Sök:

Sökresultat:

1244 Uppsatser om Film - Sida 2 av 83

Möjligheter med film/tv-program i undervisningen för grundskolans år 0 till 9

Denna uppsats syfte är att undersöka hur lärare använder Film/tv-program i sin undervisning. I litteraturgenomgången framställs forskares syn på hur lärare bör/ska använda Film/tv-program i undervisningen. De som själva är lärare använder sig regelbundet av Film/tv-program i sin undervisning och denna användning studeras. Uppsatsen berör också upphovsrätten och ger en kort sammanfattning av vad lagen säger om användning av Film/tv-program i skolan. Uppsatsens empiriska del utgår från en enkätundersökning bland yrkesverksamma lärare.

"Film ska ha ett budskap" : En studie av lärares syn på filmens roll i undervisningen

Syftet med vår undersökning är att se hur lärare förhåller sig till Filmens roll i undervisningen. Vi intresserar oss av hur valet av Film sker och hur eventuell Filmvisning efterarbetas i klassrummet. Dessutom vill vi veta i vilken utsträckning elever får producera egen Film. Frågeställningarna besvaras med hjälp av empirisk insamling från intervjuer som sex svensklärare från tre olika skolor deltog i. Resultatet pekar på att lärare har en positiv inställning till användandet av Film i undervisningen men att svenskämnet stödjer sig på traditionell litteratur.

Organiserat kaos - om det icke-linjära narrativet och hur det används i Christopher Nolans Memento

The non-linear Film - a Film telling a story using a reversed or scrambled chronology - has existed since the late 20?s, but just recently gained huge influence and popularity due to Films such as Quentin Tarantinos cult-declared Pulp Fiction. In this essay I will analyze this form of narrative, and more specifically; how it?s used in my example Film Memento. In my examination, I have seen the original version of the Film, and then a re-cut version where the story is ?turned over? to form a ?normal?, linear narrative.

Film i undervisningen ? i egen rätt eller bara komplement? : En kvalitativ studie av tre lärares syn på spelfilm iundervisningen

The aim of this paper is to examine which attitudes and experiences teachers have around the wide text concept, which is found in the course plan for the Swedish subject, and to find out which function Films have in their teaching. The starting point of the paper?s theoretical part is the Swedish subject?s course plans and current research concerning the wide text concept and Film in teaching. In order to achieve the formulated aim, qualitative interviews have been performed with three Swedish teachers active in the later years of compulsory-school.The result shows that there are divided opinions of the actual meaning of the concept. However the three teachers agree that Film has something to enrich the teaching of the Swedish language and they are for most part positive to using Film in their teaching.

Visuellt jämföra filmtrailers med hjälp av matlab

The primary intention of this paper was to visually compare Film trailers without considering semantic information, through use of a self-developed Matlab program, resembling that of human perception. Circa 150 people participated in an online survey where they were shown two Film trailers and asked to rate their visual similarities. The result from the program was weighted against the survey results in such a way that the weights corresponded to a 75% accuracy between the program?s and the participant?s (for participants with prior experience in the field of photography and/or Film) comparisons.How accurate can we compare still images from Film trailers, and find similar trailers for the human viewer, by analyzing saturation, color tone, contrast and lightness with a self-developed Matlab program..

Skapandet av animerad 3D-film från idé till färdig produkt

Den här uppsatsen handlar om skapandet av animerad 3D-Film från idé till färdigt resultat. Även att på uppdrag av en extern beställare av Filmen försöka tillgodose dennes önskemål och krav på bästa sätt. Med hjälp av en litteraturstudie och egna kunskaper diskuteras och beskrivs process och genomförande av animering och karaktärsdesign för att slutligen få fram en animerad Film som är utformad enligt beställarens önskan..

Älskande par ur två kvinnors perspektiv - En jämförelse mellan Agnes von Krusenstjernas bok och Mai Zetterlings film

In this essay I will make a comarison between Agnes von Krusenstjernas book (1934) and Mai Zetterlings Film (1964), both titled ?Älskande par?. I will do this based on theories about queerness in Film, comparing movies to the literature they are based on and intersectionality. I will also use Mariah Larssons book Skenet som bedrog (2006) about Mai Zetterling and Larssons analysis of the Film ?Älskande par?..

Tv och film i lekens värld - Är det möjligt att träffa Superman i förskolan?

Vårt problemområde berör TV/Filmens inflytande på barn. Anledningen till vårt val av problemområde beror på att både vuxna och barn ägnar mycket tid av sin vardag åt TV/Film. I vår framtida roll som lärare är det av stor vikt att vi ser till barns upplevelser och erfarenheter. Vuxna är viktiga för att hjälpa barn att sortera, ifrågasätta och reflektera kring saker som har hänt. Vårt syfte med undersökningen är att förstå hur TV/Film inspirerar barn. Vår huvudfråga är; På vilket sätt kan vi se att TV/Film är en inspirationskälla för barn? Hur yttrar det sig? Underfrågor till denna är; På vilket sätt kan vi se att de inspireras av TV/Film i leken?, Hur yttrar sig barnens bearbetning av det de sett på TV/Film, i leken?, Hur bemöts de barn som inte har sett samma TV/Film som de andra barnen i gruppen? För att få fram resultat i studien har vi använt oss av metodtriangulering.

