Sök:

Sökresultat:

1574 Uppsatser om Financial Literacy - Sida 23 av 105

Lika handlare tänker olika : En studie om korttransaktionskostnader och beloppsgränser

As a consumer, you can use cards for payment more or less everywhere you go, however, it is not certain that the card can be used for all purchases. When a customer pays with card there arises a card transaction fee charged to the merchant. This is a big problem for businesses where transactions with small amounts are a large portion of sales. An observation at the beginning of this study showed that seemingly similar merchants have chosen to solve this problem in different ways. Some merchant?s refuses card purchases below a certain amount, while others accept card with any purchase.

Det är skönt att fly till sagans värld - en kvalitativ studie om bokens och högläsningens betydelse för barns språkutveckling ur ett förskollärarperspektiv

Syftet med studien har varit att synliggöra och analysera bokens och högläsningens betydelse för barns språkutveckling ur ett förskollärarperspektiv. Frågeställningarna har varit hur förskollärare ser på användning av böcker samt hur högläsning blir en del av förskolans vardag. Problemområdet har grundats i att vi av olika erfarenheter har upplevt att boken ofta ses och används som en tidsutfyllnad. Den teoretiska utgångspunkten har grundats i literacy som är ett brett begrepp som traditionellt genomsyrats av barns läs- och skrivutveckling. Literacy som begrepp har utvecklats till att inkludera bilder, språk samt symboler.

?Vi vill ju så gärna hjälpa dom? : Problem och möjligheter med användarundervisning vid ett universitetsbibliotek

The purpose of this essay was first and foremost to find out the problems that exist around user education in a university library and the opportunities that exist for university librarians to improve their work with students. My method of use was qualitative and more precise qualitative interviews. By interviewing five teaching librarians with five different subject specializations, I wanted to get an an-swer to what they teach when they meet the students and how they view their teaching. Responses resulted then in an analysis using Christine Bruce's theory of information literacy and Carol C. Kuhlthaus theory of librarian roles and her theory of information retrieval process.

När var förr? Om spår av en medierad historia i elevers berättande

Detta examensarbete syftar till att genom enkät och intervjuer undersöka hur elever i skolår fyra relaterar till förr i tiden. Detta görs utifrån en hypotes om att eleverna genom en inofficiell historieförmedling i form av filmer och tv-program med historiska teman har förvärvat ett visst medvetande om historien, och att denna främst handlar om medeltid. Därför undersöks huruvida några spår av den filmatiserade historieförmedlingen går att finna i elevernas kunskaper. Dessutom undersöks elevernas inställning till sina kunskapers källor, bland annat källor i form av film, tv-program och litteratur. Examensarbetet behandlar resultaten från undersökningarna i relation till begreppen historiemedvetande, palimpsestisk historieförmedling och historical film literacy. Den undersökta gruppen visade sig genom enkätundersökningen och i jämförelse med andra studier vara typisk i sin konsumtion av medier.

Swedish SME Financing - Evidence from the Game Industry

The objective of this thesis is to examine the capital structure of Swedish small and medium sized enterprises (SMEs). Accounting data from Swedish game developers, combined with the result from a survey, is used to examine their financial conditions and capital structure decisions. We find that non-debt tax shield, firm size, growth opportunities and age are, to various extents, the determinants of capital structure in the game industry, while effective tax rate and asset structure have marginal effects. Our study also implicates that most of the existing capital structure theories can explain SMEs leverage decisions to some extent; however, some adaptation is needed to fit these theories into the SME context. Additionally, we find the existence of a financial gap in the game industry which might need efforts from both demand side and supply side to eliminate..

Medie- och informationskunskap inom bildämnet

Medie- och informationskunskap samt medieutbildning har blivit ett omtalat fenomen, inte bara i skolan utan likaså allmänt som en förutsättning för demokrati. Kontakten med media sker förutom via de klassiska medierna så som radio, TV och tidningar, idag även via internet genom datorer, smarta telefoner och surfplattor. Skolan har inte längre monopol på lärandet utan mycket sker utanför skolan, på fritiden, och just genom medier av olika slag. Därför kan skolan behöva använda sig av elevernas verklighet i undervisningen, utan att för den skull ge sig hän åt underhållning. Kunnighet om media på olika plan blir allt viktigare och ger eleverna möjlighet att se bortom budskapen som vill påverka dem i en viss riktning.

Nyttoforskning. En studie av den svenska forskningsfinansieringen för humaniora och samhällvetenskap med Riksbankens Jubileumsfond som exempel.

In this paper I argue that the development of innovation ideas within the financial system of scientific research might have a counterpart within the financial system of the social sciences and the arts. The ideas of innovation share a common way to evaluate science in terms of how well it can contribute to economic growth. In the past two decades a similar development can be observed within Riksbankens Jubileumsfond (RJ), one of the largest external financiers of the social sciences and the arts in Sweden. The idea of evaluating research used by the innovation ideas has grown popular within RJ, only it seems they evaluate research in terms of how well it fits into an international research community rather than how much it can contribute to economic growth as is the case within the innovation ideas. By examining the different ways of financing research that RJ has used during the last 2 decades, this paper aims to introduce a new perspective in which it is possible to understand the development within this type research funding as a part of a bigger system of development..

Internationell Diversifiering - En studie om korrelationsmönster mellan tillväxtmarknader och utvecklade marknader

Purpose: We have three purposes that will answer our problem questions. Our first purpose is to identify how diversification effects for investors changed between emerging markets and developed markets in the period 1996-2010. Our second purpose is to examine the two crises, IT and financial crisis, and if the correlations between these two crises have changed. Our third purpose is to examine to what extent the Swedish stock market was influenced by other markets in the period 1996-2010, the IT and financial crisis.Methodology: The method is based on an analytic model consisting of two tools; Regression- and Correlation analysis. The Regression analysis will be used when investigating if a change in a foreign stock market affects a change on the Swedish stock market.

