Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 46 av 445

Work Self-Efficacy ? nuvarande och utexaminerade PA-studenters upplevelser av olika arbetsrelaterade förmÄgor

En kvalitativ studie genomfördes med intervjuer av 12 respondenter, varav sex nuvarande och sex utexaminerade studenter pÄ en PA-utbildning. Syftet med denna studie var att undersöka nuvarande och utexaminerade PA-studenters upplevelse av sin egen förmÄga att hantera olika arbetsrelaterade uppgifter. Detta gjordes med hjÀlp av teorierna Work Selfefficayoch Self-efficacy. Man undersökte ocksÄ om det har skett nÄgon förÀndring sedanrespondenterna pÄbörjade sina studier eller arbeten. Med hjÀlp av Work self-efficacyinventorys (WS-Ei) förbestÀmda skalor undersöktes en rad olika upplevelser av temansÄsom effektiv inlÀrning, arbetsuppgifter, problemlösning, stress/tidpress, team/grupp,rolluppfyllning, mÄl/resultat och regler/företagskultur.

LÀrares upplevelser av en utbildning pÄ vetenskaplig grund : LÀrares upplevelser av en utbildning pÄ vetenskaplig grund

This study examines the closure of public libraries, and the nonprofit organizations takeover of them as a phenomenon. The aim is to understand why the nonprofit takeover is common and what the takeover symbolizes and if the discourse in media invokes the views on libraries and the profession.Interviews were made with librarians, politicians and representatives of a nonprofit organization to study different sides of the phenomenon. Other empirical data were found in local and national newspapers and media-channels. I discovered that public libraries are highly valued by both politicians and the community. The study also showed that a library in a community makes people feel valued.

Vad behöver vi kunna? : en enkÀtstudie om sambandet mellan kunskap om djurskydd samt hÀstens biologi och djurskyddsrelaterade förseelser inom svensk travsport

HÀstens och mÀnniskans historia har varit sammanvÀvd under tusentals Är. AnvÀndningsomrÄdena har fluktuerat med mÀnniskans behov och intressen, men under lÄng tid har vi anvÀnt hÀstar som sport- och tÀvlingsdjur. Inom travsporten, liksom i galopp- och ridsport, anvÀnds hÀsten som ett medel att nÄ framgÄng samt fungerar som nöje och underhÄllning för mÀnniskan. Travsport Àr en typ av hÀstsport dÀr hÀstens spÀnns framför en sulky och tÀvlar i en specifik gÄngart ? trav.

Lönar sig utbildning? : En studie om övergÄngen frÄn Utbildning till Arbetsmarknad

Det Àr idag en stor andel individer som vÀljer att lÀsa vidare efter gymnasiet. Ofta krÀvs det attstudenten satsar bÄde tid och pengar. MÄnga som vÀljer att lÀsa vidare gör detta för att fÄtillgÄng till en allt mer kvalificerad arbetsmarknad. Denna studie avser att undersöka hurövergÄngen frÄn akademiska utbildningar till arbetsmarknaden ser ut. För att kunna studera?övergÄngen? kommer denna studie att undersöka vad som krÀvs av tidigare studenter nÀr dekommer ut pÄ arbetsmarknaden, om de fÄtt de rÀtta förkunskaperna samt om de valt att göranÄgot extra sÄ som volontÀrarbeten, föreningsaktiviteter eller dylikt under sin studietid.Studien syftar Àven till att studera om det föreligger nÄgra skillnader eller likheter mellan enteknisk samt en samhÀllsvetenskaplig utbildning.

En analog spelare i en digital vÀrld? : En studie om anvÀndningen av digitala verktyg pÄ Södertörns högskola

Denna studie syftar till att, ur ett multimodalt perspektiv, fÄ kÀnnedom om hur digitala verktyg anvÀnds av lÀrare i undervisningssyfte pÄ Södertörns högskola, samt studenters instÀllning till de medietekniska hjÀlpmedlen. Detta har gjorts med hjÀlp av observationer, intervjuer och enkÀtundersökningar som genomfördes med lÀrare och studenter.Det resultat som observationerna gav stÀmde överens med resultatet frÄn intervjuer och enkÀtundersökningar. Studien visar att digitala verktyg anvÀnds sparsamt av lÀrare pÄ högskolan. FörelÀsningar med PowerPoint-presentationer som i stort sett enbart innehöll text och bilder var i sÀrklass det vanligaste undervisningsredskapet. LÀrarna har generellt en positiv instÀllning till digitala verktyg men pÄ grund av tidsbrist och begrÀnsningar i hur och vilka digitala hjÀlpmedel som fÄr anvÀndas i undervisningen hÀmmas de.

