
Sökresultat:
695 Uppsatser om Feminist islam - Sida 8 av 47
Religiösa normer i ett sekulariserat samhälle : Islam i Sverige
Syftet med denna uppsats är att belysa hur individer med muslimsk tro ser på sin egen livssituation i det svenska samhället, utifrån religionsutövning, familj, synen på heder, det egna ansvaret och kontroll. I kapitlet om tidigare forskning belyses faktorer som islam i Sverige och islamofobi för att skapa en förståelse för informanternas situation i det svenska samhället. Studiens empiriska material har samlats in genom kvalitativa intervjuer med sammanlagt tretton individer som är aktiva i och regelbundet besöker muslimska samfund. Materialet har samlats in genom gruppintervjuer. Då studien ämnar belysa individernas egna upplevelser har metod och teori förankrats i det fenomenologiska perspektivet.
Att bli-nomad och att ta?nka skillnad : En underso?kning av Rosi Braidottis feminina feministiska subjektsfiguration
This essay investigates the feminist philosophy of Rosi Braidotti with particular focus on the alternative feminine feminist nomadic subject that she creates. I also introduce Braidotti?s theoretical inspiration from Gilles Deleuze and Luce Irigaray. I argue that Braidotti creates an alternative figuration for feminism through synthesizeing Deleuze?s concept of ?becoming? with Irigaray?s sexual difference-theory.
Vilka bilder av islam kan elever i år 4-6 möta i läroböcker?
Läroboken har för avsikt att lära eleven något, i denna står sådana fakta som någon eller några ser som elementär och sann. Det är omöjligt att en lärobok ska innehålla allt om en världsreligion. Detta leder till en urvalsproblematik, vad ska tas med och vad ska lämnas därhän? Finns det något mönster i denna urvalsprocess? Denna studie syftar till att undersöka hur i slam skildras i tre stycken läroböcker i religion riktade till år 4-6 . Studien syftar även till att diskutera hur dessa skildringar av islam ser ut i relation till styrdokumentens föreskrifter.
Islam och skolan : En kvalitativ undersökning om elevers syn på islam enligt några pedagoger
Det övergripande syftet med detta examensarbete var att ta reda på högstadieelevers syn gentemot islam och muslimer på ett antal skolor i Gävle. För att göra detta har jag gjort en kvalitativ analys med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Jag valde sedan att intervjua sex pedagoger från tre olika skolor med kunskap och erfarenhet inom ämnet jag avsåg undersöka. Intervjun var uppdelad enligt vissa specifika områden, varav resultaten också är redovisade inom dessa områden. En del fokus har legat på hur pedagogerna uppfattar elevernas syn på islam, samt hur den speglas i skolans miljö.
Islam i skolan : En studie om framställningen av muslimer i läromedel
This essay is a study of textbooks in religious education for middle school. Textbooks are for many, the first contact with religion and they contain a shorter description of different religions. The study is supported by theories of 'Islamofobi' by Mattias Gardell as well as oriental studies by Edward W. Said. The purpose of the study is to examine how textbooks describe islam and muslims' situation in Sweden.
Abrahams barn : En studie av religionsnyheternas förändring mellan 2002 och 2012 ? med exempel från Svenska Dagbladet och Sydsvenskan
Studiens syfte är att genom en kvantitativ innehållsanalys ge svar på vilka artikeltyper och nyhetssammanhang som oftast förekommer för judendom, kristendom och islam ? de tre abrahamitiska religionerna ? i tidningarna Svenska Dagbladet (SvD) och Sydsvenskan (SDS) för perioderna april 2002, oktober 2002 och motsvarande för 2012.För att nå ökad förståelse för resultatet av den kvantitativa innehållsanalysen har intervjuer genomförts med en ledarskribent från vardera tidning samt med en representant från vardera religion. De intervjuade har bland annat fått ge sin uppfattning kring hur religionsnyheter ser ut idag jämfört med tio år sedan.Den kvantitativa studien består av 283 analyserade artiklar, av vilka 118 behandlar islam, 109 kristendom och 56 judendom. Kristendom dominerar för inrikesnyheterna och islam för utrikesnyheterna. Inom de inrikesartiklar som berör islam dominerar sammanhanget diskriminering, medan kultur och antisemitism utmärkte kristendom respektive judendom.
