Sök:

Sökresultat:

580 Uppsatser om Flash-game - Sida 22 av 39

Resultat av tjugofem års mätningar av Cs-137-halter i älg i Uppsala län

At the end of April 1986 reactor number 4 of the nuclear power plant at Chernobyl explod-ed and large amounts of radioactive particles were then released into the atmosphere due to both the explosion as well as the consecutive fire of the graphite core. A cloud of radioac-tivity was spread over the northern hemisphere, including Sweden, due to the prevailing wind directions. The radioactive particles were washed out from the cloud by rain and snowfall in some areas of Sweden and deposited on the ground. The deposited radionu-clides, primarily cesium and iodine isotopes, were later absorbed into the soil and taken up by the roots of the plants. Some of these radionuclides, like 137Cs, still persist in some of the terrestrial ecosystems at relatively high concentrations which lead to contamination of the meat of moose, roe deer and wild boar even today.The two municipalities Heby and Uppsala, in the eastern part of central Sweden, experi-enced a relatively large deposition of 137Cs which resulted in high levels of 137Cs in moose and other game.

Revitalize classic art using realtime game technology

Med dagens spelmotorer kan man hålla rätt hög grafisk standard utan några problem. Man kan få hög realism och ljus sättning som är stort sett fotografiskt. Men hur är det om man ska efterlikna en klassisk målning? En klassisk målning brukar inte 100 % följa fysiken lagar när det gäller ljus, färg, form osv. Hur svårt blir det att få till en autentisk tavla med mönster från duken och penseldrag? Den här uppsatsen tar det upp hur man bästa möjliga sätt återskapar klassisk konst i 3D.

Mobilstudio för ShiShi TV

During the fall of 2007 Uppsala University gave the course ?Projekt DV?. As a result of this class a publishing tool for real-time media came to be ShiShi TV. The purpose of this application was to introduce a new way to reach out to people. This was done with a video player on the Internet and a second one placed in a regular mobile phone.

Engagemang, prestation och kön i lärospel : Påverkar de varandra?

Att öka engagemang och inlärning är syftet med att integrera en pedagogisk agent i många spel. Detta fungerar väldigt bra, studier har visat att agenterna påverkar användares engagemang i lärsystemet och det påverkar även prestationen i lärsystemet och minnet för det användaren lärt sig. Lärsystem med pedagogiska agenter påverkar även inställningen till matematik positivt. Agenternas olika kön sägs påverka användare olika, maskulina agenter sägs leda till bättre prestation än de feminina agenterna. Dessa skillnader tros bero på de stereotyper vi människor tillskriver både människor och fiktiva karaktärer för att veta hur någon beter sig och hur man själv ska bete sig i relation till denne.

Flödesapplikation - företagsbaserad utbildningsmodell på Internet

Intern företagsutbildning via e-learning är ett aktuellt ämne, framförallt eftersom företagen ser det som en chans att bli effektivare och spara pengar. Av de fretagsanpassade utbildningsapplikationer som finns på marknaden idag, är nästan samtliga skapta för att förklara fr användarna (kursdeltagarna) hur saker och ting ska fungera. Deras stora svaghet ligger dock i att förklara och förmedla varför dessa saker fungerar, varpå man riskerar att misslyckas med att förmedla en djupare förståelse och skapa en bättre kunskapsbas. Därför finns det troligen många anställda på företag som har fått lära sig hur allt runt om kring dem fungerar, men inte varför det nu fungerar som det gör. Denna examensrapport redogör för vårt arbete med att ta fram en webbaserad applikationsmodell, utvecklad i Adobe Flash, tilltänkt för utbildning, och som på ett enkelt men effektivt sätt synliggör hur olika typer av företagsflöden fungerar och, framförallt, varför de fungerar på detta sätt.

Närmare strike : En studie om att få fram ett informationshäfte om det som rör bowlingspelet för bowlare. Allt för att hjälpa dem förstå hur de lättare kommer närmare strikarna.

