
Sökresultat:
1944 Uppsatser om Flickor - Sida 4 av 130
Skillnad i synsätt hos flickor och pojkar en studieom könsmönster i restaurangundervisningen.
En studie om jämlikhet och jämställdhet och elevers och krögares syn på detta..
Tysta flickor och stökiga pojkar : En studie om lärarens roll i konstruktion av genus
Tysta Flickor och stökiga pojkar ?en studie om lärarens roll i konstruktionen av genus. Guiet girls and unruly boys ?a study of the teacher?s role in the construction of gender. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur läraren påverkar konstruktionen av genus i klassrummet.
Flickor, pojkar och idrott - hur flickor och pojkar i skolår 2-3 upplever lektionerna i Idrott och hälsa utifrån ett genusperspektiv
Tidigare genomförda studier visar på brister gällande skolans roll att motverka traditionella könsmönster och främja jämställdhet inom skolämnet Idrott och hälsa. Denna studie har därför genomförts för att ta reda på hur eleverna själva upplever sin situation under idrottslektionerna. Studiens syfte var således att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur pojkar och Flickor i skolår 2 och 3 upplever lektionerna i Idrott och hälsa. För att avgränsa studien lades fokus på tre områden: vilket intresse pojkar och Flickor har för idrottslektionerna och vad det grundar sig i, hur elever upplever pojkars och Flickors beteende under idrottslektionerna samt hur elever upplever att deras lärare kommunicerar med pojkar och Flickor under idrottslektionerna.Den metod som tillämpades i studien var kvalitativa parintervjuer med fyra pojkar och fyra Flickor från samma klass, skolår 2-3. Intervjuerna spelades in på band för att sedan transkriberas och genom meningskategorisering bearbetas och presenteras i rapportens resultatredovisning.
Flickor pratar mest... : ? en studie av pojkars och flickors uppfattning av talutrymme i två klasser på en gymnasieskola
Denna studie ämnar kartlägga uppfattningar i en gymnasieskolas första och tredje årsklass med avseende på talutrymmet i klassrummet. Frågeställningarna lyder: 1) Anser eleverna att det finns någon skillnad mellan Flickors och pojkars talutrymme? 2) Finns det någon skillnad mellan hur Flickor och pojkar uppfattar sitt talutrymme? och 3) Finns det någon skillnad mellan åldersgrupperna (1:a och 3:e året)? Metoden som används för att besvara frågeställningarna är elevenkäter som består av 14 frågor. I enkäten deltar 47 elever; 26 elever från årskurs 1 (13 pojkar och 13 Flickor) och 21 elever från årskurs 3 (10 pojkar och 11 Flickor). Resultatet av studien är att det finns skillnad mellan könens uppfattning kring Flickors och pojkars talutrymme med avseende på att Flickor anser att Flickor oftast pratar i klassrummet medan pojkarna inte anser att Flickor oftast pratar i klassrummet.
Pedagogers bemötande av pojkar och flickor i förskolan
Syftet med denna studie är att studera om pedagoger bemöter Flickor och pojkar lika eller olika på en förskola. Frågeställningarna till detta syfte är följande: Hur bemöter pedagoger pojkar respektive Flickor? Hur talar pedagoger med pojkar och Flickor på förskolan? Hur arbetar pedagogerna på förskolan ur ett genusperspektiv i den vardagliga verksamheten?
Teorier som ingår i studien är bland annat bemötande; hur pedagoger och andra vuxna bemöter barn i och utanför förskolan, genus och genusarbete i förskolan och olika genusbegrepp tas även upp.
Studien har gjorts på en förskola där pedagoger har intervjuats och observerats i deras möte med barnen på förskolan.
Resultatet av denna studie kan sammanfattas med att pedagogerna själva på den aktuella förskolan anser att de bemöter pojkar och Flickor lika men att de ändå kan bli bättre med att arbeta med det i deras verksamhet.
"Bråkar, skriker fula ord om jag var mobbad skulle jag bli rädd"
Studien avser att belysa frekvensen av mobbning, typ av mobbning, kunskap om var den sker och, om det finns någon skillnad i pojkars respektive Flickors beteende i avseende till om någon mobbar eller blir mobbad. En skola vidtalades. Ett frågeformulär med 22 frågor med fasta svarsskalor och en öppen fråga användes. Tendensen är att det är fler Flickor än pojkar som har blivit mobbade. Det är en signifikant skillnad mellan pojkar och Flickor på den öppna frågan.
