Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 24 av 445

Framtidsval: en studie bland 49 sistaÄrselever vid LuleÄ Gymnasieskola, om deras instÀllning till jobb, utbildning och utflyttning

Globalisering innebÀr att vÀrlden gÄr snabbt. Varor och tjÀnster skickas mellan lÀnder i rekordfart, tack vare Internet. Att flytta runt och vara rörlig har dÀrför blivit ett krav frÄn mÄnga arbetsgivare, och mÄnga Àr beredd att flytta för att fÄ sitt drömjobb. Men vÀgen dit Àr fylld av mÄnga svÄra val. Denna uppsats handlar om ungdomar som befinner sig i ?övergÄngsÄldern?, d.v.s i övergÄngen mellan skolan och arbetsliv.

Efter utbildning av palliativa ombud : En utva?rdering av mo?jligheter och hinder i arbetet med palliativa fra?gor

Syfte: Syftet med denna studie var att utva?rdera om de palliativa ombud som utbildats av Palliativt Kompetenscentrum mellan ho?sten 2008 och va?ren 2012 anser att de kan arbeta med palliativa fra?gor pa? sin arbetsplats. Metod: En icke experimentell empirisk tva?rsnittsstudie med mixad metod i form av en enka?tunderso?kning riktad till samtliga som ga?tt utbildningen till palliativt ombud och som la?mnat sin e-postadress vid kursregistreringen.Resultat: Ba?de medarbetare och o?verordnade ger ett bra sto?d i arbetet med palliativa fra?gor och i ambitionen att arbeta enligt ett palliativt fo?rha?llningssa?tt. Sto?det upplevs starkare fra?n medarbetare a?n fra?n o?verordnade.

FrÄn FN till klassrummet: faktorer som inverkar pÄ utbildning
för hÄllbar utveckling

Denna undersökning har genomförts pÄ tvÄ grundskolor i Norrbottens lÀn för att undersöka vilket genomslag Förenta Nationernas arbete med utbildning för hÄllbar utveckling hittills har haft i den svenska skolans verksamhet. För att fÄ en uppfattning om detta ville vi undersöka hur undervisningen gÄr till samt hitta bakomliggande faktorer som pÄverkar dess utformning. Vi undersökte vilka ramfaktorer lÀrarna Àr pÄverkade av, det vill sÀga de förhÄllanden som begrÀnsar lÀrarna att bedriva undervisning som de skulle vilja. Vi undersökte Àven hur lÀrare kontextualiserar utbildning för hÄllbar utveckling, det vill sÀga hur de utifrÄn sina egna erfarenheter och förestÀllningar tolkar begreppet. Hur undervisningen ser ut idag samt vilka ramfaktorer som pÄverkar detta i relation till hur lÀrarna kontextualiserar utbildning för hÄllbar utveckling kan ge en bild av verksamhetens utveckling.

SĂ€rskilda beredskapspolisen

1996 beslutade riksdagen att utöka beredskapspolisorganisationen med en ?sÀrskild beredskapspolis?. Denna skulle ha bÀttre utbildning och utrustning Àn den tidigare beredskapspolisen och Àven kunna anvÀndas till polisiÀra uppgifter i fredstid. Sedan 1 januari 2002 finns dÀrför 1500 sÀrskilda beredskapspoliser utbildade och placerade vid polismyndigheterna runt om i Sverige. SÀrskilda beredskapspolisens uppgifter Àr att delta i polisverksamhet som syftar till befolkningsskydd och rÀddningstjÀnst.

SmÀrtskattning och smÀrtlindring vid förlossning samt förlossningsupplevelse bland normalviktiga och överviktiga kvinnor

BAKGRUND: År 2009 uppskattade man att över 33 miljoner mĂ€nniskor levde med hiv. Personer som lever med hiv omges av fördomar och riskerar att bli stigmatiserade av samhĂ€llet och av denna anledning Ă€r det intressant att undersöka vilka attityder och uppfattningar sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter har till dessa personer. SYFTE: Att belysa sjuksköterskors och sjuksköterskestudenters attityder och uppfattningar av personer med hiv/aids och till att vĂ„rda dessa personer. METOD: Litteraturstudien baseras pĂ„ 14 kvalitativa och kvantitativa vetenskapliga artiklar, publicerade mellan Ă„r 1991 - 2011. Artiklarna har klassificerats och kvalitetsvĂ€rderats.

Sjukgymnasters upplevelser av yrkets status i Australien och Sverige: en kvalitativ studie

Status Àr ett brett begrepp som kan definieras pÄ mÄnga olika sÀtt. Status stÀlls ofta i samband med yrke och mÄnga mÀnniskor har en uppfattning om vilken status olika yrkesgrupper har. Det finns motsÀgelsefulla resultat frÄn tidigare studier om hur sjukgymnaster upplever yrkets status. En studie visar pÄ att yrkets status Àr hög medan Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund menar att den behöver förbÀttras. Syftet med studien var att beskriva hur yrkesverksamma sjukgymnaster i Australien och Sverige upplever sjukgymnastyrkets status samt vad som kan förÀndras för att pÄverka yrkets status.