This report is the result of my examination work in Textdesign at Mälardalen University, Eskilstuna. The purpose with this work was to develop an accessible information material for the target group ?normal bowlers? that gives them the information they need to make their own decision on the lanes, because they often miss a coach during an away game. The focus was to target adjust the material through the theories readability, legibility and reading value, together with the method qualitative interviews. The result became a tested information booklet about how to read a lane pattern paper with additional information within the subject..

Grafisk formgivning : Östersjöfestivalen

I denna slutreflektion beskriver vi tillvägagångssättet för att skapa en grafisk profil och webbplats för Östersjöfestivalen i Karlshamn. Målet var att skapa en profil som passade en bred målgrupp och förmedlade den känslan Östersjöfestivalen ger till besökarna. Vi presenterar hur det har varit att arbeta med en kommun som klient, hur det har varit att skapa en interaktiv webbapplikation med funktioner som sammanfogar en karta med en gästbok, samt hur det har varit att producera något som kommer synas av en stor publik. Utöver detta reflekterar vi över denna process och ger våra tankar och åsikter om projektets gång. In this final project essay we will describe the procedure for making a graphic profile and website to Östersjöfestivalen in Karlshamn.

Interaktivt konsultverktyg -vid utveckling av webbplatser

Denna rapport handlar om ett examensarbete utfört åt multimediaföretaget Animero. Det är ett litet företag med åtta anställda som jobbar med olika multimediaproduktioner med fokus på webb- och videoproduktion. Problemet för Animero var att det saknades en ordentlig kravspecifikation i projekten och att kunderna brukade utgå ifrån vad de själva tycker om istället för att tänka på dem som ska besöka webbplatsen. Vårt uppdrag blev att utveckla en applikation som ska ta fram underlag till en kravspecifikation vid beställning av webbplatser. Applikationen ska samla in information om kundernas målgrupp, deras företagsidentitet och de funktioner de vill ha med på webbplatsen.

Detektering från prickskyttar från helikoptrar : elektrooptiska sensorer i VMS

Sverige är för tillfället operativa med Helikopter 16 - Black Hawk i Afghanistan. Uppgiften som löses i Afghanistan är främre och taktisk sjuktransport (MEDEVAC).Detta arbete handlar om hur befintliga VMS-system i helikoptrar kan kompletteras i syfte att möta ett föreliggande prickskyttehot vid lösande av främre MEDEVAC i ett insatsområde som miljömässigt liknar Afghanistan. I arbetet analyseras möjliga tekniker utifrån aspekter från ett konstruerat scenario där helikopterbesättningarnas uppgift, insatsmiljö samt hotbild beskrivs.Resultatet visar på att MEDEVAC-helikoptrar kan utrustas med sensor-gimbaler där olika sensorer kan kombineras, vilket möjliggör spaning i 360°. Detta bidrar till den militära nyttan då helikopterpersonalens lösande av uppgift effektiviseras, chansen till överlevnad ökar samtidigt som personal och patienter kan känna sig tryggare..

Vidareutveckling av arbetsmiljö vid avtrådningstransportör

Valmet tillverkar och levererar kompletta system för energi, massa och pappersproduktion till kunder globalt. En enhet inom Valmet, Flash Drying & Baling Technology, levererar bland annat manuella avtrådningslinjer för avtrådning av massabalar som de distribuerar globalt.Examensarbetet har gått ut på att analysera arbetsmiljön för operatörerna vid Valmets avtrådningstransportörer och ta fram en produkt eller koncept som förbättrar säkerheten och ergonomin, samt framhäver Valmets varumärke.Med hjälp av fältstudier, intervjuer, marknadsundersökning, problemidentifiering samt funktionsanalyser och andra designmetodiska tekniker har projektet lett fram till ett koncept för säker hantering av massabalar mellan lager och avtrådningstransportör.Arbetet har lett fram till att denna transport/hanteringssäkring bäst sker vid avtrådningstransportörens kringutrustning, mer specifikt hos truckens klämaggregat. Projektet har lett till att ett klämaggregat har utformats för att förhindra ras av massabalar, på väg till och vid avlastning på avtrådningstransportören, men även för att framhäva Valmets varumärke. Konceptet har också visat sig ha potential kring hur själv trådklippningen kan gå till, vilket diskuteras i rapportens slut..

