Sök:

Sökresultat:

8369 Uppsatser om Fast-food business - Sida 39 av 558

Samspel i staden : en studie av Shared Space ur landskapsarkitektens perspektiv

In East Africa live two species of Griffon Vultures; Rüppel?s Griffon Vulture (Gyps rueppellii) and African White-backed Griffon Vulture (G. africanus). One of the apparently most important factors limiting the population of these birds is food supply. Griffon vultures nest for eight months of the year, and are during this period geographically tied down to the nesting place.

Biokemisk och immunologisk karaktärisering av pepsin-spjälkade mjölkallergener

Milk allergens were digested by allowing them to flow through a chromatography column, where pepsin was conjugated to the stationary phase of the column. The allergen fragments were then characterized both biochemically, by using SDS-PAGE and gel permeation chromatography, and immunologically, by examining their reactivity to IgE and monoclonal antibodies..

Fast driftställe enligt OECD:s modellavtal i ljuset av elektronisk handel

The purpose of this thesis is to examine whether the concept of permanent establishment, as defined in Article 5 of the OECD Model Tax Convention on Income and Capital, is applicable to electronic commerce and if so whether the current definition is able to appropriately deal with the challenges of electronic commerce.In 2003, the OECD added a new section to the Commentary on the Model Tax Convention on Article 5. The new section is a clarification on the application of the permanent establishment definition in electronic commerce.The current definition of permanent establishment in the Model Tax Convention relies on the physical presence of a foreign corporation as the threshold for source taxation. While the current definition, prima facie, might be applicable on electronic commerce, the highly mobile nature of electronic commerce might affect the current revenue distribution equilibrium between states..

Kommunikationsproblem kring marknadsföring ? En studie angående kommunikationsproblem mellan rådgivare och företagare.

Syfte: Genom att genomföra en studie angående vilka råd i marknadsföring som ges av rådgivare och vilka råd i marknadsföring som småföretagare får vill vi ta reda på vilka kommunikationsproblem i informationssyfte som existerar i en dialog kring marknadsföring mellan nystartande rådgivare och småföretagare. Metod: Vi har använt oss av den kvalitativa metoden med ostrukturerade personliga intervjuer. Vi har intervjuat fyra rådgivare och sex företagare. Slutsatser: Den skilda synen på marknadsföring mellan rådgivarna och företagarna orsakar kommunikationsproblem mellan de båda aktörerna. Kommunikationsproblemen beror till stor del på de olika kunskapsnivåerna..

Beräkning av energianvändning i svenska småhus

An energy calculation model for Swedish houses   that is fast, flexible and user-friendly has been developed within the   framework of this thesis.  The model   also provides a set of actions which may be investigated in the model based   on savings and payback period. Energy use in a house depends on the technical   conditions, such as building envelope and heating systems, which outdoor   climate the house is exposed to and who lives in the house. Energy use for a   house can be divided into heating, hot water and household electricity. There   are several methods to calculate the energy use of a house. This report   summarizes the methods that may be suitable for a fast and user-friendly   calculation model.

Hur nöjda är Arlas medlemmar? : utvärdering ur ett medlemsperspektiv

Kooperativa föreningar ägs och drivs av medlemmarna efter deras verksamhetsbehov. Medlemmarna investerar i föreningen för att den ska kunna avsätta deras produkter på ett lönsamt sätt. För att det ska fungera måste det finnas tilltro till föreningen, ledningen och styrelsen. Det har hävdats att förtroende är den viktigaste tillgången i en kooperativ förening. Till följd av globaliseringsprocessen och stora tekniska framsteg de senaste decennierna har några lantbrukskooperativa föreningar expanderat betydligt för att klara den stegrande konkurrensen (Nilsson, Svendsen och Svendsen, 2012). Arla Food amba är en mejerikooperation som växt betydande se senaste åren och har idag medlemmar i Sverige, Danmark och Tyskland samt produktion i 13 länder. Det finns en rad olika variabler i en kooperativ förening som påverkar om medlemmarna känner sig nöjda och har förtroende till föreningen.

Dold samäganderätt till fast egendom

Dold samäganderätt till fast egendom är en rättsfigur som uppkommit genom praxis. Syftet har varit att skapa ett ekonomiskt skydd till den make som inte varit formell köpare. Den make som inte är civilrättslig ägare till en fastighet ges möjligheten att bli samägare om vissa förutsättningar är uppfyllda. Fastigheten ska vara köpt för gemensamt bruk och den make som hävdar dold samäganderätt ska ha bidragit ekonomiskt till förvärvet. Makarna ska även ha haft avsikten att äga egendomen gemensamt, är avsikten inte uttryckt har det godtagits en så kallad tyst överenskommelse.

Förnuft och känsla : En studie av kokböckers visuella kommunikation under det tidiga 90-talet och sena 00-talet

The interest for food and cooking has probably never engaged the people of Sweden as much as it does today. Especially cookbooks are selling better than ever which has been a quite constant trend since the mid 90's. This study explores the connection between visual communication in Swedish cookbooks and the post-modern values which have influenced the market climate and the visual culture. I have used a theoretical framework as reference consisting of theories of semiotics, visual rhetoric, marketing communications and postmodernism. I have been studying six cookbooks, three from the late 00's and three from the early 90's, from the two separate angles of their graphic design and photographic material.