Sjuksköterskors upplevelse av hot och vÄld inom rÀttpsykiatrisk vÄrd

SAMMANFATTNINGBakgrundI Sverige Àr sjuksköterskor en av de mest utsatta yrkesgrupperna nÀr det gÀller hot och vÄld pÄ arbetsplatsen. Tidigare studier har visat att utbildning kring hot och vÄld samt stöd efter en incident kan pÄverka hur sjuksköterskorna hanterar en hotfull eller vÄldsam incident. Dessa studier har dock frÀmst fokuserat pÄ sjukvÄrden i allmÀnhet eller psykiatrin i allmÀnhet. Forskning kring hot och vÄlds pÄverkan inom rÀttspsykiatrisk vÄrd Àr bristfÀllig.SyfteAtt belysa sjuksköterskors upplevelse av hot och vÄld inom den rÀttspsykiatriska vÄrden samt de konsekvenser som hot och vÄld kan fÄ för omvÄrdnaden.MetodFöreliggande studie Àr baserad pÄ sju intervjuer med sjuksköterskor frÄn tvÄ rÀttspsykiatriska verksamheter i Mellansverige. Intervjuerna har utgÄtt frÄn en semistrukturerad form, sedan har en kvalitativ innehÄllsanalys gjorts.ResultatStudien resulterade i sju olika kategorier kring sjuksköterskors upplevelse av hot och vÄld inom rÀttspsykiatrisk vÄrd: bilden av hot och vÄld inom rÀttspsykiatrisk vÄrd, utbildning, stöd vid hot och vÄld, relation till patienten, preventivt arbete, kÀnslor samt omvÄrdnaden.Det första huvudfyndet pekar pÄ att Äterkommande utbildning frÄn arbetsgivarna kring sÀkerhet och sjÀlvskydd Àr bristfÀllig samt att utbildningen kring psykiatrisk omvÄrdnad i grundutbildningen för sjuksköterskor anses otillrÀcklig kring förberedelse att arbeta inom rÀttspsykiatrisk vÄrd.Det andra huvudfyndet visar pÄ att stödet frÄn kollegor anses vara det viktigaste för att bearbeta en hotfull eller vÄldsam incident.

Varm klimatutbildning för blivande officerare

Försvarsmakten genomför skarpa uppdrag pÄ flera platser i vÀrlden, bÄde i extrem kyla och hetta för att lyckas lösa pÄfrestande uppgifter krÀvs bÄde kunskap och erfarenhet. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om MilitÀrhögskolan Karlberg bör utbilda sina kadetter i varmt klimat, sÄ att de innehar kunskapen innan de kommer ut pÄ sina förband. Syftet har brutits ned i följande frÄgestÀllningar. HuvudfrÄgestÀllning: Bör kadetter pÄ militÀrhögskolan utbildas i varmt klimat?DelfrÄgor: Definiera vad varmt klimat Àr, Hur pÄverkar vÀrmen mÀnniskan och vilka risker finns? Vilka utbildningar bedriver Försvarsmakten idag över varmt klimat?Varför utbildar inte MilitÀrhögskolan Karlberg sina kadetter i varmt klimat? Jag har anvÀnt mig av metoden induktion vilket innebÀr att jag gjort empiriska iakttagelser i form av intervjuer samt litteratursökning och sedan dragit slutsatser utifrÄn dessa.

Bemannade Fartygsmodeller : som utbildningsplattform vid Sjöfartshögskolan i Kalmar

I arbetet som har pĂ„gĂ„tt i nu mer Ă€n ett Ă„r har vi behandlat sĂ„dant som förutsĂ€ttningar för ett sĂ„dant projekt, intresset dĂ€rav frĂ„n studenter, skola och nĂ€ringsliv samt rent tekniska aspekter kring konstruktionen av en farygsmodell dess elektroniska och mekaniska system samt hur en sĂ„dan modell kan anvĂ€ndas i utbildningen av elever. Även sĂ„dant som funderingar kring studenternas sĂ€kerhet i samband med konstruktionen av och kring anvĂ€ndandet av modellen behandlas i detta arbete. Vi har anvĂ€nt oss av metoden ?Grundande Teori? och har kommit fram till att Sjöfartshögskolan i Kalmar har exceptionella och helt unika förutsĂ€ttningar för att starta ett projekt dĂ€r man bedriver utbildning med bemannade modeller..

Ledarskap ur ett sjuksköterskeperspektiv

Att arbeta som ledare Àr en del i sjuksköterskans yrke oavsett arbetsplats. Det finns bÄde hÀmmande och frÀmjande faktorer som pÄverkar denna ledarskapsroll. Syftet med studien var att beskriva de hinder och möjligheter som pÄverkar sjuksköterskans förmÄga att utöva ledarskap i omvÄrdnadsarbetet. Studien genomfördes som en litteraturstudie. Resultatet visar att de frÀmsta hindren var brister i kommunikation med övrig vÄrdpersonal samt brist pÄ utbildning och handledning inom ledarskap.