Kan ett konkret arbetssätt påverka lusten till matematik?

The purpose behind this work was to investigate whether I could from a practical approach to create desire for mathematics among students in primary schools. I wanted also to find out how students feel about their current mathematics teaching. By introducing an equation game, and interviewing students to find out their perception of their mathematics teaching, I was able to answer my questions. What I came to was that through a practical and laboratory work, I could create an enjoyable educational opportunity in mathematics. Then during the interviews I also learned that students had not a pre-determined negative attitude towards mathematics.

Establishing a visual style for animated movies in a game engine

Allteftersom 3d-animerade produktioner blir alltmer vanliga både i film och i TV-produktioner och datorer blir kraftfullare varje år: så börjar realtidsrendering bli mer och mer aktuellt. I detta examensarbete kommer jag främst att koncentrera mig på att skapa koncept, modellering, texturering, behandling av material och ljussättning av en prototypkaraktär där målet är att se om det går att uppnå en så pass hög kvalité på det visuella, att det går att använda i en professionell produktion och om detta inte uppnås: ta reda på vad som saknas. Resultatet är en karaktärsmodell med en tecknad visuell stil med tillhörande återanvändbart material, som förhoppningsvis ser tillräckligt bra ut för att kunna användas i till exempel ett animerat barnprogram på TV.

Grafisk formgivning - Östersjöfestivalen

I denna slutreflektion beskriver vi tillvägagångssättet för att skapa en grafisk profil och webbplats för Östersjöfestivalen i Karlshamn. Målet var att skapa en profil som passade en bred målgrupp och förmedlade den känslan Östersjöfestivalen ger till besökarna. Vi presenterar hur det har varit att arbeta med en kommun som klient, hur det har varit att skapa en interaktiv webbapplikation med funktioner som sammanfogar en karta med en gästbok, samt hur det har varit att producera något som kommer synas av en stor publik. Utöver detta reflekterar vi över denna process och ger våra tankar och åsikter om projektets gång. In this final project essay we will describe the procedure for making a graphic profile and website to Östersjöfestivalen in Karlshamn. The goal was to create a profile that fitted a wide target audience and transmitted the feeling Östersjöfestivalen gives to its visitors.

Ljuddesign för dynamiskt narrativ

I denna undersökning, om begrepp inom ljuddesign som kan bidra till ett dynamiskt narrativ, ser vi kadenser som en möjlig metod att arbeta utifrån. Med tanke på hur man arbetar med ljud och musik i ljudmotorer till spel kan vi konstatera att kadenser kan vara passande för förmedling av narrativ. Det kräver dock att man förstår kontexten, där kadenserna förekommer. Vi har kommit fram till ett sätt att förklara ljuddesign genom en samling av teorier, akustiskt timmer, dvs. hur man kan förmedla något med ljud, antingen fristående eller tillsammans med ett annat medium..

"en labyrint av vägar" : en kvantitativ och språkfilosofisk studie av taggar och taggstruktur i Stockholms stadsbiblioteks folksonomi

The purpose of this study is to perform both a quantitative and language philosophical analysis of the folksono-my and the tags in the Stockholm public library catalogue, which together with the Umeå university folksonomy, and the folksonomy of the Norrköping public library are the only library folksonomies in Sweden.The purpose of the first part of the study is to perform an analysis of the linguistical structure of the tags in the folksonomy. To do this a quantitative analysis has been conducted to grammatically categorize and evaluate tags using a method based on Louise Spiteri?s article ?The structure and form of folksonomy tags: the road to the public library catalogue? and the SAO guidelines. This part of the analysis aims to answer questions like: what characteristics do the tags in the folksonomy have and in what ways do they separate themselves from subject headings in a controlled vocabulary? Tags were here categorized according to grammatical properties like parts of speech and their social and private characteristics.

<- Föregående sida 22 Nästa sida ->