Gymnasieelevers informationskompetens : En studie i sju klasser i gymnasiets år 3

This master's thesis examines information literacy and students in secondary education. The study is framed within a sociocultural perspective of learning and the method used is questionnaires. The major question posed is how and where students seek information. Other questions are if the students critically evaluate and analyse in­formation sources and if teachers and school librarians cooperate with each other in order to help the students with their assignments.The findings indicate that most students regard information seeking as fact-finding or finding the right an­swers to the question. Only one third of students experienced information seeking as seeking and using informa­tion for understanding a topic.

P?minnelse: Barnen beh?ver extrakl?der och en dubbel upps?ttning ytterkl?der : Att leva med knapp ekonomi i en f?rskolekontext

Families with limited financial resources risk social exclusion in today?s consumption-based society, where status and identity are tied to items like clothing, gifts and activities. Limited financial resources can therefore often lead to social isolation because consumption is central to social participation, something that can rarely be prioritized in poor families. In preschool, unclear policies on extra costs can negatively affect families. The purpose of the study was to investigate how socioeconomically vulnerable families experience and are affected by the preschool and its requirements, as well as how preschool teachers work to reduce the economic gap among families in the preschool context.

Vad påverkar redovisningen av goodwill och immateriella tillgångar? - En studie om tillämpningen av IFRS 3

The first of January 2005 all companies listed on a stock exchange within the European Unionhad to implement International Financial Accounting Standards (IFRS) in their annual report.But is this regulation for the good or worse and does the benefits outweigh the cost? The goalwith the regulation is to make it easier for investors, shareholders and other stakeholders tomake financial decisions, compare domestic as well as international companies at the samecondition. One of the differences with the introduction of the new regulation is IFRS 3 thathandles business combination and how goodwill and intangible assets from the acquiredcompany should be accounted for. The objectives of our dissertation is to identify those listedcompanies that have made one or more acquisition between the years 2005 to 2006 andmeasure their level of disclosure concerning goodwill and intangible assets through theacquisition. We concluded trough the results that positive accounting theory and systemorientated theory didn?t explain all the verities in the companies? disclosures.

Bibliotekariers pedagogiska roll: Om konsten att lära andra att söka och använda information

There is an increasing demand for information literacy, which is mirrored in curriculum throughout the whole educational system. This, in turn, has brought forward a growing need for librarians who can teach. But do librarians possess pedagogical competence, and if they do, how is this ability used in everyday library practice? The aim of this study is to investigate librarians' conceptions of the pedagogical role, as it is expressed in their didactic interaction with the users. The research questions focus on librarians' experiences of teaching information seeking and use and their activities in this respect.

IKT och lärande : En studie kring hur lärarens kunskapssyn påverkar undervisningen med IKT

Lärare använder IKT i olika utsträckning i verksamheten och de har olika kompetens när det gäller hur verktygen ska användas (Skolverket 2009). Kompetens och kunskapssyn är två begrepp som är nära förbundna. Lärarens kunskapssyn påverkar hur verktygen används i verksamheten och kompetensen påverkar om läraren kan använda verktygen på rätt sätt för att skapa möjligheter till lärande. I uppsatsen studeras lärarens kunskapssyn och hur den påverkar undervisningen med IKT.  Frågeställningar:   Hur kommer kunskapssyner till uttryck i lärarens undervisning med IKT? I uppsatsen görs en litteraturstudie av ett urval av studier som tolkats utifrån hur syner på kunskap kommer till uttryck genom lärarens undervisning med IKT.

Den omanliga läsningen! : En litteraturstudie rörande de könsskillnader som finns kring läsning utifrån ett genusperspektiv

Denna litteraturstudie ämnar undersöka varför det är skillnad mellan tjejers och killars läsning och läsvanor samt hur synen på läsning som något lustfyllt respektive bildande ser ut idag. Utgångspunkten för studien och området är avhandlingar, artiklar och forskningsrapporter samt den senaste PISA-undersökningen från år 2012, som konstaterar att killar läser sämre än tjejer. Utifrån tidigare forskning presenteras de förklaringar som finns kring skillnaderna, där de sociokulturella förklaringarna står i fokus men för att få ett större perspektiv och förståelse för området så kommer även de biologiska förklaringarna att synliggöras.Av de resultat som presenteras är de sociokulturella förklaringarna som exempelvis betydelsen av läraren kön, bristen på manliga förebilder, läsning som något kvinnligt några av de återkommande argumenten för skillnaderna i tjejers och killars läsning. Flertalet forskare belyser dock att de biologiska förklaringarna, såsom mognad och hjärnans utveckling, behövs tillsammans med de sociokulturella för att kunna förstå och motverka skillnaderna av tjejers och killars läsning. Synen på läsning, då som nu, påverkar inställningen där den kvinnliga nöjesläsningen oftast ses som mindre värd i förhållande till mäns bildande läsning.

Analysmodellen ? verktyget för revisorers oberoende

Aim: The analysis model was introduced after several audit-scandals in order to enhance the confidence in the auditors? independence. Our purpose with this essay is to find out if the auditors experience that the stakeholders? confidence in their review of the financial information has increased as a result of the analysis model. We also strive to describe the function of the analysis model in order to give the reader a deeper understanding in this subject.Method: The scientific approch we have used in this essay is a qualitative survey method, in order to find out the auditors opinion and attitude regarding the analysis model and whether the stakeholders? confidence in the financial information has increased as a result of its introduction.

<- Föregående sida 23 Nästa sida ->