Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 17 av 445

"Noterna pratar inte..." : En studie om synen pÄ notlÀsning

Syftet med denna studie Àr att med utgÄngspunkt i lÀrares utbildning, undersöka om trumpetlÀrares undervisning vid musik- och kulturskolor skiljer sig Ät vad gÀller innehÄll och arbetssÀtt. Undersökningen Àr genomförd med hjÀlp av kvalitativa metoder för att samla empiriskt material. Fyra lÀrare, i olika Äldrar och med olika utbildning, deltar i studien. Analysen av resultatet genererade en modell som presenteras i diskussionen. Det visade sig bland annat att lÀrarnas arbetssÀtt och innehÄllet i undervisningen var beroende av nÀr man lÀt musiken komma in i bilden. De olika lÀrarna kunde ocksÄ ?delas in? i tvÄ undervisningstraditioner vilka skulle kunna betecknas som skapande och Äterskapande. .

Att bygga jÀmstÀllt. Handledning av kvinnliga APU-elever pÄ byggprogrammet

Det övergripande syftet med denna studie har varit att undersöka hur arbetsplatsförlagd utbildning, APU, kan fungera och upplevas av kvinnliga elever pÄ gymnasieskolans byggprogram samt vilka hinder/möjligheter handledarna upplever nÀr det gÀller att handleda kvinnor i denna mansdominerade bransch. Undersökningen utgÄr ifrÄn en kvalitativ hermeneutisk forskningsansats och Àr dÀrmed förstÄelseinriktad och vi har anvÀnt oss av intervjuer som datainsamlingsmetod. Vi har intervjuat tre kvinnliga APU-elever och deras tre handledare. Resultatet av undersökningen visar att de kvinnliga eleverna, bland annat pÄ grund av bristande information, blir osynliggjorda och handledarnas ambition att ?behandla alla lika? bidrar inte till jÀmstÀlldhet.

Utbildningn inom kriminalvÄrden

Svensk kriminalvĂ„rd har över tiden succesivt gĂ„tt frĂ„n kroppsstraff till att innebĂ€ra vĂ„rd och anpassning till ett liv i frihet. I dagens kriminalvĂ„rd definieras det av visionen ?bĂ€ttre ut? (KriminalvĂ„rden 1). FörutsĂ€ttningarna för ett liv utan kriminalitet och missbruk Ă€r starkt kopplade till möjligheten att erhĂ„lla ett arbete och en bostad efter verkstĂ€lligheten. Enligt tidigare forskning sĂ„ framgĂ„r det tydligt hur missbruk och ett kriminellt levnadssĂ€tt kan brytas med hjĂ€lp av en utbildning. En utbildning som kan pĂ„börjas under verkstĂ€lligheten för att ge den frihetsberövade ett verktyg som underlĂ€ttar en Ă„teranpassning (BRÅ 2013). I denna rapport ligger tyngdpunkten pĂ„ samtal och intervjuer samt en enkĂ€tundersökning avseende intagna som i nulĂ€get verkstĂ€ller ett straff samt nyligen blivit villkorligt frigivna (VF).

SmÀrtbedömningens och dokumentationens pÄverkan pÄ smÀrtbehandling

Sjuksköterskan har en viktig roll, vad gÀller den postoperativa smÀrtbehandlingen och ansvarar för att smÀrtbehandlingen överensstÀmmer med patientens önskemÄl och behov. Kirurgiska ingrepp kan leda till lÄngvarig postoperativ smÀrta som orsakar patienten förlÀngd vÄrdtid och begrÀnsar individen i vardagen. Syftet med litteratur-studien var att belysa faktorer av betydelse vid smÀrtbedömning och dokumentation i samband med postoperativ smÀrtbehandling. Analys av 14 vetenskapliga artiklar sammanstÀlldes. I resultatet framkom tvÄ kategorier: utbildning och erfarenhet, smÀrtskattning och dokumentation.

Arbetsplatsförlagd utbildning - LÀnken mellan skola och arbetsliv. En studie grundad pÄ Ätta Barn- och fritidselevers upplevelser kring Arbetsplatsförlagd utbildning.

Sammanfattning: Barn- och fritidsprogrammet Àr ett av gymnasieskolans treÄriga yrkesförberedande program. Undervisningen Àr förlagd bÄde i skolan och pÄ praktik, sÄ kallad arbetsplatsförlagd utbildning (APU). Tanken med APU:n Àr att knyta samman teoretiska och praktiska kunskaper för att skapa en djupare förstÄelse för att det teoretiska och praktiska hÀnger samman. APU:n skall ocksÄ ge en introduktion till yrkeslivet. Undervisningen i skolan och APU:n utgör tillsammans en helhet som uppfyller programmets mÄl.