"Vi skulle aldrig få bygga kyrkor i deras länder" : En undersökning om attityder gentemot islam och muslimer bland elever på en katolsk friskola
Sweden is today a country with ethnic, cultural and religious diversity. My aim in this study is to study what view of Islam and Muslims that students at a Catholic school in Stockholm have. The reason why Catholic schools are interesting to study is that previous research has showed that Muslim students around Europe often attend catholic schools as they are regarded as more tolerant towards religion. This study is based on a questionnaire and personal interviews with upper secondary students at the Catholic school in Stockholm. The result is compared with previous research on students of the same age group (12-15 years).
Jesu mor var där : En studie om barnbiblar, Maria och hennes relation till Jesus i Joh 2:1-12.
For centuries Islam and Muslims have been subject to islamophobic attitudes in the west. The purpose with this study was to see into the making of open and closed attitudes against Islam and Muslims from a conflict in southern Thailand, and also to so see if Muslims are portrayed as more violent than the Buddhist groups in the conflict. The aim of the study is also to see if Muslims fall into a violent stereotype. This was studied by looking at five Swedish newspapers coverage of the conflict, during a given time. To be able to look into this, two theories will be used, the first one is the Runnymede Trust theory, which is about open and closed attitudes against Islam and Muslims.
Slöjan, ett måste? : En kvalitativ undersökning med lärare om deras syn på slöjan i undervisningen om religionen islam
Det övergripande syftet med detta examensarbete har varit att inhämta forskningsbaserad fakta för att få fram varför den muslimska kvinnan använder slöjan. Avsikten har också varit att undersöka om lärare i årskurserna 4-6 pratar om slöjan i sin undervisning om islam och vad de anser om det. Respondenterna undervisar i tre olika skolor, i två olika kommuner, och två av dem arbetar även på samma skola. Genom en litteraturstudie och kvalitativa forskningsintervjuer med lärare i årskurserna 4-6 samlades kunskaper som gav ett lämpligt underlag för att kunna uppnå syftet med arbetet och kunna besvara mina angivna frågeställningar.I arbetet har jag utgått från dessa frågeställningar som behandlas genom arbetet:Varför bär kvinnor inom islam slöja?Går lärare i årskurs 4-6 igenom den muslimska kvinnans slöja när de undervisar om islam i skolan, och i så fall hur? Frågorna ligger som grund till arbetet och besvaras fortlöpande i arbetets intervjustudie samt forskningsstudie för att sedan knytas samman i diskussionen där jag också utverderar hur jag lyckats uppfylla dem.
Den Omvända Orientalismen : En kritisk jämförelse mellan läroböckernas islambild och muslimernas
Denna uppsats tar sin utgångspunkt i en problematiserande läsning av Edward Saids kritik av främst den västeuropeiska kulturens negativa representationer av framförallt den arabisk-islamska världen. Genom att ta fasta på teorins anti-essentialistiska grundpoäng ifrågasätts dess icke uttalade men effektiva tendens att återproducera en missvisande dikotomi. Endast ett sådant ifrågasättande kan på allvar öppna möjligheten att se bortom föreställningen om araberna som passiva och viljelösa offer. En analys av muslimska författares kritik av islambilden i europeiska skolböcker, jämförd med hur islam framställs i svenska historieläroböcker, visar att de senare är långt mer anti-orientalistiska än muslimernas egna islambild. Muslimerna och islam behandlas som historiska fenomen, styrda av samma sociala och ekonomiska faktorer som de som format de västeuropeiska samhällena.