Självskadebeteende bland flickor : tre kuratorers förståelse av och arbete med flickor som skär sig
Studien berör något som från olika håll uppfattas som ett ökande problem - Flickor som skär sig. Studiens syfte var att genom en kvalitativ studie med intervju som metod undersöka tre kuratorers, på tre olika ungdomsmottagningar, kunskaper och förståelse av självskadebeteende bland Flickor. Studien berör också kuratorernas uppfattning om bra bemötande av dessa Flickor, arbetsmetoder samt om det pågår någon preventiv verksamhet på de tre aktuella ungdomsmottagningarna.Beteendet förstås som ett symptom på en problematik som grundlagts under Flickornas uppväxt och förstås då ofta vara kopplat till problematiska familjerelationer. Att skära sig uppfattas främst som ett sätt att reducera ångest, ett sätt att omvandla den psykiska smärtan till en fysisk mer konkret.Då självskadebeteende vanligen förenat med skam, är en tillåtande atmosfär och att ta Flickorna på allvar är essentiellt i bra bemötande. Det finns inga klara riktlinjer för kuratorernas arbetsmetoder men grunden för kuratorernas arbete är främst psykodynamisk och kognitiv teori.
Flickor och fenomenet ADHD- är diagnosticering missgynnande för flickor? : En kvalitativ studie ur professionella behandlares perspektiv.
Syftet med denna studie är att analysera och beskriva fenomenet -Flickor med ADHD. I studien undersöks professionella behandlares upplevelser kring fenomenet Flickor med ADHD, utifrån de Flickor de mött under sitt yrkespraktiserande och uppmärksamma orsaker som lyfts fram för att förklara varför Flickor med ADHD upptäcks mer sällan och i många fall senare än pojkar med ADHD och vilka konsekvenser detta kan leda till. Denna kandidatuppsats har genomförts med kvalitativ metod genom intervjuer med tre professionella behandlare som i sitt dagliga arbete möter Flickor som fått diagnosen ADHD. Den tidigare forskningen som tas upp i studien syftar till att ge läsaren en inblick i och förståelse för vad en ADHD- diagnos innebär och hur diskussionerna kring ADHD ser ut i dagsläget. Analysen av det insamlade materialet utgår från tre teoretiska inriktningar.
Barns uttryck av känslor och kroppsspråk i förskolan : En observationsstudie om interaktion mellan flickor, pojkar och pedagoger
Children ?s expression of emotions and body laguage in preschool. An observational studyof interaction between girls, boys and educatorsSyftet med studien är att undersöka hur Flickor, pojkar och pedagoger interagerar medvarandra genom känslor och kroppsspråk i förskolan. I studien ses Flickor, pojkar ochpedagoger som tre kategorier vilka interagerar med varandra i en triangelkonstellation.Den första frågeställningen som ska besvaras i studien är hur uttrycker Flickor och pojkarkänslor och kroppsspråk i förskolans verksamhet. Den andra frågeställningen som skabesvaras är hur bemöter pedagoger Flickor och pojkars känslor och kroppsspråk iförskolans verksamhet.
Bemötande av flickor med självskadebeteende : ? Professionella behandlare beskriver mötet
Syftet med denna C-uppsats har varit att belysa bemötandet av Flickor med självskadebeteende. Utifrån litteraturen har det varit svårt att studera vårt ämne, eftersom det har gjorts få undersökningar kring problematiken och det har varit svårt att finna en självklar definition på det vi har studerat. Undersökningen är en kvalitativ studie med intervjuer som metod. Resultatet som framgick av intervjupersonerna visade att bemötandet har en stor betydelse för unga Flickor med ett självskadebeteende. Behandlarnas bemötande kunde se olika ut beroende av personligheten, erfarenheter, utbildning samt hur man arbetade på arbetsplatsen.
Bemötande i skolan utifrån ett genusperspektiv
Min studie om bemötande sett ur genusperspektiv i undervisningen har som syfte att undersöka hur eleverna känner och uppfattar sin situation ur detta perspektiv. Jag kommer även att tolka elevernas bemötande mot de olika könen.Undersökningen består av strukturerade och ostrukturerade observationer, samtal och elevenkäter. Jag belyser genusbegreppet och redogör för vad tidigare forskare och författare har skrivit om ämnet. Mycket kortfattat visar mitt resultat att Flickor och pojkar bemöts på olika sätt i skolan. Det är samtidigt mycket möjligt att bemötandet mot pojkar och Flickor vid olika situationer blir olika på grund av omedvetenhet hos pedagogerna..