NÀr utbildning och arbetsliv möts : En studie om hur olika yrkesroller inom HR-branschen upplever att deras utbildning möter arbetslivets krav

En utbildning pÄ ett PA-program förbereder studenter till ett arbete med personal och arbetsrelaterade frÄgor, och i utbildningen lÀrs allt frÄn beteendevetenskap till ekonomi och arbetsrÀtt ut. Studien syftar till att undersöka hur olika yrkesroller inom personalvetaryrket upplever att de haft anvÀndning av sin utbildning senare i arbetslivet. En kvalitativ ansats valdes och det genomfördes intervjuer med relativt nyligen examinerade personalvetare som tillsammans utgör tvÄ olika yrkesroller inom personalvetaromrÄdet. Resultatet visar att praktik samt rÄdande konjunktur pÄ arbetsmarknaden, kan spela viss roll nÀr det kommer till vilken yrkesroll en individ fÄr. Beroende pÄ vilken yrkesroll en individ har, ökar eller minskar möjligheten att fÄ anvÀnda sig av den kunskap som skapades i universitetet senare i arbetslivet.

Infanteri : det bortglömda vapnet

UtgÄende frÄn inriktningen i Försvarsmaktens underlag för regeringens försvarspolitiskaproposition 2009, Àr vi enligt min mening pÄ vÀg mot en tyngdpunktsförskjutning nÀr det gÀllerförmÄge- och förbandsutveckling, dels genom prioritet mot insatser med markoperativ tyngdpunktmen ocksÄ avsevÀrt ökad förmÄga och volym nÀr det gÀller s.k. lÀtt infanteri och strid till fots.Detta förutsÀtter, med nuvarande lÀge som grund, en Ätertagning av kompetens och förmÄga nÀrdet gÀller infanteristriden och striden till fots. Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn försvarsmaktensinriktning mot s.k. lÀtt infanteri undersöka huruvida dagens utbildning vid förband medkÀrnförmÄga strid till fots kan sÀgas utgöra lÀtt infanteri eller om de Àr nÄgot annat.Studien jÀmför den utbildning i strid till fots som genomförs vid luftburen bataljon,amfibiebataljon samt lÀtt mekaniserad bataljon med det som enligt undersökningen kan sÀgas varakaraktÀristiskt för s.k. lÀtt infanteri.

Nya utbildningsmetoder för hjÀrt-lungrÀddning - En litteraturöversikt

Bakgrund: I Sverige drabbas ungefÀr 5000 patienter Ärligen av plötsligt hjÀrtstopp pÄ vÄra sjukhus: HjÀrtstopp behandlas med hjÀrt-lungrÀddning (HLR). Sjuksköterskan Àr oftaden som upptÀcker patienter med hjÀrtstopp, och den som utbildar i HLR. Syfte: Syftet var att beskriva nya alternativ till den traditionella metoden för HLR-utbildning. Metod: Examensarbetet Àr gjord som en litteraturöversikt och inkluderar elva vetenskapliga artiklar. Litteratursökningar gjordes i databaserna Pubmed, Cinahl och SveMed.

"If it works, it works!" : en studie om FaRŸ pÄ svenska lÀkarutbildningar

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet var att ta reda pÄ vilken undervisning och vilka kunskaper lÀkarstudenter fÄr om FaR pÄ svenska lÀkarutbildningar samt vilka hÀlsopedagogiska verktyg studenterna fÄr med sig frÄn utbildningen för att kunna arbeta med metoden i sin framtida yrkesroll. Följande frÄgestÀllningar formulerades; Vilken utbildning om FaR ingÄr i de olika lÀkarutbildningarna i Sverige samt vilka likheter och skillnader kan utlÀsas? Vilka Äsikter har de programansvariga vid lÀkarutbildningarna om utbildningen som studenterna fÄr gÀllande FaR? Hur uppfattar lÀkarstudenterna FaR som arbetsmetod och vad anser de om den utbildning som ges om metoden? Vilka hÀlsopedagogiska verktyg fÄr lÀkarstudenterna med sig frÄn utbildningen för att arbeta med FaR och hur ser de pÄ hÀlsopedagogik kopplat till lÀkaryrket?MetodEn kvalitativ ansats anvÀndes för att besvara dessa frÄgor. En kartlÀggning om vilken utbildning kring FaR som i dagslÀget sker, vid sex av sju lÀkarutbildningar i Sverige, gjordes för att skapa en överblick i Àmnet. Dessutom genomfördes telefonintervjuer med fem programansvariga vid dessa lÀrosÀten samt en fokusgrupp med fyra lÀkarstudenter frÄn Karolinska Institutet.Resultat och slutsatsKartlÀggningen visade att mÀngden utbildning som lÀkarstudenterna fÄr om FaR skiljer sig Ät mellan lÀrosÀtena och det var dÀrmed svÄrt att dra slutsatser kring likheter och skillnader dÄ det inte gavs konkreta svar om exakt hur mycket utbildning som ingÄr.

Invandrarelevers matematikbetyg - Faktorer som pÄverkar matematikbetyget för elever med utlÀndsk eller invandrarbakgrund

Flera rapporter visar att elever med utlÀndsk eller invandrarbakgrund har sÀmre matematikbetyg jÀmfört med deras svenska kamrater. Olika faktorer ges som orsak till detta, dÀribland förÀldrarnas lÄga utbildning, attitydskillnader och sprÄksvÄrigheter. Detta examensarbete har genom bl.a. intervjuer undersökt nÄgra faktorer som kan ha betydelse för icke svenska elevers matematikbetyg. Resultaten i detta arbete visar bl.a.