Validering, vÀrdering av reell kunskap. En studie om validering inom vuxenutbildning pÄ omvÄrdnadsprogrammet

Syftet med studien var att fördjupa mina kunskaper om validering pÄ omvÄrdnadsprogrammet inom nÄgra vuxenutbildningsorganisationer. Validering som begrepp har funnits ett tag i landet, men har nu blivit mer aktuellt sedan vuxenutbildningar runt om i Sverige har börjat anvÀnda det som ett kursutbud till det ordinarie omvÄrdnadsprogrammet. Validering bestÄr av olika processer som information, sjÀlvskattning, bedömning för att senare mynna ut i studier pÄ det ordinarie omvÄrdnadsprogrammet, individuella studier eller flexibla studier.Den 1 juli 2011 infördes en ny gymnasiereform Gy 2011 (Skolverket). För vuxenutbildningen kommer en ny utbildningsreform, VUX 2012, att gÀlla frÄn och med 1 juli 2012 och i den kommer validering att ingÄ som en rÀttighet för vuxenstuderande och skyldighet för vuxenutbildare. Politiker, arbetsgivare och samhÀllet i stort efterfrÄgar det dÄ det Àr ett underlÀttande för individer med erfarenhet inom vÄrd och omsorg att snabbare fÄ en utbildning inom omrÄdet, och en ekonomisk samhÀllsvinst dÄ individer inte behöver vara borta under lÄng tid för att fÄ en utbildning.

Brister och förtjÀnster i lÀrarutbildningen : en fallstudie av fyra verksamma lÀrares syn pÄ sin utbildning

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur nÄgra verksamma lÀrare upplever att lÀrarutbildningen rustat dem inför lÀrararbetet. Den metod jag anvÀnt i min undersökning Àr kvalitativa intervjuer som Àr av en ostrukturerad karaktÀr. Intervjuerna har sÄledes varit nÄgot av öppna samtal som utgÄtt frÄn ett antal huvudfrÄgor.Det resultat som framkommit visar att kritiken mot lÀrarutbildningen hos de intervjuade riktar sig mot hanteringen av den verksamhetsförlagda utbildningen, bristen pÄ aktuell forskning samt förenandet av teori och praktik pÄ olika sÀtt. Flera av de intervjuade pÄpekar Àven att kraven pÄ lÀrarstudenterna mÄste höjas dÄ det till synes Àr lÀtt att ta sig genom utbildningen utan att lÀgga ner tid pÄ den. Det framkommer ocksÄ i studien att samtliga intervjuade anser att det sociala mötet med eleverna Àr nÄgot som de sÀllan övat praktiskt pÄ under utbildningen.

De fysiskt aktiva, vilka Àr de? : En enkÀtstudie om kapitaltillgÄngarna hos de fysiskt aktiva.

Syfte och frÄgestÀllningar: Uppsatsens syfte var att undersöka fysiska aktivitetsformer med utgÄngspunkt i Pierre Bourdieus kapitalbegrepp. Aktivitetsformerna utgörs av Egenutövad, Ledarledd/I grupp samt I lag/förening. Kapitalbegreppet kommer frÄn Pierre Bourdieus teori och innefattar kulturellt, socialt och ekonomiskt kapital. De frÄgestÀllningar vi anvÀnde oss av var: Vilka skillnader kan ses i kulturellt kapital beroende pÄ fysisk aktivitetsform, Vilka skillnader kan ses i socialt kapital beroende pÄ fysisk aktivitetsform? samt Vilka skillnader kan ses i ekonomiskt kapital beroende pÄ fysisk aktivitetsform samt upplever fysiskt aktiva att ekonomisk situation pÄverkar deras utövande av fysisk aktivitet? Metod: Vi sökte upp arenor för olika typer av fysisk aktivitet och enkÀter delades dÀr ut.