Flickor och ADHD : En kvalitativ studie som visar vilka symtom som beskrivs när det gäller flickor som diagnostiserats med ADHD
Syftet med denna studie har varit att undersöka huruvida det i barn- och ungdomspsykiatrins journaler förekommer dokumentation som visar på symtom som förekommer hos Flickor som diagnostiserats med ADHD. Frågeställningarna är: Vilka symtom beskrivs hos Flickor som diagnostiserats med ADHD? Vilka symtom beskrivs hos de Flickor som har en tilläggsdiagnos utöver ADHD? I vilka ålderskategorier beskrivs symtomen som mest framträdande? I vilka miljöer framträder symtomen som beskrivs hos Flickorna? Studiens tolkningsram är tidigare forskning och Erik H Eriksons modell över den psykosociala utvecklingen människans åtta åldrar. Metodvalet är kvalitativt med deduktiv ansats. Studien bygger på ett urval journaler, totalt 34 stycken, på Flickor mellan 7 och 18 år som diagnostiserats med ADHD och som varit aktuella för utredning och behandling mellan 2005-03-01 och 2006-03-01 på en barn- och ungdomspsykiatrisk klinik i en mellansvensk stad.
Att vara tjej : en studie kring de ideal som påverkar grundskoleflickors självbild
Syftet med denna studie är att försöka förstå vilka ideal som påverkar grundskoleFlickors självbild.Metoden vi använt oss av, har bestått av kvalitativa intervjuer, genom vilka vi har intervjuat nio grundskoleFlickor enskilt.Resultatet av vår undersökning visar att dagens Flickor är på väg att bli mer jämlika pojkar, än tidigare. De uppfattar sig inte som ett andra kompletterande kön, utan vill själva bejaka sina egna intressen, och själva ta ansvar för sina liv. Dessa Flickor har som ambition att ta livet och världen i besittning, såsom aldrig tidigare..
Mobbning bland flickor/ Bullying among girls
Mobbning bland Flickor
En examensuppsats av Genet Göransson
2013-05-29
Denna uppsats handlar om mobbning bland Flickor, syftet är att ur ett genusperspektiv, närmare bestämt feministiskt konstruktivistiskt, tillägna mig och dela ny kunskap i fråga om Flickors mobbning. Metoden för denna uppsats är kvalitativ med fördjupning och förankring i den senaste forskningen om Flickors mobbning. Jag har studerat, tolkat och reflekterat kring detta fenomen. Länge har forskare haft fokus på hur pojkar mobbar och forskarsamhället har antagit att Flickor inte mobbar alls. De Flickor som gjort det har setts som avvikande och ibland också abnorma, då de mobbat på pojkars vis, alltså mer öppet, provocerande och våldsamt.
Skiljer sig pedagogers uppmärksamhet gentemot flickor och pojkar? ? En undersökning om hur några pedagoger riktar sin uppmärksamhet gentemot flickor och pojkar i förskolan
BAKGRUND:Kunskapsöversikt från bland annat Odelfors (1998) visar att Flickor och pojkar i förskola och skola blir bemötta olikaoch att de sedan förhåller sig till detta på olika sätt utifrån respektive kön. Studier på detta område har tidigaregenomförts mer i skolan än i förskolan och därmed blev det extra intressant att vi skulle utföra vår undersökning påförskolans arena. Då Odelfors kunskapsöversikt delvis stämmer in med våra tidigare upplevelser av pedagogersbemötande av pojkar och Flickor på fältet, har det byggt upp ett behov hos oss av att få undersöka om det i dagensförskola är skillnad på pedagogernas uppmärksamhet gentemot könen. Vi ställer oss då frågan: finns det likheter ochskillnader i hur uppmärksamheten riktas till Flickor och pojkar?SYFTE:Syftet med studien är att undersöka hur några pedagoger riktar sin uppmärksamhet gentemot Flickor och pojkar undermåltidsituationen i förskolan.METOD:Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativ metod med inspiration av delar från den etnografiskaforskningsansatsen.