Sjuksköterskors upplevelser av suicidnÀra patienter

Bakgrund: Varje Är dör 1 miljon mÀnniskor efter att de begÄtt suicid. Psykisk sjukdom Àr en bidragande faktor till suicidalt beteende ofta i kombination med svÄrigheter i livet. Syfte: Syftet var att belysa hur sjuksköterskor upplever mötet med suicidnÀra patienter pÄ psykiatrisk vÄrdavdelning. Metod: Vetenskapliga artiklar söktes med hjÀlp av söktermer i databaserna; Cinahl, PsychInfo och Pubmed. Nio kvalitativa och fyra kvantitativa vetenskapliga artiklar analyserades och sammanstÀlldes i en litteraturöversikt.

Flickors attityder till IT, relaterat till utbildningsval

Denna rapport har söker finna vad attityden till IT Àr hos flickor i Äk 9, och huruvida en positiv attityd gör att flickor kÀnner lÀgre motstÄnd till att söka en naturvetenskaplig utbildning pÄ gymnasiet.Relevant litteratur för problemstÀllningen har studerats. I uppsatsen presenteras teorier, Äsikter och tidigare forskning frÄn nÀrliggande Àmnesdiscipliner, sÄsom t ex systemvetenskap och sociologi.SÄvÀl kvantitativ- som kvalitativ vetenskaplig metodik har tillÀmpats i undersökningen.I undersökningen bedömer jag att en god insikt i flickors attityd till IT har erhÄllits. NÄgon generellt giltig slutsats rörande ett samband mellan en positiv IT-attityd och att söka naturvetenskaplig utbildning kan ej dras. Materialet i uppsatsen antyder visserligen svagt att sÄ Àr fallet, men en allmÀn generalisering Àr sÄvÀl felaktig som ogiltig..

Att planera för musik : musikaktiviteter i tre förskolor

Denna studie handlar om musikaktiviteter i förskolan och bygger pÄ kvalitativa intervjuer av pedagoger samt observationer i verksamheten. Syftet Àr att fÄ ökad förstÄelse för förskolans arbete med musik och fÄ insikt kring vilken roll pedagogerna har för barnens musikaliska utveckling. Resultatet visar pÄ att musiken utgör en stor del i förskolan men pedagogerna saknar musikalisk utbildning, de eftersöker till viss del större kompetens genom bredare utbildning i lÀrarhögskolan. Resultatet visar att de planerade musikaktiviteterna styrs av pedagogerna och anvÀnds frÀmst som ett verktyg för social och sprÄkligutveckling. Jag har ocksÄ kommit fram till att barnen pÄ förskolan anvÀnder sig av musik i sin fria lek..

En hÄllbar utbildning

Den hÀr uppsatsen studerar vad begreppet lÀrande för hÄllbar utveckling egentligen handlar om i den svenska grundskolan. Med utgÄngspunkt i de diskurser som styr miljöomrÄdet, och de som styr den svenska grundskolan, analyseras det man idag benÀmner som lÀrande för hÄllbar utveckling genom textanalytiska metoder. Studien gÄr ut pÄ att analysera de dokument som reglerar den svenska grundskolan samt hur Myndigheten för skolutveckling kommunicerar hÄllbar utveckling till svenska skolor. Studien landar pÄ slutsatsen att ekonomiska premisser, mer Àn miljömÀssiga, Àr de som fÄr utforma vad lÀrande för hÄllbar utveckling verkligen Àr och att miljödiskursen fÄr stÄ tillbaka för en mer etablerad del av maktstrukturen. DÀrmed rekonstrueras begreppet hÄllbar utveckling, nÀr det blir en del av lÀrande för hÄllbar utveckling, till nÄgot som inte alls verkar för en bÀttre miljö, utan som kanske till och med motverkar en hÄllbar utveckling..

DÄ behöver man utbildning, annars blir det bara pannkaka! : Fyra lÀrare för grundskolans tidigare Äldrar om musikintegrering

Föreliggande studien Àmnar utreda fyra lÀrares förhÄllande till den musikintegrering som för samtliga teoretiska Àmnen anges i Lgr11, samt vilka förutsÀttningar de upplever som nödvÀndiga för att bedriva denna form av undervisning. Resultaten jÀmförs med aktuell internationell forskning och granskas ur ett sociokulturellt perspektiv. Empirin för studien har insamlats genom fyra kvalitativa intervjuer med lÀrare som samtliga undervisar i teoretiska Àmnen i Ärskurserna 1-4. Resultatet delger att lÀrarna i studien i mycket liten utstrÀckning, eller ingen alls, har erhÄllit utbildning för att bedriva musikundervisning. SÄledes bedrivs denna undervisning i olika grad och med lÀrares enskilda musikkunskap som grund.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->