vningen.

Är vi alla beroende av svart guld? : En eventstudie av reaktionen pĂ„ företags avkastning vid signifikanta oljeprisförĂ€ndringar

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur utvalda bolags aktieavkastning inom branscherna flyg, fordon samt olja reagerar vid signifikanta oljeprisförÀndringar.Teoretiskt perspektiv: Den teoretiska referensramen utgörs av den effektiva marknadshypotesen samt Behavioural Finance med undergrenarna prospect theory, herd behaviour och overconfidence.Metod: Studien utgÄr ifrÄn ett deduktivt inslag med en kvantitativ studie. Undersökningen utgörs av sex eventstudier som datainsamlingsmetod samt en intervju som applikation pÄ det kvantitativa resultatet. Urvalskriterium bestÄr av tio bolag inom respektive bransch med en rangordning utefter högst omsÀttning samt företag med en koppling till svenskt nÀringsliv med högst omsÀttning.Empiri: Empirin presenteras utifrÄn diagram och tabeller över de utförda eventstudierna. Diagrammen syftar till att redovisa den avvikande avkastningen för respektive bolag. Tabellerna ger en redogörelse över eventuellt samband mellan respektive bransch och oljeprisförÀndringarna.Slutsats: Flygbolagen uppvisade samband med oljepriset vid fyra utav sex eventen.

Nordens lÄgprisflygbranch : en undersökning utifrÄn nyckeltal

Syfte: Undersökningen Àmnar visa om och i sÄ fall hur nyckeltalen lönsamhet, kapitalstruktur och skuldsÀttningsgrad samverkar i olika lÄgprisflygbolag.Metod: Valda relevanta teorier har utgjort ramen för insamlandet av data frÄn företagens Ärsredovisningar samt kompletterande information frÄn artiklar, relevant litteratur och tidigare forskning.Slutsatser: Effektivisering och kostnadsbesparingar Àr en avgörande faktor för företags överlevnad i dagens flygbransch. Allianser Àr en trend som flygbolag frÄn USA anammat ett antal Är för att fortsÀtta vara konkurrenskraftiga pÄ en marknad som konstant utvecklas. Nordiska flygbolag har börjat att strategiskt bredda sitt utbud eller att fokuserat nischa sig..

UtvÀrdering vÀrmeÄtervinning av spillvÀrme : Fallstudie GÀvleborg

Jordens klimat Àr idag tunga frÄgor, det handlar om allt frÄn polarisen som smÀlter pÄ grund av den stigande temperaturen till sinande oljeresurser i vÀrlden. Arbetets mÄl Àr att minska energianvÀndningen, uppskatta vad ett sÄdant system skulle kosta och vad blir miljövinsten? Med hjÀlp av en energikartlÀggning identifieras energiflödena samt ett koncept tas fram för vÀrmeÄtervinning med vÀrmeÄtervinningsbatteri och vÀrmepump. En kostnadsbedömning och resultatkalkyl görs med konceptet som grund. Resultatet blir ett system som kostar runt 5,3mnkr med en payoff-tid pÄ ca 4 Är.

Projekt - Malmö Aviation UnderhÄllsprogram

An airline company that operates with its fleet needs to ensure that maintenance of a following and certain standard will be implemented. In this project we have sorted and divided the various working procedures of Malmö Aviation into Work Packs. These procedures are mandatory and must therefore be implemented in order to keep the aircraft airworthy at any time. Our task was to optimize and sort these working procedures by zone, panels, access and down time. We have created a maintenance program which Malmö Aviation can use and we have sorted their working procedures in B and C- Checks.Maintenance procedures that did not fit into our Work Packs have been gathered and sent back to Malmö Aviation for further inspection.This project has required a lot of extra reading in manuals and we have had a great insight into the complexity of a technical organization such as Malmö Aviation..

Rollbeskrivningar för STOMT-T

Rapporten behandlar upprÀttandet av rollbeskrivningar för STOMT-T, SAS Technical Services avdelning för planering av ?Line Maintenance? (underhÄll som utförs under nattstopp, för att erhÄlla flygvÀrdighet).Arbetet syftar till att effektivisera verksamheten inom STOMT-T. Rollbeskrivningarna Àr Àven tilltÀnkta som hjÀlpmedel dÄ ett nytt datasystem tas i bruk.Under arbetets gÄng har intervjuer med personalen pÄ STOMT-T genomförts. Materialet har sedan analyserats i samarbete med ledningen och legat som grund för framtagna rollbeskrivningar.Arbetet resulterade i upprÀttade befattningsbeskrivningar för samtliga roller inom STOMT-T. För att möjliggöra mÀtning av effektivitet och prestation har nyckeltal inkluderats.

Befriad frÄn sÄng : om upplevelser av musikundervisningen i folkskolan

Detta examensarbete a?r en kvalitativ studie om ka?nslor, tankar och minnen av musikundervisningen i den svenska folkskolan mellan cirka 1925 och 1950, med sa?rskilt fokus pa? de personer som ka?nde sig utesta?ngda fra?n musikundervisningen, samt deras fo?rha?llande till musik senare i livet. Studien a?r baserad pa? intervjuer med 13 personer fo?dda mellan 1914 och 1942.Pa? den ha?r tiden sa?g samha?llet och skolan helt annorlunda ut a?n de go?r idag och det speglas naturligtvis i synen pa? musikalitet, sa?ngfo?rma?ga och bega?vning, och a?ven pedagogik.Resultaten pekar pa? att undervisningen i musik vid den ha?r tiden skilde sig fra?n dagens undervisning ganska mycket i na?gra avseenden. Idag stra?var la?rare mot att alla elever ska na? ma?len i kursplanen och det a?r en ota?nkbarhet att utesluta na?gon fra?n undervisningen, men mellan 1925 och 1950 kunde detta fo?rekomma i skolorna.