Hur hanterar ambulanspersonal ett hotfullt beteende vid utryckning

Varje gÄng ambulanspersonalen Äker pÄ ett larm finns risk för att de ska rÄka ut för personer som kan bli hotfulla eller vÄldsamma. Det behöver nödvÀndigtvis inte vara patienten som Àr hotfull, utan det kan lika gÀrna vara nÄgon annan i omgivningen. Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur ambulanspersonalen kan bedöma att ett hotfullt beteende föreligger och vilka beslut de dÀrefter tar om hur de ska agera. En kvalitativ undersökning gjordes med hjÀlp av halvstrukturerade intervjuer dÀr frÄgestÀllningarna var: Har ambulanspersonalen utbildning och kunskap för att bedöma vad som Àr ett riskfyllt beteende? Agerar personalen utifrÄn sin utbildning, kunskap eller gÀllande sÀkerhetsrutiner? PÄverkar stress ambulanspersonalens bedömningar och beslut? Har personalen Äterkoppling efter ett larm för att diskutera om bedömningen och besluten de tog var korrekta? Den teoretiska utgÄngspunkten var Naturalistiskt beslutsfattande (NDM = Naturalistic Decision Making) och mer specifikt IgenkÀnningsbaserade beslut (RPD = Recognition-Primed Decision).

Utbildning mot vilseledning pÄ operativ nivÄ

Begreppet vilseledning Àr inte nÄgonting nytt. Historien Àr full av exempel pÄ konflikter, fÀlttÄg och slagdÀr vilseledning anvÀnts med stor framgÄng. Bakgrunden till denna uppsats Àr att författaren uppfattar attvilseledning som begrepp och metod trots detta tenderar att förbises i doktriner och utbildning riktad motoperativ nivÄ. Syftet med denna uppsats Àr studera genomslaget av vilseledning i svensk utbildning pÄhögre nivÄ.Det finns en mÀngd litteratur som diskuterar vilseledning. Ett problem Àr att det trots detta egentligen intefinns nÄgon tidigare forskning eller studie i Sverige som direkt Àr inriktad mot den operativa nivÄn.

Education for patients with the diagnos COPD

Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) Àr en av vÄra största folksjukdomar och den fjÀrde vanligaste dödsorsaken i vÀrlden. KOL Àr en progressiv sjukdom med symtom som pÄverkar livskvalitén. Rökning kombinerat med hög Älder Àr dominerande riskfaktor. BehandlingsmÄl för KOL Àr att minska symtom, förebygga exacerbationer och förbÀttra livskvalitén. Patientutbildningens syfte Àr att stödja och stÀrka patientens kontroll över sjukdom och behandling.

LÀs- och skrivförberedelse i förskoleklass

Detta arbete handlar om hur man i förskoleklass arbetar för att förbereda barnen inför skolans lÀs- och skrivinlÀrning. MÄlet med undersökningen Àr att belysa olika sÀtt att arbeta sprÄkutvecklande. De frÄgestÀllningar vi utgÄtt frÄn Àr: - Vad anser lÀrarna Àr viktigast för att förbereda barnen inför lÀs- och skrivinlÀrningen? - Hur arbetar lÀrarna lÀs- och skrivförberedande i förskoleklasserna? - Vilken utbildning har lÀrarna i lÀs- och skrivinlÀrning? Empirin samlades in genom intervjuer med sex förskollÀrare verksamma i tre olika kommuner i södra SkÄne. Resultatet av undersökningen visar att man i förskoleklasserna har valt olika verksamheter för att förbereda barnen pÄ den kommande lÀs- och skrivinlÀrningen.

Hur svenska internationella förbandschefer övas - och hur det svarar mot framtidens krav?

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur Sverige utbildar, trÀnar och övar förbandschefer införinternationella insatser och pÄ vilket sÀtt som Försvarsmakten tar tillvara erfarenheter efter insatser. Bakgrundtill uppsatsen Àr den förÀndrade omvÀrldsbilden och Försvarsmaktens ökande engagemang utomlandsdÄ det Àr en av dess fyra huvuduppgifterUppsatsarbetet har bedrivits med en kvalitativ inriktning och en induktiv slutledningsmetod. Grunden föruppsatsen Àr litteraturstudier av frÀmst svenska men Àven norska doktriner samt fjorton intervjuer med förbandschefersom har genomfört internationell tjÀnst eller varit delaktiga i högsta militÀrledningen i sambandmed svenska internationella insatser. Det insamlade materialet har tolkats och analyserats i flera steg.DÀrefter har slutsatser frÄn intervjuerna diskuterats tillsammans med slutsatser frÄn uppsatsens bakgrundoch teori, bland annat manöverteori och krigföringsförmÄga.Resultatet visar att utbildning, trÀning och övning pÄverkar krigföringsförmÄgans alla tre delar, de fysiska,konceptuella och moraliska men mest de tvÄ sistnÀmnda. Resultatet visar att Försvarsmakten inte genomfördirekt utbildning och trÀning av förbandscheferna före internationell insats.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->