Image follows structure

Background: The business market today is characterized by tough competition amongst the competitors to capture consumers? interest and money. One marketing tool companies can use to achieve this is the company?s image. The customer buys not only a product, but also the image that the company or the product is associated with.

Är allt butiksbakat bröd bake-off? : En studie om att ändra förutfattade meningar.

Problemformuleringen i denna uppsats har framställts på uppdrag av ICA Maxi Karlstad. De upplever att deras kunder inte är medvetna om att ICA Maxi erbjuder ett bageri i sin butik, där sex bagare bakar allt bröd från grunden.Syftet med den här uppsatsen är att undersöka och beskriva vilka faktorer som påverkar de förväntningar som en kund har på en produkt samt att ge förslag på hur man kan förändra dessa.I uppsatsen återfinns dels en enkätundersökning där 105 personer fick besvara 18 frågor om deras inköpsvanor när det gäller bröd samt frågor om ICA Maxis bageri. Utöver detta så genomfördes även en mindre intervjustudie där 21 personer fick ge mer uttömmande svar om deras inköpsvanor och förutfattade meningar när det gäller bröd. Uppsatsen innehåller således både en kvalitativ och en kvantitativ undersökning.Resultatet av undersökningarna visar att de flesta tror att brödet som bakas i bageriet kommer från halvfabrikat som värms upp i butiken, så kallad bake-off. Det är dock även en stor mängd respondenter som inte har sett någon marknadsföring av bageriet och som inte är medvetna om att bageriet existerar.Slutligen ger uppsatsen en rad förslag för framtiden om hur ICA Maxi kan förändra sin marknadsföring så att fler kunder blir medvetna om att bageriet finns.

Kostråd på internet : En tva?rsnittsstudie bland unga vuxna

AimThe study aims were to identify young adults? sources of nutritional advice on the Internet and how they perceive the credibility of these. The study also aimed at exploring young adults' knowledge of national recommendations issued by the National Food Agency.MethodA web-based survey was distributed on the social media platform Facebook. The questionnaire contained a total of 14 questions regarding online nutritional advice and its credibility. Finally, it requested the respondent's knowledge and credibility of the national nutritional recommendations.

Business Intelligence Access Control: Utvecklande av en behörighetsmodell för Business Intelligence

I dagens samhälle är majoriteten av våra tillgångar digitaliserade och bevarade i olika typer av informationssystem. Genom Access Control (sv. behörighetsstyrning) säkerställs att användare får korrekt åtkomst till dessa tillgångar. I takt med att organisationer genererar allt mer affärskritisk data i sina informationssystem har dock hanteringen av användare och behörigheter komplicerats. En modern genre inom begreppet informationssystem som länge visat ökad tillväxt är Business Intelligence (BI).

Hur kan Gina Tricots redan utarbetade CSR-arbete stärka företagets varumärkesimage?

Corporate Social Responsibility, CSR, kan förklaras som ett företags frivilliga samhällsansvar, där grunden för ett lyckat arbete handlar om att finna balans mellan ekonomiskt, miljömässigt och socialt ansvarstagande. Företagen ska inte bara fokusera på dess lönsamhet, utan också bidra till etisk social och miljömässig förbättring, faktorer som idag har blivit en självklarhet för att bidra till en hållbar utveckling men också för att bygga, stärka och bevara varumärket. Ett varumärke anses ofta vara ett företags främsta tillgång vilket också kan skapa värde för ett företag och på så sätt ses som en konkurrensfördel. Företagets varumärkesimage är i sin tur kundens uppfattning om varumärket och är något kunden skapar på en egen hand. En varierande bild av företaget kan då uppstå, eftersom individer har olika uppfattningar om ett varumärke.Gina Tricot är det företag som ligger i fokus för studien då vi anser att de är ett välkänt varumärke inom fast fashion branschen.

Små mängder primärprodukter : vad innebär det?

In article 1.2 c) EC regulation 852/2004 it says that the regulation is not applicable to producers who directly supply small quantities of primary products to the final consumer or to the local retailers who in their turn directly supply the final consumer. An almost identical regulation can be found in article 1.3 c) EC regulation 853/2004. The supply by a primary producer of small quantities of primary products, of animal origin or not, are consequently excepted from these two hygiene regulations. In article 1.3 EC regulation 852/2004 and article 1.4 EC regulation 853/2004 it says that the member states are to establish national rules in their national legislation as to the regulation of exception for small quantities. The aim of this study was to investigate the handling of small quantities of primary products distributed locally in Sweden but also the handling of these products in other countries.

Hur anpassar sig Gyps-gamar (Gyps rueppellii och G. africanus) i Östafrika till oregelbunden och osäker födotillgång?

In East Africa live two species of Griffon Vultures; Rüppel?s Griffon Vulture (Gyps rueppellii) and African White-backed Griffon Vulture (G. africanus). One of the apparently most important factors limiting the population of these birds is food supply. Griffon vultures nest for eight months of the year, and are during this period geographically tied down to the nesting place.

<- Föregående sida 39 Nästa sida ->