Sök:

Sökresultat:

690 Uppsatser om Fashion luxury brands - Sida 34 av 46

Drömmen om en effektiv inköpsprocess - ett modeföretags eviga kamp

För företag som verkar på den dynamiska och konkurrenskraftiga modemarknaden är den storautmaningen att skapa en hållbar konkurrensfördel för att på ett lönsamt sätt vinna kampen omkunden. Ett viktigt verktyg är en effektiv och flexibel inköpsprocess. Utformningen avinköpsprocessen avgör förmågan att möta den krävande modekundens efterfrågan. Vår studie avseratt undersöka hur inköpsprocessen bör organiseras hos en produktutvecklande modedetaljist för attvara effektiv och kunna möta marknadens förändringar. För att påvisa ämnets praktiska relevans ochförtydliga problematiken används ett fallföretag där kvalitativa empiriska undersökningar har utförts.En inköpsprocess består av olika aktiviteter som tillsammans påverkar processens utfall.

Ännu ett mode? : Övergången till aktivitetsbaserat arbetssätt

Bakgrund: Kontorens utformning påverkar hur organisationer upplevs internt och externt. Utformningen har förändrats genom tiden vilket till viss del beror på samhällsutvecklingen och moden. Aktivitetsbaserat arbetssätt är ett nytt sätt att utforma kontor på och allt fler organisationer väljer idag att implementera ett aktivitetsbaserat arbetssätt.Syfte: Att skapa förståelse för modets inverkan på organisationers utveckling genom att studera implementeringen av ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Metod: Studien bygger på en deduktiv forskningsansats med en kvalitativ forskningsstrategi. Studien är en tvärsnittsstudie med datainsamling från mer än ett fall. Åtta kvalitativa intervjuer och två observationer har genomförts.

Motiv och initiativ till hållbart företagande : En fallstudie av tryckeriet Edita Västra Aros AB

Today's unsustainable resource use is influenced by many factors. One key factor isproduction methods and patterns. Trough change of production patterns enterprises can bepart of the solution to a more sustainable society. This case study has analyzed environmentalperformance of the printer company Edita Västra Aros Ltd (EVA), who has gained awards forits environmental work, and what driving forces they have had during this work. The survey isbased on a qualitative method and the collected data consists of documents and staffinterviews, which have been analyzed with content analysis.

KappAhls sociala ansvar. Hur ser det ut i verkligheten?

With the globalization, companies in the West chose to shift production to developing countries to cut down costs. This had a major impact when child labor and very poor working conditions in these factories were discovered and led many companies to take responsibility for their suppliers and the employees by adopting voluntary so-called Codes of Conduct.There is a subtle balance to enforce improvement of working conditions for employees at suppliers´ factories and to keep costs down. On the one hand, companies would like to conduct extensive audits at their suppliers to ensure code of conduct compliance and thus protect their legitimacy. On the other hand, audits are expensive so companies would like to minimize audits to keep costs down. Companies thus have to strike a delicate balance in relation to how many and what suppliers they choose to audit.

Modebranschens Internationella Arena: En studie om svenska modeföretags etablering och varumärkesbyggande på internationella marknader

Syftet med denna uppsats ämnar att beskriva svenska modeföretags internationaliseringsprocess. Därför ska vi undersöka och analysera nätverkets betydelse, barriärers påverkan, val av etableringsstrategier och varumärkesbyggnad vid internationalisering. För att uppnå syftet med vår studie har nedanstående huvudproblem formulerats: Hur går svenska modeföretag tillväga vid etablering och varumärkesbyggnad på den internationella marknaden? Uppsatsens teoretiska utgångspunkt innefattar svenska modeföretags etablering på den internationella marknaden vilket berör internationaliseringsprocessen, nätverksperspektiv, barriärer, etableringsstrategier samt varumärkesbyggnad. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod med en deduktiv ansats där fyra fallstudier har tillämpats.