Som man ropar får man svar. En studie om kvinnligt ledarskap inom filmproduktion

The movie industry in Sweden is seen as a tight holding cluster where the different entities are being highly dependent on each other. There are also many different barriers to get a movie fully financed, and with the people in charged using arguments such as ?quality?, which is not objective but in fact subjective. The aim of this essay is to investigate how the leadership of five female Film producers is being constituted in the Film industry, an industry which is both close to the pool art and the pool commerce at the same time at it is male dominant. We have found that female Film producers tend to use the strategy to adapt to the surroundings ?shouts? and ?demands?, at the same time as they adapt to their environment by becoming/not becoming entrepreneurs..

Film, språk och hur man sår ett intressefrö

En av de största utmaningarna som dagens språkpedagoger står inför är hur de bäst kan stimulera och motivera till lärande. Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida användandet av Film i spanskundervisningen kan fungera som motivationsskapare för inlärning. Den teoretiska delen av studien består av följande delar; kultur i språkundervisningen, Knud Illeris och hans lärandeteorier, lärandeteorier och språk och avslutningsvis aktuell forskning om Film i språkklassrummet. Det empiriska materialet utgörs av kvalitativa intervjuer med fyra spansklärare och analyserar hur de ser på Film som didaktiskt verktyg i spanskundervisningen. Undersökningens resultat visar hur medvetna lärarna är om vikten av en undervisning som är stimulerande och motiverande och att de ser Film som en mycket användbar och flexibel metod för att skapa intresse och utveckla samtliga språkliga förmågor hos eleverna..

Filmmusikens betydelse : En receptionsstudie om hur musik i film bidrar till förståelse

This essay is about Film music and how people react in a study where the music and picture comes from two different genres that both has unique conventions, of how the ?standard? music ought to be composed. The purpose of this essay is mainly to try and get an understanding of Film music?s importance in the movies dramatic structure, and how people react when the conventions of music is broken and two genres are combined into one.The questions that are to be answered in this essay are: *how could music as a tool change the character of a Film? *How does the participants, of this inquire, experience the Film depending on what music they hear? *And what is it that the participants think that the music brings to the movies narration?The method of this survey is based on a number of participants that have responded on questions of how they experienced the movie, both with music and without. This study has shown that when music and picture, which comes from different genres, interact with each other it tends to create comical features and a sense of that the music has an advantage in terms of the genre that people feel that the Film has..

Musik och Ljud i Film : -En adaptionsanalys av Trainspotting

Syftet med den ha?r studien a?r att underso?ka huruvida ljud och musik pa?verkar det narrativa bera?ttandet i Film. Som utga?ngspunkt har jag valt att go?ra en adaptionsanalys av Trainspotting (Welsh, 1993) samt (Boyle, 1996) fo?r att pa? sa? sa?tt kunna se skillnader och likheter i fo?rekomsten av ljud och musik i ba?de Film och bok.Studien visade att ba?de ljud och musik har spelat en betydande roll fo?r upplevelsen av Filmen. Genom att anva?nda sig av ljud och musik pa? ett sa?tt som skiljer sig fra?n boken har Filmen lyckats att portra?ttera och skildra den historia som boken bera?ttar i ett helt annat medium. .

Road to the Oscars

Detta är vårt C-arbete där vi valde att göra ett sällskapsspel av vår frågeställning. Spelet går ut på att producera en Film, den spelare som producerar den bästa Filmen vinner Oscar för bästa Film och även spelet. När man spelar spelet så lär man sig hur en Filmproduktion går till och vilka komponenter som är extra viktiga när det gäller bedömningen för vinnaren av Oscarstatyetten för bästa Film..

Ämnesindexering av spelfilm

The aim of this thesis is to examine possibilities concerning subject access to fiction Film, i.e. appropriate ways to describe fiction Film for subject retrieval. Problems regarding subject indexing in general, and subject indexing of fiction Film in particular, are identified, as well as the uniqueness of fiction Film and Film genres. Four types of subject aspects are discussed: form and genre, fictitious characters, setting, and general topics. Several guidelines, form- and genre lists, and subject headings lists are examined and treated as potential indexing tools.

Titta, språka, problematisera : Hur svensklärare kan arbeta normproblematiserande och språkutvecklande med film som didaktiskt verktyg

Det här examensarbetet undersöker hur fyra svensklärare verksamma inom grundskolan och gymnasiet använder Film som didaktiskt verktyg i syfte att normproblematisera och utveckla elevers språk. Metoden som används är semistrukturerad intervju. Resultatet visar att svensklärarna låter sina elever diskutera och reflektera kring vad Filmer förmedlar genom både muntliga och skriftliga uppgifter samt övningar av olika slag. De är av åsikten att arbete med Film är språkutvecklande och att man kan diskutera många olika aspekter utifrån Film. Slutsatsen vi drar är att svensklärare med hjälp av Film kan skapa meningsfulla sammanhang som gynnar elevernas utveckling vad gäller språk och medvetenhet kring normer..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->