VÀderskydd inom bygg- och anlÀggningsbranschen

I kursen ABY 005, verksamhetsförlagd utbildning ingÄr det som ett delmoment att göra ett examensarbete angÄende ett problem eller behov som förekommer pÄ det företag man gör sin praktik pÄ. Jag gör min verksamhetsförlagda utbildning pÄ NÄiden bygg AB i LuleÄ. Denna rapport behandlar vÀderskyddad produktion inom bygg- och anlÀggningsbranschen, hur entreprenörer, bestÀllare och myndigheter stÀller sig inför en vÀderskyddad produktion. Rapporten inleds med vilka problem och onödiga kostnader dÄligt vÀder pÄverkar produktionen följt av de positiva delarna som vÀderskydd medför. DÀrefter kommer en kartlÀggning av dagens olika vÀderskyddssystem och dess tillverkare.

Mot kvÀllstidningen : En uppsats om Aftonbladets och Expressens rekryteringsmetoder av journalister

Denna uppsats strĂ€var efter att undersöka kvĂ€llstidningarna Aftonbladet och Expressens rekryteringsmetoder och pĂ„ detta sĂ€tt göra lĂ€saren uppmĂ€rksam pĂ„ vilka vĂ€gar som finns in pĂ„ dessa tidningsredaktioner.Vi anser att det rĂ„der en osĂ€kerhet hos personer som vill arbeta som journalister kring vad som egentligen krĂ€vs av dem och vad som vĂ€rdesĂ€tts av en rekryterare. Vad ska en ny journalist ha packat sin ?journalistiska ryggsĂ€ck? med under utbildningens gĂ„ng och vilka kvaliteter mĂ„ste han eller hon ha för att sticka ut i konkurrensen om platserna pĂ„ en tidningsredaktion? Spelar journalistutbildning nĂ„gon roll? Är en person med journalistisk utbildning mer intressant Ă€n en person utan?Vi kan efter vĂ„r undersökning konstatera att vĂ€gen in pĂ„ kvĂ€llstidningarna Aftonbladet och Expressen inte alltid har samma form och utseende. Det finns inte en vĂ€g, det handlar inte om tvĂ„ vĂ€gar. VĂ€garna in pĂ„ tidningsredaktionerna Ă€r betydligt fler och ser olika ut.

En förskola för alla barn?

Det övergripande syftet med studien Àr att undersöka om förskolepedagoger Àr förberedda för att tillgodose alla barns behov, samt Àr verksamheten och förskolans miljö anpassad för att möta alla barn? FrÄgestÀllningarna lyder: Hur ser förskolepedagoger pÄ sin utbildning och kompetens, i förhÄllande till arbetet med barn med en fysisk funktionsnedsÀttning i förskolan? Hur upplever förskolepedagoger att deras förskola Àr anpassad till barn med en fysisk funktionsnedsÀttning? Hur ser förskolepedagoger pÄ samspelet mellan ett barn med en fysisk funktionsnedsÀttning och andra barn i barngruppen pÄ förskolan? Den hÀr studien ?En förskola för alla barn?? tar sin utgÄngspunkt i en teori om normalisering. En teori som i stort handlar om att alla mÀnniskor ska kunna fungera normalt i samhÀllet oavsett funktionsnedsÀttning, sjukdomar eller andra hinder. Det leder till en undersökning om huruvida nÄgra förskolor kan ta emot alla barn eller inte. ?Alla barn? innefattar Àven barn med en fysisk funktionsnedsÀttning sÄ som syn- och hörselskador samt rörelsehinder.