Passion for Fashion : En studie om modebloggars påverkan på konsumenters agerande

Denna kandidatuppsats handlar om modebloggar och deras påverkan på konsumenters agerande. I dagens konsumtionssamhälle står mode högt i kurs och bloggläsare tar dagligen in information om nya produkter och varumärken genom word of mouth. En undersökning som Mahir PR har gjort visar att 58 procent av bloggläsarna faktiskt har köpt en identisk vara som de tidigare sett i en modeblogg. Vårt syfte är således att från Mahir PRs undersökning vidare beskriva på vilket sätt modebloggar påverkar konsumenters agerande. Vi har använt oss av teori kring word of mouth, samt Solomons kommunikationsmodell där massmedias information filtreras av olika opinionsledare eller grindvakter innan de når mottagarna/konsumenterna.

Konsten att positionera sig : En studie om festivalers identitet, positionering och om kunders relation till festivalers märkesidentitet.

The purpose of this study is to examine what characterizes brand identity and positioning regarding festivals on the current Swedish festival market. In relation to our purpose we are also going to analyze how festival attendees relate to a festivals brand identity. Our research question is as follows:What characterizes festivals brand identity and positioning on the current Swedish festival market?This study has been written with a qualitative research method and an inductive approach. Our empirical foundation is built on a rich content based on personal interviews.

Varumärken i ideella organisationer : Varumärkeshantering i ideella organisationer i Sverige

Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera varumärkeshanteringen i olika ideella organisationer i Sverige. Metod: I denna uppsats har författarna använts sig av kvalitativa metoder samt utgått från en abduktiv ansats. De primära data är fem intervjuer med fem ideella organisationer i Sverige som arbetar för olika ändamål. Dessa intervjuer har valts utifrån ett bekvämlighetsurval. Resultat och slutsatser: Av resultatet framgår det att de ideella organisationerna arbetar med sitt varumärke beroende på vilka resurser de har, vilken storlek organisationen har och vilka ändamål de arbetar för. Författarna av studien anser att varumärkeshantering inte är ett högt prioriterat område för samtliga ideella organisationer eftersom de behöver lägga sina resurser på rätt företeelse, vilket är deras ändamål. Om organisationerna skulle lägga mycket tid på varumärkeshantering och marknadsföring skulle detta leda till att allmänheten blir skeptiska och börja undra om organisationerna använder pengarna på rätt sätt.

Professionella bloggar - girl power eller genusfälla?

Denna uppsats är en kvalitativ studie av de två största professionella bloggarna i Sverige, blondinbella.se och kissies.se. Studiens syfte är att ta reda på vilka markörer för klass och genus som kan hittas på bloggarna och utifrån dessa vilken bild av att vara ung tjej det är som förmedlas till bloggarnas läsare. Debatten om de två aktuella bloggarna pågår i media och speciellt är det författarna bakom bloggarna som uppmärksammas, Isabella Löwengrip och Alexandra Nilsson. Med hjälp av teorier kring kön och klass analyserar jag bloggarnas innehåll och försöker utkristallisera vilka teman som är dominerande på dessa bloggar. Resultatdelen är uppdelad utifrån dessa teman som handlar om shopping, kroppsuppfattning och valmöjligheter.

Krav som hjälper eller stjälper?: En studie om hur varumärkens samexponering med ekomärkningen KRAV påverkar konsumenters köpbeteende i butik

The behaviour of consumers has changed rapidly during the last decade, and a healthy lifestyle and an environmental mindset has become part of everyday life. This is also something that has become prominent in the supermarkets, where the organic products are increasingly winning shelf space. Several consumer behaviour studies have shown that the attitudes towards organic products and labels are predominantly positive. According to traditional marketing theory, these kind of attitudes should affect consumers? purchase intentions in a positive manner, as well as the actual purchase behavior.

Hållbart Mode : En studie om hur man genom en anpassad form av Klarspråk och en tydligare koppling mellan ord och handling kan skapa bättre förutsättningar för en hållbar modekonsumtion.