Fo?rdjupande aktiviteter i gymnasieskolans matematik : En studie om uppfo?ljningen av det inverterade klassrummets videolektioner

Syftet med denna studie var att underso?ka hur la?rare i gymnasieskolans matematik bedriver sin undervisning med utga?ngspunkt i undervisningsmodellen det inverterade klassrummet. Videolektioner anva?nds fo?r att frigo?ra tid fo?r en aktiv inla?rning under lektionstid. En fra?gesta?llning ga?ller hur la?rarna arbetar fo?r att fo?rdjupa eleverna kunskaper fra?n videolektionernas inneha?ll.

Big Bath : Resultatmanipulation vid byte av verkstÀllande direktör

Tidigare forskning visar att resultatmanipulering i form av big bath fo?rekommer vid omstruktureringar av fo?retagens ledning. Det inneba?r att ledningen pa?verkar resultatet negativt genom att realisera stora enga?ngskostnader. I och med info?randet av redovisningsstandarderna IFRS 3 och IAS 36 ga?llande nedskrivningspro?vning av goodwill kan va?rderingens flexibilitet anva?ndas i egenintresse som ett verktyg fo?r big bath.

??? ?????? ?? ????????! : Om litteratur och lÀsande i Tatiana Tolstajas ????.

Min underso?kning syftar till att underso?ka vilka strategier klassiska musiker anva?nder i la?roprocessen av klassiska musikstycken sa? att det konstna?rliga uttrycket fa?r de ba?sta fo?rutsa?ttningarna, stycket i sluta?ndan ka?nns sa? sa?kert som mo?jligt vid ett framtra?dande och inla?rningsprocessen ga?r sa? snabbt som mo?jligt.Bakgrunden beskriver minnets funktioner i just detta sammanhang. Det handlar om hur minnet fungerar allma?nt men ocksa? specifikt inom omra?det musik, betydelsen av fo?rkunskaper na?r vi spelar instrument och la?r oss musikstycken samt hur stress, press och nervositet pa?verkar minne och musicerande. Jag beskriver och analyserar a?ven fyra minnessystem som anva?nds i la?roprocesser i samband med instudering av musikstycken.Underso?kningen besta?r av tre intervjuer med professionella klassiska gitarrister tillika gitarrpedagoger, som ger sin bild av o?vning, instudering, minnesluckor, framfo?rande med mera.

Framtiden sedd i backspegeln : En analys av framtidsscenarier för energisystem frÄn 1970-talet och framÄt

De flesta mĂ€nniskor reser dagligen till arbete, skola eller för att utrĂ€tta Ă€renden, men dessvĂ€rre utgör sĂ€tten som vi reser pĂ„ en belastning pĂ„ miljön som inte Ă€r förenlig med en lĂ„ngsiktigt hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling. I Sverige stĂ„r transportsektorn för ungefĂ€r en fjĂ€rdedel av landets energianvĂ€ndning och cirka 30 procent av landets totala klimatutslĂ€pp. En stor del av utslĂ€ppen genereras av persontransporter och forskare menar att en minskad energianvĂ€ndning genom ett smartare och mer hĂ„llbart resande Ă€r en viktig utveckling för att minska transportsektorns miljöpĂ„verkan. DĂ„ arbetsrelaterade resor utgör hĂ€lften av alla persontransporter i Sverige, spelar företag en betydande roll, eftersom de har möjlighet att pĂ„verka bĂ„de arbets- och tjĂ€nsteresor.Syftet med examensarbetet Ă€r att undersöka hur ett företag och arbetsplats, ÅF i Solna, kan skapa förutsĂ€ttningar för hĂ„llbara arbets- och tjĂ€nsteresor. Vidare Ă€r syftet att ta fram Ă„tgĂ€rdsförslag baserat pĂ„ ÅF:s mĂ„l med att minska miljöpĂ„verkan frĂ„n resor.Mot bakgrund av utförda litteraturstudier, som redogör för bakgrunden till företags arbete för hĂ„llbara resor, som beskriver svenska arbetsmetoder för Ă€ndamĂ„let och som diskuterar goda exempel pĂ„ Ă„tgĂ€rder som utförts av organisationer i Sverige, har en studie av platsförutsĂ€ttningar och en resvaneundersökning genomförts pĂ„ ÅF i Solna.

Strategiska beteenden inom den europeiska flygindustrin

Syftet Àr att skapa en förstÄelse för strategiska beteenden hos flygbolag i Europa, under en tid som prÀglas utav finansiell oro, detta dÄ mÀnniskor i allt högre grad anvÀnder sig utav flyg som transportmedel. Vid utförandet av denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod anvÀnts samtidigt som den prÀglats av en induktiv ansats, dÄ utgÄngspunkten Àr empirin för att sedan tillÀmpa passande teorier pÄ det empiriska materialet. Insamlandet av det empiriska materialet har genomförts med hjÀlp av en tvÀrsnittsstudie utav sex olika flygbolag, vi har dÄ valt att enbart anvÀnda oss av sekundÀra kÀllor, dÄ vi anser att detta Àr passande för denna uppsats. NÀr valet av flygbolag gjordes var kravet att bolagen skulle finnas inom Europa och bedriva flygtrafik till och frÄn Sverige. .

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->