I matchen om bildning i utbildning : En diskursanalys av utbildningspolitiken under 2000 - talet

Den högre utbildningen och dess bildningssyfte har i enlighet med tidigare forskning och mediedebatter i viss mÄn skiftat frÄn att vara en arena för bildning, för att mot modernare tider allt mer anpassats till nyttoinriktade och samhÀlleliga krav, sÄvÀl nationellt som globalt. Det som inspirerade till uppsatsen var dÄ frÄgor som vad hÀnder med talet om bildning i den högre utbildningen i denna utveckling? Hur talar utbildningspolitiken om bildning idag? Syftet med studien var att undersöka talet om bildning i relation till den högre utbildningens syften och mÄl frÄn 2005 fram till nutid. Med hjÀlp av diskursteoretiska utgÄngspunkter och Ätta utbildningspolitiska dokument för den aktuella tiden visar resultatet att diskurser om bildning i den högre utbildningen Àr mÄngtydiga och betydelseskiftande. Artikulationerna om bildning anger inte en entydig bild om dess innehÄll dÀr diskurserna som pÄtrÀffas sker parallellt med varandra.

"Designerlathunden för mig" : en dokumentation om min processutveckling genom ett samarbete med en större möbelproducent i de smÄlÀndska skogarna.

Det hÀr examensarbetet verkar som en form av designerlathund för mig sjÀlv. En sammanstÀllning och ett avstamp för min utbildning , min egen dokumenterade process i ett samarbetsprojekt inom industrin. Paralleller dras till om Malmstens utbildning Àr up-to-date i den allt mer branschglidande designerrollen.Arbetet Àr uppdelat i sex kapitel, dÀr första kapitlet stÄr för projektets avstamp, bakgrund och tillkomst. Det andra kapitlet handlar om vad design innebÀr för mig och en mer allmÀn beskrivning om design och hur designmetodiken eller processen kan se ut.I tredje kapitlet tar jag upp skillnaden mellan designstrategi och design och förklarar om vikten av ett designstrategiarbete inför den kommande formgivningsprocessen.FjÀrde kapitlet Àr en infallsvinkel pÄ hur företagsanalys och -profilering kan se ut och hur just det varumÀrket skiljer sig mot omvÀrlden. Med en större inblick och tajtare avgrÀnsning kan resultatet bli sÀkrare.Slutgiltligen kommer vi fram till femte kapitlet som beskriver hur sjÀlva designarbetet med produkten för min uppdragsgivare kom till och dess vÀg fram.

Upplever lÀrare att de har tillrÀcklig ledarkompetens för att bedriva god undervisning?

I massmedia kan man ofta lÀsa att klasserna i skolan Àr stökiga och att eleverna med anledning av detta fÄr för lite kunskap. En av anledningarna till att klasserna Àr stökiga skulle kunna vara att lÀrarna har för lite kunskap om ledarskap och lider brist pÄ ledarkompetens. Syftet med min uppsats var att ta reda pÄ hur lÀrare upplever sin egen ledarkompetens och om det verkar finnas behov av att lÀrarna fÄr mer utbildning i ledarskap. För att ta reda pÄ detta har jag intervjuat fyra högstadielÀrare med olika teoretiska Àmnesinriktningar i frÄgor som handlar om deras ledarskap och ledarkompetens. Resultaten frÄn intervjuerna visade att lÀrarna ansÄg sig kunna hÄlla god ordning i klassen, de upplevde sig sjÀlva som bra ledare och sÄg det som viktigt att utveckla sig sjÀlva.

Lek pÄ förskolan ur ett genusperspektiv : En observations- och intervjustudie av sex pedagogers Äsikter och bemötande av pojkars och flickors lek

Syftet med vÄr undersökning Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ lek ur ett genusperspektiv. Vi vill veta vad pedagogerna anser att lek Àr och om de ser nÄgon skillnad i pojkar och flickors val av lekar och om de sjÀlva anser att de styr flickor eller pojkars lek mest. Vi vill Àven se om det gÄr att se nÄgon skillnad i hur pedagogerna tillrÀttavisar barnen beroende pÄ kön. Valet att anvÀnda oss av tvÄ förskolor med olika inriktningar var för att se om den förskola som aktivt jobbat med genus och som fÄtt kontinuerlig utbildning via förelÀsningar och litteratur bemötte barnen pÄ ett neutralare sÀtt Àn förskolan som inte hade fÄtt samma tillgÄng till utbildning. Vi valde att anvÀnda oss av intervjuer och observationer för att fÄ sÄ mycket information som möjligt.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->