I mitt arbete studerar jag H&M:s språkbruk i information kring hållbart mode. Jag har avgränsat mig till texten På väg mot hållbar bomull, en informationstext på H&M:s externa webbplats www.hm.com. Syftet med min studie är att visa hur man med en anpassad form av Klarspråk, tillsammans med en tydlig koppling mellan ord och handling i text, kan öka förutsättningarna för större kunskap och vägledning till hållbart mode.I min studie använder jag mig av två metoder, en textanalys och en semistrukturerad fokusgrupp. Syftet är att undersöka hur läslig, läsbar och läsvärd H&M:s text är för målgruppen unga människor och att få dem att berätta om deras syn på konsumtion i allmänhet och hållbart mode i synnerhet, samt hur de tänker kring hur man kan underlätta till en mer hållbar modekonsumtion.Utifrån min empiri och mitt teoretiska ramverk har jag tagit fram en ny text, skriven med en för målgruppen unga människor anpassad form av Klarspråk. Den nya texten utgår från två utvalda textstycken i den analyserade texten På väg mot hållbart mode och är för målgruppen därefter anpassad så att läslighet, läsbarhet och läsvärdet har ökat.

Tradition 2.0 : En studie om lokal tradition inom en samtida organisation

Organisationer har olika strategier för särskiljning och konkurrenskraft där kultur, arv och tradition tillämpas på olika sätt för att profilera sig både mot kunder och medarbetare. Företag vilka bygger och anspelar på lokal tradition återfinns inom de flesta sektorer, dock har få studier gjorts på medarbetarens upplevelse av tradition inom en organisation. Kunskapsluckan i traditionens betydelse för medarbetare inom samtida organisationer är således av vikt att studera. Vi vill genom denna undersökning förstå hur medarbetaren upplever en eventuell anspelning på lokal tradition inom en organisation. Undersökningen av sambandet mellan lokal tradition och medarbetaren ska bidra till ökad insikt om huruvida lokal tradition har aktualitet och betydelse för en organisationsmedlem.

E-böcker och bibliotek : En kritisk diskursanalys av Biblioteksbladet 2005-2011

The aim of this two years master´s thesis is to examine discourses about electronic books in relation to libraries that occur in the Swedish library journal Biblioteksbladet by using critical discourse analysis (CDA). The thesis also aims to discuss changes in the discourse practice, and discuss the relationship between discourse practice and social practice in the field of library and information science (LIS). A main point of CDA is that language is a form of social practice that helps shape social reality. Furthermore the concept of ideology, as understood with-in CDA, brings understanding to the way discursive events help reproduce and transform social relations of pow-er. The text samples span from 2005 up to and including 2011 and were examined by using Norman Fairclough´s three-dimensional conception of discourse, which allows for interpretation of text on a linguistic, discursive and social level.The result of the analysis showed that there are several different discourses about electronic books and li-braries, none of which can be said to be particularly representative.

Hotells internetnärvaro : En jämförande studie mellan Karlstads kedjehotell och oberoende hotells exponering på Internet.

In today?s society Internet is evolving the tourism industry and it?s the pioneers that use this marketing channel to further their brands that?s that reap the benefits of early adoption. In this essay we research how well two kinds of ownership structures, private ownership and chain ownership, in the hotel market match up against each other in Internet presence and the steps they have taken to encourage guests too book via their websites. We determined that the hotel market in Karlstad was sufficient to study the different kinds of ownership structures as it?s small enough to see the competition between private ownership and chain ownership clearly instead of as normal in more densely populated cities where chain owned hotels dominates the marked due to sheer size. The scientific research consists of two types of methods.

Är skolverkets mål implementerade i skolans verksamhet? : Analys av styrsystemet i den svenska skolan med fokus på implementering

This thesis aims to explore the use of costumed interpreters at museums. Firstly the thesis examines how extensivethe use of historical costumes is in Sweden, along with some international comparisons. Later on the differentways that the clothes are used is examined, and the costume as a resource for learning is discussed. In the lastpart of the thesis the ?function? of the costume is examined.

<- Föregående sida 34 Nästa sida ->