Orientalismens spår i gymnasieläroböcker : en lokal studie av religionsläroböcker i Örebro
Uppsatsens syfte är att undersöka orientalistiska tendenser i religionsläroböckerna som används på gymnasieskolorna i centrala Örebro. Edward Saids bok Orientalism är grunden till de fyra hypoteser som utgör undersökningens centrum. Dessa hypoteser berör vi- och dem- inställningen i böckerna, maktspelet mellan öst och väst, västs tankar om islam som outvecklad, oförutsägbar och farlig och synen på islam och muslimer som en grupp.Metoden i undersökningen är ett litteraturstudium av de aktuella religionsläroböckerna, av Kjell Härenstams och Jonas Otterbecks tidigare forskning och av övrig litteratur vilken är relevant för undersökningen. Undersökningens fokus ligger på vilka orientalistiska tendenser som finns i läroböckerna i beskrivningen av islam och dessa ställs mot både Lpf 94 och Kursplanen för religionskunskap.Vid undersökningens genomförande uppmärksammades exempel från alla fyra hypoteser. Dessa visade sig framför allt i en del ordval och formuleringar som många gånger inte upplevdes som objektiva beskrivningar av islam och som ibland även presenterade motsägande information om religionen.Kjell Härenstam är den som tidigare har forskat mest kring det han kallar för ?skolboks-islam? och utgör därför den litteratur som användes i en jämförande analys av resultatet i denna undersökning.
Sveriges prostitutionspolitik - har könet betydelse? : En diskursanalytisk studie av den svenska prostitutionspolitiken
This paper is a discourse analytic policy study with the intention to investigate the swedish government's policy action plan against prostitution and trafficking for sexual purposes. The document is called Handlingsplan mot prostitution och människohandel för sexuella ändamål. The purpose of the study is to investigate whether there is a feminist gender understanding taking place in the action plan. This is made by both see how the problem of prostitution is produced partly by examining whether there is a gender-based power analysis in action. The research questions of this study are:What is considered being the problem with prostitution and trafficking fosexual purposes?Is there a feminist gender understandning in the government's prostitution politics?To answer these questions I use Carol Bacchis method Whats the problem represented to be? And the material being used is the government's actionplan.
Ibn Khaldun om Banu Umayya : Historieskrivningen om det umayyadiska kalifatet och dess återgivelse i al-Muqaddima
The history of Banu Umayya has since the collapse of the caliphate occupied a major part in Islamic historiography. The present thesis analyses the presentation of the Umayyads in Ibn Khaldun?s al-Muqaddima and its relation to previous historical traditions. The thesis examines the social and intellectual context in which Ibn Khaldun stood and how it is represented in his historiography, while also providing an overview of the various socio-political, intellectual and historiographical developments in Islam. The theoretical perspectives are based on the concept of agency, examining the intellectual room for manoeuvre that the historian disposed of while composing the works.
Jämställdhet på olika villkor : en kvalitativ studie om mäns syn på feminism, genus och jämställdhet mellan män och kvinnor
This essay focuses on men?s construction of feminism and gender and views on equality between the sexes. The purpose of the essay is met through interviews with eight men on their thoughts and constructions of these issues. The answers from the interviewed men were analysed with a radical feminist and gender perspective approach. The sources used in the analysis of the material, in the aspect of gender, were from the work of Judith Butler, Robert W.
Islam och folkmaktens gränser. : En undersöknning av Sayyid Qutbs, Mawlana Mawdudis och Ali Shariatis teologiska uppfattningar.
English abstractTitle: Islam and the limitations of the public will of choice.The purpose of this paper have been to investigate how three modern Islamic theorists view the limitations of the public free will of choice based upon their interpretation of the Islamic theology and doctrine.The paper focuses to highlight how all three chosen Islamic theorist interpret the Islamic doctrine based upon my elected theses and more specifically pinpoint were the free will of choice ends, and Islam as a religion starts to take hegemony. The paper?s aim is to further an understanding that in the modern world and as a effect of increased literacy, Islam has been somewhat inclined to split into several Islamisms, based upon the variety of fatwa?s on the Islamic doctrine that is available online. Therefore it remains to the modern day Muslim, to individually decide whether they choose to follow the message of the Holy revelation in the Quran or trust a mufti?s fatwa in their everyday life as a Muslim.The material used and analyzed in this paper is prime source material.